Snart är det dags igen (Richard Wagner)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_AA

Snart är det dags igen (Richard Wagner)

Inläggav Erik_AA » 2008-12-04 23:55

Nån mer än jag som gillar Wagner? Kan tyvärr inte gå på Rhenguldet denna gång men har biljetter till resten av triologin i Januari.

http://www.operan.se/templates/ShowDetails.aspx?id=78&showid=585

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-12-05 09:42

Om man tycker fem timmar på Operan låter sådär kan man avnjuta Ringen på teve just nu. Fast bara Ragnarök är kvar av de fyra. Jag såg de två första, men efter att ha sett Siegfried och smeden älta samma oförrätter i en timme med samma ödesmättade musik i operan med hans namn blev det bara för mycket, så då gick jag och lade mig.

Men jag tyckte de två första var rätt suggestiva och jag insåg att det ändå går att njuta av Wagner, till trots mot mina grundmurade fördomar om denne kompostitör.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-05 10:34

Om man hade kunnat få en instrumentell variant så skulle jag kunna tänka mig det. Sången förstör det hela för mig. Musiken är fantastisk, librettot i mitt tycke uselt och språkvalet likaså. *IMHO*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-12-05 10:41

Den första operan jag såg på scen var faktisktt Parsifal! Det är en rätt häftig introduktion till operakonsten, minst sagt. Jag såg Parsifal igen här i stan förra året, och jag tyckte inte att fem timmar var långt! Man kommer in i någon slags meditativt tillstånd och liksom flyter med Wagner genom (den nåot tunna) historien.

Jag har däemot inte sett något i Ringen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-12-05 14:58

som prenumerant på DN får man ju se Ringen för halva priset - taget!

Har sett alla delarna flera gånger förut. Gillar det som fan. Visst, storyn är ju rena tramset, och sångstilen som sådan tilltalar mig inte alls - men Wagners musik är hela tiden kul att lyssna på tycker jag - det finns alltid nått coolt som händer i varje givet ögonblick.

Rekomenderas.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Återgå till Musikstugan