Lyssna/inte lyssna på "oetisk" musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-03-20 17:45

Man kan inte välja musik efter musikerns eller kompositörens åsikter.
Dvs kan jag acceptera att en vän har motsvarande åsikter utan att klippa vänskapsbanden så accepterar jag musiken.

Exempelvis så skulle jag kunna köpa/lyssna på musik av en musiker som annars hyllar Bush om det är (jävligt!) bra musik.
Men inte en som hyllar Hitler.

Det är förstås en väldigt subjektiv bedömning som är påverkad av tiden - jag har flera böcker om Djinghis Khan pga fascination av personen - men jag skulle inte göra motsvarande beträffande t ex Hitler.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-20 19:45

Ärligt talat, för att svara på frågan - så kan jag t.ex. inte njuta av exempelvis 50 cent's hiphop pga vad den står för och innehåller rent textmässigt. Trots att jag hade kunnat gilla den rent musikaliskt.

Ett taskigt budskap förstör helheten, jag kan inte släppa tanken på textens innehåll och bara fokusera på musiken, det blir för frustrerande.

Å andra sidan kan innehållet vara hur extremt som helst, bara man känner att musikskaparen har en hållning till ämnet som är försvarbar. Någon som inbjuder till eftertanke kan man stå ut med även om man t.o.m. tycker olika, medan någon som är påtryckande bara är jobbig även om man håller med. Propaganda är enbart jobbigt även om det är nåt man rentav gillar.

T.ex: En musiker gör en låt som om är klart positiv till droger, och det är helt ok med mig så länge denne talar om egna erfarenheter och inte skönmålar, utan är ärlig och berättar som han/hon upplevt det ur sitt perspektiv.

Ett mer harmlöst exempel: Kan jag lyssna på Bronski Beat eller Pet Shop Boys fastän jag själv inte är gay...? :D Jovisst, eftersom det är bra musik som bara är som den är, berättande utan pekpinnar.

T.o.m. vit maktmusik hade varit intressant om den inte hade bestått av imbecill propaganda utan istället försökt beskriva vad som ger upphov till sådana åsikter hos unga idag, hur de tänker och känner innerst inne, samhällskritik osv.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-20 20:29

PekkaJohansson skrev:Owe Thörnqvist blir aldrig densamme efter sina bottennapp på 80-talet

Vad gjorde Owe Thörnqvist för konstigheter på 80-talet ?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 20:33

Magnuz skrev:Vad gjorde Owe Thörnqvist för konstigheter på 80-talet ?
Något föga entusiastiskt fan fick på truten, eller var det något annat??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-20 20:34

Morello skrev:Lyssnar ogärna på explicit vänsterpropaganda.

Haha...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-20 20:41

Jo, det har hänt flera gånger faktiskt. Och man vet ju inte alltid heller om artisterna har såna åsikter/avsikter.

För egen del gäller det/har det gällt Bob Marley, Dag Vag, KSMB (knark), diverse tyska band som ger mig nassevibbar, en del popmusik som är alldeles för poppig och står för ytlighet.

Likt förbaskat kan jag gilla låtarna...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-20 21:34

Men egentligen är det väl rätt svårt att hitta rent OETISK musik. Skulle vara rent rasistisk/hatisk/uppviglande till våld osv.

Att sjunga "Jag älskar droger!" är väl inte oetiskt egentligen, det är bara kontroversiellt/omoraliskt eller diskutabelt. De vill ju egentligen bara väl :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-20 22:07

phloam skrev:Men egentligen är det väl rätt svårt att hitta rent OETISK musik. Skulle vara rent rasistisk/hatisk/uppviglande till våld osv.

Jag förutsätter att det inte finns någon objektivt "oetisk" musik. Försökte locka fram personliga referenser och känslor.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-20 23:02

Det är ett mycket intressant ämne. Själv så är jag (än så länge) helt öppen för alla musikaliska stycken, trots saknade etiska medhåll från min sida. Dock kan jag kanske tillägga att jag är hemskt tacksam för att de som gör den mest oetiska musiken (i mina ögon) är så hemskt dåliga på musik så de ändå faller bort. När jag finner musik som sänder ut helt idiotiskt korkade budskap men trots detta ger mig musikaliskt välbehag får jag kanske fundera om min grundregel är dålig...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-03-20 23:22

Det som kan kännas riktigt tveksamt är att köpa en skiva av någon som man tycker har ett tveksamt budskap, då övergår ju gillandet i ett ekonomiskt stöd.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-21 03:12

soundbrigade skrev:
phloam skrev:Men egentligen är det väl rätt svårt att hitta rent OETISK musik. Skulle vara rent rasistisk/hatisk/uppviglande till våld osv.

Jag förutsätter att det inte finns någon objektivt "oetisk" musik. Försökte locka fram personliga referenser och känslor.

Aha! Jamen då så.... hmm, dragspel, frijazz, salsa, Britney Spears.... synnerligen oetisk musik! Stoppa den! :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-21 09:10

Har nog aldrig stött på något som jag dissat av sådana skäl.

Älskar Wiehe/Afzelius/Hoola trots det inte är min politiska halva.

Vit makt-musik har jag aldrig hört, så det kan jag inte uttala mig om.

Reggae tycker jag är helt ok, aldrig funderat över drogromantiken däri.

Gammal musik med texter som blivit politiskt inkorrekta idag har jag inget emot, man måste ju tolka var sak ur sin tid. Censur av historia tror jag inte på, tycker snarare den är kontraproduktiv... redigerar man bort den har man inget att lära av.

Skulle det vara något jag har problem med av ideoligiska skäl så är det nog Carola då.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-03-21 09:16

phloam skrev:Aha! Jamen då så.... hmm, dragspel, frijazz, salsa, Britney Spears.... synnerligen oetisk musik! Stoppa den! :P

- Jag sköt en hare med gevär på 100 meter!
- Tur för dig att inte haren sköt först!

Ich repeat eschë gång: med oetisk menade jag inte "dålig" musik utan musik som kan fungera som spridare av tveksamma budskap (politiskt, religiöst, aktivistiskt) eller framförs av tveksamma personer eller propagerar för något speciellt som vi i vårt samhälle betraktar som "oetiskt, omoraliskt, opassande". Jag hade nog mer djurrättsaktivistschottis i tankarna än salsa.

Vad gäller ekonomiska intressen (Brittan) kan man ju tycka något, men det lär knappast finnas någon musik som inte är kommersiell. Fast jag hörde att Kjell Höglund spelade in egna plattor själv och sålde på Odenplans T-station för självkostnadspris ... Däremot om Lilli&Sussi spelar in en platta och skänker intäkterna till militanta veganer kommer saken i ett annat läge.

Slarti har en poäng: musik som görs i propagandistiskt syfte saknar ofta ( :roll: ) en hel del kvalitet varför den riskerar att bli totalt ointressant. Det räcker att lyssna på de där Heja-Sverige-låtarna allehanda idrottslandslag spelar in för ett VM.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-21 09:52

soundbrigade skrev:Slarti har en poäng: musik som görs i propagandistiskt syfte saknar ofta ( :roll: ) en hel del kvalitet varför den riskerar att bli totalt ointressant. Det räcker att lyssna på de där Heja-Sverige-låtarna allehanda idrottslandslag spelar in för ett VM.

Stoppa matchen ? Doing the omoralisk Schlagerfestival ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-21 10:47

Tja, jag gillar ju tillexempel Ska-p's låt "Cannabis", även fast jag inte alls håller med om budskapet. Men svänger det så svänger det!

Politisk text som är bra: Grand Master Flash and the Furious Five - The Message.

Annars är väl i princip alla musik jag lyssnar på opolitisk. Jag lyssnade en perod mycket på midnight oil, men dom är ju så pretantiösa och sjunger om storpolitik och grejjor, som att någon liksom skulle bry sig...

Green Days platta "American Idiot" är ju politisk. Och den gillar jag!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-21 10:52

Hittills är det väl texter som diskuterats som oetiska här och då kanske det inte är så svårt att avgöra vad som är oetiskt. I alla fall i förhållande till ens egna etiska värderingar. Jag kan nog tolerera det mesta utom ren rasist- eller fascistpropaganda, där går gränsen för vad jag står ut att lyssna på. Dvs s k vit-makt-musik skulle jag aldrig kunna lyssna på. Jag kan också känna starkt obehag av t ex kvinnosynen i viss hiphop och reggae och våldsromantiken i viss hiphop men det går ändå att lyssna på, även om jag inte gärna gör det.

Nu till musiken då. Finns oetisk musik? Oberoende av text alltså.

Ja det tycker jag. Musik som lanserar sångare som inte kan sjunga men som är tillfixade i nån elektronisk apparat, det tycker jag är oetiskt. Det är att lura en okunnig publik att den och den personen är en artist som kan sjunga när det bara handlar om nån som ser snygg ut på scenen och därför går att tjäna pengar på.

Jag såg ett roligt inlsag i det utmärkta teveprogrammet musikministeriet där nån italiensk smörsångare stod i studion och sjöng erbarmeligt genomfalskt. Fullständigt usel sångare. Men han säljer tydligen massor med plattor efter tillfixning. Jag tycker sånt är oetiskt, eftersom man faktiskt lurar dem som tror att personen i fråga är en sångare.

I ett annat teveinslag fick man veta, sant eller inte, att den som sjöng på en Britney Spears-platta inte var Britney själv utan en tjej från nån norrländsk by. Också oetiskt enligt min mening.

Håller ni med, eller är jag bara en bakåtsträvare som vill se och höra äkta vara och inte förstår finessen med de tekniska landvinningarna?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-21 11:54

mapem skrev:Håller ni med, eller är jag bara en bakåtsträvare som vill se och höra äkta vara och inte förstår finessen med de tekniska landvinningarna?

Både och.

Man kan faktiskt ha tankar, idéer och musiken i huvudet utan att ha kunskaperna att förmedla den. Tex att man inte kan spela något instrument. Men med datorers hjälp etc så kan man faktiskt idag snida ihop ett stycke eller en låt utan faktisk spelkunskap.

Likaså kan man då fixa till en sångare som vet vad han/hon vill men som inte kan hålla tonen.

Men bluffigt blir det när man bara tar en bimbo med snygga ben (eller motsvarande manlig typ) och skapar allt annat runtomkring med hjälp av andra människors kunskap. Men för den som verkligen gillar musik och inte bara har det som en utfyllare av tystnad så brukar sådana plastprodukter avslöjas ganska snabbt.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 11:59

Mitt grundläggande kriterium för att lyssna på musik är: tycker jag det är bra eller inte? Sedan bryr jag mig inte om huruvida artisten "egenligen" inte kan sjunga, eller hur mycket eller litet som är fixat i studion. Tycker jag det är bra, så är det bra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-21 13:22

Almen skrev:Mitt grundläggande kriterium för att lyssna på musik är: tycker jag det är bra eller inte? Sedan bryr jag mig inte om huruvida artisten "egenligen" inte kan sjunga, eller hur mycket eller litet som är fixat i studion. Tycker jag det är bra, så är det bra.

Visst, men tänk vad besviken du blir när du får höra din favoritartist live och upptäcker att han/hon är tondöv och orytmisk. :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 13:32

Nja, man kan ju se ett album som ett självständigt konstverk, inte nödvändigtvis som en presentation av en liveartist.

Bara för att Stina Nordenstam aldrig spelar live blir ju inte hennes skivor sämre. Bara för att Peter Gabriel inte är den mest tonsäkre live blir ju inte hans skivor sämre (eller hans konserter, för den delen).

Sedan brukar det ju vara så, att de artister som i övermått måste fixas till i studion sällan sjunger live...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-21 13:41

Ja jag håller ju faktiskt med dig, jag gillar verkligen Stina Nordenstam och jag vet att hon aldrig sjunger live (utom i enstaka undantagsfall). Fast i hennes fall beror det nog mer på blyghet än oförmåga att sjunga.

Men det som retar mig är när artister marknadsförs som något som de inte är. Exempelvis mitt italienska smörsångarexempel. Och i fallet Britney/norrländskan där den senares roll tonades ner från att ha varit den stora sånginsatsen till att hon hummat lite i bakgrunden.

Det är skillnad när man ärligt redovisar hur det går till och när allt är bluff, menar jag.

Och det finns artister som är väldigt bra fast de kanske inte är helt tonsäkra. De kan ha andra egenskaper, ett uttryck i sången som ändå gör dem intressanta. Men det ska inte filtreras bort, då förstör man ju den delen av det personliga uttrycket.

Ett exempel. På Fläskkvartettens senaste platta finns en låt med/av Nicolai Dunger. Han glider våldsamt och hittar rätt bara då och då. Men det är ändå en av plattans bästa låtar tack vare hans intensiva personliga uttryck i sitt sångsätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-21 18:07

En sak som faktiskt.se är jävligt oetisk är hur den rent kommersiella populärmusiken använder video. Man använder metodiskt videon som ett verktyg för att skapa mindervärdeskomplex. Dessutom små bonusar i form av produktplacering, sexism osv. Allt för att skapa ouppnåeliga ideal som hetsar ungdomar till ytlig konsumtion.

Ofta är ju musiken i jämförelse rätt tam och ointressant. Musiken är lockbetet, medan videon framstår som det viktigaste medlet för att påverka unga människors värderingar.

Ibland undrar jag hur de människor som ligger bakom allt detta funkar; är de själva offer eller är de så iskallt manipulerande att de skiter i vilka budskap de sänder ut så länge de får känna sig hippa i sin yrkesroll och tjäna pengar? Är denna fråga retorisk? duh :)

soundbrigade, förstår hur du menar, och håller med. Förresten har jag en skiva som är fantastiskt bra, en samling till stöd för ALF (Animal Liberation Front). När jag köpte den tänkte jag inte så mycket på det - jag är inte alls med på att släppa ut djur vind för våg osv, men kan tycka att det är deras sak vad de vill stötta. Dessutom ser jag det som att jag möjligen stöttar människor som är djupt empatiska (men naiva) och det är ju aldrig helt fel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 18:19

phloam skrev:En sak som faktiskt.se är jävligt oetisk är hur den rent kommersiella populärmusiken använder video. Man använder metodiskt videon som ett verktyg för att skapa mindervärdeskomplex.
Nja. De använder videon för att tjäna pengar. Om de hade kunnat tjäna mer pengar på att stärka människors självförtroende skulle de göra det. :)

mapem: Har faktiskt en inspelning från en P3-sändning från Fasching 1993 (typ) med Stina. :P

Det är skillnad när man ärligt redovisar hur det går till och när allt är bluff, menar jag.
Det håller jag så klart med om. Gillar Frank Zappas "Overdubs: Lots". 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-03-21 18:47

soundbrigade skrev:
Magnuz skrev:Vad gjorde Owe Thörnqvist för konstigheter på 80-talet ?
Något föga entusiastiskt fan fick på truten, eller var det något annat??

Nä, trutslagandet skedde redan 1965 i samband med att några överförfriskade män störde Owes folkparksshow. Jag syftade på låten "Sverigebesöket" från skivan med samma namn som kom 1981.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-21 19:31

Almen skrev:mapem: Har faktiskt en inspelning från en P3-sändning från Fasching 1993 (typ) med Stina. :P

Jag med. Jag har fem låtar på strax över 45 minuter, samma för dig eller har du fler låtar?

Tror förresten inspelningen är från -91.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 20:17

Bill50x skrev:
Almen skrev:mapem: Har faktiskt en inspelning från en P3-sändning från Fasching 1993 (typ) med Stina. :P

Jag med. Jag har fem låtar på strax över 45 minuter, samma för dig eller har du fler låtar?

Tror förresten inspelningen är från -91.

/ B
1991 kan mycket väl stämma. Och jo, det verkar vara samma konsert. mp3 var mina, ingen jättedålig kvallis, men har du något bättre format?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-21 20:28

Almen skrev:
phloam skrev:En sak som faktiskt.se är jävligt oetisk är hur den rent kommersiella populärmusiken använder video. Man använder metodiskt videon som ett verktyg för att skapa mindervärdeskomplex.
Nja. De använder videon för att tjäna pengar. Om de hade kunnat tjäna mer pengar på att stärka människors självförtroende skulle de göra det. :)

Ja, jo, det finns ju som tur är en marknad för de som vill vara mindre ytliga och mer stärkande osv... :)

Men även om de bara försöker tjäna ihop till brödfödan :roll: så tycker jag att det måste vara det mest utbredda och konsekvent oetiska inom hela musikbranschen - att tjäna på att folk mår dåligt.

"Tyvärr, du är inte till närmelsevis lika sexig som Beyoncé, så gå du istället och skär dig i armarna eller hetsät eller nåt annat loosigt. Dock kan du få syndernas förlåtelse om du genast går och köper den nya Nokia 6969 för endast 199:- i 36 månader (då får du dessutom videon "Youre beautiful" med Christina Aguilera som tröst, direkt i mobilen. HAHAHA!!"

ja det är fint hur vi tar hand om våra tonåringar.... oetiskt är bara förnamnet (tycker jag iaf)

Edit: poängen är att jag numera kräks åt MTV och ZTV osv. Jag kan inte njuta av musiken pga all denna underliggande skit.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 20:39

phloam skrev:ja det är fint hur vi tar hand om våra tonåringar.... oetiskt är bara förnamnet (tycker jag iaf)

Jo, det var bättre förr. Jazzen på 40-talet (har du läst den klassiska Louis Armstrong-recensionen?), 50/60-talet (Elvis togs ju väl emot av vuxenvärlden, för att inte tala om Beatles eller Rolling Stones), hårdrocken på 70/80-talet.

Vi är nog den första generationen vuxna som oroar oss för hur musiken påverkar våra unga. :roll:

;)

Ändrat: Var tvungen att leta upp recensionen:
Gösta Nystroem skrev:Hr jazzkungen och människoätarättlingen Louis Armstrong visar sin slätrakade flodhästfysionomi. Flaxande med en helt vanlig mässingstrumpet och en jättestor vit näsduk klafsar han fram till tribunen, visar tänderna, snörvlar, upphäver ett av sina vilda negroafrikanska förfäders urtjut, då och då omväxlande med ett gravhest gorillevrål från urskogen. Att hans lungor hålla är förvånande, men fysiskt brås han nog både på förfäder och gorillor.

Den hade egentligen inte så mycket med ämnet att göra, men... :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-21 20:45

Almen skrev:... mp3 var mina, ingen jättedålig kvallis, men har du något bättre format?

Det är nog jag som ska fråga dig. Jag har (ännu) bara hittat 96kb/s mp3.... Vad har du?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-21 20:48

Bill50x skrev:
Almen skrev:... mp3 var mina, ingen jättedålig kvallis, men har du något bättre format?

Det är nog jag som ska fråga dig. Jag har (ännu) bara hittat 96kb/s mp3.... Vad har du?

/ B
Same, same...

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan