The Complete 1981 Box Set

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

The Complete 1981 Box Set

Inläggav TCM » 2009-05-23 20:32

Jag upptäckte en intressant musikblogg häromdagen, Musicophilia. Oh nej, inte en musikblogg till kanske ni säger, men vänta lite (åtminstone ni som uppskattar musik från 80-talets början eller är intresserad att lära sig mer om det). Soundslike på bloggen har satt samman 9 mixar med musik från '81 (har ej kollat om alla är från 1981) som ser mycket intressanta ut. Inte de vanligaste låtarna, även om till exempel "Once in a lifetime" med Talking Heads och "Just Can't Get Enough" med Depeche Mode är med. Soundslike skriver

That’s hundreds of key artists, the famed and the forgotten, from the apex of post-punk and the ascent of new-pop, synth-pop, and related artforms.

Det bästa av allt är att allt finns att ladda ner, förvisso i en lägre mp3-kvalitet (MP3 VBR V6) men det låter helt ok. Här är länken till bloggartikeln:

http://musicophilia.wordpress.com/2009/ ... 1-box-set/

Så phloam, CODY och ni andra som älskar musik från den här tiden - sätt igång och ladda ner! Det är ett mycket ambitiöst projekt med cirka 230 låtar. Killen bakom har tidigare framställt egen förpackning till mixarna 8O

Bild
Bild
Senast redigerad av TCM 2010-03-30 08:14, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-23 23:21

Jag tackar och tankar :D

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-05-24 22:58

phloam skrev:Jag tackar och tankar :D

Varsågod. CODY, kom igen nurå. The Fall är med... ;) :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-24 23:23

Tack snälla TCM för ditt fina tips :D

Jag köpte FÖ Japans tre första skivor här i veckan (LP).

Sen undrar jag om det bara är jag som är helt Fall-tokig?

PS jag är ju laglydig, är det OK, detta?DS
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-25 00:43

CODY skrev:PS jag är ju laglydig, är det OK, detta?DS

Det är mänskligt att fela, det kan vi väl vara överens om :D

Tack TCM; det var fanimej välvalda låtar...! Guld!!

"I second that emotion" är en skitbra cover dontchathink CODY :)

The Fall, är det med den där lustige coole sångaren... jag blandar alltid ihop dem med en annan grupp. Men jag är helt med på The Fall, ska la... Spotifya :)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-05-25 11:46

CODY skrev:Tack snälla TCM för ditt fina tips :D

Varsågod! :)

CODY skrev:
Jag köpte FÖ Japans tre första skivor här i veckan (LP).

Sen undrar jag om det bara är jag som är helt Fall-tokig?

Japan är inte så dumma. Jag har ingen skiva med dom (bara någon gammal kassett), men däremot har jag ett par LP med David Sylvian (Brilliant Trees och Gone to earth tror jag).
Jag har ju sagt i en annan tråd att jag skulle kolla upp The Fall, men det har tyvärr inte blivit av än. Du rekommenderade ju något i "decennietråden". Jag känner likadant med Prefab Sprout ibland, jag har inte stött på många som är tokiga i dom :).

CODY, ibland gäller det bara att blunda och våga ta steget. Du kan få uppleva så mycket ;) :D

Skämt åsido - jag vet inte. Det finns mängder av musikbloggar som gör samma sak och det verkar inte vara något problem att driva dom vidare. Hur det ligger till med juridiken vet jag inte, dom kanske bara är lågprioriterade på spaningslistan. Tillsammans med varje mixalbum så följer det med ett word-dokument som innehåller en låtlista. Längst ner på den listan står det:

If you do not own the original recording, this compilation is for demonstration purposes only and should be deleted. Please purchase the music you enjoy, when in print.

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-05-25 12:00

CODY skrev:Jag köpte FÖ Japans tre första skivor här i veckan (LP).

Var inte de alldeles ohyggligt dyra? 8O Fanns det inte stenkakor i Japan, alls?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-25 14:10

TCM skrev:
Japan är inte så dumma. Jag har ingen skiva med dom (bara någon gammal kassett), men däremot har jag ett par LP med David Sylvian (Brilliant Trees och Gone to earth tror jag).
Jag har ju sagt i en annan tråd att jag skulle kolla upp The Fall, men det har tyvärr inte blivit av än. Du rekommenderade ju något i "decennietråden". Jag känner likadant med Prefab Sprout ibland, jag har inte stött på många som är tokiga i dom :).

Hej hej!

Jag är om inte tokig i prefab sprout, men på något sätt imponerad, dragen till, nyfiken, eller vad man skall säga. Jag tror att jag skulle kunna bli tokig i dem. Jag har ungefär samma förhållande som till Aztec Camera och Julian Cope ('s 80-tals skivor).

Japan är naturligtvis mindre sofistikerade än vad Sylvian är med allt Fripp etc. Kul förrresten att de ser ut som NY Dolls på sin första skiva, dessa arketypiska blekfisar till syntare:

Bild

the Russholme Ruffian skrev:CODY, ibland gäller det bara att blunda och våga ta steget. Du kan få uppleva så mycket ;) :D

Tjuvrökningsstämning utbreder sig :idea:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-25 14:12

perstromgren skrev:
CODY skrev:Jag köpte FÖ Japans tre första skivor här i veckan (LP).

Var inte de alldeles ohyggligt dyra? 8O Fanns det inte stenkakor i Japan, alls?

det var MDF-skivor!

Allvarligt. Jag förstår inte riktigt hur det kan komma in skivsamlingar från personer som är ungefär jämnåriga på skivaffärer. Jag tänker att de har dött. Obehagligt och en sporre att ge skivorna en kärleksfullt hem.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-05-25 15:28

CODY skrev:Tjuvrökningsstämning utbreder sig :idea:

Hehe, ett par bloss gör ingen skada. Du blir snygg också.

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-05-25 19:37

Synd att det inte fortsatte med en box för varje årtal. Märkligt att det bara blev 81, inte det roligaste året i min mening.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Återgå till Musikstugan