Bästa skivorna 2008

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
americantabloid

Bästa skivorna 2008

Inläggav americantabloid » 2009-03-01 12:50

Hej!

Tänkte utgå från shifts gamla tråd Bästa skivorna 2007 och starta en liknande för 2008.

Har sökt på Bästa, 2008, skivor för att se om det fanns en sådan tråd tidigare, men jag kunde inte hitta någon sådan.

Jag tog ner "Pitchforks 50 best albums of 2008" och började lyssna igenom de olika skivorna som var med där och till min förvåning hittade jag några guldkorn som jag hade missat helt och som genast lagts till i en sparad varukorg på en nätbutik nära dig.

Nog om det, här kommer de album som gjort mest avtryck på mig.

Santogold - Santogold

Bild

"White's style has been compared often to that of Yeah Yeah Yeahs, M.I.A. and Missing Persons.[11][44][45] White said of the M.I.A comparison that they are both women who have similar influences and have worked with some of the same people," but that her "music is different and she wasn't influenced by what the press was saying", adding "I can't think of anybody who would be a better fit of somebody who I'm like... I think what's accurate about that comparison is that she's an artist who has loads of different influences... and is putting things together in a way that's unexpected and genreless."[18][46] Some of Santogold's material has been compared to that of Pixies,[44] whom Santogold herself has cited as an influence.[18] Santogold has also said that she is inspired by 1980s pop music. "I felt that a lot of pop music from the '80s had a depth to it, and I hope to bring back some more good pop songs."[18] White also stated her liking for New Wave[18] and added that "My Superman" is based on a Siouxsie & the Banshees's song, "Red Light".[47] The singer also cites Blondie, Grace Jones, Devo whom she describes as her "ultimate favorite band"[48], Fela Kuti, James Brown, Aretha Franklin and reggae music as influences.[49][50]

In a May 2008 interview, White stated that critics and online music vendors[51] were labeling her music as hip hop, rap and R&B because she is black, saying that that was racist.[52] "Everyone is just so shocked that I don't like R&B. Are you shocked that Good Charlotte isn't into R&B? [53] Why does R&B keep coming into my interviews? It's pissing me off. I didn't grow up as a big fan of R&B and, like, what is the big shocker? It's stupid."[54]" - Wikipedia

Min kommentar:
Den skiva som går mest hemma hos mig just nu. Den är allting jag hoppades att M.I.A senaste skulle ha varit. Skulle jag beskriva musiken, så är det som en blandning av just M.I.A och Pixies.

Amadou & Mariam - Welcome To Mali

Bild

"The duo's early recordings in the 1980s and 1990s feature spare arrangements of guitar and voice. Since the late 1990s Amadou & Mariam produce music that mixes traditional Mali sound with rock guitars, Syrian violins, Cuban trumpets, Egyptian ney, Colombian trombones, Indian tablas and Dogon percussion. All these elements put together have been referred to as "Afro-blues"." - Wikipedia

Min kommentar:
Är väldigt förtjust i tidigare skivor av den här blinda duon. Den här håller i stort sett samma höga klass. För er som gillar Manu Chao kan jag rekommendera denna.

Vampire Weekend - Vampire Weekend

Bild

"Vampire Weekend's moniker is derived from lead singer Ezra Koenig's amateur film of the same name. [4] The band gained attention via a variety of blogs, such as Stereogum.[5] The band is influenced by both African popular music and Western classical music, describing their genre of music as "Upper West Side Soweto", with such songs as "Cape Cod Kwassa Kwassa" and "Oxford Comma" referencing Congolese soukous music.[3]" - Wikipedia

Min kommentarer:
De låter som en blandning av Paul Simon, Sting och med spelglädjen från Ben Folds.

Kanye West - 808:s & heartbreak

Bild

"West felt that the emotions he felt within his heart could not be fully expressed simply through rapping, saying that aside from the fact that rapping had limitations, there were "melodies that were in me — what was in me I couldn't stop."[5] West went to classify 808s & Heartbreak as a pop album, stating his disdain towards the contemporary backlash to the concept of pop music and expressed admiration for what some pop stars have accomplished in their careers.[6] He later stated that he wishes to present the music as a new genre called "pop art", clarifying that that he was well aware of visual art and wished to present a musical equivalent. "Either call it 'pop' or 'pop art', either one I'm good with."[7]" - Wikipedia

Min kommentarer: Kanske Herr West bästa album hittills, då han skippat mycket av machotugget från tidigare album och berättar öppenhjärtligt från hjärtat. Vissa låtar är helt lysande.

Läste häromdagen i senaste Stereophile att JA var fascinerad av lågbasen som finns på skivan...kan bara instämma. Någon annanstans stod det att antingen älskar man den här skivan, eller så hatar man den. Kan nog ligga något i det.

Lykke Li - Youth Novels

Bild

Min kommentar:
Skönt med svensk tjej som vågar göra annorlunda musik. Spelades väldigt mycket hemma hos mig i början av året, har tyvärr lyssnat mig lite mätt på den nu. Sedan vart jag lite besviken när jag såg en konsert på tv och då lät det inte bra alls.

