Kentfest – en skräckupplevelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-15 23:09

Jag har nyss kommit hem från Kentfest efter att ha flytt hals över huvud från huvudattraktionens spelning. Sannolikt har jag i kväll hört en av Sveriges bästa popgrupper och ett av Sveriges sämsta liveljud. Trots att jag gick från hoprullade pappersnäsdukar via lättskumproppar till största varianten skumproppar var jag chanslös. Den generella ljudstyrkan, den dunderresonanta och 20 dB för starka bastrumman, den sanslösa distorsionsnivån och tonkurvan som möjligen skulle passa en lomhörd (jag provade ytterst kortvarigt utan hörselskydd) gjorde fysiskt ont i öronen. Jag lider med de överraskande många konsertbesökare, inklusive några stackars utkommenderade poliser, som saknade alla former av hörselskydd. Kvällens behållning var Nina Perssons spelning som nätt och jämnt kunde höras med endast papperstussar i öronen. Jag misstänkte att det skulle bli så här, men lät mig övertalas att följa med på Kentfest. Efter kvällens skräckupplevelse kommer det att dröja innan jag går på PA-förstärkt livekonsert igen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Micke23

Re: Kentfest – sämsta liveljudet någonsin?

Inläggav Micke23 » 2014-06-15 23:35

De verkar ha använt samma ljudanläggning som Summerburst som gick av stapeln kvällarna innan på samma scen. Rockmusik och techno-/dansmusik ställer kanske inte riktigt identiska krav.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Kentfest – en skräckupplevelse

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-15 23:58

Tyvärr så känner jag igen din upplevelse från allt för många konserter.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2014-06-16 00:05

Micke23 skrev:De verkar ha använt samma ljudanläggning som Summerburst som gick av stapeln kvällarna innan på samma scen. Rockmusik och techno-/dansmusik ställer kanske inte riktigt identiska krav.

Jag var på Summerburst och tyckte inte ljudet var något att klaga på direkt (video), så ja, antingen klantade någon till det på Kentfest eller så har Pekka för höga krav (eller så har jag för låga krav :P).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 09:28

Jag kan bara hålla med. Alltså inte om just den här spelningen, för den var jag inte på, men generellt på livespelningar. Man kunde ju önska att livespelningar var någon man gick på för det häftiga ljudet, att det var rent men starkt och dynamiskt. Senaste tiden har jag bara hört distat, vasst, platt och samtidigt mufflat eftersom proppar är fullständigt nödvändiga. Om man inte räknar när jag råkade gå omkring på Skansen och gick förbi Solliden där de höll på att repa 5/6, då lät det anständigt faktiskt.

Det borde införas lag på att ljudteknikerna inte får ha hörselproppar, och kontrolleras att deras arbetsmiljö inte är hörselskadlig.

Alternativt skulle det införas obligatorisk märkning på konserter: Ljudteknikerna använder proppar av modell x / denna konsert kan lyssnas propplöst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 09:31

PontusEriksson skrev:... eller så har Pekka för höga krav.
Pekka har höga krav, men jag skulle även gissa att folk inte inser hur illa ljudet är för öronen. Det här är inte bara en ljudkvalitetsfråga utan även en fråga om hörselskador.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-16 10:37

Det var tråkigt att höra, men knappast förvånande. Det är väl vad man tror majoriteten av publiken (tror de) vill ha. Så det är vad man satsat på att bygga ut genom åren: Att kunna spela så starkt som möjligt, och helst kontrollerat av en fältgeneral från loudnesskriget.
Har själv bevistat väldigt få livekonserter med pop- eller rockband genom åren. Mest för att jag varje gång blir lika besviken över hur dålig hela upplevelsen är. Framförallt ljudmässigt, men också hur dåligt hela framförandet är. Sångare som låter sämre live än på skiva kommer nog in på andraplats på den har i-landsproblemlistan för mig. :-)

(Om ett par veckor ska jag lyssna på en massa folkmusik live i Bingsjö, och det vet jag blir en mycket gemytlig upplevelse.)
__
/ony

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-16 19:52

Är vi inte farligt nära att ge näring åt "rent ljud är inte lika farligt"-myten? Rätta mig om jag har fel, men med dagens volym live så tänker åtminstone inte jag uppmuntra folk att skippa öronproppar eftersom det kan upplevas som "njutbart". Hög volym under lång tid = dåligt för öronen. Eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-16 22:12

phloam skrev:Är vi inte farligt nära att ge näring åt "rent ljud är inte lika farligt"-myten? Rätta mig om jag har fel, men med dagens volym live så tänker åtminstone inte jag uppmuntra folk att skippa öronproppar eftersom det kan upplevas som "njutbart". Hög volym under lång tid = dåligt för öronen. Eller?

