Hjälp mig mastra!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Hjälp mig mastra!

Inläggav LypsylateX » 2007-10-17 18:47

Hej,

här finns en ljudfil (flac 10mb) med snuttar från två låtar:

http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... hjalp.flac

Det är en liveinspelning, gjord med artistens medgivande, i bästa bootlegstil. Den behöver (åtminstånde) eq-behandlas, måhända annat också. Hur som helst lyckas jag inte få till det själv så jag blir riktigt nöjd.

Kan du?

Berätta hur du gjorde och delge resultatet. :D

(Artisten heter Johan Fält, http://www.myspace.com/johanfalt/ )

-----------------------------
Bidrag:

BertilAlving: (gjord med lurar)
Bidrag1: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/be ... iment.flac

Bidrag2: http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... l_Nr2.flac

LypsylateX: (gjord med lurar)
http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... latex.flac

Jocke:
http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... jocke.flac
Senast redigerad av LypsylateX 2007-10-28 16:45, redigerad totalt 5 gånger.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-19 17:35

Tjenare hörru!

Jag har laddat ner filen och ska "leka" lite med den ikväll, när andan faller på. Jag tycker sånt här är skitkul! :wink:

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2007-10-19 17:59

Har lyssnat på den, och mastra är väl att ta i. Skit in skit ut... Däremot kan man försöka filtrera bort baspuckeln på sången (ligger rätt högt), samt trycka ihop det lite...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-19 18:16

Öhhhh...!

Vad lirar man flac med?

/Jocke

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2007-10-19 18:32

Jocke skrev:Öhhhh...!

Vad lirar man flac med?

/Jocke

Jag använder foobar2000 http://www.foobar2000.org/
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-19 18:37

hmm. det går nog inte att få det att låta så mycket bättre. s-ljuden sprakar som en oinställd radiostation... (senaste winamp spelar flac!) :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-19 19:24

OK!

Foobar eller Winamp, då....

Kan de konvertera den till WAV?

/Jocke

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-19 21:44

Det bästa sättet att konvertera ljudfiler med är att använda "Dbpoweramp12.x" ladda ner det på btjunkie.org eller nånannanstans. men se till att få version 12 eller högre, eftersom man inte kan ladda ner codecs fråd deras hemsida till tidigare versioner.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-19 22:48

poppop skrev:Har lyssnat på den, och mastra är väl att ta i. Skit in skit ut...

Nej, det är inte frågan om att få det att låta superbra... bara mer behagligt.

S-ljuden är enkla att få bort, det är bara en massa EQ vid typ 8, 10 och 12kHz så blir det fint.

Sångområdet är lite besvärligare, men att klippa bort en djävkla massa vid 300-400Hz är en väg jag provat. Är väl inte bäst i världen på det här dock, så jag hoppas någon annan lyckas bättre. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-20 00:07

Jo, inspelningen har nog vissa problem... Ööh, visst låter det lite som om det är inspelat hemma i köket genom en telefonlur?... :wink:

Förlåt att jag skämtar lite, jag menar absolut inte att vara elak på riktigt! Det är faktiskt inte så lätt att göra en riktigt bra inspelning, jag gissar för det första att mikrofonkvaliteten är en stor bov i dramat. Och för det andra besväras inspelningen av en skur av reflekterat ljud i tidsområdet under 100 millisekunder. Det är alldeles för mycket påverkan av dessa reflexer i förhållande till direktljudet, därav känslan av burkigt och färgat ljud med hemma-i-köket-karaktär.

Men tappa inte sugen, jag gillar att lyssna på artistens sätt att framföra de två låtavsnitten (inklusive textmaterialet). Den överdrivna mängden reflekterat ljud går ju inte att ta bort, men jag provade att leka lite med några olika sätt att försöka förändra klangbilden till det bättre. Utan att ta till allför grova metoder så kan man minska nivån mellan 400-1000Hz (där huvuddelen av de oönskade reflexerna ligger) med exempelvis 3dB och höja nivån kring 5-6kHz med 3dB för att öppna upp klangen och motverka den mindre högklassiga mikrofontekniken. En försiktig användning av "de-esser" (som arbetar på ett dynamiskt sätt i motsats till ett fast 8-10 kHz filter som obarmhärtigt dämpar även nyttiga övertoner) gör att man inte vrider sig i kramp vid varje "s" och "sje-ljud" :lol: . Slutligen kan man höja nivån 1,5-2dB mellan 60-100Hz för att ge gitarren lite mer "body".

Slutligen har jag provat att lägga på 1% (alltså inmixning av bara EN PROCENT!) reverb som är inställt så att man får ett tillskott av reflexer EFTER tidsintervallet 100 millisekunder. På så sätt får man lite mindre stark association till "köksinspelning".

Vill påpeka att jag normalt inte tillämpar sådana här ingrepp, men jag har gjort en FLAC-fil med mina förändringar av originalinspelningen. Denna fil åskådliggör hur det låter och skulle kunna tjäna som diskussionsunderlag huruvida "räddningsförsöken" blir rätt eller fel. Problemet är bara att jag vet inte hur jag skall få filen (10,3MB) nedladdningsbar från furumet. Någon som kan hjälpa till att lösa detta så att filen blir tillgänglig???

Mvh
Bertil

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-20 09:59

Bertil: vilket program använder du när du gör detta? :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-20 10:12

Jag använder Steinberg's Nuendo (kostar tyvärr c:a 20.000 kr). Har också en samling extra plugins för olika typer av bearbetning, men i gårdagens experiment använde jag enbart Nuendos egna "pluggar".

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-20 17:12

BertilAlving skrev:Problemet är bara att jag vet inte hur jag skall få filen (10,3MB) nedladdningsbar från furumet. Någon som kan hjälpa till att lösa detta så att filen blir tillgänglig???

Mikrofonerna är Core Sound placerade sisådär tre meter framför en av högtalarna, fastsydda på ett kavajslag*. Betongväggar, betongtak etc i den stora lokalen.

http://www.core-sound.com/mics/1.php

Om du kan få filen till mig, tex genom att maila den till lypsylatex(snabel-a)gmail.com kan jag lägga ut den på min server. :)

Hur vet du förresten att dom störande reflexterna ligger inom 100 millisekunder, kan du ser det med någon analysator i programmet du använder, eller är det ren erfarenhet som säger dig det? Kanske hade det varit bättre att låta mikrofonerna vara längre bort från högtalaren?

* = den här inspelningen är lovligt gjord.
Senast redigerad av LypsylateX 2007-10-20 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-20 17:24

Bild

Bild

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-20 17:29

Ursäkta om jag låter lite dum nu, men varför gör du inte en ny inspelning på vettigt vis? Om du nu hade tillåtelse så hade du ju kunnat åtminstone ställa två riktiga mikrofoner på lagomt avstånd, eller kanske tagit ut direkt från mixern?

Menar inget illa! Tråden handlar ju om mastring... Men det lär ju inte låta så mycket bättre för att man mastrar och har sig.

Mvh Falkis

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-20 19:30

Åjo!

8)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-20 20:00

Falkis skrev:Ursäkta om jag låter lite dum nu, men varför gör du inte en ny inspelning på vettigt vis? Om du nu hade tillåtelse så hade du ju kunnat åtminstone ställa två riktiga mikrofoner på lagomt avstånd, eller kanske tagit ut direkt från mixern?

Jag känner honom inte ordentligt, jag vill inte fresta lyckan, jag har inga andra mikrofoner, för att det här är roligare, etc.

Falkis skrev:Menar inget illa! Tråden handlar ju om mastring... Men det lär ju inte låta så mycket bättre för att man mastrar och har sig.

Jodå, det kan göra en enorm skillnad om det är enklare fel, tex klangfel. Har andra inspelningar som gått från katastrofala helt helt okej lyssningsbara med lite eq. :)

Tyvärr inte lika lätt (nåja) att korrigera ljud som att korrigera video-fel, men mycket går faktiskt att göra. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-21 00:57

Nu har jag mailat min modifierade fil till LypsylateX, ursäkta att det dröjde. Frågan är om det blev bättre eller bara annorlunda :? Jag har än så länge bara monitorlyssnat genom mina hörlurar Sennheiser HD600 och HD650 och tycker min version är lite bättre än originalet, men jag är ju partisk... :lol:

Om målet är att det skall låta som en liveinspelning i en betonglokal via PA-ljudet är nog min version rätt misslyckad :wink:

Mitt antagande att det är för lite direktljud i förhållande till reflexerna som anländer inom c:a 100 millisekunder är inte på något sätt uppmätt utan enbart min egen slutsats byggd på erfarenhet. (Originalet låter så helt enkelt, och beskrivningen av inspelningssituationen tycks bekräfta detta)
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-21 01:15

Tack Bertil, din fil ligger nu här:

http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/be ... iment.flac

Tyvärr sitter jag så till att jag inte kan lyssna på filen just nu, men det ska bli intressant att lyssna på den när jag väl får möjlighet. (Imorgon.)

Själv tycker jag att det är svårt att försöka åstakomma någonting md hjälp av lurar, det som låter okej där kan låta väldigt illa när jag spelar det på högtalare. Men... det kan ju vara brist på erfarenhet hos mig som gör att det blir så. :)

Tack igen! Fler som vill försöka?

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-21 01:27

Håller helt med om att man väldigt lätt blir lurad med lurar(!) och om jag hade haft tid idag att lyssna via högtalare innan mina grannar somnade (bor numera i ett hus som nästan har obefintlig ljudisolering)hade jag kännt mig lite mer komfortabel i samband med att jag skickade ljudfilen. Så vi får se (höra menar jag) i morgon hur det EGENTLIGEN låter!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-21 13:06

Nu har jag lyssnat via högtalare och kan säga att det är inga jättedramatiska skillnader mellan de båda versionerna, i hörlurar hördes skillnaderna tydligare. Min tanke var ju också att med ganska små förändringar försöka skapa en något mer "naturligt akustisk" känsla jämfört med originalversionen (vid den tidpunkten visste jag ju inte heller att inspelningen var gjord via PA-högtalare).

Tror tyvärr att det är ganska "kört" att få bra och naturtrogen ljudkvalitet på denna inspelning, den innehåller ju inte enbart linjära förvrängningar (frekvensgångsfel) som teoretiskt skulle kunna återställas med equalizer, utan också olinjära förvrängningar (distorsion från PA-anläggningen samt ett ogynnsamt ljudreflexmönster) som inte kan tas bort (enbart möjligen maskeras).

Man skulle kunna minska de fula s-ljuden mer än vad jag har gjort, och det kunde vara kul att höra hur det låter i någon annans förslag där man kanske som ett experiment har "kranat till" ljudet riktigt ordentligt. :D

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-21 13:48

BertilAlving skrev:Man skulle kunna minska de fula s-ljuden mer än vad jag har gjort, och det kunde vara kul att höra hur det låter i någon annans förslag där man kanske som ett experiment har "kranat till" ljudet riktigt ordentligt. :D

En variant som jag gjorde i hörlurar:

http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... latex.flac

Där (i mina lurar) låter den här hyffsat, med undantag för sch-ljuden. På piP lät den väldigt tunn och inte alls bra, dock. :( En hel del väldigt smala dämpningar med parametrisk eq, en hel del vanlig eq med bortåt -10dB runt 300Hz. Lite reverb.

(Reverb är ta mig sjutton ett träsk... finns så många varianter i Audition, och man vet inte vad en tiondel av funktionerna gör.)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-21 16:57

Mailar över ett försök till restaurering. Det blir ju lätt lite lekstuga och man provar alla möjliga grejer, går tillbaka och testar något annat osv. Jag kunde ha blivit fast med det här i veckor om jag inte hade blivit kaffesugen! :)

Kul att att peta med något jag inte gjort själv som omväxling. Har jobbat mest med Eq och fas.

/Jocke

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-21 17:59

Jockes version finns här:
http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/ma ... jocke.flac

Sitter även idag så till att jag inte kan provlyssna den. :(

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-24 13:46

Tror att det vore nyttigt att se det hela ur ljudfilosofiskt perspektiv: Om man inte är nöjd med originalet, vilket resultat vill man då uppnå, mer naturlighet eller en mer spektakulär ljudbild?

När man sitter och manipulerar en ljudbild är det lätt att gå i fällan och hela tiden skruva på reglagen mer och mer, vår hörselupplevelse är till mycket stor del adaptiv och därför är det lätt hänt att man accepterar den rådande ljudbilden som "normalreferens". Och när man skruvat till ljudbilden ytterligare dröjer det inte länge förrän man man accepterat den nya ljudbilden som normal, och så fortsätter man att skruva och åter skruva och accepterar hela tiden det nya ljudet som normalbild... 8)

Faran är alltså att när man mastrat färdigt kan man ha hamnat oerhört långt från vad man egentligen var ute efter! :cry: Jag försöker alltid att redan från början ha någonslags ljudbildsvision klar för mig, olika för olika typer av inspelningssituationer.

Eftersom hörselupplevelsen är adaptiv kommer man att uppfatta de båda mastringsförslagen som skickades in efter mitt eget som rejält färgade och tunna i klangen (rent objektivt är dom rejält färgade :wink: ) om man lyssnar på dom omedelbart efter mitt förslag, likaså kommer man att uppfatta mitt förslag som dovt och mörkt i klangen om man först lyssnat en stund på något av de andra förslagen. :?

Själv tycker jag det här är en intressant tråd och det är bara synd att inte fler engagerar sig. Fler mastringsförslag skulle välkomnas. Vem vet, plötsligt kanske någon hittar den optimala lösningen som förvandlar originalet till en high-end-version (fast det tror jag inte är teoretiskt möjligt).

