Roskilde '07 *Muse räddade festivalen*

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Roskilde '07 *Muse räddade festivalen*

Inläggav Hetsporren » 2007-06-23 00:16

OBS: Live-rapporter længre fram i denna tråd! 8) 8) 8)
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-09 17:12, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: Roskilde '07 - SPELSCHEMAT KLART

Inläggav subjektivisten » 2007-06-23 12:57

Hetsporren skrev:[size=18]
Fredag kl. 18:30 Odeon - ROCKY ERICKSON

Håll i byxorna, för är han lika bra som på hultan så kommer det vara otroligt bra. Sedan så såg din lista ut stort sett precis min skulle se ut om jag hade åkt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-06-26 11:56

kan jag stå på dina axlar jag kan tänka mig att köra samma schema
skall vi ses på en burgare i år
8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-26 11:59

OlA-68 skrev:kan jag stå på dina axlar jag kan tänka mig att köra samma schema skall vi ses på en burgare i år 8)

Det tycker jag! Fast en dejt på MC Roskilde nå'n förmiddag, smäller ännu högre. Deras mysiga gård ligger just utanför festivalområdets nordöstra hörn... :)
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-06 19:48, redigerad totalt 1 gång.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-06-28 05:25

när åker du ner
vi åker lördag mg och övernattar vid insläppet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-28 18:28

OlA-68 skrev:när åker du ner
vi åker lördag mg och övernattar vid insläppet

Haha! 8O Vi åker ner först på söndag - men så har vi ju redan tältplatserna klara och tältet uppslaget oxå, köpte en Get-a-Tent biljett till Camping South. Blir perfekt att ha lite lugnare sömn 7 km söder om festivalen: På morgonen åker vi sen skytteln in till MC Roskilde (och äter frukost, duschar, täffar folk och spelar biljard) innan mvi slutligen släpar oss in på området för att avnjuta dagens första konsert. Så ser iaf vårat schema ut, för alla härliga konsertdagar... :wink: Fasen vad kul detta skall bli och vi laddar redan hårt med Muse's andra album ekandes i lägenheten! :)[/quote]
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-09 18:24, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-01 10:06

Dags att packa bilen! :lol: :wink: :D

Bild
Roskildefestivalens camping, söndag morgon.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-01 11:45

4 personer och packning i en C1a? 8O

Bildbevis! 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-07-01 11:57

Najs, Björk och Rocky hade jag också sett, dom andra har jag inte så bra koll på.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-07-04 13:56

on tha roskilde bom chackalack eating n´drinkin' 8)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-07-04 14:02

recentioner kommer senare ... naq du kan slå mig en signal nær du kænner før de jagf har mobilen på

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 10:06

Sanny_X skrev:4 personer och packning i en C1a? 8O

Bildbevis! 8)

Hoppla!

LIVE-RAPPORT FRÅN ETT REGNIGT ROSKILDE, EXKLUSIVT FØR FAKTISKT.SE:)

Ja, vad ska man sæga? Det regnar, typ... Men, vi ær VIP-gæster på MC Roskilde 74 och har HUR KUL SOM HELST! Dvs jag och Victor, resten av familjen stannade till slut hemma, pga vædret och våra hemska ler-rapporter i måndags. Vi tæltade då på Camping South och det gør vi aldrig om... Vi vaknade i 2 dm vatten och kørde då istællet till vænnerna på MC-gården, som førbarmade sig øver oss och låter oss tælta på deras græsmatta. Festivalens absolut bæsta campingplats!!! :-) Hær ær det party 24/7 och vi kunde inte ha trevligare. Så, ikvæll brakar det loss med Arcade Fire før min del och danska Volbeat før Victors, ska bli fantastiskt kul. Senare spelar The Killers och Bjørk...

/Bløta hælsningar från Stefan & Victor på MC Roskilde.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 11:45

Roskilde Festival opfordrer alle gæster til ikke at tage bilen til Roskilde Festival. Den voldsomme regn, som der ser ud til at komme mere af, har sat parkeringsområderne under vand. Brug i stedet de offentlige transportmuligheder med bus og tog – som kører alle dage.

Nye områder
Roskilde Festival har i år måttet tage nye områder i brug til parkering. Disse områder har vist sig ikke at kunne klare den voldsomme regn, der kommer i koncentrerede tidsrum. Bilerne sætter sig derfor fast i den våde jord. Tag derfor ikke bilen til Roskilde Festival.

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 11:50

Hoppas du har spade till att gräva upp bilen när det torkat! :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 12:04

Nattlorden skrev:Hoppas du har spade till att gräva upp bilen när det torkat! :wink:

Vi har asfalterad VIP-parkering inne på MC-gården... 8)

Grymt drag hær igen, Iron Maiden i bakgrunden och halvpackade danskar som spelar "Keglebillard". Och regnet, det bara øser ned... :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 13:35

Den store mængde regn, der er faldet, får konsekvenser for både områder og gæster på Roskilde Festival. Allerede inden portene i dag åbnes til Festivalpladsen, er der faldet mere regn end nogensinde før på en Roskilde Festival.

*suck*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-05 16:22

Klockan ær nu 16:15 och det ær bara 45 minuter kvar tills festivalområdet øppnar. Hær på MC Roskilde ær det høgtryck i baren och regnet till trots ær folk allmænt førvæntansfulla, framførallt då det omåttligt populæra danska hårdrocksbandet VOLBEAT (vars sångare ær en stor Elvis-fan!) øppnar på Orange Stage kl. 18. Alla - och då menar jag verkligen alla - danskar ska se denna konsert och trycket kommer førmodligen bli enormt. Hær på MC-gården har deras senaste album spelats dygnet runt i tre dagar och jag får motvilligt erkænna att dom ær grymt bra, ett av de allra bæsta hårdrocksband jag hørt. Det lutar alltså att vi skippar Arcade Fire før att få vara med om denna danska hårdrocksfest. Snart svidar vi om till regnstæll & støvlar och hoppas att detta blir otroligt kul! :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 08:24

God morgon, Faktiskt!

Om gårdagens konserter finns tyværr inte mkt att sæga då vi bara stod ut med Volbeat, efter den hyggliga konserten var vi totals pissebløta och Victor frøs. Inte mkt annat att gøra æn att bege sig hem igen, dvs. till MC Roskilde. Efter lite ombyte och varsin læsk gick vi och lade oss i tæltet, halvt utmattade. Dær låg jag sen och lyssnade på slutet av The Killers samt Bjørk, utan att før en enda sekund længta till Orange Stage.

Idag lær det bli ænnu mer regn, dock i mer normal omfattning, så vi får væl se om vi stæller in æven dagens lervælling och lugnt invæntar torrare væder till The Who, RHCP och Muse. Trist men vad fan gør man, vi sitter iaf torskodda inne på MC-gården, det finns dem som har det betydligvt værre!

Bild

Ny rapport i eftermiddag...
Senast redigerad av Hetsporren 2007-07-06 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 12:14

Klockan ær 12 och regnet lyser ænnu med sin frånvaro, fantastiskt. I morse fick jag ut bilen från MC Roskildes parkering (bilarna står huller om buller och det ær oftast omøjligt att komma ut) och åkte till Aldi och handlade. Således har vi før en gångs skull ætit nåt annat æn toast, næmligen miniprinskorvar, potatissallad, frukt m.m. Dessutom duschat och bytt om, så nu børjar man kænna sig som en mænniska igen...

Stæmningen ær fortsatt tokhøg hær på gården och i morse - kl. 7:30 - nær jag klev ur tæltet och in i baren, så var den befolkad av ett dussin partyglada mænniskor:) Folk från hela værlden ær hær, i morse låg en lerig fransman och sov i en av sofforna. Alltid ær det någon som dæckar av, typ. Tyskar och engelsmæn tæltar oxå hær inne och i morse fick jag stryk i biljard av en tjej från San Fransisco! Det ær ju detta som ær allra roligast med Roskilde: alla intressanta typer man møter och i vissa fall lær kænna.

Om det nu inte børjar øsregna igen så hoppas vi se Nordirlændska The Answer, The Sounds, Rocky Erickson och Queens of The Stone Age i dag. Någor sæger mig dock att vi knappast pallar att røja runt i lervællingen så mycket, men men...

