Vilken skivinspelning är den bästa du hört, rangordna

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-03 16:55

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte har hört MFSL:s Beatlesutgåvor. Vinylen hade redan nått astronomiska prisnivåer när jag började intressera mig, och jag har inte orkat engagera mig för att få tag i CD-utgåvorna (som väl är bootlegs). Jag hade kontakt med en gubbe som har en hemsida där han skriver om CD-skivorna, men han vägrade kopiera åt mig, trots att jag förklarade mina goda syften. Men av beskrivningen att döma har även MFSL ägnat sig åt brustvättning och andra tricks. Om någon sitter på en CD-utgåva på MFSL och vill göra en insats...

Jag köpte "Let it be naked" i USA och blev grymt besviken. Helt meningslös utgåva som inte skiljer sig så mycket från originalet att det var värt besväret att ge ut plattan. Man kan tycka vad man vill om Spectors produktion, men den är en del av pophistorien och det känns inte motiverat att producera om skivan 33 år efteråt.

Visst är Vita albumet långt från invändningsfritt, men det låter åtminstone som det ska på CD. Det är detta jag vill åt: hellre plattorna i originalmixning och med originalljud som kan vara lite skraltigt, än en massa folk som ska ändra och förstöra. Det går som bekant inte att förbättra en inspelning, trots att somliga hävdar motsatsen.

Ljudkvalitet på vinyl är alltid svårare att diskutera eftersom det är ett i grunden sämre system än CD och det kan skilja väldigt mycket mellan olika pressningar. I ärlighetens namn behåller jag mina Beatlesvinyler mest av kärlek till musiken och konvoluten. Men visst är det kul att kunna demonstrera för intresserade lyssnare då och då.

Jag påstår inte att Beatles och övrig 60-talspop låter ultimat ur hifi-synpunkt. Inspelningarna kan ha både mycket dist och brus. Men dynamik och klang är ofta mer välbevarade än på senare års svårt processade popskivor, och det gör musiken - som många gånger också i sig självt var oerhört vital - mycket mer engagerande. Detta gäller alltså fram till mitten av 60-talet, varefter musiken är kul ytterligare några år, men studioexperimenten kastar en skugga över den generella ljudkvaliteten.

För övrigt tycker jag EMI gott kunde ha gett ut originalplattorna i både mono och stereo på CD när de ändå höll på 1987. Det är dessutom närmast fräckt att första plattan, med ca 30 minuters musik, kan kosta över 200 pix så här 42 år efter den 585 minuter långa inspelningen...

Mvh Pekka

Användarvisningsbild
ignatz

Inläggav ignatz » 2005-11-07 19:37

Spännande att läsa era inlägg.
För egen del måste jag nog säga att jag inte hört någonting som jag tycker låter dåligt från skivbolaget BIS. Mitt intryck är att de vet vad de håller på med och vilket resultat de inte vill ha.

CD-skivorna med radioprogrammet I Blueskvarter är en favorit.

Har en vinyl med Art Pepper (meets the rhythm section) som jag verkligen gillar (ingen audiophilutgåva) trots den lite mystiska tillämpningen av stereo.

Tom Waits´ Nighthawks at the diner och en fransk liveinspelning med Memphis Slim och Willie Dixon i Paris är kanske lite romantiska men har kraft och dynamik i all sin enkelhet. Jag inbillar mig i alla fall att de hade kunnat låta mycket, mycket illa.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-08 10:30

Bill50x skrev:
Isidor skrev:Morello,

Du har helt rätt när det gäller originalutgåvan av Brothers in Arms. Snart 20 år gammal och från den digitala gryningen, men med mycket hög ljudkvalitet för en icke audiofilinspelning.

Undrar just varför "alla" gillar den här skivan? Precis som Peter Gabriels första digitala utgåvor (inspelade digitalt men utgivna på vinyl) låter det helt kass. Kyligt osvängigt och oengagerande. Hur någon kan gilla detta är för mig helt främmande. Jodå, bättre och tydligare detaljer, fastare bas - allt "hifi" är bättre. Men sämre musik. Jag köpte "Brothers... " när den kom ut (på vinyl) och jämförde med cd´n, det var ju alldeles nytt då. Men, antalet gånger jag spelat den skivan sedan dess kan räknas på mina fingrar.

