Moderator: Redaktörer
Pinnick skrev:wayfarer, vad tycker du om ljudet på deadwing dvd-a jämfört med cd?
mvh
viktor skrev:SACD - ca 500
DVD-Audio - tja 35 kanske
viktor skrev:Hur många SACD som gjorts? Mellan 4000 - 5000 och det släpps nya varje månad. Kolla på sa-cd.net
Vad baserar du det på? Det är inte så ofta man kan jämföra samma mastring på SACD och DVD-A.KVA skrev:Jag tycker SACD ljudet är mer naturtroget än från DVD-Audio.
Inget. Tvärtom - det är olika mixar.Nagrania skrev:Almen! Vad är det som säger att det inte är olika mixningar.
Javisst, det var ju liksom min poäng. Fast DVD-A är ju också en "ommixning", eller man kanske skall säga "omtolkning".Jag tycker att om det är mera brus på DVD-A versionen så talar det för att men gjort ett försök till ommixning till SACD versionen.
Japp, underbart album. Quad-mixen på DVD-A går inte att köpa, endast laddas ned. Den har förmodligen tillhandahållits av Alan Parsons själv - han blev tydligen litet sur när han inte tillfrågades när en surroundutgåva skulle tas fram.Tyvärr har jag bara förutom vinylen från 73 också CD och SACD verisonen. Jag har inte lyckats köpa DVD-A versionen. Men vad gör det för det är ju i vilket fall som helst bra musik.
DVD-A är ju också en "ommixning", eller man kanske skall säga "omtolkning".
Eh, jo. Men det är ju en fortfarande en tolkning. SACD-utgåvan är ju inte gjord med utgångspunkt från quad-mixen, utan från tvåkanalarn (den lutar mycket mer åt tvåkanalsmixen än vad quad-mixen gör). Eftersom bruset ligger i analogbandet så är det inte så mycket att göra. DVD-A-utgåvan är omvandlad direkt från analoga fyrspåriga quad-mastern.Nagrania skrev:Jag som trodde att DVD-A utgåvan är den ursprungliga 4.0 mixen från 73 eftersom den brusar.
JeLe skrev:Det håller jag med om! Alrdig förstått mig på det där med dvd menyer, varför finns de?
Vad baserar du det på? Det är inte så ofta man kan jämföra samma mastring på SACD och DVD-A.
Användare som besöker denna kategori: TommyW och 22 gäster