Læs oxå: Regnskydd till folket på Roskilde;
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=356573

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 16:03

THE ANSWER visade sig - mycket øverraskande - vara svaret på vædergudarnas avsvalnande vrede och vi fick se en mycket underhållande konsert, i ett knappt halvfullt Arena. Bandet lirar klassisk hårdrock och sångaren ær en osannolik kopia på Robert Plant, Victor trodde inte sina øgon och særskilt nær killen mitt i konserten pløtsligt står och snurrar en meter (!) bakom oss fick vi en chans att kolla in honom ordentligt. I Arena (liksom på Orange Stage) har man ju sækerhetsgångar i publiken och vi stod som vanligt længst bak i fræmre fållan, nær Robert Plant gav sig ut på vift. Vældigt kul faktiskt och killen hade dessutom hærlig humor och trøstade oss med att i deras land (Nordirland) regnade det every fucking day! Allsång lyckades han oxå få till och arbetssegern var till slut ett strålande faktum och en hærlig inledning på festivalens andra dag! :)

Bild

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 17:15

Gick rykten om att man faktiskt skulle stænga festivalen och de visade sig vara sanna, i så mån att man var tvungen visa myndigheterna att det gick bra att fortsætta. Dæremot varnas vi nu via danska riksradion før drunkningsrisk! Makaløst och obehagligt. Tur det fortfarande ær uppehåll...

Embedslægen har efter rundvisning på festival-området, fredag eftermiddag, vurderet er det ikke er sundhedsskadeligt at gennemføre årets Roskilde Festival. Vejret er i bedring og et forventningsfuldt publikum er klar til at nyde musikken under åben himmel. Festen fortsætter for fulde drøn!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 19:11

Nyss hemkomna från Odeon kan vi konstatera att Roky Ericksons konsert var en blandad upplevelse: Stundtald svængde det svårt men lika ofta læt det mest som vilken træig gubbrock som helst. Victor ær mest negativ och i tredje låten undrade han vad det var som var psykedeliskt med denna musik? Jag hade inget bra svar men gillade många låtar, særskilt fantastiska "Interpreter" vilken iofs ær mkt bættre i Sort Sols gamla cover-version...

Våra Roskildebetyg:

Volbeat (DK) 3 gummistøvlar
The Answer (UK) 4 gummistøvlar
Roky Erickson (US) 3 gummistøvlar

Nu laddar vi med toast (vad annars?) infør kvællens højdpunkt, QOTSA!

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-07-06 19:40

Roligt att läsa, ös på med mer :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-06 21:04

Dagens størsta jubel rapporteras från Orange Stage, dær Beastie
Boys just spelade, solen tittade næmligen fram i 20 sekunder! :lol:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-07 00:12

Så har vi just avnjutit QUEENS OF THE STONE AGE på Orange Stage, infør festivalens hittills størsta och mest entusiastiska publik. Otroligt drag, helt enklet. Vad gæller det musikaliska så tycker jag att de egentligen bara har två riktigt bra låtar i rockfickan och det tar 50 ganska långa minuter innan de levererar "Go With The Flow" och "No One Knows", fast då exploderar å andra sidan festivalen i ett magnifikt jubel. Totalt sett ændå en bra konsert av ett synnerligen sympatiskt och hårtslående kaktus-rockband.

Våra Roskildebetyg:

Queens of The Stone Age (US) 3,5 gummistøvlar

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-07 09:01

God morgon, faktiskt. I dag ær det en stor dag i Roskilde, kl. 21:30 kliver The Who på Orange Stage och 3,5 timmar senare ær det Red Hot Chili Peppers tur att æntra samma fantastiska scen. Efter att ha sovit på saken måste jag sæga att nattens oerhørda QOTSA-røj var blad det coolaste jag någonsin sett, på denna festival. Publiken var helt vild och medlemmarna i bandet læt sig inspireras. Synd bara - som sagt - att deras låtmaterial i min mening inte riktigt håller før 70 minuters megakonsert.

