Är det här kompression?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maan8517

Är det här kompression?

Inläggav maan8517 » 2008-08-26 21:54

Jag försöker förstå det här med kompression på skivor och jag tror jag har bra exempel men vill gärna kolla.

Jag köpte nyligen The postal service - Give up. Lyssnade en del på albumet i bilen och gillade låtarna men när jag kommer hem låter det förjävligt i stereon.

Hot chip - the warning har jag bara som mp3 ledsamt nog låter den rejält mycket kassare än deras tidigare album Coming on strong.

The Go! Team - Thunder Lightning Strike (också mp3) är också omöjlig att lyssna på.

Sist men inte minst:
The streets- The hardest way to make an easy living
Har den på mp3. En del låtar är bra andra är genomruttna och klipper. Är det mina mp3or det är fel på? Kan jag köpa skivan?

Kan nån annan verifiera att det är kompression som är problemet med dessa? (Kan ju vara så att det är annat som gör dem kassa eller att jag/nån annan har rippat dåligt).

Hur mäter man hur illa ställt det är? Jag har kikat på dem i Wavepad och de ser "feta" ut i vågformen. En hel del låtar jag gillar ser ut så också. Kan man mäta hur illa ställt det är?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-26 23:29

Flera av dom skivorna har man använt mycket kompression och limiters.
Du kan rippa spåren till PCn och använda Audacity för se hur pressade dom är. Ju mer maxad, desto mindre dynamik.

Du kan även testa en 80-tals CD (släppt på 80-talet, inte remasterad) och spela den vid lagom volym för sen byta till någon av dessa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2008-08-27 22:06

Efter att ha tittat på musikfilerna i Audacity så har jag hittat att signalen klipper på lite ställen de exempel jag gav ovan. Men den klipper på sina ställen i första streetsalbumet också. Är det svårt att undvika?

Nya frågor uppkommer också. Är det nån som kan tipsa om en inspelning av Tjaikovskis 1812 med kanoner som inte klipper? Min inspelning ser väldigt dynamisk ut i audacity men kanonerna klipper rätt rejält. Det kanske inte går att ha kanoner och fiol på samma skiva?

skeptikern73

Re: Är det här kompression?

Inläggav skeptikern73 » 2008-09-17 20:05

maan8517 skrev:Jag försöker förstå det här med kompression på skivor och jag tror jag har bra exempel men vill gärna kolla.

Jag köpte nyligen The postal service - Give up. Lyssnade en del på albumet i bilen och gillade låtarna men när jag kommer hem låter det förjävligt i stereon.

Hot chip - the warning har jag bara som mp3 ledsamt nog låter den rejält mycket kassare än deras tidigare album Coming on strong.

The Go! Team - Thunder Lightning Strike (också mp3) är också omöjlig att lyssna på.

Sist men inte minst:
The streets- The hardest way to make an easy living
Har den på mp3. En del låtar är bra andra är genomruttna och klipper. Är det mina mp3or det är fel på? Kan jag köpa skivan?

Kan nån annan verifiera att det är kompression som är problemet med dessa? (Kan ju vara så att det är annat som gör dem kassa eller att jag/nån annan har rippat dåligt).

Hur mäter man hur illa ställt det är? Jag har kikat på dem i Wavepad och de ser "feta" ut i vågformen. En hel del låtar jag gillar ser ut så också. Kan man mäta hur illa ställt det är?

Hot chip - the warning är knappt lyssningsbar tyvärr. Synd på intressant platta men den ligger bara och samlar damm.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-23 21:51

maan8517 skrev:Är det nån som kan tipsa om en inspelning av Tjaikovskis 1812 med kanoner som inte klipper?

Har du provat Kunzel på Telarc (CD-80041)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-23 22:13

maan8517 skrev: Det kanske inte går att ha kanoner och fiol på samma skiva?

Kanonerna är inspelade på långt håll, alternativt digitalt skapade, och kan mixas in i vilken nivå som helst.
De behöver inte klippa alltså.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-24 01:50

Kompression i sig låter inte illa. Det är hård limitering av stereospår med ständig klippning som brukar vara svåruthärdligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-24 02:10

perstromgren skrev:
maan8517 skrev:Är det nån som kan tipsa om en inspelning av Tjaikovskis 1812 med kanoner som inte klipper?

Har du provat Kunzel på Telarc (CD-80041)?

Den klipper illa.

Det gjorde den inte på vinyl dock. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-09-24 02:16

maan8517 skrev:Efter att ha tittat på musikfilerna i Audacity så har jag hittat att signalen klipper på lite ställen de exempel jag gav ovan. Men den klipper på sina ställen i första streetsalbumet också. Är det svårt att undvika?

Inte det minsta. Fast det beror ju på hur man ser det. För den som har en
mental störning, kan det t ex vara svårt att inte stjäla, eller att inte ljuga.
Men det var inte den sortens svårighet du menade va?

maan8517 skrev:Det kanske inte går att ha kanoner och fiol på samma skiva?

Jodå, det går alldeles utmärkt. När det klipper så beror det bara på att de
som gjort inspelningen/redigeringen/mastringen är korkade puckon, eller
eventuellt bara inkompetenta kretiner.

Man kan lägga susande löv och kanoner på samma skiva, eller på samma
spår för den delen. Allt som behövs för att det inte skall bli förstört är, att
man låter bli att avsiktligt förstöra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-24 11:58

IngOehman skrev:

Vh, iö

Intressant, berätta mer. Inspelningsteknik är alltid kul. Jag känner själv att jag skulle ha mycket svårt att få tex en mycket svag stråkinspelning att fungera ihop med kanoner utan att göra avkall på något av instrumenten.

Edit: Med Macrodynamiken intakt alltså.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-24 16:26

philip skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Intressant, berätta mer. Inspelningsteknik är alltid kul. Jag känner själv att jag skulle ha mycket svårt att få tex en mycket svag stråkinspelning att fungera ihop med kanoner utan att göra avkall på något av instrumenten.

F´låt att jag lägger mig i, men kanonerna behöver välan
inte befinna sig i studion vid avfyrandet. Speciellt inte
samtidigt med "stråkutövarna". Finns ju bl.a.risk för viss
decimering av antalet "stråkar" då.. :wink: :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-24 17:34

Kanonen behöver nog mickas på ett bra avstånd så den inte ligger över 120dB iaf. Så vill jag nog gärna veta att de susande löven bara ska spelas upp med 10dB styrka, så jag inte höjer upp dem till 60dB och sen kommer kanonen 110dB starkare 8O
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-24 21:21

Laila skrev:
philip skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Nä det tror jag / hoppas jag inte. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hut IÖ tänkt sig mixa in kanonerna med full dynamik utan klippning. Det verkar inte bara enkelt utan man är inkompetent om man INTE lyckas :roll:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-24 21:32

Laila skrev:
philip skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

det brukar inte vara så farligt då en symfoniorkester är stor man bör dock undvika att pricka dirrigenten :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-09-24 21:55

Skall jag tolka detta som en tumregel ? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-24 22:03

philip skrev:Nä det tror jag / hoppas jag inte. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hut IÖ tänkt sig mixa in kanonerna med full dynamik utan klippning. Det verkar inte bara enkelt utan man är inkompetent om man INTE lyckas :roll:

Tror inte han menar att vi ska ha 110 dB kanoner på e n CD, lite svårt med 96dB taket. :wink: Dock så lär det inte vara några problem att ha enormt dynamikomfång, 96 dB är ju vädligt mycket att leka med och jag har svårt att se vart problemet är att lägga dom lägsta ljudet runt -50dB, ha fortfarande 40 dB till botten och ändå ha över 40 dB för dynamiska peakar.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-09-25 18:10

Det svåra är väl inte att få ned det på CD, det svåra är väl att spela upp det? Begränsningen ligger ju i anläggningen...?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-09-25 18:47

Det beror väl på hur du ska spela in det. Om peaken från kanonerna ska vara 110 dB över brusbotten så lär vi få problem. Men allt detta snacka visar ju att själva CD systemet är mycket bättre än vad den får kred för. :D

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-10-19 22:03

Själv besöker jag koserthuset i Västerås och teatrarna i Stockholm ca 35 – 60 ggr om året. Jag tillhörde också den kategorin som klagade på komprimeringen av musiken på cd och vinyler men med min erfarenhet av live har jag ändrat inställning. Det jag klagade på var inte alls komprimering utan snarare en ihopgrötning av musiken.
Lyssnar jag på live musik kan jag urskilja olika instrument.
Va jag irriterar mig på när jag lyssnar på en cd är att jag inte kan höra vilka instrument som ingår och att det ibland låter som om mikrofonen var placerad 20 meter från orkestern och att det är olika fasningar på mikrofonerna. Frågan är också om syntetisk eko påverkar ljudet negativt.

Återgå till Musikstugan