Steelpankurs i Stockholm

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Steelpankurs i Stockholm

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-07 22:28

Lär dig spela oljefat! :D :D :D

Bild
Senast redigerad av magnus_fossum 2016-06-27 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-08 13:18

Hej och välkommen till forumet. Hoppas att du kommer vara aktiv i diskussionerna.

Vilket sammanträffande att kursledaren har samma namn som ditt nick.
Men det är väl inte därför du reggar dig här va? Det hade ju varit pinsamt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-08 13:20

Behöver man gå kurs för att lära sig slå på ett oljefat?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-08 13:26

Vore det inte roligare med en kurs i att tillverka steelpans?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-08 13:28

Dom är rätt otympliga, tror inte sambon skulle bli så glad om jag kom hem med några oljefat 8O

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-08 13:34

Vi skulle kunna ha en kurs i att bygga ved-/kolgrillar av oljefat...

Så reggar vi oss på olika forum och gör reklam där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-08 14:33

Alexi skrev:Behöver man gå kurs för att lära sig slå på ett oljefat?

Steelpans är oljefat som har bearbetats till musikinstrument. I en steelpan kan det finnas upp till ca 30 olika upphöjningar som ger olika toner. Inte konstigare än att ha kurser i marimba eller vibrafon. Dessutom så handlar det om att spela tillsammans med de andra stämmorna. Sä här lät ett ungdomsband som jag ledde förut: http://steelband.se/stolof/steelpans.wmv
Senast redigerad av magnus_fossum 2009-02-08 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-08 16:15

tvett skrev:Det hade ju varit pinsamt.

Det här forumet heter "Musikstugan" och har underrubriken "Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.". Därför tycker jag inte att det är ett dugg pinsamt att posta i det här forumet.

Hade jag däremot gjort samma inlägg i forumet "Carlsson Illuminati" tex., så hade det väl varit pinsamt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-08 16:46

Tycker det är bra med kul tips oavsett om tipsaren är inblandad eller ej!

Det roliga med instrumentet är ju att iaf jag inte kunde föreställa mig hur det skulle låta förrän jag hörde ett.

Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-08 17:26

magnus_fossum skrev:
tvett skrev:Det hade ju varit pinsamt.

Det här forumet heter "Musikstugan" och har underrubriken "Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.". Därför tycker jag inte att det är ett dugg pinsamt att posta i det här forumet.

Hade jag däremot gjort samma inlägg i forumet "Carlsson Illuminati" tex., så hade det väl varit pinsamt.

Du svarade på fel del av mitt inlägg. Att citera rätt är viktigt, om man inte har för avsikt att vrida och förvandska. Fokus låg på frågan om du reggade dig enbart för att göra reklam?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-08 22:09

norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-08 22:37

Alexi skrev:
norman skrev:Alexi: Behöver man gå en kurs för att slå på trummor? Eller slå på pianotangenter?
Om pianot bara hade en tangent eller tex. bongo trumma skulle inte jag ge 2000kr för att lära mig.

Det finns dom som åker till Cuba eller Afrika för att lära sig spela bongo eller annan handtrumma. Som tur är så gör man som man själv vill.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-08 22:39

Nja, en steelpan har många toner.....många.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-08 22:56

Alexi skrev:

Så här ligger tonerna i en sopranpanna ("Tenor Pan" på Trinidad, "Lead Pan" i USA)

Bild

Så här kan de ligga i en "Double Second":

Bild

Så här ligger tonerna i min sexbas:

Bild

Dessutom så handlar det som sagt om att kunna spela tillsammans med de andra i gruppen.
Senast redigerad av magnus_fossum 2009-02-08 22:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 22:57

Visste ni att steelpans är det enda akustiska instrument som har uppfunnits efter 1800-talet?

Vi hade ett gäng såna stod på TMH för många år sedan och jag minns en rolig historia när det spelades på en av dem och någon kikade in och undrade var Moogen stod...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 23:00

magnus_fossum skrev:Så här ligger tonerna...

Finns det någon speciell anledning att de ligger som de gör? Jag menar är det för att det blir enklast att spela på dem om de ligger som de gör, eller är det för att de låter bättre om man lägger tonerna just sådär?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-08 23:11

magnus_fossum skrev:
Alexi skrev:

Så här ligger tonerna i en sopranpanna ("Tenor Pan" på Trinidad, "Lead Pan" i USA)

Bild

Så här kan de ligga i en "Double Second":

Bild

Så här ligger tonerna i min sexbas:

Bild

Dessutom så handlar det som sagt om att kunna spela tillsammans med de andra i gruppen.
Coolt! Jag tar tillbaks allt jag sa ovan :)

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-08 23:12

Svante skrev:Finns det någon speciell anledning att de ligger som de gör? Jag menar är det för att det blir enklast att spela på dem om de ligger som de gör, eller är det för att de låter bättre om man lägger tonerna just sådär?

Ja. Tonerna som ligger bredvid varandra bör bilda ett harmoniskt intervall om instrumentet skall klinga bra. Därför så går det inte att lägga ett C# eller ett D bredvid ett C som på ett piano. Oktav, kvint, kvart, terser och sexter funkar. Tritonus kan också vara OK. Det finns många lösningar på det problemet och mycket avgörs av hur många fat man skall fördela tonerna på. Alla steelpantyper är inte helt standardiserade. Det finns lite alternativa layouter för "Double Second" tex.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 23:13

Jag hade väl på känn att de hade skrivit nåt om det också, ja:

http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 59-073.pdf

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-08 23:15

Hej Magnus Fossum.

Jag har en favorit steel pan lirare, Han heter Andy Narell.

Här ett klipp när han spelar med Bela Fleck

http://www.youtube.com/watch?v=AjtB_0-Y ... re=related

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-08 23:17

magnus_fossum skrev:
Svante skrev:Finns det någon speciell anledning att de ligger som de gör? Jag menar är det för att det blir enklast att spela på dem om de ligger som de gör, eller är det för att de låter bättre om man lägger tonerna just sådär?

Ja. Tonerna som ligger bredvid varandra bör bilda ett harmoniskt intervall om instrumentet skall klinga bra. Därför så går det inte att lägga ett C# eller ett D bredvid ett C som på ett piano. Oktav, kvint, kvart, terser och sexter funkar. Tritonus kan också vara OK. Det finns många lösningar på det problemet och mycket avgörs av hur många fat man skall fördela tonerna på. Alla steelpantyper är inte helt standardiserade. Det finns lite alternativa layouter för "Double Second" tex.

Ahaja, kuligt.

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-08 23:39

Svante skrev:http://www.speech.kth.se/prod/publications/files/qpsr/1988/1988_29_4_059-073.pdf

Jag känner Ulf Kronman som skrev den där artikeln - vi spelade i samma band. Det var dock länge sedan jag såg honom.

Ang. placeringen av tonerna: man brukar försöka placera toner på oktavavstånd nära varandra och oftast så lägger man de lägsta (största) tonerna utmed sargen.

verdad skrev:Jag har en favorit steel pan lirare, Han heter Andy Narell.

Andy Narell är bra. Han är nog också den enda icke-Trinidadiern som har fått arrangera för ett av de stora banden på Trinidad. Min favorit är en låt som heter "We Kinda Music". Tyvärr så hittade jag den inte på YouTube (och inte på Spotify heller).

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-08 23:58

Magnus fossum: Har även vid flertalet tilfällen hört ett steel pangäng som lirat på en karnebåtfestival vid flera tillfällen. (Det är ju nu så populärt med olika festivaler i var och varannan liten håla i sverige)
Kanske var du en av dem. Där åkte de på ett lastbilsflak med en trummis och ett x antal steel pan musiker. Riktigt häftigt upplevelse faktiskt.
Dom, vill jag minnas, spelade bl.a temat till James Bond. Riktigt läckra arrangemang må jag säga. :)

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-09 00:03

Jag känner inte riktigt igen det där. Copenhagen Steelband är väldigt duktiga och brukar spela på Carlshamnsfestivalen. Cool Pans spelar Mission Impossible-temat. Jag spelade med Hot Pans förut.

joseph

Inläggav joseph » 2009-02-09 00:28

kul tråd! en kompis till mig stal ett oljefat från en verkstad en gång, men han gjorde en väldigt maffig subwoofer av den. Vad kostar ett sådant där oljefat man spelar på? Är alla hantverksmässigt producerade av begagnade oljefat? Osv...

vh Josef

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-02-09 00:39

Kom genast att tänka på att jag har en skiva som jag köpte för herrans massa år sen i Örebro. Den heter: Steel Drum Band with plugged-in guitars and soul voices - Sapodilla Punch - Steel Soul. Bland repetoaren hittar vi alla dessa godingar utförda på oljefat:

Hold on, I'm comin'
I'm in love
Mild and bitter
More and more amour
Bach to minor
Get ready
My girl (mkt roligt)
Honk kong mambo
Day tripper
The click song #1(uqongo thwani)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
magnus_fossum

Inläggav magnus_fossum » 2009-02-09 00:56

joseph skrev:Vad kostar ett sådant där oljefat man spelar på? Är alla hantverksmässigt producerade av begagnade oljefat? Osv...

De är inte helt billiga tyvärr. Åtminstone tidigare har man kunnat beställa till hyffsade priser från Merlin Gill på Trinidad: http://www.gillspanshop.com/products.html

De större mer skrymmande instrumenten som består av fler än två fat kan du köpa från Rudy Smith i Danmark: http://www.rudysmith.dk/

Räkna med 6000:- per instrument plus/minus 1000:-.

Steelpans tillverkas nästan alltid från nya eller begagnade oljefat. De högst stämda instrumenten är det vanligt att man kromar, men även dessa är alltså gjorda av oljefat.

Återgå till Musikstugan