(Slut på O.T.).
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Isidor skrev:Morello,
Du har helt rätt när det gäller originalutgåvan av Brothers in Arms. Snart 20 år gammal och från den digitala gryningen, men med mycket hög ljudkvalitet för en icke audiofilinspelning.
Undrar just varför "alla" gillar den här skivan? Precis som Peter Gabriels första digitala utgåvor (inspelade digitalt men utgivna på vinyl) låter det helt kass. Kyligt osvängigt och oengagerande. Hur någon kan gilla detta är för mig helt främmande. Jodå, bättre och tydligare detaljer, fastare bas - allt "hifi" är bättre. Men sämre musik. Jag köpte "Brothers... " när den kom ut (på vinyl) och jämförde med cd´n, det var ju alldeles nytt då. Men, antalet gånger jag spelat den skivan sedan dess kan räknas på mina fingrar.
De första två-tre (digitala) skivorna från Peter Gabriel, efter hans första två soloplattor med covers, är lika trista de. Det är först senare som han fått "ordning på torpet" och levererat något lyssningsbart.
De som lyssnar på musik och inte "hifi" borde höra detta, någon?
/ B
Retro skrev:Jag köper i första hand skivor för musiken och inte för inspelningskvalite. Men vissa låter ju ändå lite bättre än andra, i min anläggning.....![]()
På CD t ex,
Sara Varga, Ett år av tystnad
Katie Melua, Piece by piece
Amanda Jenssen, Happyland
Jack Wreesvijk, sjunger Wresvijk(kan med födel avnjutas live åxå!!!!!!)
Sophie Zelmani, A decade of dreams 1995-2005
Duffy, Rockferry
och Vinyl,
Katie Melua, Secret Symphony
Merit Hemmingson, Huvva
John Holm, Verklighetens afton(hon säger le mot mig....)
Marianne Faithfull, Broken English
Timbuk 3, Greetings from...
När det gäller Brothers in arms(Canadapress -85) så tycker jag också att den låter rätt "platt" möjligen med undantag för "Your latest trick" och "Ride across the river".
Då är "Private investigations" på Love over gold betydligt mer upphetsande tycker jag..... OK på CD åxå(1982).
Pink Floyds album Whish you were here är nog dras bäst inspelade av dom jag har, köpte nyss ett "mindre slitet" ex, nyutgiven Japanpress som är helt OK. The dark side..... är väl också rätt OK.
För den som gillar rock-blues så har Robert Cray band generellt rätt bra inspelningar på både CD och vinyl.....
KorkSniff skrev:Det verkar som om jag har en ganska precis inverterad uppfattning mot dig vad som är bra musik och vad som låter bra. Kul! Leve mångfald.
Retro skrev:KorkSniff skrev:Det verkar som om jag har en ganska precis inverterad uppfattning mot dig vad som är bra musik och vad som låter bra. Kul! Leve mångfald.
Absolut!!!! Kul och leve mångfald alltså..... Dela gärna med dig, här finns utrymme för upptäckarglädje!!!!!
Hittade ett piano idag som min vinylspelare inte gillade, så nu har den fått sig en avhyvling......
(The Music Collection Vol. 1 - Naim Audio / 9. Ingenuo (Guilherme Verguiero and Carlos dos Santos) // Håkan
KorkSniff skrev:The Police, Ghost in the machine LP
Även här duktiga musiker. Nåt blev fel.
phloam skrev:KorkSniff skrev:The Police, Ghost in the machine LP
Hmm, reagerade första gången på att den plattan hade ett speciellt "sound" - men jag tyckte då att det passade bra/var som det skulle?Har inte tänkt på det på annat sätt förrän nu.
I övrigt, noll koll, får iaf en känsla av att praktiskt taget allt jag hört med Laurie Andersson har haft hög inspelningskvalitet/närvarokänsla (inte minst liveskivorna).
KorkSniff skrev:phloam skrev:KorkSniff skrev:The Police, Ghost in the machine LP
Hmm, reagerade första gången på att den plattan hade ett speciellt "sound" - men jag tyckte då att det passade bra/var som det skulle?Har inte tänkt på det på annat sätt förrän nu.
I övrigt, noll koll, får iaf en känsla av att praktiskt taget allt jag hört med Laurie Andersson har haft hög inspelningskvalitet/närvarokänsla (inte minst liveskivorna).
Tja, jag får i allafall inget "flyt" i den. Kanske det är mixningen. Kanske mina öron. Eller hjärnspöken.
Jansson skrev:Alexi skrev:Janssons: Nottingham, Mörch, Lyra, kombo!
Tack!
petersteindl skrev:Jansson skrev:Alexi skrev:Janssons: Nottingham, Mörch, Lyra, kombo!
Tack!
Är det en skivinspelning?
KorkSniff skrev:Dire straits, Brothers in arms LP
(Ok, inte världens mest spännande musik, men här
har vi musiker som hanterar sina instrument i absolut världsklass
och som vet vikten av att varje instrument låter på rätt sätt. Inte minst
när det INTE skall låta nånting... Skivan är dessutom omsorgsfullt mixad.
Låter helt enkelt bra.)
Panelguy skrev:KorkSniff skrev:Dire straits, Brothers in arms LP
(Ok, inte världens mest spännande musik, men här
har vi musiker som hanterar sina instrument i absolut världsklass
och som vet vikten av att varje instrument låter på rätt sätt. Inte minst
när det INTE skall låta nånting... Skivan är dessutom omsorgsfullt mixad.
Låter helt enkelt bra.)
Den DS-skiva som borde nämnas är Love Over Gold som verkligen är dynamisk och välljudande.
Panelguy skrev:Kallt, sterilt ljud från CD-skivans barndom (även på vinylen).
manix skrev:Tubular Bells med Mike Oldfield nämns ju i en tidigare post och jag har läst att det är 2003 utgåvan som är speciellt bra. Det finns dock flera utgåvor från 2003, bla någon med DVD version också. Någon som vet vilken som är bäst?
Ogjort skrev:Låtar (CAP 21733)
Är verkligen helt makalös!
Särskilt SACD-mixen - men stereoditot smäller nästan lika högt.
Under över 30 års musikarbete har jag inte hört något som är bättre.
Letar medvetet efter något som är i närheten, utan framgång. Den har liksom satt en ny standard...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster