Kroumata hotas av nedläggning!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-19 16:06

Kroumatas hemsida

Det här var ju inge kul.. Även ifall deras kreativitet inte ligger på samma nivå som den gjort är Kroumata en stor inspirationskälla världen över! Någon mer som håller med?

Kroumatas nyhetsutskick skrev:Kära Kroumatavän!

Tyvärr måste vi idag skicka ut ett larm:

Svenska Rikskonserter vill av ”principiella skäl” inte ha kvar huvudmannaskapet
för Kroumata som en fast anställd ensemble utan har varslat gruppen om uppsägning.

Många inom svenskt musikliv har redan på olika sätt gett oss sitt stöd, men nu vänder vi oss till Er - vår publik.

Kroumatas almanacka är fylld med allt från turnéer och orkestergästspel på världens musikscener till barnkonserter på Capitol.

Vi är också i full färd med planeringen inför 30-års jubiléet 2008!

Bollen ligger nu hos Kulturdepartementet.
Hjälp oss att påverka departementet så att de medel som måste finnas till grund för Kroumatas existens inte försvinner!

Om någon dag kommer du att få ett upprop i din e-post där Kulturdepartementet uppmanas att finna en lösning för Kroumata.

Vi är säkra på att sympatiyttringar från vår publik är av oerhört stor betydelse, så vi hoppas att du inte tvekar att sända in din röst till kulturministern när du får uppropet till din dator!

Hälsningar Kroumata

Anders Holdar, John Eriksson,
Roger Bergström, Leif Karlsson,
Anders Loguin och Johan Silvmark

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-19 17:22

Om de nu har så mycket att göra, varför behöver de finansieras av skattesedeln?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-19 17:30

Sanny_X skrev:Om de nu har så mycket att göra, varför behöver de finansieras av skattesedeln?

Fråga Dramaten det också... till exempel. Man måste inte tycka att det är tråkigt att de tvingas lägga ner men jag tycker det.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-19 17:31

Kanske är dags för dem att lägga av? Som du säger, de har känts litet trötta de senaste åren.

Även om jag tycker att det är viktigt att staten går in och stöttar viss verksamhet, så finns det kanske andra att satsa på också? Ingen artist kan ju förutsätta att de skall kunna leva på skattepengar hela sitt liv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-19 18:17

Att det är tråkigt att de lägger ner kan man ju tycka, men jag tycker nog ändå att "orkestrar" som finansieras av skattesedeln känns tveksamma.

Om de är så populära borde de kunna ta betalt av sin publik direkt via skivinköp eller konsertbiljetter, alternativt hitta sponsorer som synfomiorkestrarna har.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-03-19 19:30

Dom borde förnya sig, ta in lite hjälp och influenser av annan typ av musik !
NN

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-20 00:01

För dem som inte vet vilka Kroumata är kommer här en crash course från Killing-gänget

Absolut Kroumata 9
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-20 02:10

Lägg ner det och låt bli mina skattepengar :)
Slå på lite trummor kan dom göra på sin fritid om ingen vill betala för det.

Lägg även ner dramaten och annat trams som är skattefinansierat och nyttjas av 0.01% av befolkningen. Kan dom inte försörja sig själva så har dom ingen existensrätt.

Bättre att tex subventionera biobesök istället, något som alla kan ha nytta av över hela landet och inte bara folk i fjollträsk.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-20 17:38

Lägg ner det och låt bli mina skattepengar Smile
Slå på lite trummor kan dom göra på sin fritid om ingen vill betala för det.

Lägg även ner dramaten och annat trams som är skattefinansierat och nyttjas av 0.01% av befolkningen. Kan dom inte försörja sig själva så har dom ingen existensrätt.

Bättre att tex subventionera biobesök istället, något som alla kan ha nytta av över hela landet och inte bara folk i fjollträsk.

word kan inte hålla med mera stöld kallas det
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-20 17:57

Eh, Rikskonserter är ju till exakt för att sprida musik runtom landet... :roll:

Rikskonserter – levande musik i hela landet
Rikskonserter är en statlig stiftelse som årligen arrangerar runt 40 turnéer och 700 konserter, främst med konstmusik, jazz och folkmusik.

