Har länge varit medlem på Audioscrobbler/Last.fm men liksom inte riktigt fattat HUR bra det är! I dag gick det upp ett litet ljus för mig.
För den som inte känner till det så sparas låtlistorna från det jag lyssnar på hemma via winamp/foobar/itunes/annan mediaspelare på nätet. För mig var det mest en statistikgrej plus att kunna upptäcka lite ny musik den vägen.
Jag har sett att man som användare har en radiostation där låtar jag lyssnar på, kan höras av andra. Har liksom inte riktigt ägnat det någon större tanke, men klickade på den där länken i dag i alla fall. Och herrejävlar! Har aldrig varit med om maken till bättre streamat ljud över en webradio tidigare. Jag begriper ärligt talat inte riktigt hur det går till. Ser inte att det buffras någonstans (jo jävlar, det gjorde det visst men fort går det) och ljudkvalitén är helt i paritet med de mp3:or jag har liggandes, iaf så känns det så vid en första okritisk lyssning.
Är man medlem och har en del låtar sparade får man upp lite lyssningsgrannar, folk som lyssnar på ungefär samma som jag. Dagens projekt är att gå in på någon sådan som har liknande smak och lyssna på deras webradio. Förhoppningsvis hittar jag några nya pärlor! Man kan även via last.fm-programmet söka på artister eller taggar och streama via dem om man vill. Lysande!
Det är gratis och lagligt så stick iväg och lyssna: www.lastfm.com