Alice Cooper: Hey Stoopid, CD. Skivan är bättre än vad jag kom ihåg måste jag erkänna. Särskilt den mäktiga Might as well be on Mars tåls att spelas om och om igen. Sedan är ju slutet på sista låten Wind-up toy grymt, när det i sista sekunden tyst i bakgrunden hörs ett rop; "Steven"
Creedence Clearwater Revival: Willy And The Poor Boys, LP.
Fick den här i brevlådan idag Ljudkvaliteten är inte på topp, men inspelningen är rolig som dokumentär. Tycker jag alltså. Efter några låtar glömmer jag bristerna i ljudkvalitet, eller så blev det bättre plötsligt Och när Johnny river av "Österåker" då briserar, så klart, internerna, även om han glömmer sig och sjunger "San Quentin" i en vers. Måste ha varit ett trevligt inslag i anstaltslivet.
Efter att ha provlyssnat en vinylskiva med dixieland på Audiophile som nätt och jämnt klarade 30-sekunderstestet spelar jag nu den svenske artisten Loke. Musikaliskt är det en utmärkt mix mellan KSMB och Lars Demian men produktionen från 2001 är katastrofal - det är fruktansvärt orent. Finns det inte en enda svensk popproduktion efter 1990 som håller måttet? Tragiskt är det!
Klistrar nedan in en kort recension från tisdagens lyssning som jag inte kom mig för att posta.
Kom nu på att Anna-Lotta Larssons "Jag ser dig i smyg" kom 1995 - ett undantag som bekräftar regeln.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag har under nedtecknandet av mina senaste skivinköp – se annan tråd – spelat EMI-samlingen ”En plats i solen” med underrubriken ”Historien om svenska Parlophone 1979 till 1983”. Några låtar kom senare än så. Skivan är under alla omständigheter bitvis underhållande. Mest överraskande är gruppen Helikoptern som gjorde singeln ”Pappas dotter” med riktigt bra Clash-inspirerade och gitarrer och fin vers framsjungen av Thåström-liknande sångare. Tyvärr räckte inte inspirationen till en vettig refräng. Småroligt är det också att höra EMI-artister som Niklas Strömstedt, Janne Anderson Pop och Magnus Lindberg i tidiga alster. Sådant kunde ha fått större utrymme i stället för de Gessle/Fredriksson/Gyllene Tider-sånger som finns på många andra ställen. En positiv sak är att X-Models ”Slut” (utmärkt b-sida på singeln ”Två av oss”) gör cd-debut - dock med dålig ljudkvalitet. Avslutningsvis noteras att denna samlingsskiva från 2002 även i övrigt kunde ha låtit bättre.
Tack för tipset - den ska spelas! Jag har nyss hört gruppen Den Stora Vilan och gläds åt oväntat god ljudkvalitet på denna sent utgivna (2011) och självbetitlade skiva med progressiv rock. Kul!
Hrm, "28 grader i skuggan" börjar inte särskilt roligt - oproportionerligt stark bummelbas och generellt orent. Odynamiskt är det också. Den får snurra ett tag i alla fall. Edit: Nej, efter 7-8 spår blir ljudkvalitetsbetyget bara något bättre än medelmåttigt. Att många andra produktioner låter ännu mycket sämre är en klen tröst. Apropå Scocco provar jag nu "Ingen vinner" från "Dr Space dagbok" från 1992. Oren inspelning men mindre skruvat och mer behaglig (mindre ljus) klangbalans.
Med vänlig hälsning
Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2021-10-24 23:09, redigerad totalt 1 gång.
Claes Janson och Skuggorna runt Slussen, mustiga texter, välinspelad musik och tung bas kombinerad med en hög och stark diskant emellanåt. Har du hört Snuskige Affe ett par gånger, t ex i samband med en Ysterknök, så glömmer du den inte
Avrundar kvällen med Camilla George. Lirade hennes senaste album (nytt kommer i januari) och nu albumet "Isang". Lättlyssnad, avspänd, jazz, något för FBK!
VA: Trance Europe Express 3, 2CD. Tyvärr utan boxen.. Annars är det mycket bra och intressant ambient techno/trance med på denna samling. En gammal räv i genren, som jag egentligen bara hört en låt av innan vad jag vet (Energy flash), Joey Beltram bidrar med en otroligt bra och hypnotisk låt här: Judgement. Men hela samlingen är av mycket hög kvalitet
Hittade den här i hyllan o upptäckte att jag inte rippat den. Nu har jag gjort det, men jag får tamejtusan tandvärk av att lyssna på eländet... numrerad upplaga som inte får säljas på Discogs, kan det vara något piratat?
Suede: Head Music, CD. Elektrifierat Suede. Ett steg mot någon annan riktning. Men faktum är fortfarande att Brett Andersons röst och sång kommer fram bäst i balladerna / lugnare låtarna som jag då således tycker är bäst här, och främst i den akustiska låten Crack in the Union Jack.
Än en gång lyssnar jag igenom Claes Janson´s Skuggorna Runt Slussen. Mycket trevlig lyssning, välspelat, välinspelat. Just i afton är det rören som glöder.
Rishi: The Ancient Secret (Music For The 5 Tibetan Exercises), CD. Väldigt avslappnande new age-musik. Många stilla ljudslingor utan att det blir för mycket av det hela.
VA: This Is ibiza, 2CD. Två skivor varav den ena är "Bonus Mix CD". Det skall tydligen vara tre skivor i samlingen, men jag hittade bara dessa två utspridda på loppisen. 5 kr/st, så det gör väl inget - även för en komplettist . Då det står "Ibiza" i titeln så förväntas det att det skall var somrig trance, inte bara en badbrud på omslaget. Och det är det. Riktigt upplyftande trance. På mitt exemplar står inte artisterna med på omslaget.