Gillar Will Oldham men inte produktionen hans senare skivor

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Gillar Will Oldham men inte produktionen hans senare skivor

Inläggav peetwa » 2008-12-12 19:26

Jag upptäkte av en slump Palace Brothers (ca 1993-94), Palace Music (1995-96). Det här måste vara Will Oldham tänkte jag och det var det mycket riktigt. Men det är bättre, jag har inte hunnit få några känslomässiga band till låtarna men jag älskar soundet. Jag har haft svårt för det fet omfamnade soundet på hans skivor efter Master and Everyone 2003 under pseudonymet Bonnie 'Prince' Billy. Tycker du som jag, kolla upp dessa tidigare "band". Det finns en del hifi-godis oxå på plattorna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-12-12 20:42

Jag har nog mest lyssnat på just Master and everyone samt I see a darkness
och gillar både produktion och musik massvis på dessa, men jag ska helt
klart kolla upp de tidigare sakerna om du rekommenderar det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-14 20:00

Bra tips!

Jag gillar Prince Bonnie, men har inte tyckt lika mycket om hans skivor som Will Oldham. Har alltid undrat varför han väljer att göra den bästa musiken under en pseudonym, som alla vet vem det är. Hade aldrig hört talas om Palace-kombinationerna.

Tack.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-12-14 23:28

Tycker det är för mycket Country över Palace Brothers/music och Will Oldham, med Matt Sweeney blir det för rockigt. De tre första Bonnie skivorna är de jag gillar bäst.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-12-14 23:47

Själv är jag mycket förtjust i Bonnie 'Prince' Billy och Tortoises gemensamma platta "The Brave and the Bold" från 2006. Innehåller bland annat en fantastisk cover på Springsteens "Born to run"! Lyssna!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-15 13:53

Alexi skrev:Tycker det är för mycket Country över Palace Brothers/music och Will Oldham, med Matt Sweeney blir det för rockigt. De tre första Bonnie skivorna är de jag gillar bäst.

Palce music är mycket "radio Country" men tex Days in the Wake och Lost Blues and Other Songs Palace Brothers är mer den typ av "alt country" som finns på I See a Darkness. Den första låter som den är inspelad i ett kök vilket jag gillar den andra har en mer traditionell studio inspelning dock inte lika fläskig som and master ... . Om jag skulle rekomendera några plattor så är det just Days in the Wake och Lost Blues and Other Songs.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-15 14:03

L4 skrev:Själv är jag mycket förtjust i Bonnie 'Prince' Billy och Tortoises gemensamma platta "The Brave and the Bold" från 2006. Innehåller bland annat en fantastisk cover på Springsteens "Born to run"! Lyssna!

Den är verkligen mycket bra, covern, alltså. Precis som en cover skall vara. personlig, men ändå påminna om originalet.

Lyssnade, inspirerad av denna tråd på Letting Go i går. Som kommer efter Master etc. Soundet är verkligen ganska "fett", men jag tycker det är bra. Den senaste skivan har jag bara hört i förbigående, men där tycker jag att låtmaterialet står och stampar lite och inte skiljer sig tillräckligt mycket mot det tidigare för att vara jätte-intressant.

Prince Bonnie har en fin plats i skivsamlingen.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-15 14:21

CODY skrev:
L4 skrev:Själv är jag mycket förtjust i Bonnie 'Prince' Billy och Tortoises gemensamma platta "The Brave and the Bold" från 2006. Innehåller bland annat en fantastisk cover på Springsteens "Born to run"! Lyssna!

Den är verkligen mycket bra, covern, alltså. Precis som en cover skall vara. personlig, men ändå påminna om originalet.

Lyssnade, inspirerad av denna tråd på Letting Go i går. Som kommer efter Master etc. Soundet är verkligen ganska "fett", men jag tycker det är bra. Den senaste skivan har jag bara hört i förbigående, men där tycker jag att låtmaterialet står och stampar lite och inte skiljer sig tillräckligt mycket mot det tidigare för att vara jätte-intressant.

Prince Bonnie har en fin plats i skivsamlingen.

MVH/Cody

Är det en fishtank inspelning

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-12-15 15:43

peetwa skrev:Är det en fishtank inspelning

Uhh? Är det Tortoise studio eller ett produktionsbolag knutet till dem ? Skall kolla skivan när jag kommer hem om det står något om fishtank.

John (MC något) från tortoise har f övrigt producerat Man-Made med Teenage Fanclub. Riktigt bra och "varmt" producerat.

MVH/Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-15 15:54

CODY skrev:
peetwa skrev:Är det en fishtank inspelning

Uhh? Är det Tortoise studio eller ett produktionsbolag knutet till dem ? Skall kolla skivan när jag kommer hem om det står något om fishtank.

John (MC något) från tortoise har f övrigt producerat Man-Made med Teenage Fanclub. Riktigt bra och "varmt" producerat.

MVH/Cody

Fishtank är något slags konseptinspelning där man blandar musiker fån olika band (hela eller delar) och på knapp tid spelar in en platta (EP). Toroise har gjort en med the Ex. Detta verkar dock inte vara en sådan.

http://www.konkurrent.nl/labels/fishtank.html

Återgå till Musikstugan