MasVis: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kaha

MasVis: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Inläggav Kaha » 2010-03-31 14:35

Låten "Money"

Först ut en Harvest "CDP 7 46001 2" utgivningsår okänt (inköpt av min fru före -89):
Bild

MFSL:
Bild

20-års jubilemsutgåvan (remastered 1992)
Bild

30-års jubilemsutgåvan (remastered 2003), CD spåret på en hybrid SACD:
Bild

(Anledningen till att spårnumret varierar är att "Speak to me" och "Breathe in the Air" egentligen är två delar av den första låten på skivan (1a och 1b))

Den första Harvesten låter egentligen ganska bra. Tyvärr så överstyr inspelningen på ett par ställen (särskilt mycket märks det på klockorna i början på "Time")

MFSL är å andra sidan väldigt lågt inspelad. En liten bashöjning kan också skönjas.

XX (20års utgåvan) marknadsfördes som att den hade "förbättrat ljud". Lyckligtvis verkar de ha hållit sig ifrån kompressorn i vilket fall. Låter mycket trevligt. (Jag tror att denna master användes i ett antal utgåvor ifrån samma tid (inklusive den remastrade samlingsboxen))

SACD:n (CD-spåret): har däremot fått sig en släng av kompressorn/limitern, även om det är långtifrån de värsta skräckexemplen som har analyserats.

Jag skall gräva lite mer i gömmorna och se om jag kan hitta några fler exempel.
Det vore kul att se analyser av andra utgåvor av skivan.

AndersH

Re: MasVis: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Inläggav AndersH » 2010-03-31 16:03

Hej,
denna version är poppis bland "audiofiler", Matrix: CP35-3017-7-1A1.

CD:n har "pre-emphasis", jag har använt SOX v14.2.0 för att köra "de-emphasis" på filen.

Mvh
Anders

Bild
Senast redigerad av AndersH 2010-03-31 17:06, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-03-31 16:36

AndersH skrev:Hej,

Mvh
Anders

Ah, den allra första utgåvan av DSOTM på min ära! Om jag minns rätt finns det elva unika mastringar av skivan. Ska kolla om min EMI-utgåva skiljer sig från den version som visas överst i den här tråden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-31 18:19

Den där ser ju fantastisk fin ut, vad jag kan förstå. Var får man tag på ett sådant exemplar? Finns det att köpa någonstans?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-03-31 18:54

petersteindl skrev:Den där ser ju fantastisk fin ut, vad jag kan förstå. Var får man tag på ett sådant exemplar? Finns det att köpa någonstans?

MvH
Peter

Man får köpa begagnat. Priserna är ibland skyhöga, så höga att det förekommer oäkta (fejkade) versioner.
Alternativet är ju om man råkar snubbla på en rippad version när man är ute och surfar.
Betraktar man fildelning ur detta perspektiv så är det en kulturhistorisk välgärning.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-03-31 20:26

Varför har de lagt maxnivå 5dB under full utstyrning? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-31 21:03

perstromgren skrev:

Den har emphasis och därmed spelas den av med de-emphasis. Dock vet jag inte hur det påverkar resultatet i programet och jag vet inte heller hur denna process påverkar resultatet i MasVis:
AndersH skrev:CD:n har "pre-emphasis", jag har använt SOX v14.2.0 för att köra "de-emphasis" på filen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-31 23:31

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:

Den har emphasis och därmed spelas den av med de-emphasis. Dock vet jag inte hur det påverkar resultatet i programet och jag vet inte heller hur denna process påverkar resultatet i MasVis:
AndersH skrev:CD:n har "pre-emphasis", jag har använt SOX v14.2.0 för att köra "de-emphasis" på filen.

MvH
Peter

Masvis visar vad som finns i filen. Vad jag vet så finns det inte något sätt att markera i wav-huvudet att filen har preemfas och följaktligen letar inte MasVis efter någon sådan utan visar filen som den är.

I princip blir nivån lite lägre om man kör filen genom en digital deemfas, men eftersom det är så lite energi i diskanten så märks inte det så mycket på vågformen (när man tittar på den). Om det inte är nån låt som är extremt diskantrik, då.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-31 23:38

Just låten Money och låten Time skulle kunna ha högt peakvärde i diskanten på grund av ljudeffekterna kan jag tänka mig, men jag har inte kollat utstyrningen i diskanten på dessa låtar.

