Moderator: Redaktörer
TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.
Putting a New Spin on Vinyl Records
De pratar även om det på Slashdot
Return of the Vinyl Album
Lust skrev:TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.
Varför gå omvägen via vinyl om man vill ha något på hårddisken?
Audiophiles are drawn to records because there aren't any anti-piracy restrictions and people claim they just sound better than their digital counterparts.
TCM skrev:Lust skrev:TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.
KanskeAudiophiles are drawn to records because there aren't any anti-piracy restrictions and people claim they just sound better than their digital counterparts.
phloam skrev:Nostalgi! Skivomslag!
Sen tror jag att även yngre generationer - kanske uppväxta med cd (fy fan vad tiden går..) enbart, upptäcker hur fantastiskt mysigt det är att spela vinyl, känslan i att hålla i en gammal eller sprillans ny vinylskiva... de kanske uppskattar känslan av något med inneboende värde mitt bland allt slit o släng. Analogt är som livet; icke-perfekt, föränderligt, organiskt, levande. Cd/mp3 är så sterilt i jämförelse.
Pendeln svänger!
housemicke skrev:vinylen förvann aldrig, bara i vissa genrar. det har aldrig funnits så mycket vinyl som nu. dock kan jag tänka mej att kunskapen om hur man gör en bra låtande vinyl inte håller samma klass som för 20-30-40 år sedan. lite slappare kvalitetskontroll också.
housemicke skrev:jag tror det säljs mer
Lust skrev:housemicke skrev:jag tror det säljs mer
Det kan väl inte stämma...???
Måste kollas upp...
Hittade siffror från USA 2003 och då såldes det 746 miljoner CD:s och 1,5 miljoner LP:s.
Nu är det visserligen 2007 och man ska kanske titta globalt på det, men ändå...
subjektivisten skrev:Lust skrev:housemicke skrev:jag tror det säljs mer
Det kan väl inte stämma...???
Måste kollas upp...
Hittade siffror från USA 2003 och då såldes det 746 miljoner CD:s och 1,5 miljoner LP:s.
Nu är det visserligen 2007 och man ska kanske titta globalt på det, men ändå...
RIAA's siffror stämmer inte för fem öre.
Lust skrev:TCM skrev:Lust skrev:TCM skrev:Tydligen är vinylen på väg tillbaka. I USA ökar försäljningen av nya LP-skivor. Dom försöker bl.a. förklarara det med att de nya USB-skivspelarna har blivit populära -> de gör det enkelt att överföra LP:n till hårddisken.
KanskeAudiophiles are drawn to records because there aren't any anti-piracy restrictions and people claim they just sound better than their digital counterparts.
Jo,men audifiler uppskattar nog inte skivspelarna med USB.
Fler förslag?
Lust skrev:Tack för att du förmedlade nyheten, TCM!
Blev kanske lite knasigt med mina frågor... Sorry för det. Hoppas det inte minskar din vilja att lägga in "nästa nyhet".
Intressant är det och klart du ska skaffa en svarv!
TCM skrev:Däremot så stämmer det ju att du slipper DRM och kopieringsskydd med LP-skivor.
Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.
perstromgren skrev:Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.
Är den inte bara trasig?
Lust skrev:perstromgren skrev:Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.
Är den inte bara trasig?
Nej, det är kopieringsskyddet som orsakar det lilla hacket 8 sekunder in på varje låt på den skivan.
perstromgren skrev:Lust skrev:Jag har en CD-skiva som hackar till 8 s in på varje låt tack vare dåligt kopieringsskydd, så nog kan det påverka. Har för mig att det är en Kent-platta.
Är den inte bara trasig?
matereo skrev:Compact disc var inte så kompakt, Det går ej 2.5 på höjden av en Lp och tre till fyra enkel Lp på bredden av en Cd. Hur många Cd omslag skulle hamna på best album covers topp 100? Omslagskonstens bane! Inner texter och annan dokumentation måste man oftast ha förstoringsglas för att kunna läsa. Arkivbeständigheten är kass. Om man vill ha bra ljud knäppfritt ljud för en liten peng så rekomenderar jag Cd, men varför i herrans namn heter det compact? Mp3 är kompakt!
I bilen är Cd dock bra... men mp3 filer på mindre lagringsmedia bättre och mera kompakta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster