Black Sabbath

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Black Sabbath

Inläggav verdad » 2009-04-29 14:37

Lyssnade lite på deras nya skiva "The Devil You
Know". (Släpptes idag faktiskt)
Dom startade 1968 och fortfarande spelar dom och släpper skivor med en snittålder på typ 65 år.
Med denna skiva visar de vart skåpet ska stå. Detta är helt klart det bästa hårdrocksmaterial som släppts på många många år.

Jag får nästan gåshud bara jag tänker på låtarna. Ronny James Dio (67?)
sjunger nästan bättre än tidigare, riffen från Tony Iommi är makalöst bra.

Detta mina vänner är hårdrock när den är som bäst. :)

Efter 40 år i musikbranschen är de fortfarande en av de bästa hårdrockgrupperna anser jag, vad tycker ni?

Dessutom var det faktiskt inte så illa ljudmässigt som ju hårdrocksskivor ändå kan vara.

Admin: kanske skulle denna liga på skivrekommendationer, men samtidigt nämns ju lite om dom som grupp också totalt sett.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-04-29 15:46

spännande :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 15:57

Fast skivan är släppt under artistnamnet "Heaven and Hell" av någon anledning...
http://www.heavenandhelllive.com/

Men det är kul att de gamla gubbarna fortfarande sprattlar... :-)

Och det låter ganska bra om dom, påminner om den gamla goda tiden :-)

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-29 16:11

Jag tycker inte de haft något att komma med efter 79, då de sparkade ut Ozzy.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 16:18

Alexi skrev:Jag tycker inte de haft något att komma med efter 79, då de sparkade ut Ozzy.

Ska man vara lite tuff så är det väl inget efter Paranoid som är något att ha :-)

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-04-29 16:19

Alexi skrev:Jag tycker inte de haft något att komma med efter 79, då de sparkade ut Ozzy.

just så

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-04-29 16:25

Bill50x skrev:

Ska man vara lite tuff så är det väl inget efter Paranoid som är något att ha :-)

/ B
Jo jag är bered att hålla med, men jag ville inte vara så hård. Fast det är ju bra att lyckats göra två bra på raken, för många band/artister lyckas aldrig överträffa sitt debutalbum :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-04-29 18:04

Denna skivan är inte speciellt bra. För seg, det händer inget. Anledningen varför dom släpper den under Heaven & hell är ju enkelt, för att folk inte ska tro att Ozzy är med. Heaven & hell är ju BS skivan med Dio på sång så det passar ju bra. 8)
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-04-29 19:04

Bill50x skrev:

Nja, det där är en vanlig föreställning men jag skulle nog säga att Paranoid är en typisk halvseg andraskiva. Nästföljande fyra skivor är de bästa i mina öron.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-04-29 22:51

Detta mina vänner är hårdrock när den är som bäst.

Jo det låter ju intressant! Nya skivan har ju fått lite blandade recensioner.

Vad gäller diskussionen ang Sabbath med Ozzy eller inte så har tidningen Classic rock magazine rankat de 30 bästa rocksångarna genom alla tider. Dio blev 7:a, Mercury vann och Ozzy samt David Lee Roth ansågs inte hålla måttet, med motiveringen att dessa personer är mer showartister än sångare! Det är musikrecensenter och vanliga dödliga som har röstat. Jag gillar både Ozzy och Dio, så jag håller inte med tidningens åsikt om Ozzy. Fast har "showar" ju en del!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-04-29 22:57

MattiasKarlsson skrev:
Denna skivan är inte speciellt bra. För seg, det händer inget. Anledningen varför dom släpper den under Heaven & hell är ju enkelt, för att folk inte ska tro att Ozzy är med. Heaven & hell är ju BS skivan med Dio på sång så det passar ju bra. Cool

Alla får ha åsikter, det är bra. Att de har tagit bandnamnet Heaven & Hell trodde jag berodde på att med Dio på sång (numer) så kör de inte några låtar som Ozzy har varit med på. Inte för att folk inte ska tro att Ozzy är med. :) Det passar ju bra, men jag tycker personligen att de gott och väl kunde heta Black Sabbath, de hette de ju även på de skivor där de hade Dio på sång. Mob Rules, Heaven & Hell som exempel. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-29 23:42

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:

Nja, det där är en vanlig föreställning men jag skulle nog säga att Paranoid är en typisk halvseg andraskiva. Nästföljande fyra skivor är de bästa i mina öron.

Smak kan man ju alltid diskutera. Men här har du fel. FEL! Dina öron kan man tydligen inte lita på ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-04-30 07:52

Jag är mer intresserad av Ozzy´z nya album. Han har kommit halvägs :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-04-30 23:26

Nja jag raknar not Paraniod bland Black Sabbath bästa skivor. Kanske tom bäst. Lyssna på "Elektric funeral" och "War pigs"!

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-01 06:09

Sabbath bloody sabbath regerar, men jag tycker också att heaven and hell, mob rules och den nya är riktigt bra.

Låtar som fairies wear boots, falling of the edge of the world och bible black är ju gigantiska.
Det är mycket ovanligt med band som kan genomgå så stora förändringar, utan att helt tappa tråden och integriteten, jag kan faktiskt inte komma på något annat band alls. Iommi är störst!
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2009-05-19 22:21

Heaven & hell är en av mina favorit låtar alla kategorier 8)

Och DIO är Kung på sång....förlåt det var ju Elvis :roll: en djävlu på sång då :twisted: :lol:

Såg han live för ett par år sen på swedenrock.....gubben ger en bättre show än dom flesta 30 åringar......

DIO vs OZZY ....fråga bandmedlemmarna :wink: hehehe
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-05-20 22:06

Jag må vara knasig! Men Gillan gjorde ett intressant gästspel i sabbath! :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2009-05-24 09:31

Sabbath bloody Sabbath är tveklöst den bästa platta som gjordes med orginalsättningen, tätt följd av Masters of Reality. Släng på "In to the void" så förstår ni. Tyngre än så hade aldrig musik varit ditills...
Volume 4 kommer efter nästan lika tung, i övrigt håller jag nog resten av plattorna för ganska lika bra... även om de tappade något på de två sista Ozzy-plattorna...
Inte ens Ozzy äger rättigheterna till namnet Black Sabbath som bandnamn, det gör hans fru Sharon! Kul branch!
Bästa plattan med Dio anser jag vara Mob Rules, visst finns det spår på övriga men glöden är borta... Sämsta idén måste ändå vara att släppa Live Evil, så totalt dåligt ihopfusk :cry:
Fulaste omslag (genom tiderna?) fixade de när Gillan tillfälligt sjöng på Born Again. Plattan hade väl ett par spår som var riktigt bra, Zero the Hero är ett av dem..
Övriga sättningar har inte imponerat på mig tyvärr.
Men ändå kul att de lyckas släppa en platta 2009 som ändå håller klass!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Återgå till Musikstugan