(Skön kontrast till musik i stil med A Camp, med Nina Persson och hennes engelska vokabulär och kvidanden, som motsvarar en 5-årings. Ni har säkert andra åsikter...)

Veronica Maggio - Och vinnaren är

Bild

Min kommentar:
Väldigt förtjust i hennes musik och texter på den här skivan. Enda som stör mig är att de har lagt in äckligt knaster på vissa låtar.

Har säkert glömt någon skiva, men det är en början i alla fall.

Min musiksmak hittar ni annars här på last.fm. Så får ni kanske en bättre ide om vad jag brukar lyssna på.

TheShield
Senast redigerad av americantabloid 2009-03-01 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-01 13:03

Kanon, det hade jag ju helt glömt bort inför i år! Ska försöka lägga tid på att
skriva något om de jag själv kommer lista så det inte bara blir just det – en
lista.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-03-01 15:15

shifts skrev:Kanon, det hade jag ju helt glömt bort inför i år! Ska försöka lägga tid på att
skriva något om de jag själv kommer lista så det inte bara blir just det – en
lista.

Ser fram mot din lista! Kanske vi kan få Pekka, Fridefors och andra flitiga skivkonsumenter att bidra också?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-03-01 19:33

Tyckte mycket om Amanda Jenssen, men hennes skiva är lite småtrist... :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-01 19:43

Falkis skrev:Tyckte mycket om Amanda Jenssen, men hennes skiva är lite småtrist... :?

Inte så lite heller... Titeln på skivan är mycket beskrivande dock :-)

/ B

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-03-01 19:55

Jag har själv köpt en hel del skivor under 2008 (alldeles för många för min ekonomi) och det finns flera jag tycker är jättebra, men.......
den absolut bästa enligt mig är Steve Lukather soloskiva "Ever changing times". Har hittills inte hört något som är släppt under 2008 som jag tycker är bättre. Helt enkelt en grymt bra skiva. T.om så tror jag att den står sig bra även om man tittar flera år bakåt i tiden.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2009-03-03 22:25

Min lista över mina mest spelade och mest omtyckta skivor utgivna 2008 utan inbördes ordning. Återutgivningar och samlingsskivor ej inräknade:

Metallica - Death Magnetic
Seventh Wonder - Mercy Falls
Ladytron - Velocifero
Anna Ternheim - Leavin on a Mayday (Bonusskivan med covers är bäst)
Coldplay - Viva La Vida...
Moto Boy - Moto Boy
Pink - Funhouse

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-03-06 10:54

verdad skrev:Jag har själv köpt en hel del skivor under 2008 (alldeles för många för min ekonomi) och det finns flera jag tycker är jättebra, men.......
den absolut bästa enligt mig är Steve Lukather soloskiva "Ever changing times". Har hittills inte hört något som är släppt under 2008 som jag tycker är bättre. Helt enkelt en grymt bra skiva. T.om så tror jag att den står sig bra även om man tittar flera år bakåt i tiden.

Googlade lite Steve Lukather, låter hans musik som sin tidigare grupp Toto?

(Om den låter som Toto, är det inte riktigt my cup of tea. Annars skall jag nog kolla närmare.)

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-03-06 11:23

Mina 10 bästa med utgivningsår 2008. Ingen rangering.

Hold Stedy "Stay Positive"
David Bowie "Live Santa Monica 72´"
AC/DC "Black Ice"
Tom Morello The Nightwatchman "The Fabled City"
Lindsey Buckingham "Gift Of Screws"
Muse "H.A.A.R.P"
Coldplay "Viva La Vida"
Glasvegas "Glasvegas"
Racounters "Consolers Of The Lonely"

Nummer 1 2008:

Kings Of Leon "Only By The Night"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-03-07 16:02

americantabloid skrev:
Googlade lite Steve Lukather, låter hans musik som sin tidigare grupp Toto?

Det är nog inte din cup of tea då. Väldigt influerat av Toto må jag säga.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-05-21 15:22

Råkade skrapa fram den här gamla goda tråden, och jag måste nog säga att ett av de rakt igenom bästa släppen förra året är chiptunes-rockaren Sabrepulse! Jag vet inte vart man kan hitta hans gratisnedladdningar längre, men det finns massa spännande gratis på 8bitpeoples.com där jag först hittade honom!

Jag gjorde en liknande tråd (SLRT: Musikalisk halvårsrapport) men förlorade min helårsrapport i en HDD-crash. Jag citerar (och ändrar) de skivorna som det pratades mycket om 2008, men som verkar komma 2009:

Jag gjorde ett utdrag på några intressanta släpp att hålla ett öga på för resten av året. Jag utgick från en lista med skivsläpp som dagens skiva monterat ihop på sin sida:Alice in Chains, the Avalanches, Cannibal Corpse, Basement Jaxx, Jóhann Jóhannsson, Massive Attack, Nashville Pussy, Nine Inch Nails, och Zero 7.

Slår även ett slag för dagens skiva! Och den grymma skivan Stereolab släppte (Chemical Chords) under 2008.

[slrt]
admin

Återgå till Musikstugan