Falsettsong anyone?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Falsettsong anyone?

Inläggav Dartman » 2009-05-23 21:50

Har älskat det här sedan elvaårsåldern, visst svänger det?

http://www.youtube.com/watch?v=I2buwyhFQWU

/Jonas

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-23 22:28

Falsett är ju extremt "böggigt", så det funkar på t.ex hi-energy typ Bronski Beat och liknande. På annan musik är det mest irriterande.

Tycker jag, helt ok om andra tycker annat. :)

Inget ont om "gay-disco", på rätt plats är det väldigt kul. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-23 22:51

Sanny_X skrev:Falsett är ju extremt "böggigt"

Om vi bortser från den fördomsfulla tonen i Sanny_X kommentar kommer här några exempel på utmärkta heterosexuella falsettsångare: Brian Wilson, Sal Solo och Barry Gibb. Eller är Bee Gees också "gay-disco"? Det skulle för övrigt vara intressant att få en definition av begreppet "gay-disco"... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-23 23:03

Fördomsfull var verkligen inte min mening.

Mycket kul har man haft på gay-klubbarna. :)

Gay-disco, typ Village People, Bronski Beat, Jimmy Sommerville och mer nutida typ BWO och Alcazar. Melodiös, snabb och kommersiell dansmusik med tydliga refränger.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-23 23:18

Det är OK. Min poäng är bara att det känns onödigt och icke-konstruktivt att kategorisera musik utifrån människors sexualitet.

On topic: har köpt alla City Boys plattor flera gånger men aldrig lyssnat ordentligt. Det där svänger ju ganska bra!

För övrigt hoppas jag att Sanny_X och alla andra har en lika trevlig afton som jag - med G&T, choklad och australisk pop i hörlurarna! :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-23 23:28

PekkaJohansson skrev:Om vi bortser från den fördomsfulla tonen i Sanny_X kommentar

Hehe, jag undrar hos vem fördomen låg egentligen... Det är väl först om man lägger ett värde i ordet som det blir en fördom, och jag undrar om inte du var den som la dit det värdet ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-23 23:43

En fördom är ett förutfattat antagande, vilket i det här fallet handlade om att det skulle finnas ett samband mellan falsettsång och homosexualitet. Jag visade att så inte är fallet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2009-05-23 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2009-05-23 23:43

Har de flesta av City Boy-plattorna, men ungdomens förälskelse står sig. Om ni hittar plattan, eller länk; lyssna gärna på "Ambition I-III", begynnelsen har trummor att be för...

/Jonas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-24 01:22

PekkaJohansson skrev:En fördom är ett förutfattat antagande, vilket i det här fallet handlade om att det skulle finnas ett samband mellan falsettsång och homosexualitet. Jag visade att så inte är fallet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nja... En nog ligger det väl något negativt i att det är en fördom? Eller smaka på detta:

"Jag hade väntat mig att hon skulle vara jättetrevlig, men det var en fördom."

Nä. Skulle inte tro det. Man skulle nog ha sagt "falsk förhoppning" eller nåt. Däremot går funkar det här rätt bra:

"Jag hade väntat mig att hon skulle vara heltaskig, men det var en fördom."

Så om du säger att det är en fördom att falsettsång hänger ihop med homosexualitet, så lägger du ett negativt värde i antingen falsettsång eller homosexualitet.

Eller hur? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-24 01:57

PekkaJohansson skrev:En fördom är ett förutfattat antagande, vilket i det här fallet handlade om att det skulle finnas ett samband mellan falsettsång och homosexualitet. Jag visade att så inte är fallet.

Sorry, jag ger mig inte, men du visade faktiskt inte alls att sambandet inte finns. Du gav exempel på motsatsen, vilket inte betyder att det inte finns någon korrelation. Det visar bara att korrelationen inte är hundraprocentig.

Om man ska vara noga. ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-24 02:15

Det är riktigt. Jag var slarvig i min formulering. Jag borde ha skrivit att det inte finns något givet samband.

Däremot hävdar jag att fördomar är förutfattade meningar som kan vara såväl positiva, neutrala eller negativa - även om de negativa fördomarna nog är de vanligaste. Jag förstår dock inte varför du tolkar in en värdering i det jag skrev. Är det inte i själva verket du, Svante, som genom din tolkning av vad jag skrev implicerar att någon av de företeelser vi talar om skulle vara negativa..? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-24 02:30

Klassisk contra tenorsång är väldigt vacker och ska ingå i bättre manskörer.
http://www.youtube.com/watch?v=IbpmrMxfH3g
http://www.youtube.com/watch?v=Uz1a2eS5WlY

http://open.spotify.com/track/2TYYmGQ9EZocvceELDOFuU

En favorit är The Hunting Song av Captain Tobias Hume. 1600-talsmusik.
Finns på skivan Captain Humes Poeticall Musicke, volume 2. Naxos.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-24 10:18

PekkaJohansson skrev:Det är riktigt. Jag var slarvig i min formulering. Jag borde ha skrivit att det inte finns något givet samband.

Däremot hävdar jag att fördomar är förutfattade meningar som kan vara såväl positiva, neutrala eller negativa - även om de negativa fördomarna nog är de vanligaste. Jag förstår dock inte varför du tolkar in en värdering i det jag skrev. Är det inte i själva verket du, Svante, som genom din tolkning av vad jag skrev implicerar att någon av de företeelser vi talar om skulle vara negativa..? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Hmm, kan du skriva en exempelmening då där ordet "fördom" förekommer om något positivt som inte infrias?

Anledningen att jag kommenterade detta är att jag tror att det är bra att gå in och titta på såna här samtal och hitta alla ställen som fördomar finns. Jag kan väl säga att jag har hittat en hel del hos mig själv också, i andra sammanhang.

Jag vet ju att du inte skulle drömma om att ge dig på homosexuella, men det betyder inte att du inte är en del av "normen". Genom att säga att det är en fördom att falsettsång och homosexualitet hör ihop, så bevarar man uppfattningen att åtminstone den ena av de två är något negativt. Och det på ett så försåtligt sätt att du inte ser det själv(?).

Observera att jag inte skriver detta för att hacka på dig utan för att få dig att fundera. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-05-24 11:18

Svante,

Jag tycker att du målar fan på väggen här i din pedagogiska iver. Att reagera på en fördom handlar om oftast om att vara uppmärksam, även om det naturligtvis finns människor som har en negativ inställning gentemot olika företeelser.

Rent språkligt kan det också vara intressant att studera hur människor som verkligen är fördomsfulla uttrycker sig. Ordet "bögigt" är inte värdeneutralt, och bör därmed undvikas menar jag.

Oavsett allt detta: jag har varit tydlig med att problemet här inte handlar om en nedlåtande attityd till gruppen homosexuella (även om en sådan förekommer i samhället i obehagligt stor utsträckning) utan att man drar alla över en kam.

Det hade varit likadant om någon hade sagt att alla kenyaner springer väldigt fort eller, som i Riskradions sketch "Fördomar", att folk i Mellerud har gigantiska penisar. Där har du för övrigt kanske två exempel på mer positiva fördomar... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-05-24 12:46

PekkaJohansson skrev:Ordet "bögigt" är inte värdeneutralt, och bör därmed undvikas menar jag.

Det är tydligen inte det för dig.

För mig är det inte negativt, vilket jag trodde framgick av vad jag har skrivit.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2009-05-24 17:16

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-05-24 23:43

PekkaJohansson skrev:Svante,

Jag tycker att du målar fan på väggen här i din pedagogiska iver. Att reagera på en fördom handlar om oftast om att vara uppmärksam, även om det naturligtvis finns människor som har en negativ inställning gentemot olika företeelser.

Jo, lite ivrig är jag väl, jag vill mest bara peka på att det inte alltid är den som uttrycker sig mest explicit som är jobbigast för en drabbad minoritet. Och jag vill också peka på att man kan delta i det jobbiga utan att avse det.

Jag vet inte om det här var rätt tillfälle, men jag tyckte mig se en reaktion mot något som inte fanns, men som i sig fick samma funktion.

PekkaJohansson skrev:Rent språkligt kan det också vara intressant att studera hur människor som verkligen är fördomsfulla uttrycker sig. Ordet "bögigt" är inte värdeneutralt, och bör därmed undvikas menar jag.

Jag tycker att ordet "bög" har haft en alldeles strålande utveckling. Det har tagits tillbaka och gått från skällsord till att vara enbart beskrivande.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-25 02:15

Har Faktiskt blivit ett bögigare forum nu?
Eller är det som det brukar? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-05-25 13:26

Aha...så Pawlows Dog var bösar? ;-)

Hursomhelst, det närmaste falsett jag har i min back...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-05-29 13:56

bajenleker skrev:Aha...så Pawlows Dog var bösar? ;-)

Trodde det hette Pavlovs Bög men jag har kanske massuppfittat något ... :roll:

Om det är falsettsång vet jag inte men närapå i alla fall; Antony (som i Antony and the Johnsons) sjunger med en röst som inte är "normal". Antony har dessutom en komplicerad sexuell läggning som definitivt inte har med hans musikaliska kvaliteter att göra, eller kanske har väldigt stor inverkan.

Annars är favoritfalsetthatarsången den där gräsliga Amors pilar. Hellre en timme hos tandhygienisten än 10 sekunder pilar ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-05-29 14:24

"Howl like a wolf, and the witch will open the door"
Falsettens mästare King Diamond från Melissa med Mercyful Fate. Grymt bra!
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-29 16:39

Aaron Neville sjunger väl mycket falsett?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-29 16:41

Prince är en jävel på att sjunga falsettsång utan att det blir fjompigt :)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-05-29 17:54

samt en stor del av alla glamrock band...och 80-tals pudelfrisyr band använder sig också av falsett sång...gay?
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Återgå till Musikstugan