Madonna - Confessions On A Dance Floor

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Madonna - Confessions On A Dance Floor

Inläggav Hetsporren » 2006-10-21 19:41

Bild

Någon mer än jag (och kanske framförallt min fru) som tycker att Madonnas senaste (om än inte rykande het längre) är hennes solklart bästa album och en klockren dans/popklassiker? Vi tycker i alla fall det och popartisten Madonna går från klarhet till klarhet, till skillnad från skådespelerskan, då hennes två senaste album är smått chockerande starka. American Life har vi redan men Confessions On A Dance Floor har vi avnjutit i mp3-format i snart ett år, vilket det förstås måste bli ändring på - tänkte jag nyss och lade in en beställning. Ser fram emot att äntligen få höra hur bra plattan låter, den låter ju kanon redan som mp3...

CDWOW! skrev:21 Oct 2006 MADONNA Confessions On A Dancefloor Väntar på att skickas

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-21 21:04

Personligen tycker jag att den låter väldigt artificiell, syntetisk och processad. Även för att vara Madonna...
Tycker som dig att skivan är bra annars.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-21 21:28

Såg på tv att Madonna var i Sverige och jobbade i ett hus på landet typ, med ett antal svårt hippa musiksnubbar som gjorde musiken/producerade etc.... Madonna dök upp och godkände/styrde upp med fast hand :)

Vet inte om det var denna skiva dock. Men kul att det var i gamla svedala.

Hon fick väl hosta upp med rätt stora slantar för att använda den där Abba-samplingen?? Apropå Madonna-Sverige då alltså :)

(Håller med om att hon gör bra saker på senare år..!)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Madonna - Confessions On A Dance Floor

Inläggav Bill50x » 2006-10-22 10:35

Hetsporren skrev:... Ser fram emot att äntligen få höra hur bra plattan låter, den låter ju kanon redan som mp3...

Du kommer troligen inte höra någon skillnad. Men det kan ju vara bra att ha ett lagligt ex ifall du ska bli kulturminister... Den posten är väl fortfarande ledig ;-)

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-22 10:48

Bill50x skrev:
Hetsporren skrev:... Ser fram emot att äntligen få höra hur bra plattan låter, den låter ju kanon redan som mp3...

Du kommer troligen inte höra någon skillnad.

Det är jag helt övertygad om att jag gör. Så har det i alla fall varit varje gång jag först laddat ned (192kps) från GoMusic.ru och senare köpt en original-cd...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-22 10:59

Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:

Det är jag helt övertygad om att jag gör. Så har det i alla fall varit varje gång jag först laddat ned (192kps) från GoMusic.ru och senare köpt en original-cd...

Dom borde börja med VBR! (160-320 kbit eller liknande)
Då hade du nog inte hört någon skillnad!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-22 22:57

American Life är en väldigt bra platta, men tyvärr högst påfrestande att lyssna till på grund av det extremhissade ljudet. Jag ryser bara jag tänker på det. Är det lika illa med Confessions on a Dance Floor?

Med vänlig hälsning

Pekka, som håller True Blue och Music högst bland Madonnas alster
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerA

Inläggav PerA » 2006-10-23 02:20

Kan vara den bästa skivan jag hört någonsin, den har iaf rullat flest varv i mitt liv. Letar efter LP:n

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-23 05:36

JB skrev:
Hetsporren skrev:
Bill50x skrev:

Dom borde börja med VBR! (160-320 kbit eller liknande)
Då hade du nog inte hört någon skillnad!

Vid en närmare koll just av COADF så visar det sig att kvaliteten är, Bitrate: 256 kbps. Ofta står det VBR istället, vad är då det? :oops:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 16:43

Hetsporren skrev:Vid en närmare koll just av COADF så visar det sig att kvaliteten är, Bitrate: 256 kbps. Ofta står det VBR istället, vad är då det? :oops:

Variabel Bit Rate. För att ytterligare banta en fils storlek utan att förstöra den (ännu mer) använder man bara så många bits som behövs vid varje givet tillfälle. Spelar man en sådan låt i tex Foobar så ser man hela tiden aktuell bitrate och alltså hur denna ökar och minskar.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-23 16:52

Fonogrammet ifråga låter oerhört illa och är i helt konsonans med det absurda ideal som vuxit fram inom populärmusiken.

