porcupine tree

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-05-24 12:41

Pinnick skrev:nån from Gbg som ska till treggårn i july? garanterat hiQmuzak.
Porcupine Tree kommer att leverara Fear of a blank planet på liten scen. -Garanterat- väldigt bra. 8)

Merkurius eller Sporren? Fucking great. -garanterat-

Jag hade köpt biljetter och bokat hotell och allt för hela familjen (2 vuxna och 2 barn, 13 & 15 år).... Sen gick jag av en slump in på pkmusic och fick se att det var 18-årsgräns på Trädgårn.. Ringde och kollade och dom släppte inte in någon under 18 ens i målsmans sällskap! :(

Tur att man inte kvitterat ut biljetterna från Ticnet ännu...

Grämer mig fortfarande! Kan inte åka utan barnen eftersom det var dottern, 15 år, som tjatat mest om att hon ville se dom... :(

/MHo

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-24 19:44

Verkligen trist. Det är väl nackdelen med lite mindre kända band, att de spelar på mindre klubbar o dylikt som har åldersgräns :(

De spelar i Finland två dagar senare på en rockfestival som väl troligen inte har åldersgräns: Jul 14 2007 FINLAND: Ilosaarirock Festival

http://www.ilosaarirock.fi/2007/english ... cture.html, Verkar inte vara åldergräns.

kanske man själv borde åka på . Hm.................. 8)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-05-24 20:38

Pinnick: Hur är den nya skivan? Har hört spåret "Fear of a blank planet". Den låten gillar jag!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-24 21:44

Jag tycker den är riktigt bra. Helt klart bättre än "Deadwing" och ger mer en känsla från lite äldre skivor som t.ex. "Signify" här och där. Soundet är väl iofs rätt hårt och tungt på en del ställen, men känslan är ändå att de gått tillbaka lite till rötterna. Vilket är bra. Tycker jag. :) Har inte hittat någon annan skiva som är lika stark kandidat till titels årets skiva ännu ..
Iofs inte hört så många från 2007 än :roll:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-05-24 22:39

bara ett litet konsertminne från i höstas..............
Bild
Klockan var nog här 18.40 Fre 29/9-06 ....... jag drog 10.20 för övrigt.................... FÖRE det efterföljande "G-A-Y camp attack ..............:roll:
F.ö. så försvinner nog Astoria lagom till OS 2012 :(

Bild
blir väl inte bättre bilder än så här med en SE k750i. I alla fall så tror jag de spelade "Anasthetize" från FOABP här.... 8)

Bild
Spelade de "My Ashes" här måntro?

Bild
Det blev en och annan öl faktiskt............ :oops:

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-05-25 12:09

Ska nog gå om det inte krockar med nåt vilket är stor risk.

Såg dom förövrigt i Musikens Hus i goá Majorna,GBG för några år sedan. Helt okey konsert den gången... förutom att jag tyckte gitarristen var lite tråkig bara.

/z

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-10 04:46

Fick hem Fear of a blank planet idag på vinyl (den limiterade utgåvan) Lyssnat på den nu och det är en väldigt bra pressning. Mitt ex var väldigt tyst. Och masteringen var MYCKET bättre än den FLAC jag har från CDn. Så har man skivspelare, KÖP!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-10-12 15:50

Fast på LPn är väl inte EPn inkluderad eller är den det? Jag gillade EP låtarna bättre än de på FOABP i alla fall 8)

mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-12 18:43

Epn är med på vinylen, ja 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2007-10-12 19:14

Jihou... 24/11 smäller det i Globen, Annexet!

Be there or be square! :)

/MHo

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-10-13 22:09

Det lär man ju fögaligen missa. :)

Undrar om han fortfarande spelar barfota på matta?

subj, ja just ja. Det var en 2-LP såg jag 8)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-10-16 17:41

MHo skrev:Jihou... 24/11 smäller det i Globen, Annexet!

Be there or be square! :)

Självklart skall man vara där. När jag nu missade Göteborg spelningen så kan man ju inte missa denna också. Biljetter är inköpta. Jag blev ju fan på Sweden Rock förra året så nu skall de bli roligt att se dem som ordentligt inlyssnad.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-11-25 03:31

Innan konsertintrycken falnar så kan man konstatera att det var en väldigt bra show.

