Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Isidor skrev:Morello,
Du har helt rätt när det gäller originalutgåvan av Brothers in Arms. Snart 20 år gammal och från den digitala gryningen, men med mycket hög ljudkvalitet för en icke audiofilinspelning.
Undrar just varför "alla" gillar den här skivan? Precis som Peter Gabriels första digitala utgåvor (inspelade digitalt men utgivna på vinyl) låter det helt kass. Kyligt osvängigt och oengagerande. Hur någon kan gilla detta är för mig helt främmande. Jodå, bättre och tydligare detaljer, fastare bas - allt "hifi" är bättre. Men sämre musik. Jag köpte "Brothers... " när den kom ut (på vinyl) och jämförde med cd´n, det var ju alldeles nytt då. Men, antalet gånger jag spelat den skivan sedan dess kan räknas på mina fingrar.
De första två-tre (digitala) skivorna från Peter Gabriel, efter hans första två soloplattor med covers, är lika trista de. Det är först senare som han fått "ordning på torpet" och levererat något lyssningsbart.
De som lyssnar på musik och inte "hifi" borde höra detta, någon?
/ B
Håller inte alls med. Hans tredje och fjärde soloskiva är hans bästa enligt mig. Dessutom tycker jag att hans fjärde har mycket mer varmt och omvälvande ljud än So, som jag upplevde som tunt och vasst när den kom.Precis som Peter Gabriels första digitala utgåvor (inspelade digitalt men utgivna på vinyl) låter det helt kass. Kyligt osvängigt och oengagerande.
Covers? Gabriel har inte spelat in några covers på någon av sina soloskivor. Det enda som han inte skrivit själv är Exposure från tvåan som han skrivit tillsammans med Robert Fripp.De första två-tre (digitala) skivorna från Peter Gabriel, efter hans första två soloplattor med covers, är lika trista de. Det är först senare som han fått "ordning på torpet" och levererat något lyssningsbart.
Almen skrev:Covers? Gabriel har inte spelat in några covers på någon av sina soloskivor. Det enda som han inte skrivit själv är Exposure från tvåan som han skrivit tillsammans med Robert Fripp.
Bill50x skrev:hifirocker skrev:Lägger också en röst på Zappas "Yellow Shark".
Ni syftar på cdutgåvan va? Har planer på att beställa hem lite Zappa framöver, har aldrig satt mig riktigt in i hans musik, denna skiva verkar ju vara trevlig att börja med.
Jag är nu inte helt säker att Yellow Shark är den optimala plattan att börja med om man inte lyssnat på FZ tidigare
...
Almen skrev:Bill: Bryan Ferry? Blanda ihop med PG? Hädare...
Almen skrev:Bill: Bryan Ferry? Blanda ihop med PG? Hädare...
Som sagt, jag håller hans 3:a och 4:a högst, både musikaliskt och ljudmässigt. Så jag kanske inte är så objektiv.
(Såg förresten att Genesis bakkatalog håller på att mixas i SACD-5.1. Ser fram emot Lamb i surround...)
NNord skrev:Steve Hoffman, är han duktig?
Han har ett forum som är ganska stort med många medlemmar.
www.stevehoffman.tv
The_Dude skrev:det är faktiskt Bob Ludwig som mastrat 85-versionen också av Brother in arms.
Ben Webster - At The Renaissance. 45 RPM vinyl. Den ligger bra till.
Magnusjohansson skrev:Madonnas skivor håller en otroligt hög kvalitet i renhet och dynamik (tycker jag). Om man gillar det så rekommenderar jag skivorna nedan. Att jag sedan älskar alla dessa tre skivor rent musikaliskt gör mig klart lite partisk också. "American Life" är favoriten, helt fantastisk skiva.
Ray of Light (1998)
Music (2000)
American Life (2003)
Laila skrev:Jag håller med, men brukar "riktigt bra pop-och rockinspelningar"
verkligen ha så hög crestfaktor som 20 dB ?
Magnusjohansson skrev:Okay, nu sitter ju inte jag och mäter skivorna innan jag lyssnar på dom. Men om ni har mätt upp att dynamiken är dålig på dessa skivor i jämförelse med nått som jag inte riktigt får grepp på, så är det säkert så.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster