Senaste skivinköpet!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-11 12:21

Almen skrev:King Crimson: In the Court of the Crimson King - an Observation by King Crimson, nyutgåva på HDCD.

Upphittade originalmastrar använda, underbart krispiga! 8O

Låter oroväckande att dom är väldigt krispiga. Låter som en rejäl boost i diskanten kanske?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-11 12:37

subjektivisten skrev:
Almen skrev:King Crimson: In the Court of the Crimson King - an Observation by King Crimson, nyutgåva på HDCD.

Upphittade originalmastrar använda, underbart krispiga! 8O

Låter oroväckande att dom är väldigt krispiga. Låter som en rejäl boost i diskanten kanske?
Nja, tvärtom tror jag. Alltså att de tidigare mastringarna med äldre tape hade tappat i diskanten. Cymbalerna låter mer som cymbaler, det låter inte bara som att det är mer diskant.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-11 14:37

Glömde en platta från helgen:

Faith Hill - cd från ca 2001, 10 kr. Vacker kvinna sjunger sämsta sortens MOR-countryrock med tvivelaktig röst och bevisar än en gång att Nashville gick vilse i pannkakan omkring 1970. Fruktansvärt dåligt, men jag ville i alla fall prova. Nu vet jag.

Under dagens lunchpromenad:

Sator - Headquake, cd 1992, 20 kr. Skivan med de berömda refrängraderna "Shut up, take a walk, I'd rather drink than talk".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-11 17:44

Boxen "Progressive Music - Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers".
4 CD´s och 48 sidor information om de 71 grupper som finns i boxen - för 189:-, snacka om klipp!

Progressive musik i vidare bemärkelse än det snäva svenska synsättet om politisk progg-musik. Det är dock uteslutande svensk musik i boxen, Turid, Mecki Mark Men, Motvind, November, Panta Rei, Pugh, Saga, Janne Schaffer, Solar Plexus, Monica Törnell, Kebnekajse, Kaipa, International Harvester....

Mumma för oss som var med :-)

Och en historielektion för er som tror att svensk progg är lika med Nationalteatern och Mikael Wiehe....

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-11 20:36

Pink Floyd - The Wall
Bunny Wailer - Rock'n Groove
Vanessa Paradis - M&J
Kate Ryan - Voyage Voyage (singel)
Alizée - Gourmandises
France Gall - Les Années musique

Sägs om den sköna blandningen då? :P

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-11 21:00

Bill50x skrev:Mumma för oss som var med :-)

Gubbe :P
Kul att se dig posta igen, du är välkommen tillbaka.
Då kanske proggkryssningen till våren är något som intresserar herrn?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-12 02:51

Hej gubb.. jag menar grabbar! Har inte orkat läsa hela den här tråden så risken finns att jag upprepar något som redan finns. Just nu är jag helt betagen i International Harvester's "Sov gott Ros-Marie" (framför allt av spåret med den titeln, men hela denna kultskiva är värd en lyssing när man tröttnat på allt annat). Inte på grund av någon klockren stämsång, inte på grund av något svängigt ös, inte på grund av någon 100-procentig timing i insatserna, men däremot en äkta kreativitet och "mot-strömmen-känsla"!

Jag hävdar att spåret som har titeln "Sov gott Ros-Marie" är en riktig pärla, det gäller både melodiken/harmoniken/spelkänslan och den till synes enkla lyriken som egentligen är ett poetiskt mästerverk! Den låten framfördes på sin tid i lite olika varianter och det finns även inspelat en lång psykedelisk version.

Nu har jag fått blodad tand och måste försöka få tag på en vinylutgåva av denna produktion. Plötsligt känner man sig ung på nytt!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-12 03:20

Bill50x skrev:Boxen "Progressive Music - Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers".
4 CD´s och 48 sidor information om de 71 grupper som finns i boxen - för 189:-, snacka om klipp!
/ B

Var har du hittat boxen till det priset?

Nåja, ett klipp är det ju även till det dubbla priset. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-12 11:17

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:Boxen "Progressive Music - Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers".
/ B

Var har du hittat boxen till det priset?

Nåja, ett klipp är det ju även till det dubbla priset. :)

Jag såg på nätet att boxen kostade 350:- så jag blev onekligen lite förvånad när jag droppade in i Skivfönstret (Fältöversten/Karlaplan/Sthlm) och hämtade den.... men man ska ju inte klaga, sägs det :-)

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-12 13:24

BertilAlving skrev:Hej gubb.. jag menar grabbar! Har inte orkat läsa hela den här tråden så risken finns att jag upprepar något som redan finns. Just nu är jag helt betagen i International Harvester's "Sov gott Ros-Marie" (framför allt av spåret med den titeln, men hela denna kultskiva är värd en lyssing när man tröttnat på allt annat). Inte på grund av någon klockren stämsång, inte på grund av något svängigt ös, inte på grund av någon 100-procentig timing i insatserna, men däremot en äkta kreativitet och "mot-strömmen-känsla"!

Jag hävdar att spåret som har titeln "Sov gott Ros-Marie" är en riktig pärla, det gäller både melodiken/harmoniken/spelkänslan och den till synes enkla lyriken som egentligen är ett poetiskt mästerverk! Den låten framfördes på sin tid i lite olika varianter och det finns även inspelat en lång psykedelisk version.

Nu har jag fått blodad tand och måste försöka få tag på en vinylutgåva av denna produktion. Plötsligt känner man sig ung på nytt!

Kolla Mellotronen, dom kanske har.

Jag har denna LP. Jo den är underbar. Jag säljer den inte! När jag var liten lekte jag i sandlådan med en av bandmedlemmarna f ö. Han försörjer sig nu som lärare. Man kan inte leva på att vara en legend från ett kultband, sorgligt nog. Även om de "återupptäckts" och gjort en del spelningar på sistone, bl a i USA.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-12 13:33

Mitt senaste skivinköp var två svenska jazzskivor på samma tyska bolag.

EST: Live in Hamburg. De övertträffar nästan sig själva. Mycket bra skiva, och mycket bra ljud. Rekommenderas varmt! Livekänslan i upptagningen är fin, men lustigt nog känns det som om man sitter bakom bandet och hör publiken på andra sidan bandet liksom.

Rigmor Gustavsson: Alone with you. Hon sjunger egna låtar, tyvärr lite för återhållet för att vara i min smak riktigt. Bandet är mycket bra. Och ljudet excellent. En bra skiva ändå.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-12 15:11

Piotr skrev:Sägs om den sköna blandningen då? :P

Definitivt resultatet av franska sångerskor-tråden va :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-12 15:44

You bet! :D

/Peter

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-12-13 03:02

mapem skrev:
BertilAlving skrev:Hej gubb.. jag menar grabbar! Har inte orkat läsa hela den här tråden så risken finns att jag upprepar något som redan finns. Just nu är jag helt betagen i International Harvester's "Sov gott Ros-Marie" (framför allt av spåret med den titeln, men hela denna kultskiva är värd en lyssing när man tröttnat på allt annat). Inte på grund av någon klockren stämsång, inte på grund av något svängigt ös, inte på grund av någon 100-procentig timing i insatserna, men däremot en äkta kreativitet och "mot-strömmen-känsla"!

Kolla Mellotronen, dom kanske har.

Jag har denna LP. Jo den är underbar. Jag säljer den inte! När jag var liten lekte jag i sandlådan med en av bandmedlemmarna f ö. Han försörjer sig nu som lärare. Man kan inte leva på att vara en legend från ett kultband, sorgligt nog. Även om de "återupptäckts" och gjort en del spelningar på sistone, bl a i USA.

Hej mapem och tack för tipset med Mellotronen. Enligt deras hemsida har dom inget exemplar just nu men jag ska nog ändå titta in i deras affär och några andra LP-butiker i Stockholm tills jag får napp.

Man blir lite avundsjuk (men absolut inte missunnsam) över att du har den på LP, för att inte tala om att du lekt med en av dessa kultpersonligheter en gång i tiden... Grattis! Nåja, min gode vän Ingemar Ohlsson i Stiftelsen Stig Carlsson spelade in bandet en gång i tiden så jag känner i alla fall en person som kände kultpersonerna... Och Ingemar Ohlsson måste själv räknas som en kultperson... :)

/Bertil

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2007-12-13 08:08

Sov gott Ros-Marie är härlig. Gick runt på stan med bärbar kassettspelare med den och Gunder Häggs första när det begav sig. Dessutom är den trevligt inspelad.

Proggboxen från Premium Publishing är ett måste. Mest överraskad blev jag över det faktum att Sverige på sjuttiotalet, främst, hade så otroligt skickliga musiker. Köp eller önska i julklapp. Tänk på att den finns i begränsat antal.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-12-13 12:20

Tsukimono - Red, red wine (boxset cdr)
Teeth - Sick sick sick (cass)
Dead letters spell out dead words - For walls (cass)
Dead letters spell out dead words - pk365.nfo (cass)
Dead letters spell out dead words - A line. align (cdr)
v/a - Whispers from the forests, screams from the mountains (cd, ges till prenumenanter av The wire, vilket jag inte är men jag var på släppfesten på Konsthallen i Gbg i helgen)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-13 12:33

Man blir lite avundsjuk (men absolut inte missunnsam) över att du har den på LP, för att inte tala om att du lekt med en av dessa kultpersonligheter en gång i tiden... Grattis! Nåja, min gode vän Ingemar Ohlsson i Stiftelsen Stig Carlsson spelade in bandet en gång i tiden så jag känner i alla fall en person som kände kultpersonerna... Och Ingemar Ohlsson måste själv räknas som en kultperson...

Jo jag har haft skivan sen den kom ut. Tyvärr är den i lite dåligt skick sen någon fest då nån spillde vin på den för tretti år sen. Men jag lyssnar på den ibland.

Familjen Abelli bodde i samma hus på Spångavägen i Riksby som vi när jag var sådär 4-5, och jag lekte med Torbjörn, som var i samma ålder. Våra mammor var goda vänner. Jag har träffat honom lite då och då senare också, fast nu var det ett bra tag sen, tyvärr. Mannen med det hypnotiska elbas-drivet, som varit med i samtliga konstellationer av bandet (Pärsons Sound, International Harvester, Träd, Gräs och Stenar). En ytterst sympatisk kille.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-14 19:18

Arvo Pärt- Berliner messe
Arvo Pärt- ode VII
Arvo Pärt- tabula rasa
Arvo Pärt- fratres
Sister of Mercy- vision thing
Pixies- the b-side file 3rd edition
Cure- mixed up
allt beg ca 250:-
Mvh Carl

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-15 00:19

Eva Cassidy - Live at blues Alley
White Lion - The best of..
Scorpions - Blackout
Scorpions - Savage amusement
Pink Floyd - Pulse DVD

Kräks på franska just nu.. :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-15 16:06

Frank Black- Christmass
Sisters of Mercy- first and last and always

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-15 17:05

ELO - Secret Messages, LP 1983, 5 kr
Rupert Hine - The Wildest Wish to Fly, LP 1983, 5 kr
Gibson Brothers - Cuba, LP 1979, 5 kr

ELO-plattan har påskriften "Warning. Contains Secret Backward Messages". "The Wildest Wish to Fly" gör min Hine-samling från tidigt 80-tal komplett. Gibson Brothers - tredje försöket att hitta en någorlunda välljudande LP med gruppen. Plattorna är svenskpressade och dessutom ordentligt spelade, gissningsvis i diskotekssammanhang.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-12-16 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-16 16:57

Stevie Wonder - Talking Book, första USA-utgåvan på cd, 0,69 USD + frakt

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-16 19:48

var ute på Media Markt å kikade på blue ray-spelare och fick rekomenderat en spelare som kostade hälften så mycket som den jag tidigare var spekulant på så jag firade detta med följande skivor:

Korn- untacheables & life is peachy (båda skivorna i en box för 49kr)

Nirvana- nirvana, hade givetvis alla låtarna dock bara "you know you´re right" på mp-3 tidigare

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-17 09:41

Various - Bonanza, cd 2007, 0,01 euro + frakt

En samling på tyska Bear Family records med olika artister som gör ledmotivet från TV-serien samt diverse andra spår. Bland annat finns här countryartisten Faron Youngs version från 1963 som jag lyssnat på sedan barnsben och som tidigare inte har funnits på cd. Årets fynd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-18 21:36

J. Geils Band, The - Flashback: The Best Of The J. Geils Band Label: EMI America, Columbia ... House Catalog#: CDP 546551, CDP 546551 Format: CD, Compilation Country:US Released:1985 Genre: Rock. Pris: 20 kronor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-12-19 22:33

The new century chamer orchestra performs Dmitri Shostakovich
Schubert- winterreise
Arvo Pärt- de profundis
Bizet- carmen
Motzart- symfoni nr 19, 20, 21, 22 och 23
Sisters of Mercy- some girls wander by mistake
Big Black- the hammer party (och därmed var samlingen komplett)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-20 12:17

Beach Boys - Today / Summer Days (And Summer Nights!), USA-cd 1990, 4,99 USD + frakt
Beach Boys - Little Deuce Coupe / All Summer Long, USA-cd 1990, 9,99 USD + frakt
France Gall - N'ecoute pas les idoles, vinylsingel 1964, 2 euro + frakt

Har hört från trovärdig källa att USA-pressningarna av de numera utgångna Beach Boys 2 album på 1 cd-utgåvorna från 1990 ska låta bättre än de europeiska ditona. Beställde de två bästa för att testa.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-20 13:00

Bela Fleck & The Flecktones The Hidden Land (DualDisc)
John Coltrane Blue Train (HDAD 24/96 24/192)
Miles Davis Kind of Blue (Multichannel SACD)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-21 22:41

Miles Davis - Kind of blue, USA-cd 1984 eller 1987, 0,01 USD + frakt
Various - Vintage Music Volumes 17 & 18, USA-cd 1987, 5,99 USD + frakt
Various - Progressive Music - Pregnant Rainbows For Colourblind Dreamers, 4-cd-box, 299 kronor

Proggboxen var slut i Skivfönstrets båda butiker redan förra fredagen. När jag ringde Mellotronen i Gamla stan i förmiddags fanns tre exemplar kvar av de 50 boxar som levererades i tisdags. Ibland ska man ha tur!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-22 00:53

Julmusik vad annat.

Triakel, Vintersånger.

Sofia Carlsson&Emma Härdelin, Folkjul (A Swedish Folk Christmas).

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan