Hipgnosis

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Hipgnosis

Inläggav Objektivisten » 2009-05-16 22:18

Black Sabbath tråden fick mig att tänka på designfirman Hipgnosis alla fantastiska omslag från 70-talet, och tänkte föreslå en tråd där man klistrar in och ordar lite om omslagen. Men denna länk verkar täcka det mesta :arrow:

http://rateyourmusic.com/list/M_Patton/cover_artwork_by_hipgnosis

Se även wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hipgnosis

Mvh
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-16 23:17

Coolt! Kul att se alla de där omslagen man minns sammaställda. Min spontana tanke; Hipgnosis = 70-talets Designers Republic :) Konsekvent stil och kvalitet osv.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-16 23:21

Man misstänker nästan att man tycker många av de där skivorna låter så bra tack vare omslagen eller hur man ska säga. Omslagen var nog iaf väldigt viktiga på flera plan. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-05-16 23:29

Jösses, jag hade över 100 st LP med Hipgnosis omslag 8O :) Minnen, minnen.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-17 13:15

Objektivisten skrev:Man misstänker nästan att man tycker många av de där skivorna låter så bra tack vare omslagen eller hur man ska säga. Omslagen var nog iaf väldigt viktiga på flera plan. :)

Jag tänker på Joy Division i "Remain in Light"-tråden, musiken man "hör" när man bara ser omslaget... eller vad man förväntar sig. Som sagt så kan det nästan bli lite av en besvikelse, eller bara väldig annorlunda mot vad man trodde.

Jag tycker rätt ofta att det visuella överträffar det musikaliska när det gäller "avantgardism" eller vad man ska säga. Extrema omslag till inte fullt så extrem musik. Fast det är kanske dumt att säga så; det blir ju en helhet. Roligt iaf när det blir synergieffekter :)

Återgå till Musikstugan