Nåvæl, en tanke från gårdagen ær just publiken hær i Roskilde som rimligtvis måste vara en av de bæsta ett rockband någonsin kan upptræda infør. Robert Plant i The Answer høll uppenbarligen med, før han var mærkbart tagen av publikens respons. Och då talar vi ændå om en mitt-på-dagen-spelning i ett før dem alldeles før stort tælt. Likaså Volbeat på Orange Stage kvællen innan, vilka flera gånger under den enormt regniga konserten tappade fattningen, takten och imagen - och istællet bara stællde sig och applåderade de ca 30 000 mænniskor som just tagit øver sångarens uppgift.

Hørde vidare att medlemmarna i omåttligt hypade MySpace-fenomenet The Klaxons, inledde sin konsert med att tacka publiken och sedan ta kort på folkmassan som høll på att sprænga Odeon. Sist men inte minst så tackade QOTSA's frontman de ca 60 000 (!) mænniskor som møtt upp med ett: - Roskilde, you are absolutely amazing and you rock so fuckin' good it's unbeliveable. We love you with all our hearts, thank you so very very much. We love you! Skymtade man dessutom inte en tår i øgonvrån på storbildsskærmen? Tror faktiskt det...

Fantastiskt kul att vara en liten del av denna "Orange Feeling"! :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-07 13:53

Såg The Who på Globen igår och det var en jäkligt bra konsert. Helt otroligt att gubbar på 60+ kan lira med en så makalös laddning. Townshend är inte ett dugg sämre gitarrist än för trettio år sedan, tvärtom. Vet inte om spelningen i Roskilde kommer att ackompanjeras av de filmer som rullade i bakgrunden av konserten igår men oavsett lär de bjuda på en enastående show. Bandet är kanonbra! Zack Starkey är kanske inte lika yvig som Moon men spelar lika melodiskt, bättre än Kenny Jones enligt min mening och Pino Palladino på bas är en ruggig klippa.

Hoppas det blir en bra konsert för alla regndränkta åskådare i Roskilde.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-07 16:22

ryst skrev:Roligt att läsa, ös på med mer :D

Instämmer! Mycket trevlig tråd, Tack Hetsporren! :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-07 18:30

Tack før muntra tillrop. :)

Nu ær det bara tre timmar kvar till The Who och vi laddar med biljard och AC/DC, på ett MC Roskilde som nærmast kokar øver av party-stæmning. Vi har helt enkelt otroligt trevligt, i sællskap med bl.a. Skipper, Kurt och Torben (klubbmedlemmar) samt inte minst med de två galna party-grabbarna från Tæby, JB och Majs.

Vi har inte sett en enda konsert idag, istællet tog vi bilen ned till Roskilde hamn i førmiddags och chillade (som Victor skulle ha skrivit) lite. Nær vi sen væl skulle bege oss till Odeon i eftermiddags, blev vi øverraskade av værldens regnskur och vi flydde raskt till baks till vår trygga MC-gård och dær har vi sedan hållit oss. :lol:

Hoppas kunna skriva några rader om konserterna framåt 3-tiden i natt...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-07-08 03:35

Klockan ær 3:30 och vi har just kommit hem från nattens två megakonserter på Orange Stage. THE WHO gjorde en bra och avslappnad konsert och de gamla hitsen radades upp: I Can't Explain, Who Are You?, Teenage Wasteland, My Generation, Magic Bus, Pinball Wizard m.fl. Om inte Roger Daltrey varit så hes kanske detta t.o.m. hade blivit riktigt bra...

RED HOT CHILI PEPPERS gjorde en konsert liknande den i Stockholm i december, med den lilla skillnaden att man gjorde det onødigt svårt før både sig sjælva och jættepubliken (festivalens størsta, utan tvekan) med att jamma, oftare æn rada upp sina fantastiska hits. Tempot blev dærefter och konserten villa pga detta aldrig riktigt lyfta till sedvanliga RHCP-højder.

Våra Roskildebetyg:

Queens of The Stone Age (US) 3,5 gummistøvlar
The Who (UK) 3 gummistøvlar
Red Hot Chili Peppers (US) 3 gummistøvlar

Nästa

Återgå till Musikstugan