Jag är inte "hårdrockare", men jag har Mettallicas tre första album, köpta i Sverige på affär ungefär samma vecka som de gavs ut under början/mitten av åttiotalet.
Kill em All är utgivet på Music For Nations, ett litet förlag.
Hur står sig dessa pressningar mot senare pressningar? Har dessa tidiga vinyler bättre ljud än senare utgåvor. Hur står sig ljudet mot de nya 45 rpm:or som jag sett finns av t ex Kill em All?
Bästa Kill em alla som jag hört är original vinylen (och CDn) som ligger på Megaforce. Jag har Ride the lightning och Master of puppets på 45 RPM vinyler (MFN) och dom har inte en chans mot DCC CD utgåvor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.
Men skivbolaget är inte Megaforce. Skall kolla vad det står på mina skivor när jag kommer hem. Intressant info också att "finsmakarvinyler" på 45 rpm som ges ut idag inte är bättre än de första vinylerna.
Fick idag hem bls. Opeth's Watershed och Kepper of the seven keys part 2 på vinyl, och de låter helt olika (givet), men riktigt bra, opeth så pass mycket bättre än cd versionen att jag skulle vilja ta mig ett snack med Jens Bogren som mastrat dem hur och varför han gjort som ha gjort (nu låter inte watershed så illa som en del andra plattor gör, men ändå).