För övrigt skulle jag aldrig kalla Madonna för musiker eller musikant, däremot har hon anlitat många fina musiker genom åren. 8) Tror tex. att Jeff Porcaro har spelat på en eller flera album.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-23 18:05

Morello skrev:Fonogrammet ifråga låter oerhört illa och är i helt konsonans med det absurda ideal som vuxit fram inom populärmusiken.

För övrigt skulle jag aldrig kalla Madonna för musiker eller musikant, däremot har hon anlitat många fina musiker genom åren. 8) Tror tex. att Jeff Porcaro har spelat på en eller flera album.

Måste man kunna traktera ett instrument för att kalla sig musiker, eller "räcker" det med att kunna berätta för andra hur dom ska spela?

Men kompositör är hon väl i alla fall?

Oavsett vad man gillar eller inte kan man dock hävda att hon är rätt duktig på det hon gör. Om det sedan var bra ljud på henes plattor skulle det förstås vara najs :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-24 11:40

Hon har väl anlitat såväl musiker som kompositörer? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-24 12:05

Madonna är väl en typisk "artist", om man nu inte vill kalla en sångare för musiker? Men hon har väl i alla fall tidigare både skrivit text och musik, tror jag.

True Blue vill jag minnas är helt OK ljud på. Bästa låtarna också.

Ändrat: Förresten Morello, hur stämmer "För övrigt skulle jag aldrig kalla Madonna för musiker eller musikant" överens med din signatur? Det verkar som att din husgud har litet mer tillåtande inställning... ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-24 12:57

Jepp, vid en snabb genomlyssning av Madonnas katalog härom kvällen (genomgående USA-press) fick jag intrycket att True Blue och samlingsskivan Something to Remember hör till de mest välljudande - eller minst oljudande, beroende på hur man ser det. Också filmmusiken till Dick Tracy går att lyssna på utan att öronen avlider.

Madonnas storhet ligger i hennes samlade artistskap. Hon inte bara följer utan skapar också trender, hon skriver och producerar sitt material och hon har kontroll över sin egen karriär. I en mansdominerad industri är det ganska ovanligt bland kvinnliga artister. Bitvis gör hon också strålande pop.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-24 13:30

PekkaJohansson skrev:Madonnas storhet ligger i hennes samlade artistskap. Hon inte bara följer utan skapar också trender, hon skriver och producerar sitt material och hon har kontroll över sin egen karriär. I en mansdominerad industri är det ganska ovanligt bland kvinnliga artister. Bitvis gör hon också strålande pop.

Instämmer till fullo. Jmfr till exempel med meningslösa artister som Whitney Houston, Christina A och liknande. Sjunger bra gör dom oftast men i övrigt är det bara plastprodukter skapade av någon annan.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-27 17:33

Morello skrev:Fonogrammet ifråga låter oerhört illa

En kraftid överdrift, även om diskanten är hårt komprimerad. Tur man har tonkontroller... Lyssna förresten på albumets absolut bästa låt, nämligen "Push", och notera den oerhört tjusiga övergången till sistaspårets "Like It Or Not". Pink Floyd, någon? 8O Madonna regerar, gott folk! Så är det, Like It Or Not... :wink:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-02 15:33

PekkaJohansson skrev:...Jag ryser bara jag tänker på det. Är det lika illa med Confessions on a Dance Floor?

Jepp... 8)
Köpte skivan på en OK-mack någonstans i närheten av Lidköping en gång
för att jag inte hade någon vettig musik i bilen.
Tyvärr blev det inte mycket bättre efter skivköpet heller.. :?

Funkar sådär i bilen, men hemma i stereon blev det verkligen förfärligt...
Man såg ut ungefär såhär: :x när det drog igång (eftersom det skar
så förfärligt i öronen).
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-11-02 23:12

Håller med om den usla ljudkvaliteten. Den är helt klart i samma bottenklass som "Eric Prydz - Call on Me".

Trist, för Madonna brukar låta bra mycket bättre än så här.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-11-04 00:56

Helt klart hennes sämsta skiva - både låtmässigt och ljudkvalitetsmässigt. :evil:

Mina favoriter är American Life, Ray of Light och Music.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-16 14:14

Hennes klart bästa är Ray of Light. Gillar även "Confessions..." men ljudkvaliteten är urusel. DVDn live låter bättre, IMO.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-16 14:53

Efter att ha lyssnat på "Confessions..." i bilen på väg hem från inköpsstället MediaMarkt (69 kr) för några veckor sedan har jag inte ens vågat prova plattan i hemanläggningen... Finns plattan på vinyl och, i så fall, finns det några rapporter om ljudkvaliteten?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-16 15:21

Jag har inte ännu testat CDn som följde med DVDn där dock inte alla låtar från Confession original finns med. Live-ljudet är som det är ibland, med s-ljuden är betydligt behagligare på DVDn.

LP har jag ingen aning om tyvärr.

Vet någon om Confessions är kopieringsskyddad? Har inte hittat någon CD-logga på skivan, dock finns den på CDn som följer med DVDn.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-16 15:23

Det visade sig efter en enkel googling att "Confessions..." finns på en rosa dubbel-LP. Hos Ginza kostar den 279 kronor. Ljudkvalitetsrapporter har jag inte hittat några.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-02-16 16:20

En undran: Kan ni ens njuta av musik om inte inspelningen e 100% okej ?

Jag kan koppla bort alla dom problemen ni radar upp...
Best Regards
Bamsefar

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-02-16 16:37

Bamsefar,

Jag lyssnar till 90 procent på mindre välinspelad musik. Oftast går det utmärkt så länge man håller ljudnivån nere. Vi talar här om en ny utgivning från en av världens största artister. Inspelningen är sällsynt illa misshandlad - så illa att den är svårlyssnad redan vid mycket låga nivåer. Kan du ha förståelse för att jag som musikälskare irriterar mig på denna helt onödiga förstörelse av god musik - och därför efterfrågar alternativa medier där musiken kanske inte är lika förstörd?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-16 16:39

PekkaJohansson skrev:Det visade sig efter en enkel googling att "Confessions..." finns på en rosa dubbel-LP. Hos Ginza kostar den 279 kronor. Ljudkvalitetsrapporter har jag inte hittat några.

Mvh Pekka

Letade på vinyl asylum och de har avlagt att ljudkvaliteten är relativt bra.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-02-16 16:44

Bamsefar skrev:En undran: Kan ni ens njuta av musik om inte inspelningen e 100% okej ?

Jag kan koppla bort alla dom problemen ni radar upp...

Beror på situationen, men för omtalad skiva är det lite för mycket av det dåliga tyvärr. "100% bra inspelning" är lite svårt att avgöra vad det betyder. Omfattande komprimering och s-ljud som låter metalliskt och platt är inte skönt att lyssna på.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-16 16:59

Jag tycker - som sagt - att plattan låter bra, i alla fall om man drar ned diskanten.

Det är härligt att ha en lagom färgande hifi-anläggning! :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-02-16 21:20

Fick den i alla hjärtans present och har precis avspelat den. Tycker den låter som en typisk popplatta, men jag har inga som helt problem att lyssna på den. Har betydligt värre popsnurror som jag kan lyssna på än denna.

Att det inte är den bäst ljudande plattan förhindrar inte att jag tycker den är riktigt bra. Det är inte en musikstil som man förväntar sig någon transparens på, precis.

Hetsporren - man behöver inte ha en lagom färgande ens... det sitter nog mer i skallen tror jag. Keep on digga!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nästa

Återgå till Musikstugan