Så var sommarens festivalresa bokad !

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jsan

Så var sommarens festivalresa bokad !

Inläggav jsan » 2009-02-10 00:26

Det blev Rock am Ring igen :D

En festival som jag verkligen kan rekommendera , välorganiserat och effektivt om än lite Tyskt. Festivalen är på F1 banan Nûrburgring

En hel del band är redan släppta men borde komma ett 30-tal till, de som är intressantast än så länge tycker jag är Billy Talent, Bring Me The Horizon, Dragonforce, Korn, Limp Bizkit, Mando Diao, Marilyn Manson, Peter, Björn & John, Slipknot, The Killers ,The Kooks, The Prodigy, Volbeat

Någon annan som tänkt åka dit eller har varit där ?

Eller ska du på någon annan festival ?

Miles

Inläggav Miles » 2009-02-11 02:49

Det ser ut att bli andra året i rad på Nature One, en av Tysklands kanske största festivaler för elektronisk dansmusik. Man flyger med RyanAir till Frankfurt Hahn, därifrån tar man taxi 20 km till festivalen, mycket smidigt. Det hela går av stapeln i månadsskiftet juli/augusti. Förra året trängdes undertecknad med över 50 000 tyskar, holländare, österrikare och en väldans massa andra nationaliteter på en sinnesjukt stor camping. Här är det hålligång dygnet runt och ett jekla röj! ;-)

Förra årets festival, med akter såsom Carl Cox, Sven Väth, Dubfire, Chris Liebing, Dave Clarke, Paul van Dyk, Armin van Buuren:
http://www.nature-one.de/events/nature- ... /index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Nature_One
http://www.natureone.se/main.php

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-11 05:52

Det där låter riktigt intressant Miles. Måste man köpa ticket i förväg eller är det bara att lösa där nere? Hört nått om lineupen för i år?

Miles

Inläggav Miles » 2009-02-11 08:35

rexq,

Kul att du är intresserad, N1 är en enorm upplevelse! Som jämförelse kan nämnas att Sveriges största festival Hultsfred har drygt 20 000 besökare, Nature One hade 57 000 betalande förra året.

Linupen är inte släppt ännu, det brukar dröja några månader till. Men det kommer högst sannolikt att vara samma klass på akterna som förra året.

Vad gäller biljett så skall det enligt uppgift gå att förköpa. Men det behövs inte eftersom biljetterna hittills aldrig blivit slutsålda. Man köper den i en viss kö när festivalen inleds på fredagkvällen, sedan håller det på tills söndag morgon. Har för mig att jag betalade 60 euro förra året, har biljetten liggande här nånstans. Sedan kostar campingen några kronor också, på grund av att vissa personer bara hänger där och inte på själva festivalområdet. 10-12 euro cirka.

Campingen är en upplevelse i sig, många tyskar tar med sig sjukt imponerande ljud- och ljusutrustning och DJar på campingen, så det rekommenderas att komma dit redan på torsdagen för att hinna uppleva campingen ordentligt. Vi är ett gäng svenskar som bor ihop, var ett 50-tal förra året, riktigt trevligt. Dock så är det konstant hålligång 24/7, så skall man försöka sova så är öronproppar ett måste.

Flyget till Frankfurt Hahn går från Sthlm/Skavsta och Göteborg/Säve. Bokar man i tid kostar det inte många kronor.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-11 08:49

Är det schysst stämning annars på camping så det inte flyger runt en massa tyska lsd-freaks som river tält och snor pengar?

Som jag fattar är scenerna indelade i techno, house, trance och nått övrigt?

Sven Väth måste ha varit en upplevelse på hemmaplan med 50 000 tyskar. :D

Miles

Inläggav Miles » 2009-02-11 12:41

Jag tyckte att det var trevlig stämning på campingen, har dock inget särskilt att jämföra med, jag skulle säga att man slipper fjortisar på denna festival, de flesta man ser är nog i 25-årsåldern eller över. Det är lätt att prata med folk, tyskarna tycker oftast det är lite coolt att det kommer folk ändå från Sverige. Som sagt så hade vi vår egen lilla Swedish Camp förra året också, det är både socialt och tryggt. Vi hade dock ett par tyskar med i gänget som tagit med DJ-utrustning, samt man umgås ju såklart en del med omkringliggande sällskap.

Vad gäller stölder så var det ingen jag såg som råkade ut för det, men normal försiktighet är det som gäller. Jag gick inte från tältet utan pass, plånbok osv, och bar dessa i en jacka som jag hade som huvudkudde på nätterna.

Droger förekommer, attityden är en annan än hemma. Men jag tyckte inte att man märkte av det särskilt, det mesta som hände var att det ibland kom fram folk som undrade om man ville köpa/sälja. Självfallet dricks det en hel del alkohol, det ser man mycket mer av än illegala droger, men jag tycker nog att de flesta sköter sig, såg sällan den svenska varianten av total drängfylla, tack och lov.

Det finns 4 stora scener på festivalområdet, en open air och resten inuti enorma tält, typ cirkustält. Mainfloor/Open air spelar mest trance, i tälten är det techno och house som gäller, samt ett klassikergolv med allt möjligt.

Själva festivalområdet ligger på en övergiven amerikansk före detta raketbas. Miljön är väldigt spännande och kalla kriget-kitschig. Det finns roliga skyltar lite varstans. I de utrymda missil-bunkrarna huserar diverse klubbgolv, utöver de stora golven. Här är musiken väldigt blandad beroende på vilken klubb som arrangerar, Tresor i Berlin och Cocoon i Frankfurt finns med exempelvis, det finns allt mellan soft house till hardtechno.

Sven Väth in the mix @ N1 2008 :
http://www.youtube.com/watch?v=WUCHxfag7Ww

2009 års flyer : http://www.natureone.de/fileadmin/porta ... at_big.jpg
Senast redigerad av Miles 2009-02-11 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-02-11 12:58

Tack för mycket bra info Miles.

Otroligt vilken energi man får av att bara titta på ett sådant sunkigt you tube-klibb, går rakt in i skallen.

Miles

Inläggav Miles » 2009-02-11 13:22

Hehe, ja och ändå är det inget emot att vara på plats! :-) Tältet var fullpackat till bristningsgränsen när Väth gick på, ett otroligt tryck.

Vill du eller nån annan veta nåt mer så är det bara att fråga på! N1 är inte särskilt känt i Sverige, men vi som varit där försöker sprida ordet, för det är definitivt värt en resa om man är inne på elektronisk dansmusik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-11 16:03

Rock am ring är någon festival som jag ska hålla koll på. Annars så är det klart för Arvika och hultsfred för min del. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Återgå till Musikstugan