De första två-tre (digitala) skivorna från Peter Gabriel, efter hans första två soloplattor med covers, är lika trista de. Det är först senare som han fått "ordning på torpet" och levererat något lyssningsbart.

De som lyssnar på musik och inte "hifi" borde höra detta, någon?

/ B

Håller med (är stor Gabriel fan) och det var ju därför han har gjort om alla sina alster till sacd. han är själv missnöjd med dom gamla inspelningarna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-09 12:28

Bill talade:
Precis som Peter Gabriels första digitala utgåvor (inspelade digitalt men utgivna på vinyl) låter det helt kass. Kyligt osvängigt och oengagerande.
Håller inte alls med. Hans tredje och fjärde soloskiva är hans bästa enligt mig. Dessutom tycker jag att hans fjärde har mycket mer varmt och omvälvande ljud än So, som jag upplevde som tunt och vasst när den kom.

De första två-tre (digitala) skivorna från Peter Gabriel, efter hans första två soloplattor med covers, är lika trista de. Det är först senare som han fått "ordning på torpet" och levererat något lyssningsbart.
Covers? Gabriel har inte spelat in några covers på någon av sina soloskivor. Det enda som han inte skrivit själv är Exposure från tvåan som han skrivit tillsammans med Robert Fripp.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-09 17:30

Almen skrev:Covers? Gabriel har inte spelat in några covers på någon av sina soloskivor. Det enda som han inte skrivit själv är Exposure från tvåan som han skrivit tillsammans med Robert Fripp.

Fel av mig, jag hade även Bryan Ferry i skallen när jag skrev inlägget. De första soloplattorna av Gabriel var inspelade normalt analogt, men sedan så byggde han sig en egen digitalstudio hemma (om jag inte åter missminner mig :-)) och de första plattorna som dök upp därifrån var inte speciellt kul att lyssna på.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-11-09 19:58

Bill50x skrev:
hifirocker skrev:
Lägger också en röst på Zappas "Yellow Shark".

Ni syftar på cdutgåvan va? Har planer på att beställa hem lite Zappa framöver, har aldrig satt mig riktigt in i hans musik, denna skiva verkar ju vara trevlig att börja med :) .

Jag är nu inte helt säker att Yellow Shark är den optimala plattan att börja med om man inte lyssnat på FZ tidigare :-D
...

Kan bara säga att den inte är en bra första platta med Zappa, han är ju inte med på den förutom som pinnviftare vid sista låten (Bästa låten genom tiderna tror jag), G-spot Tornado! Bättre plattor kan ju vara Baby Snakes eller Live in New York. Den senare går att hitta billigt (runt 100kr) lite varstans i Stockholms begagnatvärld!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-11-09 20:07

Bill: Bryan Ferry? Blanda ihop med PG? Hädare... ;)

Som sagt, jag håller hans 3:a och 4:a högst, både musikaliskt och ljudmässigt. Så jag kanske inte är så objektiv. 8)

(Såg förresten att Genesis bakkatalog håller på att mixas i SACD-5.1. Ser fram emot Lamb i surround...)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-11-10 14:18

Frank Zappa: "Roxy and Elsewhere", en fint inspelad liveskiva med härlig närvaro och kul musik och kul tjafs med publiken.

Jag håller med om att "Brothers in Arms" är fint inspelad men numer står jag inte ut med musiken...så jag lyssnar aldrig på den.

En klassisk skiva jag älskar är den där Hillary Hahn spelar Elgars violinkonsert. Mycket fint återgiven orkesterklang och Hillary Hahn är en underbar violinist. Den som producerat skivan har sett till att fiolstämman inte är placerad onaturligt långt fram i ljudbilden som så ofta med solister, det låter helt naturligt som en musikalisk helhet. Rekommenderas varmt, både musik, framförande och inspelning! Kom för ett år sen sådär.

Annars tänker jag numera inte så mycket på hur inspelningen är, bara musiken är bra och går fram.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-05 18:41

Har en Chick Corea LP som heter Electric Band. Är kanonljud. Är då förstås digitalt mastrad. Inga dåliga gubbar heller på den plattan. Är tyskpressad, men håller likväl hög kvalite. Är från 1986. Sant som en skriver här. Att Jazz, jazzfusion, och klassiskt håller en högre nivå. Beror ju många gånger på att typ jazzfusion kom rätt tidigt 70-tal. Och då ofta på bra amerikanska skivbolag. Där deras pressningar är bra även för dom flesta grupper. Jazzen har ju nästan alltid haft bra ljud. Så länge det är amerikanska artister. Och klassiskt finns det ju rätt så mycket kasst ljud ändå. Men beror på tidiga utgåvor i varje fall på CD. LP är det bättre ljud på av äldre inspelningar..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-06 15:23

Almen skrev:Bill: Bryan Ferry? Blanda ihop med PG? Hädare... ;)

Att blanda ihop Bryan med Peter är kanske lite dåligt :oops:

Men Bryan F har gjort mycket bra musik, framför under den tidiga Roxy Music eran. Bryan Ferry och Brian Eno lär inte ha dragit jämnt men den musik dom skapade tillsammans var fantastiskt bra!

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-10 21:14

Bryan Ferry är litet för avmätt för min smak, men jag inser att det han och Roxy gjorde med Eno är pophistoria.

Litet lustigt förresten - när Peter Gabriel hoppade av Genesis skrev han ett öppet brev till pressen, där han bland annat noterade varför han inte lämnade Genesis (taget ur minnet):

The following has little or nothing in common with the truth: Peter Gabriel left Genesis to

1. Make a Ferry
2. Make a Bowie
3. Make a furry boa and hang himself

:D

Jag gillar förresten Let it Be - Naked. Det blir mer som en lite dokumentär inspelning, en titt in i Beatles replokal, med delvis andra varianter av det som var på originalskivan. Inte som en ersättning till Let it Be, men som ett komplement.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-10 21:35

Almen skrev:Bill: Bryan Ferry? Blanda ihop med PG? Hädare... ;)

Som sagt, jag håller hans 3:a och 4:a högst, både musikaliskt och ljudmässigt. Så jag kanske inte är så objektiv. 8)

(Såg förresten att Genesis bakkatalog håller på att mixas i SACD-5.1. Ser fram emot Lamb i surround...)

Som gamal P.G. fan så behöver jag köpa om vissa cd skivor :( men skall man våga sig på sacd el. hålla sig till trad. cd?

//Johnny
ps. lite O.T. men vet någon om Primares CD spelar SACD i tvåkanal?
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-11 11:40

Jag har enbart Passion på SACD, övriga på CD (ommastrade 2002), så jag har inget att jämföra med. Anledningen till att jag köpte Passion på SACD var att jag inte hade den på CD, så då tänkte jag att jag lika gärna kunde testa den.

Dock känns det inte som att grundmaterialet på Passion är så där extremt bra inspelat så att det tjänar så himla mycket på högre upplösning. Rätt mycket halvsunkiga inspelningar av Muhammad ute i bushen, typ...

Det vore dock intressant att jämföra hans övriga soloskivor på första CD-utgåvan, ommastrade, samt SACD.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-01-22 00:19

David Knopflers Lifelines (Bror till mark).
Tror den ibland används för att dema subbar.

pick-me-up

Inläggav pick-me-up » 2007-01-22 23:43

NNord skrev:Steve Hoffman, är han duktig?

Han har ett forum som är ganska stort med många medlemmar.

www.stevehoffman.tv

Hej Niklas!

http://www.stevehoffman.tv/forums/

… är ett otroligt bra ställe!

”I'm glad to see you here, thanks for joining. We are over 10,000 members strong and growing! We've been here five years now and have logged 66 million hits since our start in 2002.”
Steve Hoffman

Det finns folk från hela världen, men av naturliga skäl är de flesta från USA.

Steve Hoffman är en otrolig skicklig masteringstekniker och rankas bland de allra bästa som finns.
Som medlemmar finns också flera andra ljudproffs av högsta klass.

Kunskapen man får där är mycket bra. Kännedomen av olika artister och band är oerhört imponerande. Men vi från Norden har också mycket att tillföra gänget …

Så jag rekommenderar med det varmaste alla er som är intresserade av välljud och hifi att bli medlem där. (Jag har trivts jättebra där sen några år.) 8)

/JJ
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2007-06-29 13:22

det är faktiskt Bob Ludwig som mastrat 85-versionen också av Brother in arms.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-18 22:07

The_Dude skrev:det är faktiskt Bob Ludwig som mastrat 85-versionen också av Brother in arms.

mastrat eller inte bandet kommer endå bara vara för den lite beigea lyssnaren 8) :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-19 11:06

Ranefjord skrev detta redan när tråden startades.

Ben Webster - At The Renaissance. 45 RPM vinyl. Den ligger bra till.

Jo. Jag har den visserligen som 33'a, men förnämligt graverad av Doug Sax. Fantastisk dynamik och en känsla av att man faktiskt är där.

Två skulle då vara 'The Name Is Makowicz' från Sheffield Lab. Obs, låter inte alls som de tidigare Sheffield 'HiFi demo' skivorna (roliga i sej), utan 'bara' bra.

Trea blir tidiga Blood, Sweat & Tears, vilken skiva som helst mellan den första och den tredje.

JohanR

sidelakebob

Inläggav sidelakebob » 2009-01-04 18:46

Hejsan.
Här är några plattor som låter bra i mitt system utan inbördes rangordning.

Elvis - Is back! ( high fidelity recording )
Dwight Yoakam - Dwight sings Buck ( 180g vinyl )
John Coltrane - A love supreme ( 180g vinyl )
Johnny Cash - American v A hundred highvays (180g vinyl )
Fairground attrection - Ay fond kiss ( standard vinyl )

Pitts

Inläggav Pitts » 2009-01-04 21:18

..Några plattor som låter helt OK hemma hos mig ä':

- Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia (vetefanken om ja stavade rätt där)

- ALR Jordan - Guitar 2

- James Taylor - Live at the Beacon Theatre (DVD koncert).
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2010-06-11 23:39

Madonnas skivor håller en otroligt hög kvalitet i renhet och dynamik (tycker jag). Om man gillar det så rekommenderar jag skivorna nedan. Att jag sedan älskar alla dessa tre skivor rent musikaliskt gör mig klart lite partisk också. "American Life" är favoriten, helt fantastisk skiva.

Ray of Light (1998)
Music (2000)
American Life (2003)
Fan av Ino audio och DIY..

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-12 00:26

Magnusjohansson skrev:Madonnas skivor håller en otroligt hög kvalitet i renhet och dynamik (tycker jag). Om man gillar det så rekommenderar jag skivorna nedan. Att jag sedan älskar alla dessa tre skivor rent musikaliskt gör mig klart lite partisk också. "American Life" är favoriten, helt fantastisk skiva.

Ray of Light (1998)
Music (2000)
American Life (2003)

Hej Magnus,

Välkommen till forumet och till diverse välljudsdiskussioner!

Min erfarenhet är att "Ray of light" och i viss mån "Music" låter OK medan "American life" är ett riktigt bottennapp vad gäller ljudkvalitet. Riktigt bra pop- och rockinspelningar brukar ha en toppfaktor (skillnaden mellan medel- och toppnivå) om 20 dB medan "American life" ligger omkring 8 dB. Har du provat att spela något från "Ray of light" och direkt därfter det första spåret från "American life"? Den senare kan utmärkt väl användas som (skräck)exempel på hur illa musik behandlas innan den ges ut till musikkonsumenter i dag. Oavsett oljudet gillar jag skivan skarpt och sörjer djupt att jag inte står ut med plattan mer än sammanlagt två-tre minuter.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-12 01:30

Jag instämmer med Pekka. Jag brukar använda "American life" som demo på synnerligen dåliga masteringar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-12 02:24

Jag håller med, men brukar "riktigt bra pop-och rockinspelningar"
verkligen ha så hög crestfaktor som 20 dB ?

Om nu inte "riktigt bra pop- och rockinspelningar" historiskt
sett hör till undantagen ? Vilket ju i sin tur kan vara en framtida
definitionsträta. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-06-12 05:46

20 dB låter rimligt för riktigt bra inspelningar i den genren, ja.

Totos självbetitlade album hör till de mer välljudande i min CD-hylla och
på det verkar spåren hålla sig över 18,5 dB och somliga upp till sisådär
22 dB (jag orkar inte kontrollera alla).

Min lilla erfarenhet säger mig att poplåtar med en toppfaktor över
16 dB brukar kunna låta hyggligt – om de inte har andra kvalitetsfel
förstås.

Här är förresten ett par låtar från var sitt storsäljande album som blivit
betydligt tråkigare i förra årets nyutgåva.

Roxette – Joyride – 10 – (Do you get) Excited?
1991: 18 dB
2009: 13,5 dB

Roxette – Tourism – 5 – The rain
1992: 16 dB
2009: 12 dB

Obs: Dessa med Spotify och Svantes program Crest.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-12 09:31

Laila skrev:Jag håller med, men brukar "riktigt bra pop-och rockinspelningar"
verkligen ha så hög crestfaktor som 20 dB ?

Jag har hunnit masvisa en hel del popmusik vid det här laget och det har visat sig att 20 dB alls inte är någon omöjlighet om man bara inte anstränger sig för att sabotera. Siffran är alltså inte tagen ur luften. Låt mig exemplifiera:

1950-tal: Dion & The Belmonts, Everly Brothers
1960-tal: Roy Orbison
1970-tal: Paul Simons sologrejer, diverse disco
1980-tal: Kim Wilde, The Police
1990-tal: Donald Fagen

Att vissa tidiga rockinspelningar har ett väldigt drag hör man direkt. Mer otippat, men välkommet, är att även en del tidig 80-talspop utan uttalade välljudsambitioner kan nå en toppfaktor på omkring 20 dB.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2010-06-13 22:17

Okay, nu sitter ju inte jag och mäter skivorna innan jag lyssnar på dom. Men om ni har mätt upp att dynamiken är dålig på dessa skivor i jämförelse med nått som jag inte riktigt får grepp på, så är det säkert så.

Det jag hur som helst reagerar på mest med dessa skivor är renheten och att ljuden känns separerade och tydliga. Tycker den mesta musik är ganska hopkörd och otydlig.

En anna skiva som jag upplever mycket väljudande är Travis, The Invisible Band. Riktigt bra musik och väl inspelat tycker jag. Har dock inte kört in den i testlabbet 8O
Fan av Ino audio och DIY..

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-13 23:08

Magnusjohansson skrev:Okay, nu sitter ju inte jag och mäter skivorna innan jag lyssnar på dom. Men om ni har mätt upp att dynamiken är dålig på dessa skivor i jämförelse med nått som jag inte riktigt får grepp på, så är det säkert så.

Jag vill för ordningens skull poängtera att inte heller jag mäter skivorna innan jag lyssnar på dem. Madonna-plattorna har jag haft länge. "American life" och "Confessions on a dance floor" skiljer sig så mycket ljudkvalitetsmässigt från Madonnas övriga produktion att jag inte kunde undgå att reagera. Just därför föreslog jag att "American life" skulle bli en av försöksskivorna när LTS tog fram sitt masteringvisualiseringsprogram. Den hamnade mycket riktigt på en föga smickrande jumboplats bland det 20-tal låtar som sammanställdes när programmet skulle utvärderas. Och som sagt, jag håller den som en av Madonnas bästa rent musikaliskt, så det är inte för att jäklas som jag beklagar dess ljudkvalitetsbrister.

Musiken är alltid viktigast - men det blir extra roligt om det låter riktigt bra, tycker jag. Just sådana här diskussioner kan inspirera att gå tillbaka till skivsamlingen och jämföra intryck. Det får mig osökt att tänka på att jag ska leta upp gruppen Violent Femmes debutplatta, som rekommenderades för en tid sedan här på forumet för dess goda ljudkvalitet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-14 00:48

En fjantfråga ?

Det heter vad jag förstår en master.(Underlaget för en platta)
Hantverket att tillverka denna master benämns däremot olika
beroende på skribent.

Heter det att man tex mastrerar, masterar, mastererar eller att
man helt enkelt mastrar(vilket är det uttryck jag själver gillar) ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-14 06:22

Att mastra eller att inte mastra, säger jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan