Mello, nu årgång 2017!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Mello, nu årgång 2017!

Inläggav paa » 2016-02-28 11:28

Äntligen finns tråden ni saknat!
Nu har vi hört alla bidrag i årets omgång, vilken tror ni vinner finalen?

Edit: Uppgraderat från 2016 till 2017!
Senast redigerad av paa 2017-02-05 17:11, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Mello 2016

Inläggav IngOehman » 2016-02-28 11:36

Ser inte bra ut, finns ingen som är bra nog för att vinna i år, så... de väljer nog att ge upp och slå igen istället.

Med det sagt måste jag nämna att jag inte hört alla bidrag, bara drygt hälften, så jag kan ha fel. Minst dåligt av de som gick igår var sista låten, men den var ju bara en blek kopia av Loreens låt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 11:52

IngOehman skrev:Ser inte bra ut, finns ingen som är bra nog för att vinna i år,

Böjd att hålla med.
Ovanligt blekt iår.
Men tycker dock att den unge killen igår hade en BRA låt. Charmig är han med. Den tror jag har en bra chans i svenska finalen. Men i EU (nåja, alla möjliga är ju med) blir det mycket svårt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-28 11:53

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Ser inte bra ut, finns ingen som är bra nog för att vinna i år,

Böjd att hålla med.
Ovanligt blekt iår.
Men tycker dock att den unge killen igår hade en BRA låt. Charmig är han med. Den tror jag har en bra chans i svenska finalen. Men i EU (nåja, alla möjliga är ju med) blir det mycket svårt.

Ja, det var väl skojsigt nog den minst omogna låten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-28 11:54

Tycker det är svårt att veta vad som är bra utan masvis.

Kan inte nån slänga upp några grafer?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-28 12:01

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-28 12:21

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Håller med. Har inte hört något i närheten av Heroes eller Euphoria i år. Och nu missar jag Sverigefinalen om inte Eurovisionen sänder över franska alperna. Gillade Franz låt igår, och att Bentsings smisklåt åkte direkt. Hur tänkte dom där - bugg med erotiska anspelningar på 50 nyanser som inte känts spännande någon gång i Sverige av årgång 2015?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-02-28 12:37

darkg skrev:[ Bild ]

Ah, vilket effektivt sätt att avfärda någon. Infantilt men effektivt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-28 12:44

BORIS skrev:Tycker det är svårt att veta vad som är bra utan masvis.

Kan inte nån slänga upp några grafer?

Bra och dåligt är subjektiva begrepp.

MasVis kan berätta objektivt hur en inspelning är beskaffad, vissa saker om det i varje fall. Men det finns inget bra eller dåligt i den objektiva världen. Om du tycker det är bra eller dåligt kan du bara avgöra genom att lyssna.

Förvisso skulle MasVis kunna ge dig ledtrådar till vad du kommer att tycka, men att använda MasVis så är lite bakfram kan jag tycka. Och oavsett vilket så säger ju inte MasVis knappt någonting om musiken, alltså melodi, harmonik, ryth instrumentklanger...

Du verkar ha missförstått vad MasVis är.

Gör tvärtom istället - OM du tycker något låter dåligt och misstänker att det beror på ljudtekniska problem, så kör MasVis och få lite mera kött på benen med avseende på vad det kan bero på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-28 12:49

matssvensson skrev::lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Håller med. Har inte hört något i närheten av Heroes eller Euphoria i år. Och nu missar jag Sverigefinalen om inte Eurovisionen sänder över franska alperna. Gillade Franz låt igår, och att Bentsings smisklåt åkte direkt. Hur tänkte dom där - bugg med erotiska anspelningar på 50 nyanser som inte känts spännande någon gång i Sverige av årgång 2015?

/mats

Tycker också att det hade varit kul att se vad som skulle ha hänt om en manlig programledare hade tilltalat en kvinnlig artist som Gina tilltalade Stenmark.

Är det som så att vi idag lever i den mest diskriminerande tidsåldern på mycket länge?

Och bara för att ingen skall misstolka det ovanstående - jag tycker det Gina sa till Stenmark var helt okej. Min synpunkt gäller att det finns en dubbel standard där andra helt okej kommentarer är politiskt inkorrekta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-28 13:11

I år lär inte det svenska bidraget nå högt, det som nu vinner till slut. Om Molly går till ESC-finalen så kommer det gå dåligt.

Dolly Style var värsta hjärndöda skiten. Igen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-28 14:08

IngOehman skrev:

/mats

Tycker också att det hade varit kul att se vad som skulle ha hänt om en manlig programledare hade tilltalat en kvinnlig artist som Gina tilltalade Stenmark.

Är det som så att vi idag lever i den mest diskriminerande tidsåldern på mycket länge?

Och bara för att ingen skall misstolka det ovanstående - jag tycker det Gina sa till Stenmark var helt okej. Min synpunkt gäller att det finns en dubbel standard där andra helt okej kommentarer är politiskt inkorrekta.

Vh, iö

+1. Det är som om jämlikheten slagit över och nu ska vi män minsann få veta hur det känns. Så otroligt tröttsamt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-28 14:19

Sannolikt så vinner inte Sverige i år igen ändå, så vi kan skicka vem som helst som kanonmat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-02-28 14:22

Alla bidrag är skit, inget av dom har nå musikalisk kvalitet att prata om och texterna är urbotat dåliga.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-28 17:51

matssvensson skrev:
IngOehman skrev:

/mats

Vh, iö

+1. Det är som om jämlikheten slagit över och nu ska vi män minsann få veta hur det känns. Så otroligt tröttsamt.

+100 :!:
Nu är det politiskt korrekt att vara feminist. O då kan man klappa till män lite hur som helst. Häpnadsväckande.

Det kallas fortfarande för "mödravård". 2016 och ingen feminist kommer på tanken att föreslå att det kallas "föräldravård". Skandal!
Vara mot män är PT, men att vara med ALLA KÖN är inte inne. Men man är för ALLA sexuella avvikelser. (självfallet ska man vara för ALLA människor oavsett levnadsval OCH båda könen)

Fler män dör i prostatacancer än kvinnor i bröstcancer, men undersöks båda könen i nationella program?

Att män förtryckt/förtrycker kvinnor ger ingen rätt att ge igen "så ni får se hur det känns".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-28 20:58

Jag tycker också att mången feminist skjuter sig foten. Det är inte rättvist att döma ut feminismen-som-sådan, men det är knepigt att förhålla sig till de olika strömningarna om man inte är insatt (vilket man i mitt fall inte är). Jag menar, jag vill inte dömas som kabellyftare pga böjelse för ljudnörderi...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-29 14:15

Eller också måste man acceptera att det blir sådär. Det är ju inte direkt någon nyhet att människor som blivit slagna som barn, mycket oftare än andra slår sina barn...

Människor är felprogrammerade helt enkelt, och blir därför lätt just det som de egentligen startade med att hata.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-29 16:20

Seså, tillbaka till ämnet mello!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-03-04 11:43

Tror Frans eller Ace vinner...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-04 20:22

En variant på Samir och Viktors låt:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6377283
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-03-10 23:11

Tompa_39 skrev:Tror Frans eller Ace vinner...

+1, av vad jag hört och om dom klarar av att leverera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-11 01:08

Frans låt är en simpel kopia med en text som upprepar samma fras om och om igen minst 97 gånger, och Ace låt är inte hälften så catchy som den hon tävlade med för två år sedan.
Wictoria sjunger en käck countrypoplåt, och tonerna hamnar ovanligt rätt, men den låten är nog inte heller tillräckligt stark.
Synd bara med den onödiga kritiken att det bara är ljustekniken som gör det numret, hon sjunger ju låten riktigt bra.
Jag tror nog Samir och Viktor tyvärr har en bra chans att vinna med sin barnlåt.
Ingen låt är väl i och för sig så hemskt värdelös som många låtar historiskt brukar vara i melodifestivalen, men problemet är ändå att det inte finns någon låt i detta startfält som har en chans i Eurovisionsfinalen.
Numera pensionär.

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-03-11 09:57

Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.

Men, för bövelen kamrater och hifidårar, så som jag upplevde det så hade nästan alla som sjöng allvarliga intonationsproblem. Jag kanske har tillbringat för mycket tid bakom stallet och blivit väldigt sträng (sorry...), men om det inte är rent så är ju all världens pyroteknik, blixtar, laser, åkningar, panoreringar, korta kjolar eller melodier helt monumentalt meningslöst!

Tycker jag.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-11 10:53

Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.

Men, för bövelen kamrater och hifidårar, så som jag upplevde det så hade nästan alla som sjöng allvarliga intonationsproblem. Jag kanske har tillbringat för mycket tid bakom stallet och blivit väldigt sträng (sorry...), men om det inte är rent så är ju all världens pyroteknik, blixtar, laser, åkningar, panoreringar, korta kjolar eller melodier helt monumentalt meningslöst!

Tycker jag.

Medhåll!
Det var rätt dåliga sånginsatser överlag.
Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.
Minns samma sak för något år sedan då Carola sjöng i en paus.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-11 11:37

Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.

Tycker jag.

- Aj! ropade plötsligt Laban från Observatorieparken.
- Vad är det med dig? så Måns argt.
- Sångarna sjöng falskt, sa Laban och såg lidande ut. Å, vad det är besvärligt att vara musikalisk!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-11 12:59

darkg skrev:

Tycker jag.

- Sångarna sjöng falskt, sa Laban och såg lidande ut. Å, vad det är besvärligt att vara musikalisk!

Jag är inte supermusikalisk eller har gehör eller nåt liknande.
Men min kropp ryser till när någon sjunger falskt. Jag kan inte styra det. Konstigt nog är det inte ingen fara alls om någon spelar fel på instrument, eller tar fel ton i sången.
Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Att inte alla hör hur fel det låter? Det har jag svårt att förstå. Vissa som jag talar med förstår inte ens problemet. Vänder sig i magen på mig.
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar. Jag har specialstuderar detta då det är ett påtagligt problem för mig.
Jag har vid vissa tillfällen tagit befälet i klappningen så alla startar klappa "rätt". Tror ni inte att fler o fler börjar klappa fel om jag slutar leda klappningen?? :roll:
Vad är det som gör detta?
Kan det ha något med passgång att göra? Men det är många fler som klappar fel än går fel...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-11 14:17

sportbilsentusiasten skrev:Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.

Det var helt säkert samma sak då när Salo och Jöback tävlade, att någon mellanakt var bättre än deras bidrag.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-11 14:20

paa skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.

Det var helt säkert samma sak då när Salo och Jöback tävlade, att någon mellanakt var bättre än deras bidrag.

Speciellt som Salo tävlade med stöld av en gammal Edison Lighthouse-låt. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-11 14:22

sportbilsentusiasten skrev:
darkg skrev:

Tycker jag.

Jag är inte supermusikalisk eller har gehör eller nåt liknande.
Men min kropp ryser till när någon sjunger falskt. Jag kan inte styra det. Konstigt nog är det inte ingen fara alls om någon spelar fel på instrument, eller tar fel ton i sången.
Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Att inte alla hör hur fel det låter? Det har jag svårt att förstå. Vissa som jag talar med förstår inte ens problemet. Vänder sig i magen på mig.
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar. Jag har specialstuderar detta då det är ett påtagligt problem för mig.
Jag har vid vissa tillfällen tagit befälet i klappningen så alla startar klappa "rätt". Tror ni inte att fler o fler börjar klappa fel om jag slutar leda klappningen?? :roll:
Vad är det som gör detta?
Kan det ha något med passgång att göra? Men det är många fler som klappar fel än går fel...

Låter som du har en för snäv musikalisk definition. Hade alla tänkt så, så hade backbeat aldrig uppfunnits.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-11 15:12

sportbilsentusiasten skrev:Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar.

Det är väl marschtakt som regerar i Europa?
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Musikstugan