40-årskalaset av The White Album

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

40-årskalaset av The White Album

Inläggav Bill50x » 2009-05-07 15:42

Gick ju på TV2 på Långfredagen. Missade spela in detta men har hittat alla låtar på TPB. Men det är låt för låt med en liten intro av uppladdaren, skulle hellre ha hela inspelningen odelad.
Någon som spelade in och kan dela med sig?

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: 40-årskalaset av The White Album

Inläggav Objektivisten » 2009-05-07 15:57

Bill50x skrev:Gick ju på TV2 på Långfredagen. Missade spela in detta men har hittat alla låtar på TPB. Men det är låt för låt med en liten intro av uppladdaren, skulle hellre ha hela inspelningen odelad.

/ B

Va i h-e skriver du :( detta missade jag totalt. Vad är TPB?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 40-årskalaset av The White Album

Inläggav Bill50x » 2009-05-07 16:09

Objektivisten skrev:
Bill50x skrev:Gick ju på TV2 på Långfredagen. Missade spela in detta men har hittat alla låtar på TPB. Men det är låt för låt med en liten intro av uppladdaren, skulle hellre ha hela inspelningen odelad.

/ B

Va i h-e skriver du :( detta missade jag totalt. Vad är TPB?

The Pirate Bay...
Som sagt, du är inte ensam om missen... Somliga insatser är väl mindre bra men det är en kul idé. Det är dock inte första gången, Phish spelade tex hela albumet live i slutet av oktober 1994.

Vad man märker på TV-programmet är just hur duktiga Beatles-grabbarna faktiskt var. Inte bara på att snickra ihop låtar utan även på sång och instrument. Enskilt kanske inte alltid bäst, men sammantaget var det perfekt. Snacka om synergieffekter...

/ B

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-07 16:29

Jag har många gånger hållit detta album för världens genom tiderna bästa album. Åtminstone det album som man antagligen skulle välja ut att ta med till en öde ö, om man bara fick ta med ett album o tvingades vistas på ön resten av sitt liv. Kanske går att se programmet på svt.se eller fragment på You Tube?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-05-07 20:37

Neeeeeej! :evil: Hur f-n kunde jag missa det?

Bill50x skrev:Snacka om synergieffekter...

Hehe, för något år sedan hittade jag ett urgammalt kollegieblock med anteckningar från någon föreläsning, där jag skrivit något i stil med: "Synergi = Beatles-effekten (summan större än delarna)". :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-07 20:46

Objektivisten skrev:Jag har många gånger hållit detta album för världens genom tiderna bästa album. Åtminstone det album som man antagligen skulle välja ut att ta med till en öde ö, om man bara fick ta med ett album o tvingades vistas på ön resten av sitt liv. Kanske går att se programmet på svt.se eller fragment på You Tube?

Svt har tydligen inte rättigheterna till att lägga upp programmet på nätet. Youtube i all ära men jag tror att filerna jag hämtade hem är i bättre kvalitet (har samtliga låtar). Men som jag skrev, det skulle vara roligare att få hela programmet i ett stycke.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-05-14 00:22

Men va f.... sov alla andra under denna konsert också? Måste det vara jag som sköter alla inspelningar. Varför är det alltid jag som ska göra allting, känner ni andra inget ansvar för någonting?

Bedrövligt, men jag får väl börja å kopiera ihop mina filer till en enhet, klippa bort introt på varje låt, koda om å så..... suck...

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-14 18:10

Hej!

Min kopia av the White Album har vita innerpåsar, inget stansat nr på baksidan, men väl texten Beatles i relief på framsidan. Inga foton eller planscher finns med och har aldrig funnits (köpte begagnad för flera år sedan). Fotografierna på högra sídan av gatefolden är i svartvitt

Den har numret SWBO-101, som står på alla fyra sidorna och dessutom till vänster i gatefolden, men enligt discogs.com har alla vinylutgåvor det numret. Det är stereo. Omslagskartongen är tjock, lisom vinylen. I innerspåren står det stansat med maskin, Mastered by Capitol.

Den känns amerikansk.

Vad är detta för utgåva? En svensk, finsk?

Är det någon som kan vägleda mig, eventuellt med länktips.

Er Cody
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-14 19:16

CODY skrev:Hej!

Min kopia av the White Album har vita innerpåsar, inget stansat nr på baksidan, men väl texten Beatles i relief på framsidan. Inga foton eller planscher finns med och har aldrig funnits (köpte begagnad för flera år sedan). Fotografierna på högra sídan av gatefolden är i svartvitt

Den har numret SWBO-101, som står på alla fyra sidorna och dessutom till vänster i gatefolden, men enligt discogs.com har alla vinylutgåvor det numret. Det är stereo. Omslagskartongen är tjock, lisom vinylen. I innerspåren står det stansat med maskin, Mastered by Capitol.

Den känns amerikansk.

Vad är detta för utgåva? En svensk, finsk?

Är det någon som kan vägleda mig, eventuellt med länktips.

Er Cody

Jag har den också, det är väl typ Capitolutgivning, USA eller Kanada :roll: Dessutom har jag white album i tysk ODEON utgivning men har konsekvent undvikit Apple-utgåvan.

EDIT: SWBO-101. Så kallad Kanada-pressning av Capitol, plansch o foton har förmoderligen någon plockat ut för det fanns i min. Mvh

Återgå till Musikstugan