Ingen musiksmak

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Ingen musiksmak

Inläggav TCM » 2006-12-07 18:41

Eller kanske skulle rubriken vara: "För bred musiksmak"?

Är det någon mer än jag som får ont i magen när man ska svara på frågan "Vilka är dina två bästa skivor?" (i en annan tråd) eller när någon frågar: "Vad gillar du för musik?"?

Jag har en kärna av favoritmusik från framför allt 80-talet: The Smiths, Prefab Sprout, New Order m.fl., men jag gillar gammal soul från 60-talet, Deep Purple, Led Zeppelin, en del 70-talspunk, synt, nyare metal (Machine Head, Nasum, Candlemass), hip-hop, R&B (R Kelly, mm), modern popmusik och rock, sen lyssnar jag på en del opera och klassiskt, jag har till och med börjat lyssna på country. Vad f**n ska man svara på en sådan fråga?

Jag blir ibland avundssjuk på dom som svarar: "ABBA" (på frågan "Vad gillar du för musik?")

Är jag ensam om att tycka så här?

Som vanligt är det inte personen i filmen som har skrivit brevet. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 18:45

Nix, jag har samma problem. Jag brukar svara med vad jag INTE gillar (i mitt fall c&w, svensk dansbandsmusik, hitlistemusik, operetter och orytmisk atonal experimentmusik), gärna med tillägget "bra musik är bra musik, oavsett genre"...

Har funkat hittills...... :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-07 19:49

Du är inte ensam. Jag har EXTREM bred musiksmak, från black metal och alla andra sorters metal till tung synth/industri till pop, rock, techno, ja, allt förutom dansband kan jag lyssna på. Detta kan man lätt se om jag ska säga vilka tre skivor i år som varit bäst (Celtic Frost, tung metal, The Knife, soft synth, Liars, indie rock/experimental).

Så du är inte ensam, jag kan omöjligt svara vilken skiva som är bäst eller dyl, jag kan kanske göra en 20-30 lista över dom bästa skivorna detta ÅRET, men sammanlagt över alla år, helt omöjligt, för mkt bra musik finns det som passar i olika tillfällen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-07 20:30

Är också rätt bred även i musiksmaken, men inom varje genre är jag petig som tusan. Har blivit så ju mer man lyssnat. Skvallyssnandet har jag dock slutat med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-07 20:38

Men är det inte också rätt vanligt att folk säger "Jag gillar all sorts musik" och när man kollar närmare upplyser om att "jo förstår du, både Nils-Lennarts, ABBA och kantri"! 8O

Jag öppnar en annan, förhoppningsvis, intressant tråd. Stay tuned!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-07 20:51

perstromgren skrev:Men är det inte också rätt vanligt att folk säger "Jag gillar all sorts musik" och när man kollar närmare upplyser om att "jo förstår du, både Nils-Lennarts, ABBA och kantri"! 8O

Det där hör jag ofta - människor som säger "Jag gillar all sorts musik" och så menar dom olika band som spelar samma typ av musik...
Jag öppnar en annan, förhoppningsvis, intressant tråd. Stay tuned!

Du menar till skillnad från min ointressanta och tråkiga tråd? :wink:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-07 20:54

Vee-Eight skrev:Är också rätt bred även i musiksmaken, men inom varje genre är jag petig som tusan. Har blivit så ju mer man lyssnat. Skvallyssnandet har jag dock slutat med.

Jag håller med i stort, men just skvallyssnandet kan leda till att man hittar ny intressant musik. Last.fm och många andra internetradiokanaler har gjort att jag har hittat nya artister.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-07 21:21

perstromgren skrev:Men är det inte också rätt vanligt att folk säger "Jag gillar all sorts musik" och när man kollar närmare upplyser om att "jo förstår du, både Nils-Lennarts, ABBA och kantri"! 8O

Har också hört sådant. "Jag har en bred musiksmak, tycker om det mesta dom spelar på Radio Stockholm"....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-07 21:28

V8 skrev:Är också rätt bred även i musiksmaken, men inom varje genre är jag petig som tusan.

Håller med och sällar mig till kören. Jag gillar - och lyssnar aktivt på - så skilda saker som country, bebop, klassisk hårdrock, psykedelia, arenarock, brutal metal och vanlig hederlig pop. Oftast har jag svårt för det som spelas i (mainstream-)radio, dock.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-07 21:46

Ska vi inte vända på det hela: Hur många här inne lyssna på dansband? ;)

Jag brukar som regel vandra från extrem till extrem. Just nu är det extremt minimalistisk elektronika som jag undersöker. :)

[slrt]

EDIT: Hittade denna tråden lite sent, eftersom jag skrev mitt inlägg när jag var offline... Det måste ju betyda att det inte var någon dum ide jag kom på. :)
admin

Användarvisningsbild
norman

Re: Ingen musiksmak

Inläggav norman » 2006-12-07 22:48

TCM skrev:"Vad gillar du för musik?"?

Fick den frågan idag. Håller med om att det är riktigt svårt att svara på, man kan ju inte rabbla upp hela skivsamlingen.... Kan heller inte svara att jag lyssnar på "allt möjligt" då jag är rätt petig med vad jag gillar även om jag lyssnar på många olika genres.

(vi verkar vara rätt lika här på faktiskt... :) )

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-07 22:55

norman skrev:
TCM skrev:"Vad gillar du för musik?"?

Fick den frågan idag. Håller med om att det är riktigt svårt att svara på, man kan ju inte rabbla upp hela skivsamlingen.... Kan heller inte svara att jag lyssnar på "allt möjligt" då jag är rätt petig med vad jag gillar även om jag lyssnar på många olika genres.

(vi verkar vara rätt lika här på faktiskt... :) )

Det jag irriterar mig på är just det här. Antingen börjar man rabbla en lång lista eller så säger man "allt möjligt" och låter jävligt mesig. Jag skulle verkligen vilja kunna svara något mer definitivt ibland (jag får väl hitta på något :D ).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-07 23:05

Man måste veta exakt vilken musik som motsvarar ens innersta väsen, vad som representerar Dig. En handfull artister som är dina tvillingsjälar.

Du måste därför vara säker på vem du själv är och vad du står för, då är frågan lätt.

(Ovanstående har inget att göra med att man generellt sett har god smak och kunskap vad gäller musik, och kan urskilja bra från dåligt oavsett genre.)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-07 23:35

Musik som motsvarar mitt innersta väsen? Jo i så fall depprock. :)

Goth alltså.. Men även Heavy Metall, Evert Taube, Cornelius, Lundell, Heather Nova och, ja en massa annat oxå!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-08 05:03

Nefilim skrev:Goth alltså.. Men även Heavy Metall, Evert Taube, Cornelius, Lundell, Heather Nova och, ja en massa annat oxå!

Hallå där, nu tappar du greppet.....!! :D Tänk tvärtom, välj en enda skiva, en enda låt om så behövs, som verkligen representerar _dig_! :)

Svårare att välja ut två skivor, hellre då en endaste en.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-08 05:06

TCM skrev:
Det jag irriterar mig på är just det här. Antingen börjar man rabbla en lång lista eller så säger man "allt möjligt" och låter jävligt mesig. Jag skulle verkligen vilja kunna svara något mer definitivt ibland (jag får väl hitta på något :D ).

Säg istället "Jag är...." som svar så får vederbörande själv gissa :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-08 11:42

phloam skrev:
Nefilim skrev:Goth alltså.. Men även Heavy Metall, Evert Taube, Cornelius, Lundell, Heather Nova och, ja en massa annat oxå!

Hallå där, nu tappar du greppet.....!! :D Tänk tvärtom, välj en enda skiva, en enda låt om så behövs, som verkligen representerar _dig_! :)

Svårare att välja ut två skivor, hellre då en endaste en.

Problemet är att det är så mycket musik som motsvarar mig. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-08 14:20

Är det bara jag som inte bara gillar musik från de senaste decennierna? :oops: Hade man bara gjort det, så hade det ju varit ganska enkelt. :wink:

Jag har favoriter från 1600-talet och framåt. Tidigare musik än detta kan förvisso vara såväl spännande som njutbar, men jag har inte riktigt hittat "hem" i den (ännu?).

Annars håller jag med flera skribenter om att det finns bra musik inom alla genrer. Men alla genrer duger inte för alla tillfällen. För aktivt lyssnande föredrar jag viss musik. När jag dansar föredrar jag annat (och olika beroende på danstillfälle). Som tyst bakrundsmusik (ex. romantisk middag) passar ytterligare andra sorter och brötigare bakgrundsmusik (ex när man träffar polarna över några öl) passar andra sorter. Osv.

Men jag förstår inte riktigt problemet med att man gillar många olika sorters musik. Jag blir lika lycklig varje gång jag lyckas öppna en ny dörr in i ett nytt musikaliskt rum där jag inte varit tidigare. För då vet jag att nya musikaliska upplevelser väntar mig... :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-08 14:24

Håller med MichaelG till 100%!

Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-08 15:22

Mycket bred smak här med... enklare att säga vad man inte gillar, ja. Fast tyvärr så finns det så många subgenrés idag att jag inte ens vet vad de är, så då är det svårt att uttycka ogillandet.

I högstadiet då det var viktigt om man var synthare eller hårdrockare så svarade jag alltid "hårdsynthpopcountryrockare" på frågan. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:24

Smal och bred - som ett kamfilter. Skrev i en annan tråd att jag tycker om enskilda artister, enskilda album eller rentav enskilda låtar mer än kategorier.

Minns ett önskeprogram jag hörde på radion för 13 år sedan där någon hade skickat in en önskelista och meddelat att denne var "musikalisk allätare", vaför programledaren filosoferade om vederbörande lyssnade på ungersk elektronmusik eller polsk experimentell jazz. :)
Man ska kanske vara försiktig med att påstå att man lyssnar på allt, för det inbegriper bashkiriska folkmelodier på näsflöjt och gamelangmusik också eller musik av svartklädda grabbar som hittat sitt namn i bok om tropiska hudsjukdomar.
- Tycker jag om Zappa?
- Nja, somliga plattor men definitivt inte alla.
- Tycker jag om jazz?
- Nej, men Soft Machine intaget mycket försiktigt i lagom doser i rätt sinnestillstånd är helt OK.

Musik började jag inte lyssna på förrän jag var runt 15-16 när King Crimson kom ut med sitt första album. Dittills var det mesta jag hörde totalt ointressant för mig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:29

Slartibartfast skrev:Ska vi inte vända på det hela: Hur många här inne lyssna på dansband? ;)

Det är något fel med mig. Mina öron slås på när jag hör musik och så börjar jag lyssna. Är musiken inte i min smak lider jag för jag kan inte musiken bli ett sorl i fjärran.
Spelas det dansband på varuhuset så lyssnar jag och far illa av det. På dansställen (där jag aldrig befinner mig utom nån gång på någon kryssning) sitter jag och lyssnar på musiken och "analyserar den".
Är jag ensam om denna åkomma?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 18:35

soundbrigade skrev:Musik började jag inte lyssna på förrän jag var runt 15-16 när King Crimson kom ut med sitt första album. Dittills var det mesta jag hörde totalt ointressant för mig.

Det var en tung start, klart impad :-)

Själv lyssnade jag på musik från grammofon innan jag knappt kunde stå på benen, fast urvalet var det då inte så noga med... Men när jag kunde välja själv blev det mycket Beatles, Stones, Kinks, Who, Manfred Mann... det stuket ungefär. Sedan blev det lite tuffare med ELP, Yes och sånt.... inklusive King Crimson.

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-08 18:41

Numera gör jag bara såhär om någon frågar vad jag gillar... slänger in en länk.

http://www.last.fm/user/SatanicT/

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 18:43

När jag gick 5e - 6e klass var det antingen Tages eller Hepstars. jag fick väl nån gång stryk för jag tyckte båda grupperna var lika usla. På högstadiet var det musik typ Yellow Ribbon och något som gick "Love groes where Rosmary goes ..." (And nobody knows, like me). Fruktansvärt.

Det jag nog sökte efter var den där ödsliga känslan man får av att lyssna på tidiga King Crimson eller Moody Blues. Och där är nog min musikkoppling. Känslan. Slår musiken inte an på mina känslosträngar är den i min mening ointressant.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-08 20:06

Soundbrigade skrev:Spelas det dansband på varuhuset så lyssnar jag och far illa av det. På dansställen (där jag aldrig befinner mig utom nån gång på någon kryssning) sitter jag och lyssnar på musiken och "analyserar den".
Är jag ensam om denna åkomma?

Nej, jag är likadan. Jag har faktiskt avbrutit ett försök att storhandla på ett varuhus p.g.a. att de spelade en fruktansvärd julskiva med frireligiöst caroladoftande tolkningar av julsånger i någon sorts soft-soul-tappning. Fasansfullt! 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 20:23

Magnuz skrev:Fasansfullt! 8O

Heter du Magnus på riktigt?? Jag heter Magnus - kan det vara någon sorts kosmisk gemenskap ... :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-12-08 20:37

Jag är "periodare" när det gäller musik. Jag går igenom en fas då det är vokalensemble som gäller, för att sedan byta över till deppig synth ett tag, som följs av gamla hårdrocks-evergreens och en period då jag mest diggar Mozart, följt av ett intresse för underlig country med bluegrassinslag, följt av lite svensk jazz, följt av...

Jag kan omöjligt säga att jag gillar någon speciell musikstil mer än alla andra musikstilar. Det finns vissa sorters musik jag generellt inte gillar, annat än i undantagsfall, men det mesta annat brukar man kunna finna mycket trevligt material ifrån. Typiskr för mig är att jag tar en sak i taget.

Min mp3-spelare har avhjälpt det där litegrann. Där kan jag köra "shuffle" på hela samlingen, och då funkar det faktiskt att bli lite bredare. Men om jag själv sköter urvalet så blir det nya saker som gäller med ojämna mellanrum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 20:52

Morgan skrev:Min mp3-spelare har avhjälpt det där litegrann. Där kan jag köra "shuffle" på hela samlingen, och då funkar det faktiskt att bli lite bredare. Men om jag själv sköter urvalet så blir det nya saker som gäller med ojämna mellanrum.

Det är kanske en lösning. Köra alla låtar lite slumpvist.
Av misstag fick jag nerladdat en japanskt skiva med någon tonårssångerska, och visst det här var så spännande och medryckande att det gick att lyssna på fast det säkert var värsta slagets tuggummipop.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 21:02

soundbrigade skrev:Av misstag fick jag nerladdat en japanskt skiva med någon tonårssångerska ....

Av misstag upptäckte jag att det inte var en pub utan en bordell jag klivit in på.... ;-)

Var den japanska tjejen möjligen Ayumi Hamasaki? Låten M är superbra (fast den har några år på nacken nu) och hon har gjort lite schyst också. Men eftersom jag inte förstår någon japanska så spelas det inte så mycket av henne härhemma...

/ B

Nästa

Återgå till Musikstugan