80-tals musik igen. Ingenjören&Costello överens

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

dimitri

80-tals musik igen. Ingenjören&Costello överens

Inläggav dimitri » 2008-11-08 19:04

Vi hade en tråd om 80-tals musik förut.
Jag läste precis en artikel från Vanity Fair, ca 2001 i vilken Elvis Costello listar 500 favvoalbum. Citat:
"There is nothing to speak of from the 80s, the decade that music forgot, except for Robert Wyatt.

Ett par andra citat:
"If you want something from LA in the early 70s, I suggest you purchase Jackson Browne record; it will save you buying all those Eagles albums."

"If you look at C's (Costello), you won't find anything with my name on it. This is not false modesty. There are at least 500 records better that everything that I've made"

Själv vet jag för lite om 80-tals musik för att ha en åsikt. Men Costello skulle jag lista på min bäst-100 lista.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-08 19:17

Jag skulle inte ha Costello på någon topplista alls. Speciellt inte efter 80-tals kommentaren.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-08 19:54

Elvis Costello är självskriven på min fem i topp-lista över tidernas mest (själv)överskattade artister.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-11-08 22:48

Jag gillade den där skivan Costello gjorde med Bill Frisell för något år sedan. But then again, jag gillar det mesta som Frisell har med ett finger i.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Jansson
Tänk på livet

Re: 80-tals musik igen. Ingenjören&Costello överens

Inläggav Jansson » 2008-11-08 23:18

dimitri skrev:Vi hade en tråd om 80-tals musik förut.
Jag läste precis en artikel från Vanity Fair, ca 2001 i vilken Elvis Costello listar 500 favvoalbum. Citat:
"There is nothing to speak of from the 80s, the decade that music forgot, except for Robert Wyatt.

Ett par andra citat:
"If you want something from LA in the early 70s, I suggest you purchase Jackson Browne record; it will save you buying all those Eagles albums."

"If you look at C's (Costello), you won't find anything with my name on it. This is not false modesty. There are at least 500 records better that everything that I've made"

Själv vet jag för lite om 80-tals musik för att ha en åsikt. Men Costello skulle jag lista på min bäst-100 lista.

Dimitri

Det är skitsnack från från Elvis Costello tycker jag. Första citatet dvs.
Men alla har rätt ha sin åsikt i behåll.

Tråden om 80-tals musik innehåller, till mestadels eller nästan allt när jag läser igenom den , det jag tycker var dålig musik från det decenniet.
Förlåt, förlåt, hata mig inte alla ni som bidrog, men så tycker jag.
Ledsen om nån tar illa upp....

men 80-talet gav oss tex dessa album:

-Grace Jones: "Warm Leatherette" och "Nightclubbing". Tidlösa album som är oöverträffade i sin genre. Lyssna tex på "private life" eller "pull up to the bumper" som exempel. Tror att många som inte hört de här albumen kommer att häpna, de är från 1980/81. Sly And Robbie. Ett av värdens bästa rytm sektioner.
Stilbildande

-Kate Bush: "Hounds of Love". Makalöst bra och nyskapande.
Stilbildande.

-The Smiths: "The Queen is dead", "Strangeways here we come". Men egentligen hela katalogen exkl. meat is murder.
Stilbildande.

-Tom Waits: "Swordfishtrombones" i viss mån även "Raindogs". Live var han ännu bättre vilket inte vill säga lite. Lyssna på "16 shells" tex.
Stilbildande.

-Pretenders: "Learning to crawl". De var nog mest ett singles band men väldig bra live. Här är dom bra rakt igenom.
Inte stilbildande men mkt bra.

-Steely Dan: "Gaucho". titellåten tex. babylon sisters eller third world man.
Dom är sin egen stil.

-Donald Fagen: "The nightfly"
dito.

-Rickie Lee Jones: "Flying Cowboys"
dito.

-Daniel Lanois: "Acadie". Vacker och stämningsfull. Cajun.
Demon producent.
I viss mån stilbildande och mkt bra.

-Roxy Music: "Avalon".
Stilbildande.

-Bob Dylan: "Infidels" , med Sly and Robbie igen, samt "Oh mercy". Lanois på Oh mercy.
Ikon.

-the Cure: "The head on the door". Deras bästa tycker jag. Inbetween days, Close to me.
Stilbildande.

-Joy Division: "Unknown pleasures" och "Closer".
Stilbildande.

-David Sylvian: "Secrects of the beehive" .
Inte stilbildande men mkt bra.

-Lloyd Cole and the commotions: "Rattlesnakes".
dito.

-Everything but the girl: "Idlewild".
dito

-Peter Gabriel: "4". Sen blev han mainstream på nästa men "Mercy street" och "don´t give up" från "So" är väl två av dom bästa han gjort.
dito.

-Pixies: "Surfer Rosa" och "Come on Pilgrim". Tjogvis och åter tjogvis med band än idag som gör tappra försök att komma nära dom.
Stilbildande.

Som exempel.

/Gunnar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 00:43

Elvis Costello har gjort en bra låt, ett mästerverk (Veroncia). Resten av det jag har hört har varit helt oförarligt och inget märkvärdigt alls.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-09 00:56

Max_Headroom skrev:Elvis Costello har gjort en bra låt, ett mästerverk (Veroncia). Resten av det jag har hört har varit helt oförarligt och inget märkvärdigt alls.

Elvis har gjort I Want You, från Napoleon Dynamite. Det förlåter allt annat.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-09 01:09

Välkommen Jansson! :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-09 03:19

PekkaJohansson skrev:Elvis Costello är självskriven på min fem i topp-lista över tidernas mest (själv)överskattade artister.

Med vänlig hälsning

Pekka

Med all respekt Pekka, har du missat sista citatet?

med utmärkta hälsningar
Dimitri

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-09 03:25

Ja, faktiskt! Jag får skylla på trötthet efter dagens fysiska arbete i trädgården. Det var i alla fall uppmuntrande att läsa att Costello ändå verkar ha någon slags självinsikt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-11-09 12:11

CODY skrev:
Max_Headroom skrev:Elvis Costello har gjort en bra låt, ett mästerverk (Veroncia). Resten av det jag har hört har varit helt oförarligt och inget märkvärdigt alls.

Elvis har gjort I Want You, från Napoleon Dynamite. Det förlåter allt annat.

Agree! Albumet heter väl Blood & Chocolate, där Elvis C. använde pseudonymen Napoleon Dynamite...?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-09 12:19

Jansson skrev:Tråden om 80-tals musik innehåller, till mestadels eller nästan allt när jag läser igenom den , det jag tycker var dålig musik från det decenniet.

Det är helt lugnt att du inte förstår musiken. Men man måste inte kalla något dåligt för att man inte förstår den. Jag skulle inte kalla hip-hop dåligt bara för att jag själv inte hajar poängen... ok?

( Det enda på hela din lista jag skulle frivilligt sätta på i min anläggning är Kate Bush. Men jag tänker inte kalla det för dåligt för det... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-11-09 13:58

PekkaJohansson skrev:Ja, faktiskt! Jag får skylla på trötthet efter dagens fysiska arbete i trädgården. Det var i alla fall uppmuntrande att läsa att Costello ändå verkar ha någon slags självinsikt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Var det inte lite ogeneröst sagt? Skulle det inte kunna vara så att du råkade ha helt fel i din uppfattning om hans självinsikt?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-09 20:40

phloam skrev:Välkommen Jansson! :)

Tack!
:)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-09 21:02

Nattlorden skrev:
Jansson skrev:Tråden om 80-tals musik innehåller, till mestadels eller nästan allt när jag läser igenom den , det jag tycker var dålig musik från det decenniet.

Det är helt lugnt att du inte förstår musiken. Men man måste inte kalla något dåligt för att man inte förstår den. Jag skulle inte kalla hip-hop dåligt bara för att jag själv inte hajar poängen... ok?

Hej!
Ber om ursäkt om jag framstår som okänslig och om jag betett mig klumpigt.

Jag har inte skrivit att musiken i tråden är dålig utan att jag tycker att den till stora delar är dålig. Men det är min åsikt, inget faktum för nån annan än mig.

Vad jag dock inte förstår är att jag inte förstår musiken eller poängen med musiken.

Som exempel:

David Bowies China Girl.

Bowie är en av mina husgudar, har varit så sedan jag var 12 år, dvs -73

-83 gav han ut albumet Let´s dance vilket är ett obegripligt dåligt album.
Den enda bra låten på det albumet är just China Girl. Men eftersom jag anser att det är en ganska usel version av en mkt bra låt som han redan spelade in med Iggy Pop på "the idiot" -77, är den dålig, helt överflödig och onödig.
(Jmf dessa två med varandra).

Så enligt mitt sätt att se det är det dåligt. Långt under hans standard.

Tycker inte sämre om Bowie för det.

De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".
("Helden" är från inspelningen av albumet "Heroes".)

[/quote]

( Det enda på hela din lista jag skulle frivilligt sätta på i min anläggning är Kate Bush. Men jag tänker inte kalla det för dåligt för det... )

[/quote]

Helt ok!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 21:47

Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".

Gillar du inte "Tonight"-albumet? Det tycker jag är bra, särskilt Loving The Alien. Maffig!
Jag gilalr ju låten Lets Dance också. Men jag var ju typ 12 år när den kom. Så jag tror det påverkar vad man växer upp med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-09 21:48

Max_Headroom skrev:
Jansson skrev:De enda två bra låtar han lyckades med under -80 talet är enligt min åsikt, "Absolute beginners" och med nöd och näppe "This is not America".

Gillar du inte "Tonight"-albumet? Det tycker jag är bra, särskilt Loving The Alien. Maffig!
Jag gilalr ju låten Lets Dance också. Men jag var ju typ 12 år när den kom. Så jag tror det påverkar vad man växer upp med.

Hehe, ja. När man är tolv år gammal är inte smaken så utvecklad... ;-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-09 23:17

Max_Headroom skrev:

Tonight albumet, tycker jag, är om möjligt ännu mer misslyckat än sin föregångare. Jag tycker att det är ett misslyckat , mediokert och mestadels dåligt album. Men "Loving the Alien" är den bästa låten, jag tycker inte ens att den funkar särskilt bra.
Bowie gjorde dock "Loving the alien" live här i Stockholm under "outside" turneen. Då lyfte han den låten rejält.
Titellåten tex. är närmast olyssningsbar, lyssna på "Lust for life" som jämförelse.
Nästa album var ännu värre...

Det var en prövotid för mig i alla fall. Jag ville ju att allt han gav ut skulle vara lika bra som det som kom fram till "Scary monsters"

Jag tycker att du har rätt i vad du skriver i din sista mening.
Håller med.

/Gunnar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-11-10 23:16

Ja välkommen Jansson, men att Mercy street och Dont give up skulle vara det bästa Gabriel gjort solo, får stå för dig. Själv tycker jag att No self control, San jacinto och I hold the line, håller lite mera klass. Dock är det mycket hög klass på dina :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-11 17:01

TCM skrev: Agree! Albumet heter väl Blood & Chocolate, där Elvis C. använde pseudonymen Napoleon Dynamite...?

Helt rätt! En bra skiva f ö i sin helhet. Den skall avlyssnas nu. Gjord på åttiotalet och Costello talar i nattmössan i första inlägget!
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-11 17:42

matså skrev:Ja välkommen Jansson, men att Mercy street och Dont give up skulle vara det bästa Gabriel gjort solo, får stå för dig. Själv tycker jag att No self control, San jacinto och I hold the line, håller lite mera klass. Dock är det mycket hög klass på dina :)

Hej Matså!

Tack för välkomnandet! :)

Fast jag skrev nog inte så. :wink:
Spelar ingen roll.
Det är hur som helst två låtar som jag tycker är väldigt bra.

Det var den här versionen med Wille Nelson och Sinead O´Connor som verkligen fick mig till fullo att inse vilken jäkla bra låt "don´t give up" är:

http://www.youtube.com/watch?v=kgy1VGA2BE8

Jag tycker nog att deras version t.o.m. överträffar originalet, vad tycker du?

"Mercy street" tillhör en mina absoluta favoriter med Gabriel, det skriver jag under utan minsta tvekan.

/Gunnar

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-11 17:52

Jansson!

Vad sägs om Scary Monsters, då!

Utgiven 1980: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fwxq8aldhe

Annars tycker jag att ditt lördagsinlägg fick med mycket bra!

Mvh/Cody
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-11 18:21

CODY skrev:

Jansson!

Vad sägs om Scary Monsters, då!

Utgiven 1980: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=am ... fwxq8aldhe

Annars tycker jag att ditt lördagsinlägg fick med mycket bra!

Mvh/Cody

Cody!
Du har rätt så klart!
Den gavs ut i september 1980.
Jag köpte den samma dag den kom ut i Sverige.
Hoppsan! Pinsamt.
Jag lovar att jag ska gå och dra nåt gammalt och fult över mig och skämmas riktigt, riktigt länge.

Jag håller nog på att bli gammal, är jag rädd.... predemens??

Scary Monsters? Jag levde med den plattan natt och dag.
Mästerverk, är min ytterst blygsamma åsikt om den.

Kul att du gillar en del andra plattorna.

Får jag fråga vilka?

Mvh
Gunnar

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-11 18:40

Hej Jansson!

Jag gillar allt på din lista förutom ETBTG och Lanois, som är OK. Steely Dan och Fagen är problematiska, men jag gillar dem.

Pixies är världsbäst. Jag hade önskat att New Order fick vara med lite. Jesus & the Mary Chain, Wedding Present etc etc. Smiths etc. The Fall etc.

Åttiotalet är underskattat!
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-11 18:58

CODY skrev:Hej Jansson!

Jag gillar allt på din lista förutom ETBTG och Lanois, som är OK. Steely Dan och Fagen är problematiska, men jag gillar dem.

Pixies är världsbäst. Jag hade önskat att New Order fick vara med lite. Jesus & the Mary Chain, Wedding Present etc etc. Smiths etc. The Fall etc.

Åttiotalet är underskattat!

Hej!

Kul!

Smiths är med, dem tror jag att jag minns att jag fick med..... :lol:

Har lyssnat på banden du nämner när det begav sig.
Fast jag har tyvärr inte tex Psychocandy som jag så väl vet att jag borde köpa igen. (Hade den på cassette då)
New order givetvis som naturlig förlängning efter Curtis bortgång.
(Singlar f.f.a.)

Kom gärna med rekommendationer.

/Gunnar

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-11-11 19:12

New Order är ett stort och viktigt ämne. Jag är närsynt.

För dig som JD-kille rekommenderar jag som första lyssning Ceremony, som delvis skrivits av Curtis. 7:an har "bronserat" omslag och ett "C" i relief. Snyggaste singeln någonsin? De lät rätt lika JD under de första singlarna. Everythings Gone Green är knasigt bra.

Köp en av de många samlingsskivorna, Substance, t ex. Eller varför inte den skiva min avatar föreställer! det finns en valhänt charm före det att NO började dansa med Blue Monday.

En skiva som som inte har fått det eftermäle den kanske förtjänar är Power Corruption & Lies; låtmaterialet och ljudet ligger mitemellan Det tidiga NO med JD-smak och det senare och dansanta NO. Enjoy.

När det gäller The Fall kan skivan Bend Sinister inte rekommenderas nog ofta och högljutt.

Kula att bli påmind om gammal musik!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-11 19:13

Jansson skrev:Det var den här versionen med Wille Nelson och Sinead O´Connor som verkligen fick mig till fullo att inse vilken jäkla bra låt "don´t give up" är:

Ja, nästan så. Men har inte Sinead gjort den med någon annan, ja förutom PG då?

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-11 19:36

CODY skrev:New Order är ett stort och viktigt ämne. Jag är närsynt.

För dig som JD-kille rekommenderar jag som första lyssning Ceremony, som delvis skrivits av Curtis. 7:an har "bronserat" omslag och ett "C" i relief. Snyggaste singeln någonsin? De lät rätt lika JD under de första singlarna. Everythings Gone Green är knasigt bra.

Köp en av de många samlingsskivorna, Substance, t ex. Eller varför inte den skiva min avatar föreställer! det finns en valhänt charm före det att NO började dansa med Blue Monday.

En skiva som som inte har fått det eftermäle den kanske förtjänar är Power Corruption & Lies; låtmaterialet och ljudet ligger mitemellan Det tidiga NO med JD-smak och det senare och dansanta NO. Enjoy.

När det gäller The Fall kan skivan Bend Sinister inte rekommenderas nog ofta och högljutt.

Kula att bli påmind om gammal musik!

Juste.

Ligger på min inköpslista.
tack!

Gunnar

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2008-11-11 19:40

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Det var den här versionen med Wille Nelson och Sinead O´Connor som verkligen fick mig till fullo att inse vilken jäkla bra låt "don´t give up" är:

Ja, nästan så. Men har inte Sinead gjort den med någon annan, ja förutom PG då?

/ B

Hej!
Jag vet inte. Har inte stött på nån annan version.

Här går det inte så bra däremot :o :

http://www.youtube.com/watch?v=zviIRQouyeQ

/Gunnar

Återgå till Musikstugan