Eminem på tvåan NU!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Eminem på tvåan NU!

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-28 22:32

Kolla på TVn nu om du gillar Eminem.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-28 23:00

Ha, kollade just på det innan jag läste ditt inlägg. Jag tycker att han är rätt ok, men det stör mig nåt enormt att han hela tiden måste ta sig på snoppen. Märklig vana. Dessutom jättesvår att ignorera när man väl börjat störa sig på det.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-29 00:28

En annan ful ovana är att han framför rap och hiphop.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-29 00:30

Vee-Eight skrev:En annan ful ovana är att han framför rap och hiphop.

:D Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-29 01:15

Så säger män som börjar bli gamla. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-03-29 04:56

Eminem Mohahahahahahahha vilken fjant :roll:

/Danne

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-29 08:12

Efter att ha bevittnat spektaklet får jag konstatera att han gör sig bättre utan bild.
Jag lyssnar iofs inte så mycket på rap/hip hop, men jag tycker eminem är helt ok. Förutom det evinnerliga pillandet på snoppen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-29 09:50

Johan_Lindroos skrev:Så säger män som börjar bli gamla. :wink:

Isf bugar jag för komplimangen. ;) Men jag trodde att den som lyssnade på hiphop var antingen ung eller var ngn med en ålderskris. 8)

Eminem har iof gjort en del rätt sjyssta alster. Men överlag så är han bara en i mängden av komersiellt pumpad hiphop som så mkt annat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-29 11:16

Eminem studeras bäst som ett socialt fenomen, tycker jag. Det hindrar förstås inte att flera av de låtar han gjort har vissa kvaliteter. Där spelar förstås producenten Dr Dre en förmodligen ganska avgörande roll. Annorlunda uttryckt: Eminem är en av de få rap/hip-hop-artister jag har på skiva, tack vare de trevliga melodierna, intressanta texterna och den relativt goda ljudkvaliteten som tillåter att man närmar sig musiken.

Tyvärr missade jag tv-programmet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-03-29 13:08

Jag tror att du gör klokt i att avnjuta Eminem på CD. Då slipper du se honom fingra sig i skrevet.
Så tänker jag göra framledes.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-29 13:44

Vee-Eight skrev:Men jag trodde att den som lyssnade på hiphop var antingen ung eller var ngn med en ålderskris. 8)

Ehhh, va? 8O

Jag har lyssnat på hiphop sedan början av åttiotalet, när "borde"jag sluta för att det inte ska vara ålderskris?

Eller jag kanske bara är ung? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-29 19:46

Vee-Eight skrev:Isf bugar jag för komplimangen. ;) Men jag trodde att den som lyssnade på hiphop var antingen ung eller var ngn med en ålderskris. 8)

Kan vara det mest efterblivna jag läst här på länge :wink:

Vi kan ta några citat om Elvis när han kom:
"It isn’t enough to say that Elvis is king to his parents," wrote jazz musician Eddie Condon. "That still isn’t a free ticket to behave like a sex maniac in public before millions of impressionable kids. According to a scholarly friend of mine, Jackie Gleason, we’ll survive Elvis. "He can’t last,’ said Gleason, 'I tell you flatly, he can’t last.' "

New York Times critic Jack Gould observed: "Mr. Presley has no discernible singing ability. His specialty is rhythm songs which he renders in an undistinguished whine: his phrasing, if it can be called that, consists of stereotyped variations that go with a beginner's aria in a bathtub. For the ear he is an unutterable bore, not nearly so talented as Frank Sinatra back in the latter’s rather hysterical days at the Paramount Theater.

"From watching Mr. Presley it is wholly evident that his skill lies in another direction. He is a rock-and-roll version of one of the most standard acts in show business: the virtuoso of the hootchy-kootchy. His one specialty is an accentuated movement of the body that heretofore has been previously identified with the repertoire of the blonde bombshells of the burlesque runway."

Konstigt att folk glömmer så lätt sin ungdom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-03-29 21:48

Hellre M&M än "Just D"!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-29 22:37

Ha, kollade just på det innan jag läste ditt inlägg. Jag tycker att han är rätt ok, men det stör mig nåt enormt att han hela tiden måste ta sig på snoppen. Märklig vana. Dessutom jättesvår att ignorera när man väl börjat störa sig på det.

det kliar när man har gonore
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-29 23:48

Eminem är ett geni, hans andra och tredje album (det första drogs in) är moderna klassiker!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-30 00:20

Vad går geniförklaringen ut på eg? Vad är det som är så fantastiskt?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-30 00:39

Vad går geniförklaringen ut på eg? Vad är det som är så fantastiskt?

det är att han också kan vifta med armarna och skrika jo trots han är vit
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-30 00:43

Vee-Eight skrev:Vad går geniförklaringen ut på eg? Vad är det som är så fantastiskt?

testa att rappa till musik så kanske du får lite perspektiv?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-30 01:15

boyafraid skrev:
Vee-Eight skrev:Vad går geniförklaringen ut på eg? Vad är det som är så fantastiskt?

testa att rappa till musik så kanske du får lite perspektiv?

Det låter ungefär lika illa som när eminem gör det. Vad är det för perspektiv man ska få?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-30 07:44

Det som gör Eminem bra är hans timing, hans frasering och hans texter. Självironi och humor är inte så vanligt i genren, precis... Dr Dres produktion kompletterar utmärkt.

Jag tycker synd om dem som väljer musik (eller vad som helst) utifrån sin ålder. Risken är stor att man missar en massa kul. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-30 20:02

Magnuz skrev:Det låter ungefär lika illa som när eminem gör det. Vad är det för perspektiv man ska få?

helst ska nog någon annan än du själv få möjlighet att avgöra det
sen gillar jag iofs inte heller eminem något vidare, men en hel del hiphop
känns bara så jävla löjligt med gamla gubbkommentarer som "prata lite till musik ja hur svårt kan det vara"
vilken musikstil som helst kan marginaliseras med samma metod, och pop/(gubb)rock känns ju verkligen inte som något undantag

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-30 20:05

Inte min musikstil precis, men visst är han fräsch på nåt sätt! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-03-30 21:08

Tänkte att den här videon kanske passar här:

http://www.youtube.com/watch?v=GbX8e4lkfAk

(man kanske måste komma från gotland för att tycka det är kul? :wink: )

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-30 21:58

boyafraid:

Hetis nämnde att han var ett geni, men det var vad som gjorde eminem till ett dylikt som jag undrade lite över.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-30 22:15

Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).

Tror det var Louis Armstrong som sade ung att "måste jag förklara kan du aldrig förstå".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-30 22:28

boyafraid skrev:
Magnuz skrev:Det låter ungefär lika illa som när eminem gör det. Vad är det för perspektiv man ska få?

helst ska nog någon annan än du själv få möjlighet att avgöra det

Ånä, till skillnad från eminem hyser jag ett visst mått av omtanke för min omgivning.

boyafraid skrev:sen gillar jag iofs inte heller eminem något vidare,

Trots det tycker du att Vee-eight ska prova rappa för att inse att eminem är ett geni?

boyafraid skrev:känns bara så jävla löjligt med gamla gubbkommentarer som "prata lite till musik ja hur svårt kan det vara"

Nejdå, det känns helrätt. Prova!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-30 22:38

i skrev:Begåvning kan man aldrig förklara (med ord).

Tror det var Louis Armstrong som sade ung att "måste jag förklara kan du aldrig förstå".

Det är i min mening en dålig undanflykt. Det finns åtskilliga spaltmeter bra text skrivet om allehanda genier, och därmed gjort dem ännu mer beundrade iom förståelse. Så varför är Eminem ett geni, för i mina ögon är han på sin höjd begåvad och kan leverera hitar. Men det allena räcker inte för att geniförklaras.

Förklara så gott ni kan utan att gubbstämpla; jag har åtskilliga år kvar. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-30 22:54

Vee-Eight skrev:

Det är i min mening en dålig undanflykt. Det finns åtskilliga spaltmeter bra text skrivet om allehanda genier, och därmed gjort dem ännu mer beundrade iom förståelse. Så varför är Eminem ett geni, för i mina ögon är han på sin höjd begåvad och kan leverera hitar. Men det allena räcker inte för att geniförklaras.

Förklara så gott ni kan utan att gubbstämpla; jag har åtskilliga år kvar. :wink:

Jag anser nog rent generellt att texter om konstnärliga "genier", t ex målare, musiker som poeter, är tomma tunnor.

Kan det förklaras med ord finns ingen anledning att uttrycka det på annat sätt (för de som kan läsa). Hela vitsen med konst och musik är att det finns uttryck och innebörder som aldrig kan uttryckas i ord. (Poeter ej undantagna, de talar inte, de målar och sjunger med stavelser.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-30 23:45

i skrev:
Vee-Eight skrev:

Jag anser nog rent generellt att texter om konstnärliga "genier", t ex målare, musiker som poeter, är tomma tunnor.

Kan det förklaras med ord finns ingen anledning att uttrycka det på annat sätt (för de som kan läsa). Hela vitsen med konst och musik är att det finns uttryck och innebörder som aldrig kan uttryckas i ord. (Poeter ej undantagna, de talar inte, de målar och sjunger med stavelser.)

Varför finns det då forskare inom konst? Konstvetenskapsakademier? Musikhögskola etc? Det går finemang att bryta ned och analysera konst i dess beståndsdelar. Inte på samma sätt som inom mer påtagliga ämnen såsom de matematiska och fysiska, men ändå så kan man göra analyser för att öka förståelsen för mekanismer, orsaker, verkan etc. Definitionen på ett geni är ju inte att man inte kan förstå geniet; till vilken nytta har man då isf begreppet "geni"? Det finns inget så tacksamt som att dissekera de humaniora ämnena.

Jag frågar åter; i vad sitter Eminems genialitet?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-03-31 00:47

Magnuz skrev:Ånä, till skillnad från eminem hyser jag ett visst mått av omtanke för min omgivning.

ja, om de gillar dig slipper de nog gärna berätta för dig hur det ligger till

Magnuz skrev:Trots det tycker du att Vee-eight ska prova rappa för att inse att eminem är ett geni?

ja, och? menar du att man måste älska ett geni? kan nämna hundra genier jag inte känner det minsta för, känns det konstigt för dig?

Magnuz skrev:Nejdå, det känns helrätt.

ja, av någon anledning känns ju just pinsamma gamla gubbkommentarer rätt klädsamma då de kommer från dig

Nästa

Återgå till Musikstugan