Till Rikskonserter hör också Caprice Records och konsertsalen Nybrokajen 11 i Stockholm.

Tillsammans med länsmusikorganisationerna och andra arrangörer ser Rikskonserter till att musiken lever i hela Sverige.

Caprice har släppt en jädra massa bra musik som inte skulle ha kunnat komma ut på annat sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-20 18:03

Det är nog få som turnerat så mycket som Kroumata. Och de är mycket omtyckta av en bred publik, lite ovanligt för att vara en musikgrupp inom den konstmusikaliska genren (konstigt ord). Så kom inte och säg att det är en Stockholmsangelägenhet bara.

Biobesök stöds redan. Åtminstone filmproduktion. Det skulle inte bli många filmer gjorda i Sverige utan stöd från Svenska Filminstitutet. Så det finns ingen skillnad mellan musikstöd och filmstöd egentligen.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-20 18:50

mapem skrev:Det är nog få som turnerat så mycket som Kroumata. Och de är mycket omtyckta av en bred publik, lite ovanligt för att vara en musikgrupp inom den konstmusikaliska genren (konstigt ord).

Då borde de ju generera tillräckligt med intäkter för att klara sig utan bidrag. Vad är problemet? :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-20 19:28

Kultur=Sådant folk inte vill betala för
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-20 22:03

tvett skrev:Kultur=Sådant folk inte vill betala för

Kultur=finansieras via skattesedeln?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-21 01:22

Kultur = det som skiljer människan från djuren

Klart vi ska pröjsa för Kroumata om de inte klarar sig själva.

Tycker dock att de har alla förutsättningar för att göra det.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-21 01:42

Almen skrev:Eh, Rikskonserter är ju till exakt för att sprida musik runtom landet... :roll:

Men alltså, låt dom sprida sin skit till folk som vill betala för det, varför ska jag göra det? Nån måtta på saker som finansieras via skattsedeln får det vara...

Lust skrev:Klart vi ska pröjsa för Kroumata om de inte klarar sig själva.

Tycker dock att de har alla förutsättningar för att göra det.

Kan inte dom som är intresserade av vad dom gör betala, höj biljettpriserna tex.
Men det verkar konstigt om dom nu är så populära att det inte går ihop, myglar dom bort pengar?!

:D såå sant.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-21 02:27

Strauss skrev:Men alltså, låt dom sprida sin skit till folk som vill betala för det...
...Men det verkar konstigt om dom nu är så populära att det inte går ihop, myglar dom bort pengar?!

Du vet ju att det inte går att besvara dig utan att göra detta till en politikdiskussion, varför då inte gå till ett politiskt baserat forum istället. Du är ju antagligen äldre än mig och borde veta hur kultursverige sett ut innan idag, omställningar är kanske inte alltid snabbgjorda!

Alltså vore jag väldigt glad om du försöker hålla din diskussion om hur dåliga Kroumata är eller hur gärna du vill bli av med dem någon annanstans. Och jag tycker inte du ska blanda in politik i det här heller.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-21 04:34

Slartibartfast skrev:
Strauss skrev:Men alltså, låt dom sprida sin skit till folk som vill betala för det...
...Men det verkar konstigt om dom nu är så populära att det inte går ihop, myglar dom bort pengar?!

Du vet ju att det inte går att besvara dig utan att göra detta till en politikdiskussion, varför då inte gå till ett politiskt baserat forum istället. Du är ju antagligen äldre än mig och borde veta hur kultursverige sett ut innan idag, omställningar är kanske inte alltid snabbgjorda!

Alltså vore jag väldigt glad om du försöker hålla din diskussion om hur dåliga Kroumata är eller hur gärna du vill bli av med dem någon annanstans. Och jag tycker inte du ska blanda in politik i det här heller.

[slrt]

Har du fått kalsongerna på sne ;)

Då gör vi såhär:

Slartibartfast skrev:Någon mer som håller med?

Nej inte alls, lägg ner ASAP om dom inte kan försörja sig själva.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 08:50

Strauss skrev:
Almen skrev:Eh, Rikskonserter är ju till exakt för att sprida musik runtom landet... :roll:

Men alltså, låt dom sprida sin skit till folk som vill betala för det, varför ska jag göra det? Nån måtta på saker som finansieras via skattsedeln får det vara...
Men biobesök gick bra?

Kan inte dom som är intresserade av vad dom gör betala, höj biljettpriserna tex.
Men det verkar konstigt om dom nu är så populära att det inte går ihop, myglar dom bort pengar?!
Vad har du fått ekvationen "populärt"="går ihop ekonomiskt" ifrån? Om biljetterna kostar 2000:- skulle ju bara de allra rikaste kunna gå...

Ah, så allt som laddas ned olagligt från nätet är kultur, då?

För mig är inte ordet "kultur" viktigt att definiera. För mig är det viktigt att det finns plats för en massa olika uttryckssätt tillgängligt för även de icke-stormrika, inte bara det som kännetecknas av tillräcklig gemensam nämnare för att tillräckligt många skall vilja betala tillräckligt mycket.

Men visst, lägg ned biblioteken, skippa allt stöd till idrotten, glöm all musik annat än det som genererar optimalt med vinst för skivbolagen, skippa filmstödet så att Sverige bara producerar porrfilm...

Ändrat...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-21 09:12

tvett skrev:För dem som inte vet vilka Kroumata är kommer här en crash course från Killing-gänget

Absolut Kroumata 9

Är det så, är det verkligen på tiden dom får finansiera sig på annat sätt än det bekväma statliga!

Men det borde gå att kränga som humoristiskt musikal show, har dom testat den kanalen?
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-21 09:13

tvett skrev:För dem som inte vet vilka Kroumata är kommer här en crash course från Killing-gänget

Absolut Kroumata 9

:lol: Klockrent! :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-21 09:25

Vad krävs för att få kalla sig kulturarbetare och leva på bidrag?

Kan jag säga upp mig, börja måla tavlor och leva på bidrag?

Om man utför "kulturarbete" som varken publik eller sponsorer vill betala för, vad är det som gör att staten (vi alla) skall betala?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 12:14

Nu börjar det bli mycket politik... :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-21 13:14

Killinggrabbarnas Absolut Kroumata 9 är underbar.

Det är ett kärleksfullt lustmord. Jag tror inte man kan göra en sån klockren parodi om man inte gillar det man parodierar.

Jag tror dessutom att Kroumata-medlemmarna själva tycker det är kul. Om de har humor, och varför skulle de inte ha det?

Sen till frågan om kulturpolitik, om man törs.

Kulturen har alltid haft stöd. Det är inget nytt för vår tid. Kompositörer och musikanter har genom århundrandena varit anställda av kyrkan eller furstar och andra potentater, dvs de har åtnjutit statsstöd från början. Detsamma gäller i stor utsträckning konstnärer.

Det nya är egentligen att kulturstödet numer bestäms i en demokratisk process och inte av nyckfulla enväldiga furstar eller rigida präster. Så skattebetalarna kan via den politiska processen utöva ett visst inflytande över kulturpolitiken. Och även ta bort den helt, om det skulle bli majoritet för det.

Då får det väl bli som förr, fast med nya tidens mecenater. Dvs dem som tjänar pengar på att vi köper prylar kan efter eget gottfinnande välja vilka de vill stödja. Så stöder vi ändå kulturen indirekt, var och en av oss, genom påslag på priset på mjölk i stället för över skattsedeln.

Men köstar, det gör det.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-21 15:05

Almen skrev:Men biobesök gick bra?

Ja det är något som alla kan ta del av.

Vad har du fått ekvationen "populärt"="går ihop ekonomiskt" ifrån? Om biljetterna kostar 2000:- skulle ju bara de allra rikaste kunna gå...

Låter onödigt dyrt?! Dom flesta medelstora band brukar inte ligga på dom prisnivåerna. Och eftersom dom är så himla poppis kan dom väl inte ha problem med publiktillströmmningen?

Ah, så allt som laddas ned olagligt från nätet är kultur, då?

Que? Hur menar du då.

För mig är inte ordet "kultur" viktigt att definiera. För mig är det viktigt att det finns plats för en massa olika uttryckssätt tillgängligt för även de icke-stormrika, inte bara det som kännetecknas av tillräcklig gemensam nämnare för att tillräckligt många skall vilja betala tillräckligt mycket.

Alltså, om musikerna är seriösa så kan dom spela på sin fritid om dom anser att sin musik fyller en viktig funktion för kulturen.
Visst vill alla jobba med sin hobby det vill jag med, kan inte jag få bidrag då för att hålla på tex med hifi eller att åka runt och fota.

Men visst, lägg ned biblioteken, skippa allt stöd till idrotten, glöm all musik annat än det som genererar optimalt med vinst för skivbolagen, skippa filmstödet så att Sverige bara producerar porrfilm...

Bibliotek är dock något som alla kan ta del av, likaså idrott. Det är min personliga åsikt.
Musik kommer alltid att finnas, alla som brinner för musiken kommer alltid att spela oavsett om dom får betalt eller inte. Numera kostar det ingenting att sprida sin musik till hela världen över internet.
Ang film, inga problem om dom bara göra porr, om ingen vill betala för att se sketna beckfilmer eller relationskomedier så blir jag bara glad.
Lägg dom pengarna på att skaffa bättre skolor eller liknande istället.
Bra film kan alltid produceras utan större budget, och om det är bra går det säkert att få finansiärer till fler filmer.

Sen till Slartibartfast, jag måste ju få besvara iaf, men jag ska inte ta upp något själv :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-21 15:37

Hoppas du gillar utfallet när kommersialismen får styra utbudet...

Själv uppskattar jag ofta det som är lite smalare.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-03-21 17:05

Lust skrev:Hoppas du gillar utfallet när kommersialismen får styra utbudet...

Jag kan rekommendera ett ställe som kallas för internet om du letar efter spjutspetsmusik i diverse genres.
Det finns många många bra band som inte bara drivs av bidrag.

Men nu ska jag inte skriva mer, uppenbarligen tycker vi inte lika och det kommer bli väldigt mycket politik om jag ska fortsätta :oops:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-21 18:29

Lust skrev:Hoppas du gillar utfallet när kommersialismen får styra utbudet...

Problemet är att statssubventionerad kultur tenderar att också bli likriktad (låt vara skild från den kommersiella).
Verkligt nytänkande eller avvikande kultur - som därför bryter mot publikens förutfattade meningar och verklighetsuppfattning - blir oftast utan pengar (statliga eller kommersiella).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-21 19:45

Det är långt ifrån perfekt, men klart bättre än inget alls.

Det bästa vore att subventionera i uppstartsfasen för att sedan sluta så att bandet får stå på egna ben.

Skulle bättre främja tillväxten.

Tror att mycket att pengarna till Kroumata går till konserter utomlands - lite ambassadörer för Sverige.

Kungahuset är också kultur...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-22 10:28

Ang det sista: Mja, tycker man ska skilja politik från kultur - av praktiska skäl (visst kan man säga att politik också är kultur, men det kan bli förvirrande).

Vad gäller Kroumata kan jag för lite om dom egentligen men det verkar som om de har en väsentlig roll som en "PR-verksamhet" för Sverige; och då kan det faktiskt vara ett statligt intresse att stödja dom. Men då blir de också beroende av staten.

Annars tycker jag att kultur som inte kan existera utan statligt stöd verkar sakna väsentligt värde.
Visst, det finns sådan kultur som jag ändå kan tycka vara värt att staten stödjer, som våra större museer (typ Nationalmuseum, Historiska museet, Östasiatiska och några andra), men de har en historisk bakgrund och har till stor del byggts upp från privata donationer en gång i tiden.
Kanske kan Dramaten och Operan räknas in där.

Men i grunden anser jag att kultur ska betalas av de som "åtnjuter" den. De som inte är ett dugg intresserade av en viss kulturyttring ska inte tvingas betala för den. Dvs jag ser det som ett moraliskt ställningstagande.
Att sedan andra kan tycka att det vore en förlust ändrar inte moralen, tycker jag.
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Musikstugan