av Dead_Pony » 2006-11-19 23:54
Ahh vilken rolig tråd.
Det är rätt många, men skall dra fram några stycken som garanterar ståpäls. Det är rätt kul det här, jag tycker att det är olika saker som framkallar rysningar på olika låtar, ibland är det ljudet i sig, på andra låtar är det tonföljden, ibland kan det vara texten och vissa är det stämningen.
Jimi Hendrix - VoodoChile Slight return
Mest stämningen, otroligt frän och tung låt, fantastiska pulserande gitarrljud, jag tycker att ibland känns det som att man färdas toksnabbt (ungefär som fritt fall fast rakt fram) samtidigt som det exploderar fyrverkeripjäser runt om en i väldigt vackra och pulserande färger.
Jimi Hendrix - Come On (Let the good times roll)
Inte lika intressant upplevelse som VoodooChile, men ungefär 1:58-2:00 in i låten får jag världens ståpäls det slår aldrig fel. Jag tror att det är någon rytmisk effekt som framkallar känslan. Det är ett gitarrsolo med en Wah-Wah pedal, först är den en ganska kraftig accelreation i musiken, väldigt korta och snabba anslag på gitarren (tremolo), max utslag på WahWah pedalen, ganska tunt och spänt ljud ungefär som ett spänt snöre, sedan breddas ljudet några stora Waha wah svep, sedan kommer det någon slags mikropaus och Jimi spelar ett slag på dämpade strängar, precis då får jag en otroligt intensiv hårresning.
Jag tror att ja upplever någon slags åka bergochdalbana effekt pga rytmiken.
Bob Dylan
Masters of War
I stort sätt samma gungande komp rakt genom hela låten, en intensiv stämning byggs upp, här är det texten, budskapet och sättet som han sjunger som får håret att resa sig.
To Ramona och Mama you've been on my mind
Här tror jag att det är nästan enbart ackordföljden/melodin som framkallar känslan hos mig. Munspelsljudet är bra på att dra fram rysningar, det låter lite som det känns när man slickar på ett batteri eller äter en citron. Man vill nysa, tårarna tränger fram, väldigt melankoliskt.
Creedence Clearwater Revival - Fortunate son
Ryser av det tunna och stickande gitarrljudet och John Fogertys röst, han har nån slags skönt riv och dist i rösten måste vara något med övertoner.. Det låter ungefär som det känns när man ryser
David Bowie - Ziggy Stardust
Bowie har en väldigt vacker röst, svallvågorna som byggs upp av trummorna och den sköna ackordföljden samt gitarrljudet i sig (fin dist) får mig att rysa nästan rakt igenom hela låten.
Stone Roses
Breaking in to Heaven - Precis efter det intensiva, högljudda introt sänks bakgrundsnivån, gitarren kommer in ur mörkret med ett skönt Wah Wah ljud, det känns som att man är i en fuktig och mörk tropisk skog.
Nirvana - My girl, från Unplugged
Intensiteten och temat, det känns som att något har gått sönder i människan.
Metallica - The Four horsemen
Bästa Metallica låten, (enl mig) väldigt distinkt, rytmiskt, kantigt och snortajt, lite TV-spelskänsla. Rysningarna kommer som starkast när låten når bryggan.
Led Zeppelin
Since I've Been Loving you
Tung låt, jag får rysningar av det J Page's gitarrspel och sound.
Bear Quartet - Machinegun, Mom&Dad
De här låtarna gör mig nostalgisk, gamla minnen från tonåren dyker upp jag tänker på mina vänner, kärlek, ljusa nätter och på hur tiden springer iväg utan att man hinner med allt som man skulle vilja göra.
Är det någon här som får rysningar av visuella upplevelser?
För mig funkar det endast genom hörselsinnet,
Andrej Tarkovskys Stalker och Andrej Rublev och vissa böcker har varit väldigt starka upplevelser, men har aldrig gett mig de rysningar som är så typiska för musiken. Skulle vara kul att diskutera det här mer på djupet.
/DP
Senast redigerad av
Dead_Pony 2006-11-20 00:18, redigerad totalt 1 gång.