För det första, så vill jag gärna att man skriver vad för utgåva man har. Speciellt när det gäller äldre vinyler så kan samma skiva finnas på massa olika utgåvor som alla låter helt olika. Så en utgåva kan låta piss och en annan låta kanon. Så det är bra om man kan ge så mycket info man kan. Om man även kan förklara vad man tycker låter bättre är ju också en fördel. Olika grafer på låtar mm är också välkommet
Så mitt första förslag är
Blackfield - II. Denna briljanta skiva som kom förra året, där våran Steven Wilson (Porcupine Tree) är i storform, har släppts på vinyl i 1000 ex av Gates of Dawn i USA. Vinylen är graverad av Kevin Grey, en av dom bästa i branschen nu. Och det hörs. Skivan låter otroligt bra, men bra värme och bra dynamik. Allt känns rätt. Det hjälper också att själva vinylen är väldigt tyst också, troligen RTI pressad.
När jag jämför den mot en Flac av CDn jag har så hör man direkt hur mycket ljusare och platt CDn låter. Dynamiken är mer pressad också. Så detta var en klar vinst för LPn, som också har ett underbart utvik. Så jag rek verkligen detta släpp.
Några bilder från två låtar, efter normalisera maxvärdet till -3db:
CD

LP

CD

LP

Så vad har ni för tips?