Alltså, fram för ännu mer experimenterande (även om jag är egentligen är absolut motståndare till den mastringshysteri som ofta förstör kommersiella produkter).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-24 15:20

Det är ju en väldig skillnad på inspelningar och "produktioner"! Kul är det i vart fall att även vi vanliga "dödliga" fått möjlighet att lattja med ljud och inspelningar tack vare PC:n!

Jag har på gamla (nåja) dar fått återfall för att utöva musik och det är ju så mycket enklare att spela in nu än för 20-25 år sedan. Jag har vansinnigt roligt även om det mest handlar om att klicka nu.

Man kan ju ha olika mål med inspelningar. Det kan dels vara ett dokument över musik som utövades vid ett visst tillfälle men lika väl kan det vara musik som (mer eller mindre) uppstått med hjälp av tekniken. Jag tycker inte att det finns någon direkt motsättning mellan "dokumentärmusik" och "underhållningsmusik"! Däremot håller jag med om att mastringen gått för långt när det låter illa!

När jag spelar in skulle jag inte komma på tanken att inte skruva upp ljudbilden och tonbalansen efterhand som det fortskrider. Det är en del av det sound jag vill åstadkomma. Däremot har jag också uppmärksammat att man vänjer sig vid ljudet. Brukar då gå tillbaka och blanda upp nytt och gammalt för att inte glömma mina ursprungliga avsikter, tex lägga samman en komprimerad gitarr med en "torr".

Avsikten med mitt exempel var att släcka ut det som gjorde ljudet otydligt. Gitarren går att få jättebra men rösten är svårare. fast det är ju lite kul också att vi är olika och att exemplen skiljer sig åt - vad skulle vi annars diskutera? :)

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-24 16:15

Jocke, bra inlägg. Instämmer! :)

Kan berätta en liten hemlis: En av mina passioner är att för mitt eget nöjes skull göra musik i bl.a. electronica-stil, har med tiden fått ihop en hel del synthmoduler och inte minst en rätt stor samling analoga Doepfer-moduler. Där får jag utlopp för mitt annars rätt tyglade behov att skruva, med råge!!! :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-24 16:44

Låter kul!

Har ingen aning om vad de maskinerna är för något. Den sista synt jag petade på var en Moog - så det säger nog en hel del om hur länge sedan det var! Trots 6 års pianolektioner har jag lyckas glömma allt vad gäller noter och teknik. Prisa MIDI! Annars hade det inte gått.

Med din syssla drar man kanske den felaktiga slutsatsen att du är puritan på andra områden också? :)

Om vi ska tillbaka "On Topic" så låter faktiskt "modern" musik förfärligt utan dynamikbehandling (eg kompression). Fast mycket låter hemskt även efteråt! Det är inte musikstilen jag menar då, utan musiken är helt enkelt söndermastrad.

Jag kan inte på något sätt påstå att det här är något jag kan, men det är kul och man lär sig något nytt hela tiden. Jag vet inte vad den "gyllene medelvägen" mellan mastrat och omastrat skulle vara? Jag upplever att instrumenten behåller sin karaktär betydligt bättre om jag ansluter kompressorn som "Send" istället för "insert". Man kan då blanda in kompression så länge det låter bra och "topparna" finns kvar samtidigt som musiken blir lite tätare och tajtare.

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-25 00:23

Jocke skrev:Med din syssla drar man kanske den felaktiga slutsatsen att du är puritan på andra områden också? :)

Du har alldeles rätt, det är en felaktig slutsats som många gör... 8)

Jocke skrev:Om vi ska tillbaka "On Topic" så låter faktiskt "modern" musik förfärligt utan dynamikbehandling (eg kompression). Fast mycket låter hemskt även efteråt! Det är inte musikstilen jag menar då, utan musiken är helt enkelt söndermastrad.

Du har alldeles rätt här också, det är så lätt att tro att all dynamikbehandling måste bannlysas men i vissa fall (t.ex. "modern" musik) är den ett verktyg för att nå tillfredsställande resultat. Absolut. Men det är aldrig fel med en smula sunt förnuft i alla sammanhang. Det som givit dynamikbehandling en dödskallestämpel bland audiofilkretsar är nog det missbruk som många inspelningar råkar ut för: Den ena mastringsteknikern efter den andra mastrar en redan mastrad produkt tills den är totalt söndermastrad (visst låter det i så fall starkt men dynamiken kanske har blivit mindre än 1 dB!)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-25 07:56

Har lyssnat med några enkla lurar (sitter på jobbet). Tycker Bertils variant låter klart bäst. Lypsylatexs och Jockes varianter är i mina öron sämre än originalet. De låter "syntetiska" på något vis. Har använt VLC Mediaplayer för lyssningen.

Nästa

Återgå till Musikstugan