Jansson skrev:paa skrev:Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Jag trodde vi diskuterade stereo-utgåvan?
Om vi nu ska hålla oss till ämnet.
Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
En god pressning smiskar silverskivan.
Såg vi ylutgåvan på Stora Coop i Ljusdal. Skulle jag köpt den?
Jag har inte fått min femtioårs 2-LP utgåva än.
Vågar inte svara än på hur den låter.
paa
Nu kan jag svara på din fråga.
-Nej.
Vinylutgåvan har större dynamik och mindre kompression än det jag hör via direkt jämförelse vid uppspelning ; Vinyl kontra Spotify Premium i min anläggning.
Men nya mixen lider av kompression och förvrängning.
Det låter inte bra helt enkelt.
Dessutom har jag andra invändningar....
Thomas Roth skrev :
Om jag nu får uttrycka mig så svepande och allmänt för expertisen så vill jag bara säga att redan efter två lyssningar så blir jag väldigt trött i skallen av den nya mixen. Snacka om "in your face".
Instämmer.
Pekka Johansson skrev:
En tjock och tröttande sörja är huvudintrycket. Värst är de komprimerade, mullrande och odistinkta basljuden. Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan stå ut med att lyssna på remixen en längre tid.
Instämmer.
Men det är inte bara det.
Hur man förvanskat hur instrument faktiskt låter på denna remix-master -17 är riktigt tröttande.
Nu är det inte ett unikum på något sätt.
Några Pepper på cd jag också :
Mono-Pepper från boxen låter skit. Den kanske mäter bra men inte låter det bra på något sätt.
-87 an distar och det finns förvrängning av instrument/röster/etc/ etc som diskvalificerar den också. Underpresterar.
Titta på grafer hur mycket ni vill.
Det är inte svårt alls om du har en bra grammofon:
- skaffa Lp Stereo Parlophone PCS 7027 UK.
Leta fram ett bra ex, det behöver inte vara en nersliten -60 tals platta. -70 tals uk vågar jag lova funkar hur bra som helst, i alla fall första hälften av -70.
Jag kan gå in på detaljer , respektive utgåva CD- vinyl, tveksam om nån är intresserad.
Ändå:
Det är riktigt handklapp på "Getting better" , det hörs bara naturtroget på PCS 7027. (Handklapp hörs knappt alls på 2017......). Samma sak gäller Mc Cartneys bas på samma låt. Det är ett stränginstrument som både har kropp och klang dessutom med pondus och riktigt kraft och botten utan att vara överdrivet överstyrt.
Samma sak med sitarerna, de är också stränginstrument. Ringos hihat är just en hihat och inget annat. Som exempel.
paa, låt den stå där den står på Stora Coop i ljusdal.
Min är ytterligare en hyllvärmare.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2