CODY skrev:Hur som helst verkar det vara på tiden med en seriös återutgivning och jag skulle ha hoppats på mono för de skivor som gavs ut i mono.
MVH/Cody
Jag vill bestämt hävda att 1987 års utgivning av Beatles-katalogen hör till de absolut mest seriösa återutgivningarna av någon historisk popmusik. Det förefaller vara väldigt lite processning i form av den dynamiska komprimering, brustvätt och tonkurveförändringar som är legio på dagens utgivningar. Undantaget är möjligen "Rubber Soul" som i och för sig låter OK, men där det ändå hörs tydligt att en ny mixning gjordes (enligt uppgift var originalstereomastern i för dåligt skick).
Det man kunde sakna på 1987 års plattor var just kompletta mono- och stereoversioner i stället för den något förvirrade policyn att ge ut bara de fyra första albumen i mono. Jag köpte å andra sidan både EP- och singelboxarna från 1988 och fick ytterligare ett gäng låtar i mono. De låter genomgående fantastiskt.
Jag undrar vad det är som har gjort att det har tagit ett helt lag med tekniker fyra år att föra över Beatles-katalogen den här gången. Misstanken infinner sig att det har fipplats med ljudet och att det därmed inte handlar om raka överföringar som är det önskvärda ur ett återgivningsperspektiv. Jag lyssnade på klippen på Beatles-hemsidan med hörlurar och tänkte i morgon koppla datorn till stereon för att höra om man kan få någon uppfattning om ljudkvaliteten.
De återutgivningar av Beatles som har kommit de senaste tjugo åren väcker vissa farhågor. Både den röda och blåa dubbelboxen och framför allt samlingen "1" låter sämre än de första skivorna. Bättre låter "Anthology", "Live at the BBC" och "Love" även om den sistnämnda får ses mer som ett experiment och ljudkollage än en regelrätt återutgivning. Dessa tre boxar innehåller förstås nyproduktioner av gammalt källmaterial och inte mixningar gjorda på sextiotalet.
Nu såg jag att det kommer just en monobox som ett samlarobjekt i samband med återutgivningen. Jag gissar dock att den kommer att bli så kostsam att jag inte kommer att våga chansa på att den håller tillräckligt god kvalitet.
Väldigt synd är det också att de nya skivorna förpackas i mini-LP-konvolut som innebär att skivorna repas och får fingeravtryck varje gång de tas i och ur fodralen. De kan heller inte ställas på ett vettigt sätt i en skivhylla och blir svåra att ersätta om de skadas.
Om jag hade bestämt återutgivningspolicyn på Abbey Road hade jag gett ut helt raka och oprocessade överföringar av allt Beatles har gjort på DVD-Audio i rejäla plastaskar och i mono för de tio första plattorna samt stereo för de två sista där monomixningar saknas. Nu gör jag inte det, men sitter å andra sidan nöjd med alla tidiga utgåvor. Det ska i alla fall bli intressant att låna sitt öra till några av de nya utgivningarna.
Med vänlig hälsning
Pekka