MvH
Peter

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-04-01 00:13

perstromgren skrev:

Här med "pre-emphasis", det gör drygt + 2dB.

Bild

Denna mastering kallas också för "The Holy Grail"...

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-118785-p-8.html

mvh
Anders

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-01 00:29

Intressant :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-01 00:37

AndersH skrev:Här med "pre-emphasis", det gör drygt + 2dB.

Såpass, ändå. Där ser man.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-01 01:07

Crestfaktorn i vänster kanal gick upp ung 1,5 dB. Det finns lite pulver i diskanten :) vad jag kan förstå. Jag har alltid upplevt skivan eller rättare sagt låtarna time och money som mycket svåråtergivna, både på LP och på CD, dock tror jag att det bör kunna gå att få helt rent uppåt. På LP var det nödvändigt med Van den Hul nålspets för att få ett någorlunda rent ljud. Jag kan tänka mig att masterbandet låter rent och snyggt. Jag har hört dessa låtar nästan klockrent men inte helt.

Denna Japanska CD tror jag kan fungera. Jag hoppas det. Det vore kul :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-01 11:02

En intressant uygåva är ju Alan Parsons Quad-mix också, som finns direktrippad till 96 kHz/24 bits DVD-Audio (på ett nät nära dig).

Det är ganska annorlunda mot Guthries SACD-surround. Parsons är mer distinkt och känns inte så processad; mindre brusreducerad och "mastrad". Kul att ha bägge, det är ju en fantastisk skiva!

Diskantinnehållet i inledningen på Time är dock snudd på olidligt även på denna. Det är enda stället där jag måste dra ned från full volym, annars är den väldigt dynamisk.

Skall se om jag kan analysera DVD-A:n, men man måste konvertera till 44,1 kHz först, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-04-01 11:16

Det visade sig att min Harvest-utgåva är identisk med den som ligger högst upp i tråden. Jag lyssnade på 1 minut och 23 sekunder av "Money" i morse och tycker att myntklirret i inledningen låter både orent och beslöjat. Sången är alltför ekoindränkt och hela produktionen låter mullrig, om än med viss dynamik. Ingen kul skiva alls, åtminstone inte i den här utgåvan. Kan AndersH säga något om sina subjektiva intryck av BT-skivan?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-04-01 11:22

Fast jag tycker omslaget på Wish you were here är fräckare :)

:P

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-01 11:35

phloam skrev:Fast jag tycker omslaget på Wish you were here är fräckare :)

:P

:evil: Vad i helvete!??!?! Snackar du omslag i en MasVis-tråd?

Fast jag håller med dig i sakfrågan. :)

Pekka, förresten: har du fått tag på Quad-mixen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-04-01 18:46

PekkaJohansson skrev:Det visade sig att min Harvest-utgåva är identisk med den som ligger högst upp i tråden. Jag lyssnade på 1 minut och 23 sekunder av "Money" i morse och tycker att myntklirret i inledningen låter både orent och beslöjat. Sången är alltför ekoindränkt och hela produktionen låter mullrig, om än med viss dynamik. Ingen kul skiva alls, åtminstone inte i den här utgåvan. Kan AndersH säga något om sina subjektiva intryck av BT-skivan?

Med vänlig hälsning

Pekka

Hej,
jag undviker att uttala mig om det estetiska och inspelningens kvalitet, den är som den är, och jag gillar DSOTM.
Jag tolkar att mycket av din kritik hör till själva inspelningen? Den går inte att fixa till, utan re-mastering;-)

Men jag kan jämföra olika utgivningar. Slentrian mässigt har jag mest lyssna på MFSL versionen, men har också 20 års jubileumsutgåvan (rem, av Doug Sax).

Jag har lyssnat igenom (MasVis -> E-MU 0202 -> AKG 271) Money och jämfört de olika utgåvorna. Som vanligt, vid en direkt jämförelse framstår MFSL som bas och diskant –höjd. Diskanten är vass. 1993 utgåvan är trevligare, med mindre framträdande vass diskant, dock starkare bas än DOSTM 1983. 1983 versionen låter mindre ”tvättad”, men också mer brus och mindre analytisk. Vad gäller pengaskramlandet tycker jag inte det är någon större skillnad. Sången låter dock naturligast och fylligast på 1983 versionen.

Detta är subjektivt min uppfattning om ”Money”.
1: DOSTM 1983 ("Holy Grail")
2: DOSTM 1993 (Rem. D Sax)
3: DOSTM 1989 (MFSL)

Men jag har ju inte blindtestat, så jag hör väl vad jag vill höra.
Men jag kommer from nu sluta att lyssna ” slentrian mässigt” på MFSL!

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-04-01 20:39

Tack AndersH, det är jättebra information. Jag tycker precis som du i fallet angående rösternas fyllighet. Flera utgåvor jag hört har alldeles för påträngande röster, precis som rösterna pressas fram. Jag vet att det inte skall vara så. LPn är betydligt bättre därvidlag. Jag blir mer och mer övertygad om the "Holy Grail". Det är bra att sådant finns :) Jag skall hålla utkik. Man kanske kan komma över en sådan någon gång.

I min egen DAC använder jag en passiv De-emphasis efter D/A-omvandlarkretsen. Jag har bara bra erfarenheter av gamla CD med emphasis.

MvH
Peter

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-04-03 00:17

Almen skrev:Pekka, förresten: har du fått tag på Quad-mixen?
'

Jepp. Jag hann med någon halvminut en morgon för ett par veckor sedan, och det lät lovande. Ska försöka ge skivan en ärlig chans någon dag.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-03 22:34

En bra och intressant musiktråd!

Jag håller Money för en av de låtar som verkligen kan skilja agnarna frn vetet vad gäller högtalare. Den kan bli oerhört plågsam att lyssna till.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-04-03 23:14

Jag har Harvesten. Kan inte säga att jag störs av vassa klirr eller eko. Men det är klart med metaldomar kan det nog låta illa om man vrider upp.

Spejsade låten Any Color You Like är häftig om man har stora högtalare som klarar basen. :)

Min favvo är dock Great Gig in the Sky med den där irländaren som säger I'm not fraid to daje.. any time i do it never maejnd.
Let forever be

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-04 11:30

brumel skrev:Min favvo är dock Great Gig in the Sky med den där irländaren som säger I'm not fraid to daje.. any time i do it never maejnd.

Gillar i slutet när tjejen säger "I never said I was frightened of dying." Magiskt.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-04-06 01:39

brumel skrev:Jag har Harvesten. Kan inte säga att jag störs av vassa klirr eller eko. Men det är klart med metaldomar kan det nog låta illa om man vrider upp.

Spejsade låten Any Color You Like är häftig om man har stora högtalare som klarar basen. :)

Min favvo är dock Great Gig in the Sky med den där irländaren som säger I'm not fraid to daje.. any time i do it never maejnd.

En av deras roddare eller om det var tekniker som sa det.

De olika citaten är inspelningar ifrån folk runt om bandet som ställdes i studion och fick slumpvis olika frågor att svara på.

Har för mig frågan var typ Are you afraid of death?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

joseph

Inläggav joseph » 2010-05-05 23:31

Är SACD-spåret på hybriden lika "hemskt" som redbook-spåret ser ut att vara på den utgåvan?

Sedan kanske det finns någon som kan överföra det till 16bit 44,1khz stereo .wav och MasVis:a ett spår?

Skulle annars kunna nöja mig med lyssningsintryck, om det är "typ likadant" (tveksamt köp) eller "mer dynamiskt" (köp)

Jag har två andra redbook av den, men det skulle vara kul att testa någon bra surround-SACD.

vh J

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-06 08:23

Undrar vilken variant jag har.... med min tur någon av de sämre - och ändå låter det (ju) kanon. Älskar "Time" (fast det kanske inte min ena piP-diskant gjorde? who knows...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-06 09:33

Dark Side Of The Moon måste väl vara en av de skivor som finns i flest varianter? Jag har själv tre olika vinylpressningar och två olika CD.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-06 09:56

PekkaJohansson skrev:Om jag minns rätt finns det elva unika mastringar av skivan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-06 12:42

PekkaJohansson skrev:Om jag minns rätt finns det elva unika mastringar av skivan.

Jisses. Plus att det då figurerar diverse bandkopior gissar jag.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-06 12:48

joseph skrev:Är SACD-spåret på hybriden lika "hemskt" som redbook-spåret ser ut att vara på den utgåvan?
---
Jag har två andra redbook av den, men det skulle vara kul att testa någon bra surround-SACD.

vh J

Jag kan helhjärtat rekommendera SACD-utgåvan.

Nästa

Återgå till Musikstugan