Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-06 09:14

verdad skrev:Vänta nu lite här..... Ett a är väl alltid ett a, oavsett om man spelar en dimskala, lokrisk, dur, harmonisk moll, zigenarskala, eller någon av kyrkotonarterna eller vilken skala som helst. Även om tonskalorna är olika är ju ett a fotfarande ett a, även i en annan skala.
Alltså A=440Hz. Det är väl samma oavsett skala, inte sant.
Nej. Dels utgår du nu från det tempererade systemet, men där kan a vara 435 Hz, 451 Hz, eller något annat som passar musiken, instrumenten och framförandet.

Och dels försvinner allt sådant tänkande i alla icke-tempererade system. Ett "440 Hz-a" är då olika beroende på vilken skala den befinner sig i, och beroende på det musikaliska sammanhanget.

Tyvärr. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 09:21

Bongo skrev:Hallå...man kan inte jämföra anna ternheim med Håkan Hellström, då vågar jag mig på att säga att man inte förstått Håkan alls...
Om du läser vad jag skrev, så jämförde jag HH med Henrik Bergren! :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-06 09:39

Almen skrev:
Nej. Dels utgår du nu från det tempererade systemet, men där kan a vara 435 Hz, 451 Hz, eller något annat som passar musiken, instrumenten och framförandet.

Och dels försvinner allt sådant tänkande i alla icke-tempererade system. Ett "440 Hz-a" är då olika beroende på vilken skala den befinner sig i, och beroende på det musikaliska sammanhanget.

Intressant. Då kanske det är som så att HH ligger i en icke tempererad skala ändå :D

Innebär det att t.ex. den indiska musiken stämmer om sina instrument konstant för varje ny låt eller. Eller är det så att "a" alltid är typ 435 Hz.

Hur gör man när de ska spela ihop med ett piano. Stämmer de hela pianot et halvt tonsteg lägre/högre?

Just det, de har ju inte piano i indisk musik. :?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-06 09:51

Håller helt med ovanstående talare.
Visst finns det musik som vi västerlänningar upplever som "falsk", ex. indisk och arabisk musik, detta beroende på fler toner per oktav, sekunda toner mm. Vi är helt enkelt inte vana vid den typen av tonindelning och upplever det som falskt. Mig veterligen spelar inte HH den typen av musik. Be någon körtjej/kille lägga en stämma på det HH sjunger, det lär skita sig rätt kraftigt.. :D
Karln sjunger orent och ibland falskt med en massa sura toner här och där, därmed inte sagt att det är dåligt på något vis. Jag lyssnar hellre på HH än Carola m.flera som visst lär sjunga "rent"(och själlöst..)
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-01 13:58

HH sjunger inte rent, men han har många andra positiva egenskaper som ändå gör honom till en bra artist. Hur orent han sjunger tycker jag varierar mellan olika låtar och det är nog medvetet valt som en del av hans egna stil. Personligen tycker jag riktig tvättäkta falsksång gör ontatt lyssna på, fast vad som gör ont är nog väldigt personligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-01 15:10

optonica skrev:Personligen tycker jag riktig tvättäkta falsksång gör ontatt lyssna på, fast vad som gör ont är nog väldigt personligt.

Det problemet har jag också, fast det har faktiskt blivit mycket bättre med åren. Som barn hade jag otroligt svårt att stå ut med falsksång eller ostämda instrument.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-06-01 21:05

Magnuz skrev:Som barn hade jag otroligt svårt att stå ut med falsksång eller ostämda instrument.

Javisst lär man sig med tiden att det finns värre saker att reta upp sig på ;)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-06-01 21:14

orkade inte läsa igenom hela tråden men...
Det jag kan förstå att folk kan ha synpunkter på när det gäller HH´s sång, är det MANÈR han gjort sig. dvs. gapigheten, glissandon osv.
om man gillar detta uttrycksätt är väl en smaksak.
själv har jag väldigt svårt för skolade operaröster, vilket ju också är ett manér, (det finns ju mikrofoner, sjung som folk!) som enligt mig hör till det mer museala!
Hörde på p2 ngn svensk kvinnlig vokalgrupp som sjöng en låt ur carmen på svenska och med vanliga röster, och det var njutbart!
operamanéret är ju enligt mig upprepning och smått perverst i sin stagnation. HH är ju åtmintånde kreativ i sitt behandlande av utrycket, såtillvida att han blandar och ger med en fräsh hand för att vara inom sin genre. like it or not.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-06-06 04:17

Min dotter på 2,5 år stod å sjöng lite för sig själv när tjejens syster kom med komentaren: hon övar så hon ska bli lika duktig som HH.. När jag svarade att hon redan lät bättre gick hon iväg :lol:
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-26 16:20

mapem skrev:
subjektivisten skrev:

Nu är jag ingen expert men vart någonstans sjunger han falskt under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg?

Citerar mig själv, tidigare i tråden:

Ett exempel. I frasen "på diskoteeeeek" så ligger han ett kvarts tonsteg eller så under i den utragna tonen i sista stavelsen (eeeek) och kommer rätt bara en bråkdel av en sekund alldeles i slutet.

Vill du ha fler bevis?

Ja tack. Du menar att han sjunger falskt för att du hitta ett ord som man kan ifrågasätta om det är falskt eller ej?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

joseph

Inläggav joseph » 2008-07-25 00:37

Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-25 08:40

joseph skrev:Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Då kan vi sammanfatta det så här:
Han har inte sjunga(!), han kan inte komma på egna låtar utan snor det mesta från andra, sen med tanke på hur grymt dåliga hans låtar är så verkar han också sakna förmågan att sno bra låtar, eller så lyckas han kanske förstöra orginallåtarna helt när han snor dom..
men fortfarande säljer han väl ändå hyffsat bra?

Men iofs tycker jag tyvärr det ofta går åt det hållet på radio idag... speciellt när det gäller svensk musik, desto mer "hej jag gjorde låten på 3 minuter och spelade in den med en mikrofon jag köpte på överskottsbolaget för 3 kr" desto bättre... verkar vara inne att det ska låta bugdet, lite skitigt och väldigt simpelt, och helst ska inte sångaren/sångerskan kunna sjunga.

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-07-25 10:12

joseph skrev:Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Vad gör man om man snor ackord? Menar du ackordsföljder eller?
Det är inte förbjudet att köra C F G fastän någon har gjort det förr, vet du...

Men visst, Håkan Hellström låter sig inspireras ganska friskt av andra.

joseph

Inläggav joseph » 2008-07-25 19:43

Rikard skrev:
Vad gör man om man snor ackord? Menar du ackordsföljder eller?
Det är inte förbjudet att köra C F G fastän någon har gjort det förr, vet du...

Jag menade förstås ackordföljder tillsammans med melodier. "... melodier och ackord, ..."

Föregående

Återgå till Musikstugan