Magiska ögonblick när PT öppnade kistan till sin förträffliga låtskatt och spelade "Dark Matter" från skivan Signify. Det var nog bara jag som kände igen och diggade den såg det ut som 8)
Samma magi infann sig när de spelade hela "The Sky moves sideways" som första extranummer. När de spelade den var det som att åka med en tidsmaskin bakåt i tiden till PTs tidiga dagar, då de experimenterade och var ostörda av kommersialism och stora skivkontrakt. (gissar jag)

Jag hade hoppats att de skulle spela titellåten från Lightbulb Sun som de gjort under vissa shower på denna turnen, men man ska väl trots allt inte vara missnöjd för att de inte gjorde det. De spelade ju rätt mycket annat j.. bra.

edit: "Cheating the polygraph" var en annan höjdpunkt i repertoaren. Schysst riff.
Senast redigerad av Pinnick 2007-11-26 16:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-11-26 14:12

Kan inte annat än hålla med om att det var en grymt bra spelning. Rätt lugn publik jämfört med vad jag är van vid på hårdrockskonserter. Många par och rätt blandad ålder. Ljudet var lite luddigt i början för att baskaggen klingade för länge i basfrekvenserna. Lite rundgång i låga frekvenserna alltså men det blev bättre efter några låtar. PTs trummis är helt klart en av de bästa trummisarna jag hört på flera år. Grymt tajt och trots en genomgående stil så spelar han väldigt varierade fill. Inte alltid man tänkte på det men de spelade ett gäng låtar till backtrack eller vad man kallar det. Alla har klick i öronen och det var den förinspelade kören som jag tog det på. Väldigt diskret och snyggt gjort så det inte känns som playback.

Förbandet var dock usla i mina öron. Reagerade snabbt på att trummisen var ruskigt otajt och osäker men det hade sin förklaring i att orginaltrummisen var hemma pga att han skulle närvara vid barnafödande. Jag har dock svårt att tänka mig att de skulle varit så mycket bättre med sin riktiga trummis.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-08 13:29

"A brand new edition of the long out of print 2000 Porcupine Tree studio album "Lightbulb Sun" will be issued next month.

Along with "Recordings" (also due for reissue later this year) the album is the missing part of the PT discography. It contains the original studio versions of PT favorites such as Shesmovedon, Russia On Ice, Hatesong, and Feel So Low, and has been lavishly revamped into a definitive 2 disc set. Disc one is a CD containing a pristine remix / remaster of the album, while disc two is a DVDA (playable on any DVD player) containing the album remixed into 5.1 surround sound (in DVDA and DTS versions), as well as a 24 bit high resolution version of the stereo mix, and the original 2000 mix/master Also included are 5.1 mixes of bonus tracks Disappear, Buying New Soul, and Cure for Optimism, which were recorded during the same sessions. This is the definitive version of one of the essential albums in the PT catalogue. "

Kul att de valde att ha med originalmixen som de inte gjorde vid återutgivningen av "Stupid Dream". Undrar om det betyder att de själva är rätt nöjda med den?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-08-20 13:12

Nu ska Steven tydligen släppa en soloskiva.......
http://www.youtube.com/watch?v=krtkPF1OpOU

Låter ju rätt lovande trots att bara klippet är ca 1.30 . 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-08-20 17:25

PT (Steven Wilson) har ju fått mycket beröm för sina surroundmixar. Ingen som lyssnat på dem?

Förresten: Wilson håller ju just på med att mixa King Crimsons katalog i surround. Hittade dessutom denna roliga artikel där han går igenom ett antal surroundmixar. Håller med honom om det mesta.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-08-20 18:07

Jag har ju åtta dvd-a och två konsert-dvd med PT, No-man, Blackfield och Bass Communion. Jag har ju inte så mycket teknisk analys av skivorna att komma med, men de låter verkligen välgjorda och att dvd-a ej bara är en gimmick och ej ett onödigt format som man kan skälla på.
DVd-a formatet har ju fått sig en del törnar på forumet av vissa cd-fantaster, men de har väl inte hört SWs surroundmixar. 8)

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2008-08-20 18:19

Almen skrev:PT (Steven Wilson) har ju fått mycket beröm för sina surroundmixar. Ingen som lyssnat på dem?

Jo, i alla fall dem som finns av Porcupine tree. Äger Stupid Dream, In Absentia, Deadwing, Lightbulb Sun, och Fear of a Blank Planet.

Jag tycker att de är mycket bra. Gör en del större effekter som tåget i slutet på Lazarus på Deadwing plattan. Men annars så är de så där lagom, intressanta men utan att gå överstyr.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-08-20 22:57

Några låtar med stämsång som spelas i surroundkanalerna är ju snygga. På In Absentia och Lightbulb Sun t.ex. Rätt mäktigt

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-19 14:26

Köpte min första PT-skiva häromveckan, Lightbulb Sun. Slog till på återutgåvan med 5.1 i DVD-A, ny tvåkanalmix, samt ursprungliga tvåkanalsmixen.

Mycket smakfulla arrangemang och surroundmixar. Litet väl prydligt för min smak dock, men jag kommer säkert att lyssna på den mer. Får nog bli en av senare datum också...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Musikstugan