Din musikstatus just nu

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manzarek

Din musikstatus just nu

Inläggav Manzarek » 2009-05-24 23:58

Som komplement till tråden om musiksmak. Här skriver ni precis vad ni tycker om för musik just nu, och inte tycker om. Gärna osorterat och pladdrigt (mycket jag jag jag). Utläggningar om att ni var hårdrockare för trettio år sedan undanbedjes å det varmaste.

För närvarande anser jag att:

Mozarts tolfte pianokonsert är tråkigt. Jag var på Roland Brautigams framförande med tidstypiska intrument och man ska inte svära i kyrkan, men fan va vad glättig. Hade Mozart aldrig någonsin ångest?

Jag rycks däremot med i Rachmaninoffs andra pianokonsert. Han tar liksom hela tjajkovskijs dramatik och kramar ur dem på all dess romatiska struktur för att sedan lägga sitt pianospel med franskt temperament över och i. Som om Flaubert skulle skrivit Madame Bovary i en vindsvåning med utsikt över röda torget.

Arvo Pärts mirror in mirror är bland det bästa inom minimalismen.

Vivaldi och Bach är de två största kompositörerna. På diametralt olika sätt. Den förre är som bäst när musiken är oväntad och neurotisk (sommarens tredje sats), medan den senare när han upplöser den kontrapunktiska musikens nerviga kast och bara flödar av toner (cellosviterna).

Det har varit mycket Jazz nu ett par år. Fast mindre än vanligt 2009. Instumentalt ska det vara. Jazzen springer väldigt nära popen och rocken sedan 70- talet (Frank Zappa, Weather Report, Steely Dan, trouble funk) och har problem att hitta en särart. Hittar inget större fel på Jamie Cullum om han kategoriseras som pop. Han är dock en undermålig jazzartist.

Träskrocken is alive and well and living on. Har ni missat Tony Joe Whites Depp Cuts ska ni skämmas. Många tror att CCR förfinade genren till perfektion i böjen 60 70. Men JJ Cale är precis lika intressant idag som i början, vilket inte kan sägas om John Fogerty. Chris Rea är född i England, men utnämnd till hedermedborgare på alla majsfält i Mississippi sedan han släpple blue guitars.

Förutom detta spelar jag en hel del lovers rock (reggae+soul).
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-25 00:38

För närvarande anser jag att Chris Watsons s.k. "field recordings" är det enda vettiga i hela musikvärlden. Verkligheten överträffar allt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-25 01:08

Jag är helt besatt av åren 1979, 1980 och 1981.

Sen lyssnar jag på Sibelius och Grieg. Jag är en sentimental gubbe.
Oh, by jingo!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-05-25 06:03

Träskrocken is alive and well and living on. Har ni missat Tony Joe Whites Depp Cuts ska ni skämmas

Skön platta! Själv befinner jag mig i samma ständigt återkommande svårmod den här tiden på året. Det underhålls med hjälp av Beethovens sena stråkkvartetter, Dylan, Annie Lennox och Albert King.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
wendel

Inläggav wendel » 2009-05-25 09:45

Just i detta nu gillar jag Elin Sigvardsson (Elin Ruth). Gillar hennes röst, gillar musiken (country-inspirerad lätt pop).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-05-25 14:04

Just nu har jag en period av elektronisk downbeat och dito jazz, inkl IDM (Boards of Canada, etc). Vill jag till äventyrs gasa på så är det ska och tyngre bluesrock som gäller. Klassiskt domineras av Preissner, Stravinsky och Pärt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-25 14:20

Min musikstatus är en smula sorglig just nu, eftersom jag inte har tillgång till mitt kära ljudrum under fem veckor pga renovering. Jag passar därför på att komplettera och utöka min skivsamling och tröstlyssna i hörlurar eller radiogrammofon. Just nu har jag haft en period med maffig popmusik som ELO och Jim Steinmans Bonnie Tyler-produktioner. Annat som har hörts i lurarna är 60- och 70-talssoul (inte så vanligt för min del annars), Jacques Brel samt diverse Ultravox från de tidiga plattorna till Midge Ures "The gift" från 1985 - bland mycket annat. Trots lite besvärliga omständigheter kan jag jag ju inte leva utan pop.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-05-25 15:04

Jag håller just nu på med att beta av Beethovens samlade verk, som hustrun fick så lämpligt i födelsedagspresent! :D Allt är inte bra, men det känns trevligt att i alla fall lyssnat på allt.

I övrigt lyssnar jag ofta på DR Jazz via klämboxen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-25 21:20

Har hittat en kanadensisk dam som heter Kathleen Edwards som jag verkligen älskar!
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-05-25 21:52

PekkaJohansson skrev:kan jag jag ju inte leva utan pop.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan man säga att:
Då e allting okay å de ska nog ordna sig
Ja då e allting okey just för

dig? När det finns pop alltså?
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-25 22:11

Absolut - även om jag inte tänder riktigt på Bowie och aldrig har ägt en t-shirt med ringar och kuber... :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan