Moderator: Redaktörer

Alexi skrev:Behöver man gå kurs för att lära sig slå på ett oljefat?
tvett skrev:Det hade ju varit pinsamt.
magnus_fossum skrev:tvett skrev:Det hade ju varit pinsamt.
Det här forumet heter "Musikstugan" och har underrubriken "Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.". Därför tycker jag inte att det är ett dugg pinsamt att posta i det här forumet.
Hade jag däremot gjort samma inlägg i forumet "Carlsson Illuminati" tex., så hade det väl varit pinsamt.
Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
Alexi skrev:Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
Alexi skrev:Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
magnus_fossum skrev:Så här ligger tonerna...
Coolt! Jag tar tillbaks allt jag sa ovanmagnus_fossum skrev:Alexi skrev:Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
Så här ligger tonerna i en sopranpanna ("Tenor Pan" på Trinidad, "Lead Pan" i USA)
Så här kan de ligga i en "Double Second":
Så här ligger tonerna i min sexbas:
Dessutom så handlar det som sagt om att kunna spela tillsammans med de andra i gruppen.
Svante skrev:Finns det någon speciell anledning att de ligger som de gör? Jag menar är det för att det blir enklast att spela på dem om de ligger som de gör, eller är det för att de låter bättre om man lägger tonerna just sådär?
magnus_fossum skrev:Svante skrev:Finns det någon speciell anledning att de ligger som de gör? Jag menar är det för att det blir enklast att spela på dem om de ligger som de gör, eller är det för att de låter bättre om man lägger tonerna just sådär?
Ja. Tonerna som ligger bredvid varandra bör bilda ett harmoniskt intervall om instrumentet skall klinga bra. Därför så går det inte att lägga ett C# eller ett D bredvid ett C som på ett piano. Oktav, kvint, kvart, terser och sexter funkar. Tritonus kan också vara OK. Det finns många lösningar på det problemet och mycket avgörs av hur många fat man skall fördela tonerna på. Alla steelpantyper är inte helt standardiserade. Det finns lite alternativa layouter för "Double Second" tex.
Svante skrev:http://www.speech.kth.se/prod/publications/files/qpsr/1988/1988_29_4_059-073.pdf
verdad skrev:Jag har en favorit steel pan lirare, Han heter Andy Narell.
joseph skrev:Vad kostar ett sådant där oljefat man spelar på? Är alla hantverksmässigt producerade av begagnade oljefat? Osv...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster