Vad har du hookat* på??

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Vad har du hookat* på??

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-24 13:06

Det där med att fastna för en artist är ju förjävligt! Det innebär att man letar upp allt som finn med dem, och köper det oberoende om det är något att ha eller ej... ;) Jag är en typisk kille som hookat på artister -och letar fortfarande efter deras skivor när jag kommer på det- vilket inte är så bra för skivinköpskassan... Jag är väl en människa med svagt psyke eller så.. :(

Hur som helst, jag tror inte jag är helt ensam, så upp med dom nu! Vilka band har ni andra hookat på?

Mvh Jocke

PS Jag kommer svara litet senare eftersom jag inte har tid att skriva ut allt nu.. DS

*Hooka är en försvenskning av engelskans kroka, och innebär kort och gått att man fastnat på kroken utan att kunna ta sig loss. Det hela är givetvis inte en korrekt bild av vad som faktiskt har hänt, utan bara ett uttryck, expression, för att beskriva ett tillstånd. Jmf sv. "fastnat på kroken" om att blivit uppraggad, exempelvis på krogen efter ett par öl en trevlig lördag kväll, dock så känns det kanske mest som man är spetsad dagen efter, när bekantskapen ska sägas upp eller åtminstone redas ut mer ordentgligt. Att nu tro att något sådant skulle inträffat är skarpt felaktigt, utan min syftning är bara på att man har fastnat på en krok som 'artisten' hållt ut framför munnen på en, med ett saftigt byte på. Man har givetvis också fastnat irreversibelt! Bildligt talat.
admin

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 13:12

Tror jag lossnat från krokarna nu, men ett tag satt jag i Foetus-kroken. Och Matt Johnsson (the the). Och så Nick Cave förstås. Den sitter nog fast i än är jag rädd...Och Lauryn Hill, men människan släpper ju aldrig något längre :evil:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-24 14:35

Jag blev nyss lite hookad på Harry Arnold Big Band. Lånade en på bibblan för ett tag sedan, idag låg det 3 album där så jag lånade alla.

Skön gammal 50-tals bigbandjazz.

Av någon anledning söker jag även Pet Shop Boys. Ingen direkt kvalitetsmusik men lättsam att lyssna på.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-04-24 15:31

Jag har nog fastnat en massa på en hel del vitt skild musik, som tex:

- Infected Mushroom
- Daft Punk
- Fatboy Slim
- Prodigy
- Röyksopp
- BOC
- Miles Davis
- Putte Wickman
- John Coltrane
- Herbie Hancock
- Jimmy Smith
- ACDC
- Barenaked Ladies
- Beatles
- Danko Jones
- George Harrison
- Depeche Mode
- Apoptygma Barzerk
- VNV Nation
- Front 242
- Das Ich
- Dire Straits
- Antiloop
- etc etc etc

Allt av dessa som dyker upp/kommer i min väg, köps nog...

Men den senaste "hooken" är nog Miles Davis...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-04-24 15:43

Jag kan nog säga att mitt musiklyssnande sakta avtar men jag har varit hookad på Gigi D Agostino (tycker idag att det är skräpmusik), Phasio, E-Type, Antiloop och en del på www.modarchive.com

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-24 16:21

De senaste åren har det väl varit Ozzy Osbourne pga att jag skulle se han live i Scandinavium men så gick han och bröt nacken :evil: .

Nu är det väl Black Sabbath man har "hooka:at" upp sig på, mycket pga att jag ska se dem i Globen den 3 juli.

Faithless är även ett band som jag köper skivan direkt när det kommer ett nytt skivsläpp.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-24 18:25

Några jag varit "hookad" på under åren som jag fortfarande "står" för.

Pink Floyd
Lenny Kravitz
Rammstein
Miles
Massive attack
P Barber
Beck
Madonna
Jeff Beck
Led Zeppelin
ACDC
Fatboy slim
Coldplay
The Beatles
Santana
Air

och några som jag inte kommer på nu. Av merparten av listade grupper har jag alla skivor . Det är perioder som jag kanske inte är så "hookad" på - tex Kravitz senare år, Madonnas tidigare år m m
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-24 18:34

ABBA
Alphaville
Depeche Mode
Loreena McKennitt
Mike Oldfield
Sarah McLachlan
Senast redigerad av Nattlorden 2005-04-25 10:17, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 18:35

Margaux: Och vilka står du inte för? (Kanske hamnar i skittråden...)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-24 18:43

Beth Orton är jag totalkrokad på.... :-)

Några till:
Mazzy Star
Portishead
Primal Scream
Tori Amos
PJ Harvey
Massive attack (iaf tidigare skivor, så jag kanske inte är krokad längre..)

Förut så köpte jag nästan enbart synth... (på den gamla goda tiden när man var ung.. :) ).
Senast redigerad av norman 2005-04-24 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-24 18:43

Belker,

he he man har ju lite ungdomssynder... 8)

Jag hade tex alla skivor av ELO. Jean Michel Jarre är en annan.

Kom på en grupp till som jag står för: Radiohead.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-24 18:47

För mig är hooked något utöver att ha alla "vanliga" skivor av den artisten. Såna finns det många av som jag ändå inte känner mig hooked på.

Margaux hjälpte mig komma på två till: Air och Radiohead får jag nog kalla mig torsk på.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-25 09:35

Bob Dylan, Miles Davis på jazztiden, Beethoven

hälsningar
Hasse

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-25 09:44

hajen1 skrev:Miles Davis på jazztiden

Intressant, det finns tydligen fler än jag med samma tycke. Miles Davis av nyare format klarar jag inte av.

Jo jag har samtliga Beatles från Hamburg till Abbey Road inkl ett par udda utgåvor. Alla på CD införskaffade på 80-talet, när det begav sig hade jag inte råd med så många vinyl.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-25 09:46

hajen1 skrev:Bob Dylan, Miles Davis på jazztiden, Beethoven

hälsningar
Hasse

Beethoven 8O Då har du att göra...

Även av Dylan finns det väl några hundra inspelningar att jaga. Och Davis också! :D

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-04-25 10:02

Det finns ett gäng band som jag har "alla" skivor med. Jag kan nämna Refused, Korn, Metallica, Pantera, Queens of the Stoneage, System of a Down och det mesta med Mike Patton(Mr.Bungle, Fantomas, Tomahawk, Fatih No More).

Det band som jag är totalt krokad på är dock Meshuggah. Jag har alla deras oficiella skivor och det mesta bootlegmaterialet som går att få tag på. Nya skivan släpps snart men den finns redan på nätet och jag måste ju lyssna in mig på den inför spelningen 20 maj på Mondo. Skivan är i alla fall ett givet köp samma dag som den släpps. Jag älskar musiken de skapar och jag lyssnar på dem i princip varje dag.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-25 10:03

Min passion för tjejgrupper från sextiotalet har fått till följd att jag köpt så gott som alla samlingsplattor i genren som getts ut under de senaste 20 åren. De senaste utgåvorna uppvisar föga förvånande högst varierande kvalitet...

Beatles, tidiga Bee Gees, Hollies, Genesis med Gabriel, Marillion, Saga, Hootenanny Singers och Kinks är annars artister som för evigt har en särställning. Bland countryartisterna måste förstås Marty Robbins och Johnny Cash nämnas, liksom Patsy Cline och Loretta Lynn. Jag skulle heller inte överleva utan mina Dusty Springfield- eller Agnetha Fältskog-plattor.

Med anledning av Margaux sågning ovan måste jag nog ändå hävda ELO:s storhet på 70-talet. Varken Beatles-influenserna, stråkarna, stämsången eller frisyrerna går av för hackor. Då får man ta viss prettovarning på herr Lynne. "A New World Record" och "Out of the Blue" är ändå små mästerverk.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-04-25 10:17

Belker skrev:
hajen1 skrev:Bob Dylan, Miles Davis på jazztiden, Beethoven

hälsningar
Hasse

Beethoven 8O Då har du att göra...

Även av Dylan finns det väl några hundra inspelningar att jaga. Och Davis också! :D
inns onekligen tiden

Jodå och det värsta är att jag för några år sedan sålde min skivspelare och LP-samling( tyckte jag aldrig hade tid att lyssna)
Det var förbaskat dumt, ångrar mig djupt. :oops: Saknar vinylen! En hel del förde jag över på CDr men mycket saknas. 2004 pensionerade jag mig- hade ett avtal om pension vid 63- så nu finns ju tiden att lyssna. Men va fasen, jaga skivor är ju ganska kul.
När det gäller min husgud Dylan så fuskar jag lite med hjälp av samlingsskivor etc. Han har ju med tanke på den stora produktionen även spelat in några rejäla kalkoner. 8)

hälsningar
Hasse
Senast redigerad av hajen1 2005-04-25 10:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-25 10:18

PekkaJohansson skrev:"A New World Record" och "Out of the Blue" är ändå små mästerverk.

Skojigt, det är två av de tre ELO-vinylerna jag har. De är mästerverk. Vad som hände sedan har jag inte koll på.

Den tredje ELO-vinylen i min ägo är Olé Elo, den är sopor.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-25 14:53

Belker skrev:För mig är hooked något utöver att ha alla "vanliga" skivor av den artisten. Såna finns det många av som jag ändå inte känner mig hooked på.

Margaux hjälpte mig komma på två till: Air och Radiohead får jag nog kalla mig torsk på.

Ja helt klart!

Det verkar som att jag kanske inte var helt tydlig på punkten! Men det jag menar är inte bara att ha skivorna med, utan som man kanske skulle kunna springa landochrike runt för -NÄRSOMHELST! Dvs har man inga pengar men hittar skivan så tigger man på gatan tills man kan köpa den!

Att rabbla hur många som helst känns väl lite fel, man kan ha många "idoler" men av de finns några få man kan kalla det man är hooked på. Hoppas ni förstår, och ni får gärna editera era inlägg om ni missförstått mig innan. Annars får ni gärna förklara era speciella relationer till de olika -det som är riiktigt kul att läsa! :D

Hur som, nu ska jag pressa in min lilla lista då jag har lite tid över:

1. Tom Waits

Snubben med rösten var något som kom en höstkväll för ca 10 år sedan, och idag så har jag de flesta (förutom de senaste) av hans skivor i samlingen. Det jag menar hans är det han släppt sedan han slog sig fri från bolaget, någongång på 70-talet. Jag minns fortfarande en kopp te på nattkvisten med lite Black RIder igång i bakgrunden!

2. Smashing Pumpkins

Jag letade febrilt i kanske två år efter 'earophoria' plattan (nu har den ju släppts har jag märkt) innan jag glatt gick in på frizzle och hittade den! Gissa om jag var glad? (detta var innan mp3ans storhetstid, dvs fanns det inte att köpa...) När jag sedan för första gången fick se dem live, vilket var turnén till Ava Adore dog något. De var så jävla tråkiga så jag helt och hållet slutade vara intresserad av dem. Machinae var litet rolig eftersom Jimmy Chamberlain var tillbaka.

Är osäker om man kan ta upp flera här.. jag har typ alla original releaser med Alice in Chains, men jag har inte direkt letat efter dem.. Kanske skulle kunna komma på någon till om jag hade skivsamlningen framför mig.. ;)

Jag är inte direkt hookad på någon artist idag, det är läskigt få artister som jag verkligen är sugen på att köpa allt av! Enda frågan är om detta innebär att jag skaffat mig en tråkig smak, att jag har blivit dålig på att informationssöka, att alla musiker jag varit intresserade av(dito deras resterande genré) blivit allmänt träliga att lyssna på eller är det något helt annat? Jag tycker helt enkelt det är svårt att hitta intressant och givande musik från ett och samma band idag!

3. Frank Zappa

Han måste väl iofs vara med på listan. Jag köper ett otal plattor per år med denna gigant! Ibland köper jag dem på vinyl för att deras framsidor dessutom är läskigt läckra! :P Ibland inte. Frank har en egen avdelning i min skivsamling, en egen hylla liksom.. :) Om det är någon jag är hooked på idag, så kanske är det Zappa!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Vad har du hookat* på??

Inläggav n3mmr » 2005-04-25 15:01

Slartibartfast skrev:Det där med att fastna för en artist är ju förjävligt! Det innebär att man letar upp allt som finn med dem, och köper det oberoende om det är något att ha eller ej... ;) Jag är en typisk kille som hookat på artister -och letar fortfarande efter deras skivor när jag kommer på det- vilket inte är så bra för skivinköpskassan... Jag är väl en människa med svagt psyke eller så.. :(

Ry Cooder!

Jag har de flesta, tror jag. På Vinyl. Vet inte om dom finns på CD.

Bop Till You Drop är bra, liksom Chicken Skin Music.

Det mesta är i alla fall speciellt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-25 16:02

Mannen, myten, legenden:

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-25 16:09

Pink Floyd och i synnerhet David Gilmore. (Ja jag vet - 25 år för sent).

Sarah McLachlan. Underbar.

Jewel - namn som stämmer överens med allt annat hon gör och är.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-25 16:10

EngelholmAudio skrev:Sarah McLachlan. Underbar.

Ah! Frände!!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-25 16:20

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:Sarah McLachlan. Underbar.

Ah! Frände!!
Jag var på hennes konsert i Stockholm den 2 nov 2004. Förtrollande. Varmt. Super. :lol: Satt med konstant leende som resulterade i leendemuskelvärk dagen efter. Nån gång skall vara första...

Plus att det var en massa lesbianer där också. Sånt är jag inte van vid, från i Karlskrona. Vissa toksnygga, andra...inte! 8O
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-04-25 16:52

EngelholmAudio skrev:Plus att det var en massa lesbianer där också. Sånt är jag inte van vid, från i Karlskrona. Vissa toksnygga, andra...inte! 8O

Det roliga är att Sarah alltid har varit grymt populär bland tjejer som gillar andra tjejer. Framför allt när jag såg henne i Atlanta sommaren 97 (under Lilith Fair) var det fullkomligt nedlusat av dem, men det kanske var hela turnen som lockade (Jewel et al). Enda gången de inte har varit märkbart fler än man kan förvänta sig på en konsert var när hon var förband åt Crash Test Dummies i Europa, men det berodde nog mest på att det var rätt få som var där för hennes skull då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-25 20:59

och hon kom till lund på den turnén... och jag fick reda på det dagen efter... :evil:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-25 23:05

Naqref™ skrev:Mannen, myten, legenden: Prince

Shite manne! All respekt till valet av musikstil! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2015-02-20 23:40

Mike Oldfield är husguden här hemma.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-02-20 23:45

jogge skrev:Mike Oldfield är husguden här hemma.

Hyfsad bump :)

Tom Waits tröttnar jag aldrig på.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Musikstugan