Varför mixa om Sgt. Pepper's?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockdude

Re: Varför mixa om Sgt. Pepper's?

Inläggav Rockdude » 2017-05-30 21:16

Laila skrev:
HenrikTornquist skrev:Utan att ha lyssnat särskilt noga kan jag konstatera följande: i originalversion låter basen som en Rickenbacker, i den remixade låter den som vilken svampig bas som helst.
Edit: detta gäller bara LSD, den enda jag lyssnat på hittills.

Märkligt, då basen troligtvis var av märket Höfner . . . typ. 8O :D

Typ så här...
Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-30 21:25

Å den bilden kommer från inspelningen av Sgt Pepper´s ?
Hur många bilder med/av Beatles när Paul använder en Höfner-bas vill du se . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-30 21:47

Oavsett vilka bilder som visas på olika basar är det bara att konstatera: basen på LSD är en Rickenbacker. Ljudet är det omisskännliga hårda snabba från en Rickenbacker.Jag tycker att ljudet på den nya versionen är avsevärt svampinfektion och odistinktare.
Är det bara jag som hör skillnad?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-30 21:53

Vid närmare efterforskning så kan jag bara konstatera att du(Henrik Törnquist) å Rockdude
har helt rätt å jag fel, sorry my bad . . . typ. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-30 22:08

Helt ok.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-31 00:08

Det tar tid att göra en bra mix. Det tar längre tid att göra en ännu bättre mix.

the_mix_is_almost_perfect.jpg
the_mix_is_almost_perfect.jpg (49.73 KiB) Visad 5402 gånger

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-31 00:19

Fast med modernare utrustning kan det gå fortare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-31 02:11

I början av spåret Lucy In The Sky With Diamonds - Take 1, är det någon som säger "(det) får ni göra själv, va" där?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-31 08:27

darkg skrev:I början av spåret Lucy In The Sky With Diamonds - Take 1, är det någon som säger "(det) får ni göra själv, va" där?

Ja, det låter faktiskt så!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-31 16:19

HenrikTornquist skrev:Oavsett vilka bilder som visas på olika basar är det bara att konstatera: basen på LSD är en Rickenbacker. Ljudet är det omisskännliga hårda snabba från en Rickenbacker.Jag tycker att ljudet på den nya versionen är avsevärt svampinfektion och odistinktare.

Naturligtvis menar jag att ljudet är svampigare, och inte svampinfektion som min telefon fick det till.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-31 18:54

HenrikTornquist skrev:
HenrikTornquist skrev:Oavsett vilka bilder som visas på olika basar är det bara att konstatera: basen på LSD är en Rickenbacker. Ljudet är det omisskännliga hårda snabba från en Rickenbacker.Jag tycker att ljudet på den nya versionen är avsevärt svampinfektion och odistinktare.

Naturligtvis menar jag att ljudet är svampigare, och inte svampinfektion som min telefon fick det till.

Medhålles, men är det inte för att den inte är lika framträdande; mixad mera som ett komp- än ett soloinstrument?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-31 19:11

Jag tror inte det. Det låter som en helt annan bas än en Rickenbacker.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-31 19:56

I häftet diskuteras hur basen i allmänhet spelades in på Sgt. Pepper.
Oftast som pålägg, med en mix av direktljud (lågnivå in i mixerbordet, Direct Injection DI) och via mikrofon framför förstärkaren.

Om DI: "This produced a clean sound sound uncoloured by the acoustics of the studio".

Kan det vara så att denna mix av DI och mikrofon är olika?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-31 20:06

Kompression har ofta en tendens att släta ut attacken (vilket ofta är en stor del av karaktären). Kanske är det en del av förklaringen?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-31 20:30

Har ni lyssnat och jämfört?

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-05-31 23:14

HenrikTornquist skrev:Har ni lyssnat och jämfört?

Jo. Tror nu att man medvetet har tonat ner basspelet. Innan så lät det väl mycket som ett pålägg; lite apart.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-01 23:51

animation.gif
animation.gif (380.88 KiB) Visad 5149 gånger

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-02 00:18

Pekka, är det där den gamla original LPn, engelskpressad.?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-02 09:26

petersteindl skrev:Pekka, är det där den gamla original LPn, engelskpressad.?

Du har sinne för humor, Peter! :-)

Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-02 10:47

PekkaJohansson skrev:
animation.gif

Med vänlig hälsning

Pekka

Fast dom här bläddrande gif'arna är synnerligen irriterande, mer irriterande än vad dom visar ;-)
Bättre att plocka ut en låt som man finner typisk så hinner man studera resultatet.

Eller finns det något sätt att stoppa bläddringen?

/ B

PS Har hittat en 24-bitars version av skivan och den har ca 0,5 dB sämre crest!
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-02 11:13

PekkaJohansson skrev:Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!

Med vänlig hälsning

Pekka

Kanske mindre dynamik än vad som är optimalt aa, men ändå så låter det såå mycket bättre än dom gamla mixarna.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-06-02 11:16

Bill50x skrev:Fast dom här bläddrande gif'arna är synnerligen irriterande, mer irriterande än vad dom visar ;-)
Bättre att plocka ut en låt som man finner typisk så hinner man studera resultatet.
/ B

Avsikten är just att visa hela albumet utan att fylla hela sidor. Kanske kan jag lägga de separata bilderna i en egen tråd senare.

Bill50x skrev:PS Har hittat en 24-bitars version av skivan och den har ca 0,5 dB sämre crest!

Ytterligare 0,5 dB lägre crest, menar du? :-)

Hittade för övrigt en lam intervju med Giles Martin. Inte en enda gång berörs ämnet kompression: http://variety.com/2017/music/spotlight ... 202443498/.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-02 14:17

Tell skrev:
PekkaJohansson skrev:Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!

Med vänlig hälsning

Pekka

Kanske mindre dynamik än vad som är optimalt aa, men ändå så låter det såå mycket bättre än dom gamla mixarna.

Nej, de låter sämre. Så det så.

Eller så är det inte så enkelt att jämföra inspelningar där skillnaderna ligger i olika dimensioner. Det är uppenbart från den här tråden att vi prioriterar olika parametrar olika. För mig är det ingen tvekan om att den nya låter urk. Den gamla har en del kvarkigheter i mixen, men det är hyfsat lätt att acceptera.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-06-02 17:13

Inga av de cd-utgåvor som nu finns utgivna med Sgt Pepper funkar för mig. Samtliga har brister.
Första CD utgåvan -87, som jag tolkar att en del föredrar, låter inte bra. Hyllvärmare.

Den nya mixen är intressant på vissa sätt men har uppenbara brister också.

Som exempel Fixing a Hole:
Jag har problem med nya mixen hur McCartneys bas låter, just som HenrikTornquist tidigare kommenterat.
Vid uppspelning (via Spotify premium) drar tonen på basen på Fixing a Hole så det nästan liknar en bastuba. Hihat låter också skumt.
Det låter komprimerat om helheten.
Men det kan ju vara Cd-mixen/mastern.

Har därför beställt 2-Lp utgåvan, av ren nyfikenhet.

Den bästa utgåvan jag hittills hört är min LP som är Stereo Parlophone PCS 7027 UK.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-02 18:33

Svante skrev:
Tell skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Eller så är det inte så enkelt att jämföra inspelningar där skillnaderna ligger i olika dimensioner. Det är uppenbart från den här tråden att vi prioriterar olika parametrar olika. För mig är det ingen tvekan om att den nya låter urk. Den gamla har en del kvarkigheter i mixen, men det är hyfsat lätt att acceptera.

Du ska inte jämföra alls. Du skall bara lyssna på den nya och inse hur mycket bättre den är på alla punkter förutom dess mätta dynamik.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-02 18:38

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Tell skrev:

Du ska inte jämföra alls. Du skall bara lyssna på den nya och inse hur mycket bättre den är på alla punkter förutom dess mätta dynamik.

And for our next trick, we're gonna repaint mona lisa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2017-06-02 18:38

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Tell skrev:

Klart att man ska jämföra! Det är en ny mix, inte ett nytt album. Samma låtar, sång och samma instrument. Att instrumenten i en ny mix låter okaraktäristiskt är klart negativt för min del.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-02 19:07

Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Man kan undra om ni har dåliga pressning eller nåt annat som inte återger hela nyansen i skivan.
Matriserna används till 10000 ex av skivan och sedan byts den.
Ju närmare 10000 man kommer desto slitnare är matrisen och ljudet tappar i klarhet.
Det kan även vara för hög eller låg värme i pressen vilket ger störningar och som Bengt Palmers sa det "flytande ljud"
Men inte fan låter det dåligt.
Därmed kan jag inte riktigt fatta vitsen med att ge sig på verket och gör om det som redan är gjort.
Det blir mao. som att måla om mona-lisa för att få fram klarare färgnyanser.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-02 19:40

Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Man kan undra om ni har dåliga pressning eller nåt annat som inte återger hela nyansen i skivan.
Matriserna används till 10000 ex av skivan och sedan byts den.
Ju närmare 10000 man kommer desto slitnare är matrisen och ljudet tappar i klarhet.
Det kan även vara för hög eller låg värme i pressen vilket ger störningar och som Bengt Palmers sa det "flytande ljud"
Men inte fan låter det dåligt.
Därmed kan jag inte riktigt fatta vitsen med att ge sig på verket och gör om det som redan är gjort.
Det blir mao. som att måla om mona-lisa för att få fram klarare färgnyanser.

Just det, apropå det, undrar om det var Kalle 12 som var i Paris nyss och plåtade folket runtomkring..

Paris_as_usual.jpeg
Paris_as_usual.jpeg (80.36 KiB) Visad 4961 gånger

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Varför mixa om Sgt. Pepper'

Inläggav Nattlorden » 2017-06-02 21:14

HenrikTornquist skrev:
Nattlorden skrev:
Svante skrev:

Klart att man ska jämföra! Det är en ny mix, inte ett nytt album. Samma låtar, sång och samma instrument. Att instrumenten i en ny mix låter okaraktäristiskt är klart negativt för min del.

Varför?

Om de varit i livet och återsläppt ett album i en ny nyinspelning/nymix så hade du inte funderat på det. I detta fallet rör det sig om att rätta till ett hastverk som ingen annan än skivbolaget var intresserad av vid tillfället. ( det enda man brydde sig om då var monomixen, och detta är ett försök att göra om stereomixen att ligga närmre monomixen! )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan