Moderator: Redaktörer
Högsta möjliga... jag är skeptisk. Pratar vi om 48-bitars 352,8khz sampling?Young is also personally spearheading the development of Pono, a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible
a revolutionary new audio music system presenting the highest digital resolution possible, the studio quality sound that artists and producers heard when they created their original recordings. Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.
So Pono is obviously more than a file format and it sounds like yet another proprietary delivery system that may require, argh, its own hardware platform for playback.
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Piotr skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Du menar att vinyl skulle bevara originalet bättre än PCM i 16/44.1 eller högre upplösning?
Jag tror att en CD klarar det bättre.
Eller menar du att Young producerar sin musik för vinyl? Dvs. masterbandet/materialet låter inte som det ska i studion (eller hemmet) förrän det graverats och pressats en vinyl?
Hela den här grejjen det snackas om i tråden handlar inget om ljudkvalitet men däremot om pengahunger.
/Peter
Jansson skrev:Objektivisten.
Men om jag förstår ditt inlägg rätt så tror jag inte att detta kommer att realiseras.
Folk i allmänhet bryr sig inte, enligt min mening.
Men jag vill gärna ha fel i detta.
För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Panelguy skrev:
Jag tror dessvärre inte att du har fel då mer välljudande format som DVD-A och SACD enbart är intressant för audiofiler, folk i allmänhet bryr sig definitivt inte![]()
Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Jansson skrev:Sprudel.
Bra inlägg!
Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
Håller absolut med dig och så gör även mina öron.
MvH Carl
Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
MvH Carl
roggaro skrev:Vinylcalle skrev:Jansson skrev:För egen del menar jag dessutom att om man vill höra hur Young ville att ex. Harvest skulle presenteras för lyssnaren får man köpa den med en bra pressning på vinyl.
MvH Carl
jadå, mina 'höron' e gamla men föralldel inte utslitna
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.
The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.
"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.
Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."
Jansson skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Alldeles för många äldre inspelningar låter skräp på CD och skall avlyssnas på vinyl.
Det är möjligt men det har kanske en del med nostalgi att göra också? Det finns olika "läger", det ena ska allt rippat och lagt på hårddisk och de andra vill plocka med fonogrammen. Att sedan vinylerna i sig är digitaliserade redan vid graverstadiet sedan tidigt 80-tal verkar många ha glömt. Det medie som liggger närmast mastern är antagligen inte vinylen men det kan ju låta bra för det! Oavsett medie tillkommer alltid att utgivningar (mastringar/pressningar) kan låta olika. Vinylutgåvor från Japan, Tyskland, England eller USA kan skilja sig rejält åt.
För min del har det inte med nostalgi att göra.
Det är musiken.
Väl medveten och inte glömt av mig iaf. detta med digitalisering redan i början av 80-talet.
Exemplet jag tog upp med "Harvest" är ju en platta som spelades in -71.
Alltså ingen digitalisering. Den är inget audiofilt mästerverk. Men ett mästerverk är det.
Skillnaden i ljudkvalitet mellan att spela upp vinylen USA-press -72 och tidig cd utgåva oxå USA är markant i mina öron.
Sedan är det skillnader inte bara mellan olika länder utan det kan även vara skillnader på pressningar från samma år och land.The electric-based songs were recorded in a barn at Young's ranch in California. Using a remote recording system, Mazer set up PA speakers in the barn for monitors rather than have the players wear headphones. This resulted in a lot of "leakage" of each microphone picking up sound from other instruments, but it resulted in a sound that Young and Mazer liked. "Are You Ready for the Country", "Alabama", and "Words" were recorded in these sessions with Buttrey, Drummond, Keith, along with Jack Nitzsche on piano and lap steel. Young named this band The Stray Gators, which would accompany him on his tour in the winter of 1973.
"A Man Needs a Maid" and "There's a World" were recorded by Nitzsche with the London Symphony Orchestra, and "The Needle and the Damage Done" was taken from a live performance at UCLA. Background vocals by Crosby, Stills & Nash were recorded by Mazer in New York.
Mixing was done at both Quadrofonic and at Young's house. During playback at the ranch, Mazer ran the left channel into the PA speakers still in the barn and the right channel into speakers in the house. With Crosby and Nash beside him Young sat outside listening to the mix. When asked about the stereo balance, he called out, "More barn."
Till alla, som utvikning.
Förra veckan köpte jag nypressningar av två album på vinyl.
Hade dem tidigare på cd.
Det här är inspelningar som definitivt är digitala eller hur?
-Talk Talk: Laughing stock -91.
-Portishead: Dummy -94.
Resultat? Jo då, med i alla fall dessa två så får jag väl gå till skivbörsen och se om de vill köpa in två begagnade cd. (Inte troligt)
Speciellt Portisheads Dummy är avsevärt mycket bättre på vinyl än på cd. Jag undrar vad de haft för sig när de mastrade den till cd.
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?
Ni som gillar plattan men tycker att det är synd att den låter så dåligt kan med fördel köpa den på vinyl. Den är riktigt väl inspelad. Tro det eller ej, den låter mycket fint.
Ja det var kraftigt OT om Pono.
Ton skrev:Jansson skrev:
Dummy kom väl aldrig på vinyl när den var ny eller?
Är nästan säker på att jag hade den på vinyl.
Almen skrev:Du kan ha rätt i allt detta, det är inte ovanligt att CD-utgåvor är dåligt mastrade. Men,
1) Vad är problemet (förutom att CD-skivor kan vara dåligt mastrade)?
2) Hur löser "pono" detta?
Young wants consumers to be able to take full advantage of Pono's cloud-based libraries of recordings by their favorite artists and, with Pono, enjoy a convenient music listening experience that is superior in sound quality to anything ever presented.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster