Musik från andra länder (ej Eng/US/SE)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-06-21 12:28

Personligen tycker jag väl att Boards of Canada är lite diskvalificerade i sammanhanget eftersom de klockrent är en del av den anglosaxiska kultursfären.

Ett tips är dock Floex - Pocustone, som är en tjeckisk skiva med elektronisk musik med jazzinfluenser (usch vilket slitet uttryck!). Jag köpte den delvis på chans efter att ha hört ett spår på en internetradiostation, och den var bra!

http://www.discogs.com/release/115570

En annan skiva som letat sig in i min samling är Luis Vaquero - Atalsina, en spansk skiva. Hur ska man beskriva denna? Elektronisk musik, lite smått ambienta tongångar. Bra bakgrundsmusik, definitivt lyssningsvärt, även om det kanske inte är så mycket för koncentrerad "aktiv lyssning".

http://www.discogs.com/release/116224
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-06-21 12:31

Vee-Eight skrev:Arvo Pärt är i mitt tycke mycket intressant mästare, och lever dessutom. Det mesta han vidrör blir till musik jag gillar och är en av de få som inte behöver provlyssningar för att garantera bra köp.

En mycket bra rekommendation!

Naxos har givit ut en utmärkt samlingsskiva som på ett bra sätt sammanfattar hans gärning hittills. Skivhäftet berättar utförligt om verken och inkluderar Pärts egna kommentarer.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-21 14:06

razor:

Men det är inte England, utan Skottland. Frågar man en skotte så är det all skillnad i världen. Avishai Cohen brukar vara rätt flitigt i sverige också, dessutom spela in här.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2007-06-21 15:41

Vee-Eight skrev:razor:

Men det är inte England, utan Skottland. Frågar man en skotte så är det all skillnad i världen. Avishai Cohen brukar vara rätt flitigt i sverige också, dessutom spela in här.

Så då skulle t ex en megagrupp som Simple Minds passa i detta sällskap då? :wink:
Tanken var väl att leta upp lite mer exotiska kulturyttringar. :arrow: :arrow: :arrow:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-06-21 16:15

Nå sånt hade jag i tankarna i alla fall.

Simple Minds plattor säljs ju inte bara i Skottland och jag kan ju tycka att Skottland, Wales, Nordirland och den där republiken Irland på något sätt är väldigt mycket England.
Med Eng i rubriken avsåg jag brittiskengelsk musik.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-21 18:50

razor skrev:
Vee-Eight skrev:razor:

Så då skulle t ex en megagrupp som Simple Minds passa i detta sällskap då? :wink:
Tanken var väl att leta upp lite mer exotiska kulturyttringar. :arrow: :arrow: :arrow:

Det gjorde jag. Men jag trodde inte det fanns ett krav med ett slags skyddsavstånd från de länder som räknades upp. Vill man nämna Simple Minds så får man göra det, jag skulle dock aldrig göra det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-21 23:36

Oleg Pissarenko. Någon sorts estnisk jazz.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-06-22 00:02

Något som jag hemskt gärna VILL hitta är traditionell japansk plink-plonk-musik.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-22 03:21

Magnuz skrev:Oleg Pissarenko. Någon sorts estnisk jazz.

jag har inga problem att erkänna att jag är berusad just nu
men alltså, hans efternamn
Visst, sure, säkert.

Föregående

Återgå till Musikstugan