Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Nu spelas:

Inläggav HenrikTornquist » 2021-03-19 20:47

Bild

Inte så ofta man råkar på nån som hört denna. Bra grejor!
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-19 21:42

LarsF skrev:Lyssnar på Wim Mertens - What are we, locks, to do?
Annorlunda minst sagt, nån som kan översätta albumtiteln?

Wim är en gammal favorit, mycket spännande musik. Mitt första album med honom är "Maximizing th Audience" från 1984 och ett av dem jag spelar mest.
https://tidal.com/browse/album/38912743

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Solveit

Inläggav Solveit » 2021-03-19 22:46

30 hz låt med Transmission Line lådor och Purifi.
Frugan klagar i rummet bredvid! :mrgreen:
https://open.spotify.com/track/6bosZx2z ... 1eRALTbWoQ
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-03-19 23:31

Birdy, eller Jasmine Van den Bogaerde som hon heter, var endast 14 bast när hon slog igenom med Bon Ivers "Skinny Love".

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-19 23:33

He, den där har jag i skivhyllan! Bra inspiration när det nu bär ner till musikrummet - men först Ottawan och "Hands up"!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-03-20 00:16

PekkaJohansson skrev:He, den där har jag i skivhyllan! Bra inspiration när det nu bär ner till musikrummet - men först Ottawan och "Hands up"!

Med vänlig hälsning

Pekka

Kul, ner till musikrummet och spisa lite Birdy. Det är hon värd.
Hon är inte "bara" en söt 14-åring som man har skickat fram i rampljuset à la typ X-factor receptet. Birdy spelar piano och fr.o.m. sitt andra album skriver hon musiken själv. En annan av mina favoriter på debutalbumet Birdy är "Shelter". Så vackert. Lyssna, luta dig tillbaka, njut.

194 milj visningar för "Skinny Love".

"Shelter"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-20 00:38

Har hittills hört 5-6 spår med Birdy. Här finns uppenbart talang men upplevelsen förstörs i hög grad av den usla produktionen - piano och sång är beslöjade, distorderade, komprimerade och eq:ade. Det finns ett stort smutsigt fönster mellan mig och musiken. Jag skulle vilja höra den här plattan i riktigt god ljudkvalitet. Det är tragiskt hur de senaste 30 årens okunskap om eller ointresse för god musikproduktion drabbar talanger som förtjänar lyssning. Jag har dock bestämt mig för att lyssna ett tag till - och beställer trots oljudet uppföljaren "Fire within". Kanske skulle jag prova dvd-skivan som medföljer debutalbumet för att höra om den håller bättre ljudteknisk kvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-20 00:45

PekkaJohansson skrev:Här finns uppenbart talang men upplevelsen förstörs i hög grad av den usla produktionen - piano och sång är beslöjade, distorderade, komprimerade och eq:ade. Det finns ett stort smutsigt fönster mellan mig och musiken.

Tragiskt. Har idag lyssnat på några skivor från tidigt 60-tal (strömmande från Tidal) och där finns kroppen, detaljerna, luften kring instrumenten. Just nu lyssnar jag på Birdy , men bara genom mina datorhögtalare så jag kan inte uttala mig om kvaliteten.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-20 00:48

Fick en anledning att gräva fram good old Oscar ur arkivet och lyssnar just nu ömsom på Jay-Jay Johanson och ömsom på We got requests :)
Bilagor
OP.jpg
OP.jpg (71.86 KiB) Visad 2773 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2021-03-20 00:50

Håller med om att produktionen inte är 5-stjärnig men det stör mig inte allt för mycket eftersom musiken i sig är så bra och då njuter jag i alla fall.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-20 00:51

Problemet är att jag har svårt att ta in ett helt album med sagda brister. Efter Birdy tvättar jag nu öronen med Lucy Ann Polk från 1957 på kompaktskiva från 1987.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-20 10:26

Anouar Brahem - Souvenance
gillas
i går kväll
Pat Metheny - Road to the sun
också trevlig upplevelse. är det samma Pat som i Pat Metheny trio?

Användarvisningsbild
hcl

Re: Nu spelas: Nick Cave - Idiot Prayer

Inläggav hcl » 2021-03-20 11:14

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-20 16:35

Millencolin: Life On A Plate, CD. Trevlig skatepunk. Det går fort och det är glada melodier, men när de håller på med "ska-grejer" blir det lite för meckigt och bromsar upp något.
Bild

The Hellacopters: Supershitty To The Max!, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-20 19:08

Blink 182: Dude Ranch, CD. Inte helt seriösa killar när man ser titlarna, texterna och bandbilderna. Det låter kanske lite som De Lyckliga Kompisarna, fast med något råare gitarrer och att de (så klart) sjunger på engelska.
Bild

Gordon Fights: S/T, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2021-03-20 19:08

Bild

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-20 19:13

Bill50x skrev:
LarsF skrev:Lyssnar på Wim Mertens - What are we, locks, to do?
Annorlunda minst sagt, nån som kan översätta albumtiteln?

Wim är en gammal favorit, mycket spännande musik. Mitt första album med honom är "Maximizing th Audience" från 1984 och ett av dem jag spelar mest.
https://tidal.com/browse/album/38912743

[ Bild ]

/ B

Inte dumt alls, dock lyssning med lurar. Ska avnjutas på riktigt senare.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2021-03-20 20:20

Strindbergs - Släktklenoder
Rival Sons - Pressure & time
The Specials - Singles

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-03-20 21:42

Nu jäklar... den här snubben fick jag nys om via ett tips på Youtube, ni vet den där gamle hifiräven som uttalar sig om allt möjligt. Avsnittet handlade om vad som lät bäst o oavsett media mm så ansåg han att den här skivan var välljudande. Rekvirerade den och lade den på tallriken nyss... bildligt alltså, här handlar det om ettor o nollor i en strid ström. Åtminstone första biten. Det som väller ut ur mina högtalare nu och sätter fart på luftvågorna är Snorre Kirk.

Va!? Har du aldrig hört om Snorre Kirk? Helt klart värd att lyssna på om du gillar cool jazz. När jag sökte upp bilden upptäcker jag att jag redan har ett fonogram med Snorres Trio... vojne, min skivsamling börjar växa mig över öronen.
Bilagor
Snorre_Kirk_-_Beat_2018.jpg
Snorre_Kirk_-_Beat_2018.jpg (31.64 KiB) Visad 2712 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-20 22:28

Saga: Images At Twilight , LP. Saga-samlingen växer. Progressive rock som ändå är catchy. Det kan bero på att det melodiska keyboardspelet har en framträdande roll antar jag.
Bild

Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-20 22:41

jogge skrev:Saga-samlingen växer. Progressive rock som ändå är catchy. Det kan bero på att det melodiska keyboardspelet har en framträdande roll antar jag.

jogge är på rätt spår!

Efter en överraskande välljudande skiva med skotsk folkmusik hörs nu Dean Martin och inte överraskande det mesta av albumet "Houston" från 1965. Satsar därefter på att provlyssna en del ur den senaste tidens skivpåsar - men som vanligt blir det nog en och annan gammal favorit utöver det.

Edit: Hur rätt hade jag inte? Nu spelar jag en av världens bästa discolåtar, nämligen Bee Gees "Tragedy" på en fransk Polydor-samling från 1989. Inget larv med överstyrning, distorsion, överdriven eq eller kompression - bara välproducerad, välarrangerad och väl framförd musik som kan spelas starkt till stor njutning för öronen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-03-21 00:15

jogge skrev:Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold.
[ Bild ]

En höjdarpalatta. SVT sände konserten live TVÅ gånger och jag blev helt såld på denna version av klassisk musik. Sedan dess har jag köpt ett antal olika versioner av "Tavlor...", med symphoniorkester, synthversion med Tomita, jazzversion, syntrock med Mekong Delta, ett antal pianoversioner, bland annat med Janos Solyom - osv. ELP's framförande fick mig verkligen intresserad av klassisk musik.

/ B

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-21 14:38

PekkaJohansson skrev:
jogge skrev:Saga-samlingen växer. Progressive rock som ändå är catchy. Det kan bero på att det melodiska keyboardspelet har en framträdande roll antar jag.

jogge är på rätt spår!

Efter en överraskande välljudande skiva med skotsk folkmusik hörs nu Dean Martin och inte överraskande det mesta av albumet "Houston" från 1965. Satsar därefter på att provlyssna en del ur den senaste tidens skivpåsar - men som vanligt blir det nog en och annan gammal favorit utöver det.

Edit: Hur rätt hade jag inte? Nu spelar jag en av världens bästa discolåtar, nämligen Bee Gees "Tragedy" på en fransk Polydor-samling från 1989. Inget larv med överstyrning, distorsion, överdriven eq eller kompression - bara välproducerad, välarrangerad och väl framförd musik som kan spelas starkt till stor njutning för öronen!

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack Pekka! Jakten går vidare :wink:
För övrigt gillar även jag låten Tragedy skarpt, även om den genren är lite utanför min bekvämlighetszon. Donna Summer's I feel love är en annan discolåt jag också gillar :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-21 14:43

Bill50x skrev:
jogge skrev:Emerson, Lake & Palmer: Pictures At An Exhibition, LP-Gatefold.
[ Bild ]

En höjdarpalatta. SVT sände konserten live TVÅ gånger och jag blev helt såld på denna version av klassisk musik. Sedan dess har jag köpt ett antal olika versioner av "Tavlor...", med symphoniorkester, synthversion med Tomita, jazzversion, syntrock med Mekong Delta, ett antal pianoversioner, bland annat med Janos Solyom - osv. ELP's framförande fick mig verkligen intresserad av klassisk musik.

/ B

Ja, den är bra tycker jag också. Den andra jag har med dem är "Tarkus", också riktigt bra. I en av låtarna där hörs en melodi som Iron Maiden aldrig kan förneka att de lånat friskt från till sin Phantom of the opera :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-21 14:52

The Neon Judgement: Horny As Hell, LP. Ett band som kom fram samtidigt med Front 242 och liknande EBM-artister. Då tyckte jag att de kanske var lite mjäkiga när man jämförde. Men nu har jag börjat fatta. Darkwave, som är rätt likt The Sisters Of Mercy på sina ställen. Jag föredrar de mer flytande och kalla låtarna mer än där de mixtrar in tidig industrisynth på den här plattan. Bra album!
Bild

Cravinkel: Garden Of Loneliness, CD.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2021-03-21 17:58

Nazareth: No Mean City, LP. Den här skivan balanserar fint mellan hårdock och lite bluesigare rock. Slidegitarrer används flitigt. Sångaren Dan McCafferty låter om möjligt lite råare än vanligt på den här skivan (speciellt på avslutande titellåten). Kanske det beror på att musiken börjat bli något snällare här, så han framhävs mer? Min favorit här är nog den något gospel (eller hippie?) -inspirerade låten May the sunshine.
Snyggt omslag av Rodney Matthews också.
Bild

Blind Melon: Soup, CD.
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-03-21 21:35

Deep Purple "Machine head" - givetvis på kompaktskiva av äldre datum.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-21 22:14

Spelar ur helgens skivpåse en trippelsamling med Les Paul och Mary Ford. Otroligt bra och innovativ musik och generellt goda 50-talsinspelningar som trotsar den något oförsiktiga ljudtekniska behandlingen (brusfiltrering) på väg till kompaktskiva. Vid sidan av makens gitarrekvilibristiska övningar och inspelningstekniska innovationer är Mary Ford en riktigt bra sångerska - väl i klass med tidens mer firade stjärnor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
LarsF

Inläggav LarsF » 2021-03-21 22:49

Just nu snurrar
The civil wars - Barton Hollow

Tidigare
Anouar Brahem - Blue Maqams

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2021-03-22 00:16

Spelar efter en platta med Keith Jarrett en samling med The Tubes. Noterar att Steve Lukather är medkompositör till hiten "She's a beauty" från 1983 och så här i efterhand kan man konstatera att det finns ett uns av Toto i låten. Även västkustrockfarbrorn David Foster (Airplay med mera) var inblandad i sången och produktionen. Har inte ägnat The Tubes särskilt mycket tid men tror efter fem-sex spår att den här samlingen räcker mer än väl. Rimligt god ljudkvalitet som en del annan västkustrock vid den här tiden.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan