Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2025-08-25 19:12

Muscle Mass: Cuckoos, Download. Fem bra, men superkorta synthwavesnippets som tydligen är temabaserat på en by där konstiga saker händer.
Bild

Boney M.: Take The Heat Off Me, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-25 20:11

Roxy Music: Over You, 7". Inget band jag lyssnar på så ofta. Detta är väl hyfsad New romantic ändå. Skojigast är nog det etsade centrumpartiet på singeln istället för en etikett, tycker jag.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-27 19:14

Small Life Form: Smooth Tones, Download. Ja, i stort sett fem olika mjuka toner på en minut som har viss sist ibland.
Bild

Black Sabbath: Paranoid, LP-Gatefold.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-08-27 19:26

jogge skrev:Thåström: Klockan 2 På Natten, Öppet Fönster, LP-Gatefold - röd vinyl. Vår nationalskald live. Det är en sådan härlig, melankolisk stämning att man nästan kan ta på den. Högsta rysfaktor på varje låt. Jag kom just på att jag aldrig sett honom live solo. Jag såg Imperiet i Ljusdalsparken i slutet av 80-talet och Peace, Love And Pitbulls i Gävle 92/93. Nu får pandemin försvinna, för det här vill jag också få uppleva.
[ Bild ]

Och nu är det dags! :) Fem år sedan ovanstående inlägg. Dalhalla nu på lördag. Jag försöker fånga livestämningen nu. Fortfarande högsta klass här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-28 11:16

Adolphson & Falk - Ferlinfynd.

Riktigt bra album som släpptes den 22 augusti i år.

Läs mer här https://adolphsonfalk.se/

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-29 21:48

En av popmusikens finaste melodier är James Camerons komposition "If I thought you'd ever change your mind", också känd under titeln "I will give you flowers in the morning" eller bara "Flowers in the morning". Svenska artister har haft en viss förkärlek för låten som först spelades in av Cilla Black. Tyvärr drabbas flera goda försök av bristfällig sång. Det gäller både Doris version och Svenne & Lottas tolkning på vilken Lotta sjunger väldigt orytmiskt (sent) och emellanåt falskt. Göran Lagerberg i Blond (den senare inkarnationen av Tages) gör en bättre insats. Det känns bra att byta till Cilla Black (passar på att höra även "Love of the loved", "It's for you" och "Step inside love" av herrarna Lennon & McCartney) och, snart, Agnetha Fältskog som avgår med segern i kraft av tolkningen på återkomstskivan "My coloring book" (2004).

Edit: Ovanstående skrevs för ett par timmar sedan och jag blev fast i musikens underbara värld. Sedan dess har jag spisat bland andra Country Four och Timi Yuro.

Edit 2: Nu hörs The Carvells "L.A. Run" som Magnum Bonum gjorde på svenska med titeln "Skateboard". Jag måste säga att Huddingebandet håller minst samma klass som Alan Carvell och hans gäng - och Magnum Bonum gjorde som bekant en hel del annan fin musik. Undrar om inte "Hög hatt och låga skor" kvalar in på den utlovade listan över de bästa svenska popalbumen. Kuriosa: åtta av tio låttitlar på Carvells album "Skateboard rampage" innehåller ordet "skateboard". Bandet försöker låta som Beach Boys men lyckas inte särskilt väl.

Edit 3: Kvällens stora överraskning är artisten Roger Karlsson vars första soloalbum "Veckans babe" från 1995 spelas nu. Det är alldeles lysande trevlig och melodiös pop-punk med en fin Hammond-orgel som piper emellanåt. Johan Johansson medverkar vilket ofta är en garanti för god kvalitet. Karlsson har enligt uppgift sjungit i Stockholmsgrupperna Inferno, Tuk Tuk Rally, Nittonhundratalsräven och Åka Bil. Jag har för övrigt för länge sedan konstaterat att Åka Bil hamnar högt på listan över bästa bandnamn.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-08-31 00:29

Ytterligare en popkväll avnjuts. Efter att ha lyssnat på ett tjugotal singlar från mestadels 50- och 60-talen (fin sång av bland andra Elsy Lindgren och Nora Brockstedt!) spelas nu albumet "Shotter's nation" med Babyshambles från 2007. Inledningsvis helt OK pop som låter mindre dåligt än jag hade trott men jag börjar på tredje spåret undra om det är intressant nog att spara. På spår tio (av tolv) kvarstår frågetecknen och det blir tack och adjö till Pete Doherty och hans mannar. Avslutar i stället kvällen med Badfinger.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-09-01 15:52

PekkaJohansson skrev:Edit 2: Nu hörs The Carvells "L.A. Run" som Magnum Bonum gjorde på svenska med titeln "Skateboard". Jag måste säga att Huddingebandet håller minst samma klass som Alan Carvell och hans gäng - och Magnum Bonum gjorde som bekant en hel del annan fin musik. Undrar om inte "Hög hatt och låga skor" kvalar in på den utlovade listan över de bästa svenska popalbumen. Kuriosa: åtta av tio låttitlar på Carvells album "Skateboard rampage" innehåller ordet "skateboard". Bandet försöker låta som Beach Boys men lyckas inte särskilt väl.

Låten "Hög hatt" är ju nationalsångs-material!

Andra som gjort mycket i den vägen är ju Lustans Lakejer.
Kör nu En Plats i Solen. En klassiker inom svensk pop. Här med En Främlings Ögon:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-04 16:41

Roxy Music – Viva! Roxy Music, LP-Gatefold. Live från '76. Det är en samling av livelåtar spelade olika tillfällen. Jag tror faktiskt att jag tycker detta är något bättre än de studioalbum som jag hört. Lite jammigare och kanske något mer tryck i musiken.
Bild

VA: Believe In Music, LP.
Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-09-04 22:35

Några spår på en MD, sist före klockan 22: "Harplinge".
Gitarrförstärkaren var också inkopplad (en stund tidigare
med tremolo).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-06 22:46

Orange - Bounka Lyssningstips Tyna Jama samt Bounka
Orange - Bounka.jpg
Orange - Bounka.jpg (39.96 KiB) Visad 488 gånger

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-07 14:11

Alphaville - Forever Young Albumet med megahitsen Forever Young, Big in Japan, Sounds Like a Melody. Toppar det inledande spåret dom alla?
Alphaville - Forever Young.jpg
Alphaville - Forever Young.jpg (33.52 KiB) Visad 470 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-07 16:25

Rose Royce: Is It Love You're After, 7". Låten som S'Express senare samplade i låten Theme from S'Express. Och jag har minsann för mig att den även var en vinjett för ett tv-program för länge sedan. Något sportprogram tror jag :?:
Bild

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-07 20:09

Awa Ly - Essence and Elements Seule reste la Terre samt Love and Light som lyssningstips.
Awa Ly - Essence and Elements.jpg
Awa Ly - Essence and Elements.jpg (29.69 KiB) Visad 459 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-07 21:13

Anthony Phillips: Private Parts And Pieces VII: Slow Waves, Soft Stars, LP. Bra ambient. Det är lite blandning av snudd på space ambient och lugn akustisk gitarr (han var ju ändå gitarrist i Genesis i några år). "Private Parts..." finns som gemensam titel på måga av hans album. Dessa bör jag nog kolla upp känns det som :)
Bild

The Beach Boys: Pet Sounds, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-10 19:23

Hazel O'Connor: Give Me An Inch, 7". Lite lättare new wave åt synthpop-hållet. Småtralligt. Hazel's punkiga sångstil gör dock att både titellåten och B-sidans If only får rätt mycket attityd ändå. Tydligen från ett soundtrack (Breaking Glass), som jag även köpt senare. Men den ligger rätt långt bak i "skall-lyssna-på-hyllan" ännu.
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-09-10 22:29

Keith Jarrett -"Bordeaux concert"

Igår lyssnade jag på såväl "Köln-konserten" som "Paris-konserten". :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-09-11 22:18

Ska genomföra ett fotoprojekt o har därför ett ganska kraftig bakgrundstyg framför högtalarna. Det hindrar inte Woong San från att framsjunga sina sånger helt excellent. Var nyss framme o kollade bakom tyget om hon verkligen inte var där. Väldigt mörkt bakom, så jag är inte helt säker.

Snart blir det Teach Me Tonight! Det här kommer bli en lång kväll.
Bilagor
Skärmavbild 2025-09-11 kl. 22.18.22.png
Skärmavbild 2025-09-11 kl. 22.18.22.png (245.38 KiB) Visad 326 gånger
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-09-11 22:21

Georges Brassens.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-11 22:24

Johnny Nash - I Can See Clearly Now Titelspåret och You poured suger on me som lyssningstips.
Johnny Nash - I Can See Clearly Now.jpg
Johnny Nash - I Can See Clearly Now.jpg (13.86 KiB) Visad 324 gånger

Momi Maiga - Kairo Lyssningtips blir låtarna Kanu och Kele.
Momi Maiga - Kairo.jpg
Momi Maiga - Kairo.jpg (15.81 KiB) Visad 324 gånger

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-11 22:35

hifikg skrev:Det hindrar inte Woong San från att framsjunga sina sånger helt excellent. Var nyss framme o kollade bakom tyget om hon verkligen inte var där. Väldigt mörkt bakom, så jag är inte helt säker.

Tyvärr, She´s Not There. :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-09-12 22:17

Spelar en Metronome-samling som är bra. Såg för övrigt "Filmen om Siw" (Malmkvist) häromveckan. Rekommenderas!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-12 22:40

Kristin Asbjörnsen - Hjemveier Godt å komme hjem samt Livet som dör skal få leve som lyssningstips.
Kristin Asbjörnsen - Hjemveier.jpg
Kristin Asbjörnsen - Hjemveier.jpg (15.44 KiB) Visad 308 gånger

Whitney Tai - American Wasteland Nytt album som släpptes idag, strömmas just nu.
Whitney Tai - American Wasteland.jpg
Whitney Tai - American Wasteland.jpg (42.58 KiB) Visad 308 gånger

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-09-13 00:16

Litet av varje men just nu Pantera.

Ljudkvalitutten är inte så jävla noga efter några Bombay Tonic med
citronhjul.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-09-13 23:14

Alison Goldfrapp - Flux (Lux Deluxe Edition) Det här är bra och det svänger om de flesta låtarna. Svårt att sålla ut lyssningstips men gör ett försök ändå, Hey Hi Hello, Find Xanadu (inklusive remixen med Röyksopp), Perfect Lies, UltraSky - Acoustic. . .
Alison Goldfrapp - Flux (Lux Deluxe Edition).jpg
Alison Goldfrapp - Flux (Lux Deluxe Edition).jpg (18.3 KiB) Visad 278 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-14 13:19

Terry Oldfield: Earth Spirit, CD. Denna söndag startade med tvättstuga och nu chill med denna samling. Rogivande new age med mycket tvärflöjt.
Bild

VA: QRD - The Guitarists, Download
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-14 14:16

Alannah Myles: Love Is, 7". Denna släpptes 1990, innan megahiten Black velvet och är lite aor-rock. Det låter likt något Bryan Adams kunnat spela in.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-18 18:13

Hazel O'Connor: Breaking Glass, LP. Jag lyssnade på en singel med henne för ett tag sedan. Bägge låtarna där är med på detta album. Det är samma stuk; Lite lättare new wave åt synthpop-hållet, där Hazel's kaxiga sångstil höjer allt ett snäpp.
Bild

Remora: Mecha, Download.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-09-18 19:48

Joan Jett & The Blackhearts: Do You Wanna Touch Me (Oh Yeah), 7". Joan Jett spelar glamrock här. Inte det bästa jag hört med henne kanske. B-sidans Victim of circumstances är snäppet bättre.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-09-18 23:32

Jag fick vid en middag för ett halvår sedan uppgiften att lista de fem bästa artisterna genom historien. Något överrumplad nämnde jag Simon & Garfunkel som nummer fem. Sedan dess har jag funderat på om jag valde rätt. När jag nu, för tredje eller fjärde gången sedan sagda middag, hör debutalbumet och folkmusikmästerverket "Wednesday morning 3 AM" (1964) är jag övertygad om att duon verkligen kvalificerar sig som världsfemma.

Edit: För den nyfiken kan nämnas att jag listade Beatles, Beach Boys, Bee Gees och Genesis som de fyra främsta - om jag minns rätt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan