Hur får man till sådan här fin rymd i ljudet

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Hur får man till sådan här fin rymd i ljudet

Inläggav NNord » 2009-02-21 14:08

Jag tycker denna låt med Eskobar är väldans snyggt inspelad och producerat sångmässigt, alltså själva ljudbilden. Jag tänker då på rumsklangen eller vad man ska säga, eko...

well lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=4rayIckOBmo

Hur får man till sådan effekt på sångljudet? Går det att få till mjukvarumässigt ? Det är säkert så dom gjort, men det är ju sjukt snyggt...
Nästan för mkt, men det blir ändå bra.
NN

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-21 14:15

Klart att det går a tt göra med mjukvara. Man kan göra allt med dessa datorapparaturer. :)

http://www.youtube.com/watch?v=FDV1iejSZsk&feature=related

Här är ett live-uppträdande med Eva Dahlgren istället för den underbara Heather Nova.
Inte riktigt samma rymd som i studioversionen men...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-21 14:27

Älskar den där låten och ska köpa skivan.. vart på väg flera år.

Sticket när hon svänger ut ger mig gåshud redan nu.. innan jag hört det. Låten snurrar nu. Tack N för att du påminner mig och ger mig ett bra musiktips. Hennes sång och ljudet påminner lite om Maggy Riley och 'Moonlight shadow'.

Så, till hemligheten. Ett bra reverb! Hur nära ni kan komma med pluggar vet jag inte men Altiverb är ganska populär. Annars är det väl något hyggligt modernt Lexicon eller TC reverb som gäller.

När man utvärderar reverb ska man köra helt "blött" och känna om der funkar och låter rätt. Många reverb är hårda och burkiga i klangen medans vissa låter väldigt bra om än inte helt naturligt. För naurligt klingande artificiell rumsklang kika på Bricasti M7, den är hetast nu.

/Peter

Återgå till Musikstugan