dIRE sTRATS

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

dIRE sTRATS

Inläggav Piotr » 2008-12-18 01:15

Fortfarande på jakt efter ny gura och inspiration och sökte på olika gitarrklipp/demos på jåtub.

Hittate en (vad det verkar) tysk tribute grupp som är riktigt bra, åtmintstone vad det gäller gitarristen och konsten att fånga både MK's sound och spelstil.

Dire Straits är lite av husgudar här och jag satt med gåshud genom ett par låtar.

Check it out!

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-18 08:48

What ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2008-12-18 09:21

Glömt någon länk kanske?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-12-18 11:38

Jag tycker att Dire Straits är ett bra exempel där en person ÄR bandet, låtskrivare, sologitarrist, sångare. De är väldigt bra tycker jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-18 11:42

reeltoreel skrev:Glömt någon länk kanske?

"dIRE sTRATS" och youtube, svårare är det inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-18 12:02

paa skrev:

OK! Fattade först nu... Trodde det var felstavning av Dire Straits... :roll: :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2008-12-18 13:21

paa skrev:

Fatta lika me noll vet du :wink:

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2008-12-18 13:49

Hittate en (vad det verkar) tysk tribute grupp som är riktigt bra, åtmintstone vad det gäller gitarristen och konsten att fånga både MK's sound och spelstil.

Inget fel alls, MEN personligen skulle jag vilja hitta något liknande fast med lite mer "egen tolkning" av stilen.
Detta låter för mig lite för "rakt av" helt enkelt.

Sådant här tycker jag är kul http://se.youtube.com/watch?v=zJeNPS2tLdA

Eller varför inte ta ut svängarna rejält http://se.youtube.com/watch?v=PscHfn4vG ... re=related

http://se.youtube.com/watch?v=lQM6L-6e9 ... re=related

Att sitta hemma hos någon och lyssna live slår det mesta, även om personen ifråga kanske inte alla gånger spelar rätt hela tiden.

Älskar sådan här http://se.youtube.com/watch?v=o525Xbgqj ... re=related

Jag inser nu att jag försakat mitt husband, tack Piotrpeter för du väckte mig igen.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-12-18 17:34

Nja, jag vet inte jag. Alltså, han verkar ju vara duktig (det lilla jag nu sett på tuben) och ha hittat ett sätt att planka Knopflers spelstil och gitarrljud. Men allvarligt, hur kul är det? Varför inte äkta vara?

Själv håller jag DS konsert på Wembley som deras bästa någonsin!

/en john som också ville spela som knopfler en gång i tiden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-18 23:57

Vissa av dIRE sTRATS klippen har ju taskigt ljud och möjligtvis icke optimalt ljud redan från scratch, men några av de bättre klippen är ju ruskigt bra. Främst de från en av pubspelningarna.. 'What it is' är ju bara för kanon!!

Ja, man kan ju tycka att det är tråkigt att planka någon rakt av men jag gillar det. Dock så är det tänket en stor tröst för mig när jag suktar efter att kunna spela som Knopfler och Gilmour.. :mrgreen: Spelar man sitt eget kan det ju liksom aldrig bli fel. Det sagt så är det något i dessa gitarrljud som jag bara älskar, så jag vill gärna ha det ljudet i grund och botten även fast jag hittar på egna grejjor.

/Peter

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-12-19 10:46

Piotr skrev:Vissa av dIRE sTRATS klippen har ju taskigt ljud och möjligtvis icke optimalt ljud redan från scratch, men några av de bättre klippen är ju ruskigt bra. Främst de från en av pubspelningarna.. 'What it is' är ju bara för kanon!!

Ja, man kan ju tycka att det är tråkigt att planka någon rakt av men jag gillar det. Dock så är det tänket en stor tröst för mig när jag suktar efter att kunna spela som Knopfler och Gilmour.. :mrgreen: Spelar man sitt eget kan det ju liksom aldrig bli fel. Det sagt så är det något i dessa gitarrljud som jag bara älskar, så jag vill gärna ha det ljudet i grund och botten även fast jag hittar på egna grejjor.

/Peter

Jo, det där ljudet har ju ett speciellt tilltal. Själv relaterar jag så starkt till min ungdoms dagar då jag ville uppnå precis detta. Kanske är det frustration över att jag aldrig lyckades samt viss avundsjuka på de som faktiskt lyckas som gör mig lite avogt inställd. Samtidigt... Det känns inte så fräscht helt enkelt. Även om jag älskar det. Hatkärlek?

Länka gärna till några av dina favoritklipp!

/en john som ett tag ville ha samma klang och anslag som Robert Cray, men som var ännu längre från detta

Återgå till Musikstugan