Hjälp mig mastra!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-25 22:52

BertilAlving skrev:Själv tycker jag det här är en intressant tråd och det är bara synd att inte fler engagerar sig. Fler mastringsförslag skulle välkomnas. Vem vet, plötsligt kanske någon hittar den optimala lösningen som förvandlar originalet till en high-end-version (fast det tror jag inte är teoretiskt möjligt).

Här är mitt försök. High-end är det dock inte. :) Jag har mer försökt få det att låta som en liveinspelning. Metoden är EQ ungefär enligt förslag ovan och lite reverb och stereoexpander för att försöka dränka "köksklangen", samt lite de-esser för att få bukt med de värsta s-ljuden (tror dock det gjorde mer skada på gitarren än nytta på sången om jag ska vara ärlig). Enjoy! :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-26 09:25

Ja, man kanske inte ska ta det längre än så här? Det kanske är så långt det går att komma? När man gör mer så låter antingen sången eller gitarren bra - aldrig båda samtidigt! :( Efter en halv dag så släppte jag taget. Jobbade mest på tydligheten och sen var det kväll! Om jag haft mer tid och ork hade jag nog: 1. Mixat ner till mono. 2. Mixat ihop det med Bertils eller Magnuz version.

/Jocke

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-10-28 03:00

Jag kunde inte låta bli att göra ett alternativ till mitt tidigare förslag. Bearbetningsprinciperna är ungefär dom samma som förut, men jag har nu valt att försöka göra klangen ännu lite mer öppen men ändock reducera s-ljuden lite mer är förut. Får se vad ni tycker (har just skickat filen till Lypsylatex för uppläggning).

EDIT: Och mitt mål har också varit att, om möjligt, få en ännu mer luftig och "generös" klang.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-28 16:46

BertilAlving skrev:EDIT: Och mitt mål har också varit att, om möjligt, få en ännu mer luftig och "generös" klang.

Attans! Nu börjar det likna något! :D Riktigt bra!

(Bedömt med lurar.)

(Se första posten i tråden för länk till ljudfilen.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Föregående

Återgå till Musikstugan