Ja, jag är ju den förste att hävda att ljudintensiteten*tiden är viktigast av allt, men det måste till en frekvensvägning också. Saken är väl den att som det proddas idag så blir det väldigt mycket högfrekvens. Detta dels i form av dist, dels i form av diskanthöjning. Annars låter det ju så dovt med proppar. Duh. Detta är extra dåligt för öronen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-16 23:33

Jag har svårt att tro att man öht i något led förutsätter att publiken har proppar eller inte. Det ska vara hög volym, punkt, och de som inte har proppar får skylla sig själva/bryr sig inte.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 10:12

Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-17 10:25

CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?

Det har det redan gjort. Undra på att det är kris i musikbranschen. Gubbpower!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 11:31

Jag känner flera mycket entusiastiska gubbar (f. 1970 - 1967, alla med MYCKET trevligt utseende) som inte kunde få tag på biljetter.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-17 12:06

CODY skrev:Kommer detta innebära att fula och missnöjda gubbar sluta komma på konserter?

Ja, du får hitta nåt annat ställe att ragga på nu. :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:
__
/ony

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 13:27

Bild
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-06-17 17:06

Jag tycker att det generellt sett att det låter bättre och bättre på konserter med förstärkt ljud idag än vad det gjort genom åren.

Förbättringen av PA-ljud har varit kontinuerlig i alla fall de åren jag gått på konserter och det borde väl vara drygt 35 år vid det här laget.

Nu är jag ju gubbe vid det här laget och det kanske beror på åldern och att jag börjar bli lomhörd?

Det är som bekant värre förr och jag minns en konsert med Lou Reed på hovet nån gång mitten av -80-talet.
Det pep i öronen säkert två dagar efter. Har för mig att det fanns de som försökte stämma arrangören för uppkomna hörselskador.
Vet inte hur det gick med den saken.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-17 19:03

Gubbfest - en Kentupplevelse? :) Festivaler är bättre, man kan lyssna på bekvämt avstånd och fälla kommentarer typ "Äh de såg jag -79 när de var bra, era spolingar" från förtältet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-17 22:48

Problemet med dagens skräpljud är att det inte hjälper ens att vara ett par hundra meter bort. Jag parkerade vid tv-huset omkring kl 10 på söndag förmiddag samtidigt som det soundcheckades och redan då och på det avståndet hördes det att det skulle gå åt pipan. Samma sak upplevde jag på Stockholms jazzfestival på Skeppsholmen för flera år sedan - ni vet den där känslan av obehag som uppstår när man långt innan man närmar sig festivalområdet inser att konsertbesöket kommer att bli en pina. Nej, det får vara nog med liveljud tills det är dags för Kraftwerk i augusti.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-17 22:53

Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-17 23:23

CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:

Vad är det som är roligt med det?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-17 23:43

Musik ska byggas utav glädje...? :) Jag tror att de man antingen kan vara glad över det som finns eller så kan man gråta över det som inte finns. Halvtomt glas osv. När hifi är som värst är det ett ständigt sökande efter fel och brister och för man över det tänket på liveljud via PA så kommer man nog aldrig att kunna bli lycklig. Jag tycker det är synd om Pekka undviker konserter som kunde ge så mycket annat än bra ljud. Med proppar lär man kunna stå ut med det mesta och gör man inte det är det nog inte bara ljudet som är problematiskt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 00:50

Svante skrev:
CODY skrev:Kan inte lyssna på inspelad musik och kan inte gå på konsert - allt är en pina förenad med skräck och obehag :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag såg iaf ironin i CODY's inlägg. ;)

Jag vet ju också hur "löjligt" CODY tycker det är att bedöma musiken mha masvis, det hjälper ju till att förstå ironin.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-18 08:42

phloam skrev:Musik ska byggas utav glädje...? :) Jag tror att de man antingen kan vara glad över det som finns eller så kan man gråta över det som inte finns. Halvtomt glas osv. När hifi är som värst är det ett ständigt sökande efter fel och brister och för man över det tänket på liveljud via PA så kommer man nog aldrig att kunna bli lycklig. Jag tycker det är synd om Pekka undviker konserter som kunde ge så mycket annat än bra ljud. Med proppar lär man kunna stå ut med det mesta och gör man inte det är det nog inte bara ljudet som är problematiskt.

+1 där

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 10:14

Jo då, jag ser även andra glädjeämnen med musikhobbyn än ljudkvaliteten, men om ingen reagerar mot uselt ljud på skivor och konserter kan vi räkna med att allt förblir som det är med tokmastring, sunkvinyl och konsertljud mixat av döva för döva. Hur sjukt är det inte att mixa med öronproppar?

Visst, jag skulle kunna ägna mig åt försnack och eftersnack inför och efter konserter och hoppa över själva framträdandet, men det skulle nog bli lite andefattigt i längden. Jag var för övrigt långt ifrån ensam om att lämna konserten med Kent.

aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2014-06-18 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-06-18 10:26

Svante skrev:

Nä, man kan välja att se allvarligt på det. Hur man ska komma till rätta med dessa negativa, felaktiga och skadliga antaganden om omvärlden kanske är en fråga för psykiatrin.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 11:06

PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här. ;)
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-06-18 11:23

aisopos skrev:
PekkaJohansson skrev:aisopos, det är inte musiken utan skivornas ljudkvalitet som bedöms med hjälp av MasVis. Det är en avgörande skillnad.

Med varm hand bollar jag över detta till CODY då. Ty jag har inget problem med att det masvisas här och där. Det är CODY som vid flera tillfällen verkar ha stört sig på den aktiviteten. Eller kanske främst att diskussionen över resultatet får så stor plats här. ;)
Men dock tycker jag i en viss liten mån att CODY har en poäng.

Jag tror att du begår ett stort misstag. Den som är det minsta intresserad av musik och ljudkvalitet kan lugnt bortse från vad CODY anser om MasVis.

För att inte tråden ska gå helt åt skogen ber jag härmed moderatorerna att låsa den.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-06-18 12:04

Nu har jag deltagit i diskussionen så jag avstår från att moderera/låsa utan föreslår att vi lämnar Masvis-pratet :!: (som ju inte har med konserter att göra) och fortsätter den intressanta diskussionen om konsertljud och konsertupplevelse.

pekka, visst är det trevligt med hyfsat bra ljud på konsert och för det mesta så strävar man väl efter det. Men nu är musikkulturen som den är, elektriskt förstärkt och hög volym (vilket det iofs kan vara med oförstärkt musik också) och att ha öronproppar är ett individuellt beslut. Det är knappast realistiskt att förvänta sig att vare sig Kent eller Metallica eller First Aid Kit ska spela live som om det vore i sweetspot hemma. Och om man vill att publiken ska skydda sig med proppar så är det inte ologiskt att anpassa sig ljudmässigt efter det.

Man måste skilja på problemen hög volym live och dåligt ljud - man har inte proppar för att skydda sig mot upplevelsen av "dålig ljudkvalitet", bara mot hörselskador om ni förstår vad jag menar.

Utöver det så är ju en konsert en upplevlese på många plan, inte bara en ljudupplevelse. Samspelet mellan artist och publik, närvaron, det unika tillfället som är själva poängen med popkonsert. Jag skulle aldrig tacka nej till det pga av ljudet förutsatt att jag inte glömt adekvat hörselskydd och riskerade allvarliga skador. Ytterligare ett hifi-tänk som slår fel - vill man ha finlyssning av populärmusik så får man det bäst hemma.

Klassisk musik (ex.vis) har helt andra förutsättningar och en annan konsertkultur.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 12:05

Jag håller med i att vi bör sluta diskutera masvis här och nu.
Och även sluta diskutera mastringen av skivor, utan fortsätta fokusera på trådens ämne, live-konserter.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-18 12:11

Man får helt enkelt välja konserter (/artister) där det satsas på ljudkvalité.
När jag var på The wall - waters i globen blev jag positivt överraskad över hur bra det lät. Jag var mycket nöjd efteråt. Borde besökt minst två dagar, så här i eftertänksamhetens kranka blekhet. :)

Nästa

Återgå till Musikstugan