Årets bästa skivor...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-21 17:38

Pitchfork Media har listat årets bästa album och årets bästa låtar.

The Knife:s Silent Shout blev årets bästa album och låten Silent Shout kom tvåa på den andra listan.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-21 19:46

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:Fantastsiskt! Av 30 nya plattor har jag bara hört musik av fyra av artisterna. Jag börjar nog tappa kontakten med populärmusiken... :cry:

Samma som jag: Bob Dylan, Los Lobos, Rosanne Cash & The Beatles?

Ja, nästan. Inte Rosanne Cash, men väl Scott Walker (ena halvan av Walker Brosthers).

Ack, ja.

"börjar nog tappa kontakten med populärmusiken"?`

Menar ni att ni inte hört Tom Waits?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-21 20:05

Kan tycka att "Årets bästa skiva" är så intetsägande för att inte rent av säga destruktivt.
För det första är musiksmak något personligt. Jag tycker att fortfarande att King Crimsons 1:a från 1968 är bland det bästa som gjorts - inget som producerats under 2006 når den nivån!
Pro secundo lyfter man fram något som antingen sålt bra (The Return of Vikingarnas Våra Bästa År) eller något som musikrecensenter i allehanda tidningar tyckt passat bra till att knulla flickorna på kulturredaktionens personalfest efter.
Pro tertio måste man väl för bövfelen titta på en rad faktorer som utmärker god musik, som hur man utnyttjar dynamiken, hur man utnyttjar tonomfång, takt, beat, harmoni, nyskapande. En platta där man utnyttjar max 2 oktaver kan ju för hela glödheta helv*tte inte var BRA MUSIK!!!!!

Jag kräks när TV-reklamen går "Bäst Musik Just Nu". Säger vem??? Sat*an i helv*tte???? Bingo Rimér och hans gummiluder???

(I affekt)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-12-21 20:35

rätt fattigt musikår, men ska man säga nåt så,
oxford collapse - remember this night parties och
sunset rubdown - shut up i am dreaming

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-12-21 20:43

soundbrigade skrev:En platta där man utnyttjar max 2 oktaver kan ju för hela glödheta helv*tte inte var BRA MUSIK!!!!!

Jodå, kan den visst... :twisted:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-21 21:22

Hetsporren skrev:
soundbrigade skrev:En platta där man utnyttjar max 2 oktaver kan ju för hela glödheta helv*tte inte var BRA MUSIK!!!!!

Jodå, kan den visst... :twisted:

Jomenvisst. Att göra bra musik med en massa toner/oktaver/ackord och instrument är ju ingen konst. Men att göra det med en oktav och tre ackord - de´ ni!

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-12-21 21:24

"Man ska inte se ned på "3-akords-låtar", tänk vad många bra vi gjort med 2".

Fritt från Billy Gibbons, ZZ Top.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-22 01:31

soundbrigade skrev:Kan tycka att "Årets bästa skiva" är så intetsägande för att inte rent av säga destruktivt.
För det första är musiksmak något personligt. Jag tycker att fortfarande att King Crimsons 1:a från 1968 är bland det bästa som gjorts - inget som producerats under 2006 når den nivån!

Jag antar du har hört många av dom bästa skivorna från i år? För jag hoppas du inte bara säger något halft inskränkt utan att kollat upp det... :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-22 11:51

Jag var lite provokativ.
Å ena sidan kan man väl rada upp alla skivor och göra en sorts "objektiv" bedömning och titta på vissa kriterier. Jag kan tänka mig (och hoppas vid Gud) att musikrecensenter lite grann letar efter musik som är lite nyskapande. De här "årets bästa" är lite grann som "årets stora nyhetshändelser" - vi tittar på musikåret i backspegeln och myser lite.

Å andra sidan blir jag som sagt lite nervös när man utser "Bäst musik just nu". Jag tycker det är mer spännande med artister som producerar platta efter platta där man ser förändringar men där artisten är bäst på ALLA plattor. Annars kunde man ju strunta i att köpa skivor tills artisten/gruppen gav ut sitt absolut sista album och köpe det enbart.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-12-22 13:04

Årets bästa skiva är "A matter of life and death". I alla fall från Iron Maiden...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-22 14:23

soundbrigade, Jo och det finns fullt med nyskapande artister idag med. Dog fashion disco - adultery är en otrolig platta, helt nyskapande där dom blandar mellan stort sett allt. Lr varför inte lite Liars - Drum's not dead, som också känns väldigt fräscht.
Sedan finns det ju vanlig rock som kanske inte är så nyskapande, men ändock otroligt bra, som Juliette and the licks - Four on the floor.
Som sagt, det finns hur mkt bra ny musik som helst om man bara letar :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-22 18:21

Alltså att säga årets "bästa" är ju missvisande. Man skulle säga "årets hetaste" eller mest aktuella eller uppmärksammade istället.

Jag vet inte alls om The Knife är "bäst" av allt i år, men det är den grupp som gjort störst/djupast intryck av allt som lyckats tränga igenom mediabruset, om man så säger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-22 18:48

Jag är ju inte dum mellan ögonen. Jag fattar vare handlar om. :?

Föregående

Återgå till Musikstugan