Belker skrev:För mig är hooked något utöver att ha alla "vanliga" skivor av den artisten. Såna finns det många av som jag ändå inte känner mig hooked på.
Margaux hjälpte mig komma på två till: Air och Radiohead får jag nog kalla mig torsk på.
Ja helt klart!
Det verkar som att jag kanske inte var helt tydlig på punkten! Men det jag menar är inte bara att ha skivorna med, utan som man kanske skulle kunna springa landochrike runt för -NÄRSOMHELST! Dvs har man inga pengar men hittar skivan så tigger man på gatan tills man kan köpa den!
Att rabbla hur många som helst känns väl lite fel, man kan ha många "idoler" men av de finns några få man kan kalla det man är hooked på. Hoppas ni förstår, och ni får gärna editera era inlägg om ni missförstått mig innan. Annars får ni gärna förklara era speciella relationer till de olika -det som är riiktigt kul att läsa!
Hur som, nu ska jag pressa in min lilla lista då jag har lite tid över:
1. Tom Waits
Snubben med rösten var något som kom en höstkväll för ca 10 år sedan, och idag så har jag de flesta (förutom de senaste) av
hans skivor i samlingen. Det jag menar hans är det han släppt sedan han slog sig fri från bolaget, någongång på 70-talet. Jag minns fortfarande en kopp te på nattkvisten med lite Black RIder igång i bakgrunden!
2. Smashing Pumpkins
Jag letade febrilt i kanske två år efter 'earophoria' plattan (nu har den ju släppts har jag märkt) innan jag glatt gick in på frizzle och hittade den! Gissa om jag var glad? (detta var innan mp3ans storhetstid, dvs fanns det inte att köpa...) När jag sedan för första gången fick se dem live, vilket var turnén till Ava Adore dog något. De var så jävla tråkiga så jag helt och hållet slutade vara intresserad av dem. Machinae var litet rolig eftersom Jimmy Chamberlain var tillbaka.
Är osäker om man kan ta upp flera här.. jag har typ alla original releaser med Alice in Chains, men jag har inte direkt letat efter dem.. Kanske skulle kunna komma på någon till om jag hade skivsamlningen framför mig..
Jag är inte direkt hookad på någon artist idag, det är läskigt få artister som jag verkligen är sugen på att köpa allt av! Enda frågan är om detta innebär att jag skaffat mig en tråkig smak, att jag har blivit dålig på att informationssöka, att alla musiker jag varit intresserade av(dito deras resterande genré) blivit allmänt träliga att lyssna på eller är det något helt annat? Jag tycker helt enkelt det är svårt att hitta intressant och givande musik från ett och samma band idag!
3. Frank Zappa
Han måste väl iofs vara med på listan. Jag köper ett otal plattor per år med denna gigant! Ibland köper jag dem på vinyl för att deras framsidor dessutom är läskigt läckra!

Ibland inte. Frank har en egen avdelning i min skivsamling, en egen hylla liksom..

Om det är någon jag är hooked på idag, så kanske är det Zappa!
Mvh Jocke