Kommer du ihåg din första...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-08 23:23

Grabbar, detta är länge sedan, jag undrar om mitt minne sviker mig...

Min första egna LP (1966?) torde varit :

Bild

Den första CD minns jag mycket bättre, det var ju i modern tid! :D

Bild

Jag hade LP:n och köpte CD:n tidigt 1983, innan jag ägde min första CD-spelare. CD-spelaren inköptes något halvår senare. Båda finns kvar.

Några singlar har jag nästan inte köpt, däremot någon enstaka 78:a, som jag dessvärre inte minns titeln på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-08 23:39

dubbelpost
Senast redigerad av matså 2006-11-09 10:00, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-08 23:41

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:
Pekka, lätt nostalgisk

Ni menar "svårt nostalgisk"? :lol:

Ni? Är Pekka två personer??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-08 23:42

mats skrev:
Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:
Pekka, lätt nostalgisk

Inte nödvändigtvis. Det finns fortfarande artiga människor som använder tilltalet "ni" :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-08 23:59

Det är det väl rimligt att göra, när det passar. Tycker
det passar rätt ofta. :)

I England och andra engelskspråkiga länder så säger
ju faktiskt alla "ni" till varandra. 8)

Att det finns människor i Sverige som passerat 10 års
ålder men inte vet att "ni" kan vara singularis förvånar
mig högeligen! 8O

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 00:12

IngOehman skrev:I England och andra engelskspråkiga länder så säger ju faktiskt alla "ni" till varandra. 8)

Mjae. Det är väl snarare så att man har samma ord för ni och du. Precis som finskan har samma ord för hon och han (hän).

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-09 09:56

IngOehman skrev:Det är det väl rimligt att göra, när det passar. Tycker
det passar rätt ofta. :)

I England och andra engelskspråkiga länder så säger
ju faktiskt alla "ni" till varandra. 8)

Att det finns människor i Sverige som passerat 10 års
ålder men inte vet att "ni" kan vara singularis förvånar
mig högeligen! 8O

Vh, iö

IÖ, du vet mycket väl att här i Sverige så säger man du till en person. Speciellt till en person man känner. Antingen genom att man känner varandra genom forum eller i verkliga livet. Vad jag vet så känner Gustaf Morello, Pekka väldigt väl. Då blir ännu mer löjligare. Men du kanske tycker väl att vi skall säga ni till varandra (singularis) till våra föräldrar, till våra arbetskamrater, till chefen.

Oj varför inte köra med kära fru Blomberg, oj vet ni inte att jag är Psykoakustikinnan Öhman osv osv (fast den de talar till känner varandra).

Man kan säga du (nu pratar jag naturligtvis när man träffar varandra) på olika vis. Jag säger knappast du där på ett plumpt sätt, naturligtvis. Men du säger jag till alla.

Nej trams av högsta grad att säga ni, speciellt till personer man känner.

Oj Ingvar nu är vi faktiskt inte i England eller USA osv. I dom länderna är det lätt för du och ni har samma ord nämligen you!

För min del när man säger ni till en person man känner. Ja det låter som man vill vara fiiiiiin i kanten, ställa sig in. Mallig och upp med näsan.

Hade någon sagt ni till mig, då hade jag frågat personen. Ser ni dubbelt :) ?

Jag hade önskat, eller vi på jobbet hade önskat att folk speciellt förr. När det gäller kvinnorna fick mer själ. Jag menar förr så hette det ex förvärvat från: fru Andersson. Och? Så själlöst. Man vill gärna veta förnamnet. Men kvinnan hade inte så mycket att säga till om då.

Eller ännu värre. Brukare/Ägare: Öhman Ingvar fru(bara ett exempel, Ingvar). Här får man inte veta mycket om frugan mer att hon är gift med Öhman. Trist att det var så, men det låter fint.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-11-09 10:02

Bill50x skrev:
mats skrev:
Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:
Pekka, lätt nostalgisk

Inte nödvändigtvis. Det finns fortfarande artiga människor som använder tilltalet "ni" :D

/ B

Hallå du menar alltså att man inte är artig om jag säger du till en person? Nu menar jag inte som vissa tror (gissa vem :roll: ) typ: Du där din jävel? Man kan som sagt säga du på ett trevligt sätt. Man också säga ni och vara mycket oartig och otrevlig :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-09 10:55

Kassettband (1985):
Dire Straits - Brothers in Arms

LP-singel (1989):
Svullo med Electric Boys - För fet...

CD-singel (1992):
Whitney Houston - I Will Always Love You

CD-album (1992):
Absolute Music 14
...perspektiv...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 11:46

Jag har tidigare invänt mot Morellos fula vana att nia folk här på listan och hoppas att han vill respektera det. Det niande som uppenbarligen har en renässans i vissa kretsar är synnerligen oartigt. Den här gången lät jag nåd gå före rätt. Förr, när det var brukligt att nia enskilda personer, skrevs förstås Ni med stor begynnelsebokstav.

Över till roligare saker: Jag kan bekräfta trenden med Sweets "Biggest hits". Den var, tillsammans med Kiss "Destroyer", de två första samtida rockskivorna jag lyssnade på. Det skedde dock inte hemma, utan hos en kompis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-11-09 12:51

mats skrev:
IÖ, du vet mycket väl att här i Sverige så säger man du till en person. [etc, etc, etc]

Oj vad jag håller med Mats! Själv blir jag lika obekväm varje gång någon niar mig. Och det händer dessvärre alltmer ofta. Jag vet inte om det beror på att det blivit mer modernt eller om det beror på att mina tinningar blir alltmer grå. Bara för att markera min frustration brukar jag använda "vi" och "oss" i stället för "jag" och "mig" när jag talar med personer som envisas med att nia mig. En del fattar vinken och flinar litet generat, men en del ser ut som spån och fortsätter med niandet.

(Världsliga ting - jag vet! Men man kan väl få uppröras över något världsligt någon gång också. :wink: )

Hälsn. från oss alla

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-09 13:52

PekkaJohansson skrev:Det niande som uppenbarligen har en renässans i vissa kretsar är synnerligen oartigt.
Med vänlig hälsning

Pekka

Enligt vem? Vem bestämmer sådant? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 14:08

Det är förstås den drabbades upplevelse som räknas. Jag blir, precis som MichaelG ger uttryck för, oerhört upprörd när någon niar mig. Det spelar ingen roll om det är nedåt eller uppåt - en överklasslyngel i butiken på Fina gatan eller en lågutbildad och -betald kassörska på en smörgåsbar. För mig är ny-niandet ett sätt att åter skapa avstånd mellan människor. Niandet hör hemma i en svunnen tid, innan idéerna om alla människors lika värde och behandling hade slagit igenom på bred front. Jag vill även fortsättningsvis kunna umgås otvunget med människor utan fjantiga konventioner som bygger på någon slags nivelleringstänkande.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-11-09 14:10, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-09 14:10

"Nivilleringstänkandet" måste väl rimligtvis tillskrivas den som söker nivillera?
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 14:11

Exakt! Skulden bärs av den som skapar avstånd mellan människor, alltså den som niar i stället för duar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-09 14:17

PekkaJohansson skrev:Exakt! Skulden bärs av den som skapar avstånd mellan människor, alltså den som niar i stället för duar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag får inte ihop ekvationen. Den som alltid säger du är ju den som nivillerar. Den som slår vakt om avstånden tar ju snarast avstånd från nilleringen. Till en främmande människa eler om man vill vara extra artig torde det vara rimligt att säga "ni". 8)
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 14:26

Ursäkta, jag hade alltför bråttom. "Nivelleringstänkande" skulle förstås ha varit något motsatt, t ex i still med "skapa barriärer". Faktum kvarstår - den som niar bidrar till att rasera årtiondens arbete för ett mer otvunget umgänge människor emellan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-11-09 14:27

PekkaJohansson skrev:Det är förstås den drabbades upplevelse som räknas. Jag blir, precis som MichaelG ger uttryck för, oerhört upprörd när någon niar mig. Det spelar ingen roll om det är nedåt eller uppåt - en överklasslyngel i butiken på Fina gatan eller en lågutbildad och -betald kassörska på en smörgåsbar. För mig är ny-niandet ett sätt att åter skapa avstånd mellan människor. Niandet hör hemma i en svunnen tid, innan idéerna om alla människors lika värde och behandling hade slagit igenom på bred front. Jag vill även fortsättningsvis kunna umgås otvunget med människor utan fjantiga konventioner som bygger på någon slags nivelleringstänkande.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag tror att Ni har förväxlat saker och ting här. Tilltals ordet ni har absolut inget att göra med överklass eller inte utan är enbart ett uttryck för respekt. Att kunna umgås med andra men att samtidigt kunna visa respekt och aktning för den som ni talar med är faktiskt en konst som kräver/krävde viss övning. Ni eller ni Edra,Er har inget att göra med människors lika värde. Problem blir det när Ni, Pekka, börjar tala om Er själv i tredje person, Vi/Oss. " Vi är trötta nu och går och lägger Oss. Det är ett klart identitetsproblem.

Vi är artigt och belevat och ett sätt att kommunicera mellan människor, alla av lika värde.

Glömde huvudfrågan:

Min första skiva var en Single 45varv 7" eller så. Titeln var "Red River Rock" med "Johnny and the Hurricanes" året är jag lite osäker på men nånstans omkring 1957/58 var det nog. Skivan finns inte kvar längre.
Senast redigerad av PeterAkemark 2006-11-09 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-09 14:29

Nivelleringstänkandet är ju för övrigt något som våra masteringtekniker slagit vakt om. :)
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-09 14:40

PeterAkemark skrev:Jag tror att Ni har förväxlat saker och ting här. Tilltals ordet ni har absolut inget att göra med överklass eller inte utan är enbart ett uttryck för respekt. Att kunna umgås med andra men att samtidigt kunna visa respekt och aktning för den som ni talar med är faktiskt en konst som kräver/krävde viss övning. Ni eller ni Edra,Er har inget att göra med människors lika värde. Problem blir det när Ni, Pekka, börjar tala om Er själv i tredje person, Vi/Oss. " Vi är trötta nu och går och lägger Oss. Det är ett klart identitetsproblem.

Vi är artigt och belevat och ett sätt att kommunicera mellan människor, alla av lika värde.

Nej, jag har inte förväxlat något. Det går alldeles utmärkt, ja, till och med bättre, att umgås med främmande om man direkt behandlar varandra som jämlikar. Du borde pröva själv! Du kan ju börja med att respektera min önskan att bli duad.

Vänligen (som absolut inte betyder detsamma som "med vänlig hälsning")

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-09 15:01

Jag tänker härmed börja säga OT och LOL när jag pratar. FFS!!!!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 15:03

Kan inte "ni-diskussionen" klippas ut och läggas i egen tråd?

Dvs går det att ta ut enstaka inlägg från en tråd och lägga separat? Skulle vara bättre än att kontaminera denna tråd som ju är ganska distinkt till sin benämning.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-09 15:12

Bill, jag ska respektera Er önskan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-09 15:35

Tackar phloam och Bill :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 17:42

Morello skrev:Bill, jag ska respektera Er önskan.

Vördade Morello, Eder inställning mottages med acklamation.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-09 20:17

PekkaJohansson skrev:Jag har tidigare invänt mot Morellos fula vana att nia folk här på listan och hoppas att han vill respektera det. Det niande som uppenbarligen har en renässans i vissa kretsar är synnerligen oartigt. Den här gången lät jag nåd gå före rätt.

En verklig bottennotering! 8O

Skall man vara tacksam för din nåd? :o Det var nog den värsta von Oben-kommentar jag sett på länge. :(

Peter Akermark:
Er inställning i frågan gör mig varm i hjärtat!

Även Ni, Morello föregår med gott exempel! Inte oväntat med tanke på er generellt goda språkkänsla.

Till alla som tror att You betyder både du och ni på engelska:
Ni har fel! 8)

Du på engelska heter Thou. Det finns till och med en pluralis-form av du på engelska, nämligen thee (alternativt yee).

För de flesta engelsmän är den artigare formen you (ni) den enda som används, och vill man vara ännu artigare (vilket engelsmän ofta är) så säger man you sir (om det är en man som tilltalas). Thou används dock fortfarade dialektalt på många håll i både England och i ännu högre grad i Skottland (men mig veterligt inte på Irland, fast jag är inte expert på det här ämnet).

Allt det ovanstående är fakta, men någon kommer säkert ändå att komma med något inlägg i stil med "jag håller inte med" eller "det tycker inte jag"... :roll:

En annan intressant sak är att sådana här språkliga saker inte sällan går i vågor (perioderna kan vara så små som20 år eller mindre och upp till flera hundra år!), och jag skulle inte ha något alls emot om flera skulle börja använd ni i svenskan, såsom jag gör när det kan bidra till att öka trevnaden och vänligheten människor emellan. :P

Att det finns en om annan som kanske "anser" att det är oartigt att säga "ni" visar väl bara att de har denna fixa idé (eller fått den itutat i sig av något politiskt skäl?). Det finns säkert någon som tycker att det är oartigt att säga tack också, men sant blir det näppeligen ändå.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-11-10 00:54, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-11-09 20:23

1a LPn för egna pengar

Bild

1a CDn

Bild

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-09 20:44

*Babylon 5 intro röst*

And so it begins

Ännu en tråd som smittas av en massa ovidkommande OT-snack. Jävligt trist. Snart är väl tråden uppe i 10 sidor med tyska, franska, spanska [fyll i det som saknas] språkregler vad det gäller tilltal :evil:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 21:11

IngOehman skrev:Till alla som tror att You betyder både du och ni på engelska:
Ni har fel! 8)

Du på engelska heter Thou. Det finns till och med en pluralis-form av du på engelska, nämligen thee.

Thou används fortfarade dialektalt på många håll i både England och i ännu högre grad i Skottland (men mig veterligt inte på Irland, fast jag är inte expert på det här ämnet).

Enligt Norstedts stora engelska ordbok översätts du med you, i ålderdomlig, poetisk eller religiös tappning med thou. Tittar man på ordet ni får man också översättningen you. Tittar man på ordet you så översätts det med "du; ni; som obj. o.d dig; er, Eder"

Men precis som svenska många gånger inte är överens om vad saker heter på svenska, så är vi ännu mer o-överens när det gäller engelska :-)

För mig låter såväl thou som thee gammalt och smått religiöst.

Edit: :oops: sorry, trodde jag var inne i en ny språktråd... Snälla moderator - flytta!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-09 21:24

Bill50x skrev:Edit: :oops: sorry, trodde jag var inne i en ny språktråd... Snälla moderator - flytta!

/ B

Hehe, det trodde jag också först :D

Men för att vara on topic - jag minns inte riktigt första CD'n, minns att jag köpte vinyl så länge det bara gick....

Tror att första cd'n var denna från 1985:

Bild

Nu måste jag leta reda på den bara för det... :)

"Wax and Wane" is re-mixed from the album Garlands, recorded in spring 1982, when Cocteau Twins comprised Robin Guthrie, Elizabeth Fraser, and Will Heggie. By the summer of 1983 Will Heggie had departed and material was produced for the subsequent release Sunburst and Snowblind, from which "Hitherto" and "From the Flagstones" are taken. Simon Raymonde joined Cocteau Twins in late 1983 and new material included "The Spangle Maker," "Pearly-Dewdrops' Drops," and "Pepper-Tree," which were released as a 12" EP, and the song "Millimillenary," which appeared on an NME compilation tape. "Lorelei" was recorded in the summer of 1984 for the album Treasure, and "Aikea-Guinea" produced for 7" and 12" EP release in early 1985. All songs produced by Cocteau Twins except "Wax and Wane," Cocteau Twins/Ivo. "Millimillenary" was performed live during 1984/85.

Art direction and sleeve design by 23 Envelope.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan