En aria, kan det va nåt? (ny mix)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

En aria, kan det va nåt? (ny mix)

Inläggav Piotr » 2009-04-25 23:03

Ett stycke ur maskeradbalen jag spelade in för ett tag sedan.

Vore kul med lite input.

http://user.faktiskt.io/Piotr/maskeradmp3.mp3

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2009-05-26 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-25 23:07

Spelade in... hur... från var... man blir väl inte fildelningsnedladdare på kuppen om man lyssnar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-25 23:16

Hehe, närå ingen fara. Jag spelade in en konsert live för ett tag sedan och detta är ett utav styckena från konserten.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-04-25 23:17

Jag förstår inte riktigt. Har du gjort själva inspelningen och vill ha input på hur denna har blivit?

I så fall; Bra balans mellan sångerska och musiker. Inspelningen ger en tydlig livekänsla (vilket jag gillar med denna typ av produktioner) det låter inte studio om den.

Men det var något som saknades i klangen - det lät en aning komprimerat rent klangmässigt. Jag kan dock för litet om sådant här för att närmare precisera vad som saknades, eller vad det kan tänkas bero på.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-25 23:22

MichaelG skrev:Jag förstår inte riktigt. Har du gjort själva inspelningen och vill ha input på hur denna har blivit?

Ja prexis! :)

I så fall; Bra balans mellan sångerska och musiker. Inspelningen ger en tydlig livekänsla (vilket jag gillar med denna typ av produktioner) det låter inte studio om den.

Ja, jag känner ung. likadant. Möjligtvis att en gnutta mer fokus/närhet på sångerskan skulle göra det bättre.

Men det var något som saknades i klangen - det lät en aning komprimerat rent klangmässigt. Jag kan dock för litet om sådant här för att närmare precisera vad som saknades, eller vad det kan tänkas bero på.

Intressant, ska fundera på det.

Tack för input! :D

/Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-04-25 23:34

Piotr skrev:Ja, jag känner ung. likadant. Möjligtvis att en gnutta mer fokus/närhet på sångerskan skulle göra det bättre.

Sången skulle visserligen bli tydligare, men jag är personligen litet svag för när det låter "scen" om ett scenframträdande (som det gjorde om detta).

Bara för att undanröja alla eventualiteter - mp3-filen är inte såpass komprimerad att detta påverkar klangen?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 00:01

Är benägen att hålla med. Tror man är van vid närmickad sång på skiva och när man då hör en "akustisk" inspelning känns det ovant. Jag gillar det dock och upplever att det låter hyggligt likt live.

Tror inte mp3-konverteringen ska påverka nämnvärt. Förmdodligen är det lokalen samt mikrofonplaceringarna som man hör.

Jag spelade in med både rundtagande mikrofoner och njurmikrofoner i stereo som huvudpar samt med "breda" njurar som flanker ute på vardera sida om scenen. Vidare ett par rundtagande långt bak i lokalen.

Allt som allt fyra stereopar alltså. Den mixen jag postade är med ett rundtagande par som huvudmickar samt flankerna.
Det finns säkert vissa kamfiltereffekter mellan de två paren i det postade stycket som påverkar klangen.

Om intresse finns kan jag posta en annan mix nån dag.

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-26 01:10

Lät väldans fint och realistiskt, till och med applåderna lät autentiskt och rent.
Men ljudstyrkenivån du lagt ut inspelningen på upplevde jag som en smula låg, trots maxpådrag på datorns inbyggda ljudkort.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 08:23

Tack Ragnwald.

Ja den är lågt utstyrd. I princip en snabbmix men jag levererade en CD med utvalde stycken i all hast till dirigenten och andra stycken låg högre i nivå naturligt. För att det inte skulle skilja för mycket i nivå mellan spåren så fick arian endast lite gain vid mixning. Spåren är utan komprimering och det blir konstigt om arian ligger för högt i nivå jämfört med andra starkare stycken med full orkester och kör.

Den peakar vid -14dB och det är headroom man kan påstå att man behöver när percussionisten går lös på pukorna samt kören tar i för full hals. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-04-26 10:02

Artistiskt är det utmärkt, men det låter för avlägset för att låta trovärdigt. I alla fall för mig som har min stol på 10:e bänkraden normalt. Skall man driva det till spets med lite elakhet så skulle jag säga att det låter som jag gissar det låter inne i någon av korridorerna bakom scen när det ljudet studsat runt lite. :wink:

Skulle därmed alltså gissa att balansen mellan dina använda högtalare är på tog för mycket bakmickar och för lite scenmickar. *IMHO*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 11:00

Ja det där med balans mellan direktljud och rumsklang är alltid knepigt eftersom det är fråga om smak.

Rumsmickarna är faktiskt.se inte med i mixen öht. Flankerna är på 2-3 meters avstånd från närmsta källa och huvudmickarna ca 5 meter ovan scenen strax framför dirigenten.

För att gå ändå närmare skulle det behövas flera mickar för att behålla balansen. Alternativet är att använda riktade mickar för huvudparet och det gjorde jag ju också, dvs. hela konserten spelades in med två par huvudmickar. Dock så upplevde jag ett lyft i total naturlighet när jag gick över till kulor från njurar som huvudmickar.

Men visst låter det som att man skulle mickat mycket längre bak än vad som är fallet. Det är så det blir med i synnerhet kulor.

Själv tycker jag rumsligheten funkar bra på ensemblen men skulle kunna tänka mig lite mer närhet på sången. Får se vad det går att få till med de totalt sett tre mickparen jag hade vid scenen. Det var som sagt en utmaning då vi inte ville ha några mickar i siktlinjen,annars hade jag placerat en stödmick för sångsolisterna på ca. 1 meters avstånd.

Den "korridorsklang" du hör ( :evil: :wink: ) är lite av karaktären på den inte alltförstora hallen tror jag. Huvudmickarna var ju dessutom placerade ovan scenen så det är möjligt att det blev för mycket energi som stod och studsade mellan golv och tak.. lite som fladderekon.

Jag hade helst velat ha huvudmickarna på sedvanlig plats något längre bak, typ ovan dirigenten.

Ja det är helt enkelt inte lätt att micka en femtiomannakör och tiomannaensemble live.

Tack för input, kul att ta del av intryck och bolla lite! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-26 12:23

MichaelG skrev:
Piotr skrev:Ja, jag känner ung. likadant. Möjligtvis att en gnutta mer fokus/närhet på sångerskan skulle göra det bättre.

Sången skulle visserligen bli tydligare, men jag är personligen litet svag för när det låter "scen" om ett scenframträdande (som det gjorde om detta).

Bara för att undanröja alla eventualiteter - mp3-filen är inte såpass komprimerad att detta påverkar klangen?

Jag är också lite svag för när rumsklangen finns med på detta sätt. Bertil Alving tyckte ungefär samma sak i går på LTS-mötet.

Paradoxalt nog får man en riktig närvarokänsla, dvs man känner sig på plats istället för att tanten gapar i örat på en.

Mp3:an är en 320 kb/s (det är ju bara att ta hem den och kolla) så den bidrar knappast till någon komprimering.

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 18:31

Alldeles utmärkt! Sitter på jobbet (... vojne vojne... ) och lyssnar med AKG K518 DJ. Men... Varför så lågt? Jag kunde lyfta musiken med 17.7 dB utan att komprimera. Dessutom "peak-level" ligger i applåden i slutet. Den borde man kunna dra ner lite. Då finns det några dB till att hämta. Sen är det inte sååååå dumt med bara lite kompression.

Lite mastring kanske ;-)

Föresten... Kan man pilla lite med not- prasslet utan att ställa till det? Och det var någon hostning man borde pilla lite på.

Men skit-bra! Jag vill höra mer!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 20:09

En quick and very very dirty... bokstavligen gjord på fem minuter. Bokstavligen. Nivån är höjd. Applåden dämpad. Liiiite kompression och allt under 30 hz är sänkt med 30 dB för att det skulle bli mindre "stamp" i golvet.

http://uberfairy.no-ip.org/Maskerad1222 ... _edit.flac

Piotr - PM:a mej om du vill att jag skall ta bort den :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-04-26 20:58

Koffe skrev:En quick and very very dirty... bokstavligen gjord på fem minuter. Bokstavligen. Nivån är höjd. Applåden dämpad. Liiiite kompression och allt under 30 hz är sänkt med 30 dB för att det skulle bli mindre "stamp" i golvet.

Balansen mellan musik och applåder är OK, men jag saknar stödet i basen. Till och med i mina datorhögtalare saknar jag lite rumsinformation.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 21:13

Koffe tack för synpunkter och kul att du gillade det. :)

Nivån beror dels på att jag gjorde en snabbmix under tidsbrist för att delge dirigenten material från konserten innan en utlandsresa tidigare denna månad men också pga. att andra stycken toppar mycket högre i nivå. Konserten spelades in med ung. samma styrka rakt av, från början till slut. Spelas det upp med samma volym får man "rätt nivå" rakt igenom.

TURN IT UP! :wink:

Dessutom "peak-level" ligger i applåden i slutet. Den borde man kunna dra ner lite. Då finns det några dB till att hämta.

Absolut. Ett omfattande arbete komer att ske med mix/mastring på hela konserten, detta är bara ett "raw-pre-smakprov-as-is".

Sen är det inte sååååå dumt med bara lite kompression.

Vi får se hur det blir. Jag har inte haft tid att göra så mycket pga. arbete och resor men jag ska lyssna igrenom materialet med dirigenten/körledaren och därefter ska de stycken vi enas om "förädlas" i den mån det behövs.

Men skit-bra! Jag vill höra mer!

Det tycker jag är kul! :) Det kommer mer framöver, det lovar jag!

Kommer att ordna med lite flerkanalsinspelningar också.

Denna inspelning gjordes med rumsmickar och jag ska testa i fyrkanal och se vad det ger.

Om det är någon som känner till begåvade musiker inom jazz/folk/klassiskt/world som vill ha en provinspelning så skrik gärna till. Jag är hungrig! :P

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-04-26 21:18

Koffe skrev:En quick and very very dirty... bokstavligen gjord på fem minuter. Bokstavligen. Nivån är höjd. Applåden dämpad. Liiiite kompression och allt under 30 hz är sänkt med 30 dB för att det skulle bli mindre "stamp" i golvet.

Den kan ligga kvar, det är en intressant jämförelse.

Nu vet jag inte om jag är partisk här *host host* men jag tycker applådernas sänkning är den enda reella vinsten. Jag saknar lite bas men så tycker jag den komprimerade varianten tappar klarhet och... (kan du tänka dig..) dynamik. :)

Det finns nåt varmt och charmigt på något vis med den komprimerade varianten.. den påminner om det man är van att höra på skiva på något vis men jag upplever mer realism med den råa versionen. Lyssnar just nu i HD600.

Ska lyssna några ggr. till närmsta dagarna så får vi se om intrycken består.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 21:56

:-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-04-26 22:08

Man kan antagligen göra bassänkningen lokalt - där det bumlar - istället för globalt som jag gjorde. Sen är jag inte alls säker på att 30hz/-30dB är den bästa gränsen. Jag höftade. Här borde man kanske prova med lite olika testfall.

Förmodligen kan man göra det utan att man upplever en klang förändring.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-05-26 18:25

En ny mix på samma aria:

http://user.faktiskt.io/Piotr/mask.mp3

Vore kul med input!

/Peter

Återgå till Musikstugan