Å nej, men, varför gillar jag det bandet?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Å nej, men, varför gillar jag det bandet?

Inläggav peetwa » 2009-02-12 19:21

Nu har det hänt mig två gånger att jag bildat mig en negativ uppfattning om hur ett band skall låta utifrån folk som lysnar på bandet, medias utsagor, skivomslag m.m. som sedan krossats. Vid ett senare tillfäller har jag suttit och poppat till radion och tänkt det här var en bra låt. Så har det visat sig vara ett band jag tidigare dömt ut. Detta har inte hänt mig tidigare? Har det hänt dig?

Här är mina två exempel.

Volbeat - Maybellene I Hofteholder

http://www.youtube.com/watch?v=1CpnUk95i_I

Dlasvegas - Daddy's gone

http://www.youtube.com/watch?v=3uSdQxKaBfU

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-12 19:51

Hej,

Förstår precis hur du känner dig. Glasvegas låter ju förvillande likt bra musik! Detta är ett stort problem på samma nivå som lyssningströtthet eller andra audiofila åkommor :)

Själv har jag samma förhållande till Manic Street Preachers. De är hopplösa, rockiga och maneriska. Ändå har jag flera skivor med dem, som jag lyssnar på då och då. Jag skyller på trummisen som som är förstklassig.

Titta:

http://www.youtube.com/watch?v=jyrJJxGWQ5g
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-12 20:37

Mmm... Red Hot Chili Peppers.... finns säkert fler exempel...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-02-12 21:24

Jag anser att Volbeat är ett band som jag borde gilla, men inte gör. Låten ovan är helt ok! Tycker den påminner om Green day på något sätt.

Hypade Glasvegas låt ovan gjorde åtminstone mig besviken!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-02-12 21:28

Rocker skrev:Jag anser att Volbeat är ett band som jag borde gilla, men inte gör. Låten ovan är helt ok! Tycker den påminner om Green day på något sätt.

Påminner också om Mike Ness och Glen Danzig, jag tror det är där skon klämmer för mig.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-02-12 21:39

Efter att ha läst "The Dirt" om Mötley Cru har jag kollat på youtube och märker att jag missade dom på 80 talet. Boken är fantastisk "Sex, drugs and rock´n roll"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-12 21:41

Det har väl hänt att man vickat på foten till nåt dansvänligt på radion och så visar det sig vara nån Madonna-remix, typ :)

Eller gangsta-hip hop! *oh noo* :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-12 23:48

hiten sad mans tongue, volbeat, är schysst, men resten vettefan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-02-14 00:57

CODY skrev:Själv har jag samma förhållande till Manic Street Preachers. De är hopplösa, rockiga och maneriska. Ändå har jag flera skivor med dem, som jag lyssnar på då och då.

De tidiga skivorna är ju åtminstone bitvis riktigt bra. Sedan blev det lite pretto-explosion av det hela. Låten med Nina var förresten inte illa heller, den har jag aldrig hört förut.

O(n)T(opic): Det där har hänt mig, ja. Man hör en bra låt på radion och sedan inser man vem som framför den och att man måste hata den av ren princip. Minns inte vilken låt det var senast det hände dock.

Återgå till Musikstugan